Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

28 maj- 3 juni 2018.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "28 maj- 3 juni 2018."— Presentationens avskrift:

1 28 maj- 3 juni 2018

2 Agenda Vad är Krisberedskapsveckan? Lärdomar och slutsatser från 2017
Kampanjmaterial Frivilliga försvarsorganisationer under Krisberedskapsveckan Konferenser, tips och mer information

3 Några förkortningar FFO = frivillig försvarsorganisation
KBV = Krisberedskapsveckan MSB = Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

4 Projektledarnas uppdrag Ylva de Val (Röda korset) och Viktoria Asp (Försvarshögskolan)
De flesta frivilliga försvarsorganisationer har fått extra medel av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för att arbeta med Krisberedskapsveckan. Projektledarna finansieras av FFO gemensamt efter en idé av MSB. Projektledarnas uppdrag: Stötta & samordna FFO:er Ta fram gemensamt material Skapa koncept för hur FFO:er kan jobba med KBV kommande år Utvärdera Alla frivilliga försvarsorganisationer med civila uppdrag (14 av 18 FFO) har fått extra medel av MSB för att arbeta med krisberedskapsveckan. Kopplat till de ekonomiska medlen finns det en miniminivå som varje organisation måste nå upp till. Men det finns stort utrymme för valfria aktiviteter. Grundläggande är att KBV blir ett tillfälle för FFO:er att samverka med/stödja kommunerna, att rekrytera till sin egen organisation och att sprida totalförsvarsinformation. Projektledarna är Ylva de Val från Röda korset och Viktoria Asp från Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet på Försvarshögskolan. Ylva har fokus på samordning av FFO och Viktoria för att ta fram information. Projektledarna finanseras av FFO:erna gemensamt efter en idé av MSB. Projektledarna ska underlätta organisationernas arbete med KBV. I deras uppdrag ingår: Stötta & samordna FFO:er Ta fram gemensamt material Skapa koncept för hur FFO:er kan jobba med KBV kommande år Utvärdera

5 Vad är Krisberedskapsveckan (KBV)?
Genomförs 28 maj- 3 juni Årlig kampanj, genomfördes första gången Öka kunskapen om hur människor påverkas av och kan förbereda sig för samhällskriser och höjd beredskap, ytterst krig. ”Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner?” MSB initiativtagare, med kommuner och länsstyrelser som huvudaktörer. Över 180 kommuner deltog 2017. Krisberedskapsveckan är en årlig kampanj som genomfördes första gången Syftet med veckan är att öka kunskapen om hur människor påverkas av och kan förbereda sig för samhällskriser och höjd beredskap, ytterst krig. Kampanjslogan i år är samma som för 2017: Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner? Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är initiativtagare till veckan. KBV startade som ett sätt för MSB att stödja kommunernas riskkommunikation till medborgarna – dvs för att öka invånarnas kunskap om risker, hot och individens eget ansvar. KBV har nu blivit en årligen återkommande kampanjvecka för att uppmärksamma krisberedskapen och civilt försvar/totalförsvar. Genom att samla kampanjen i kommunerna, och även stödja media och andra aktörer med särskild information, kan genomslaget till invånarna bli desto större. Kommunerna är de som är bäst på att lägga en lokal vinkel på kampanjen. Efter att MSB har gjort undersökningar vet vi nu att människor efterfrågar information om hot och risker och om hur vi själva kan förbereda oss på bästa sätt. Generell information är bra, men allra helst vill människor ha information om lokala risker och vart de kan vända sig om en kris drabbar närområdet. Den informationen kan kommunerna ge. Över 180 kommuner deltog 2017.

6 Exempel på kampanjmaterial från 2017
Exempel på kampanjmaterial från På bilden ovan är det tänkt att kommunen ska lägga ut på sin egen webbplatsadress. Kampanjmaterialet från 2017 kommer att användas även 2018, och kompletteras med några nya scenarier. Kampanjmaterial från 2017

7 Hur blir människor bättre förberedda?
Vad behövs för att en förändring ska ske? Kunskap genom lättillgänglig och målgruppsanpassad information. Första steget till handling är reflektion. Få människor att fundera på frågorna. Gör det lätt att ta nästa steg. Ex. presentera en checklista för krislåda. Extra fokus en vecka per år – ger effekt året om genom att fler förbättrar sin hemberedskap Hur når vi målet om att öka människors kunskap och bli bättre förberedda? För att kunna bli förberedd behöver man först ha kunskap. Informationen måste vara lätt att förstå, anpassad efter målgruppen och finnas på platser/i kanaler som målgruppen använder. Exempel: Om du vänder dig till ungdomar är det bättre att överväga informationsspridning i sociala medier än på anslagstavlan i det lokala centrumet. I många organisationer används förkortningar eller uttryck som inte förklaras, undvik detta och skriv ut hela ordet istället. Det är viktigt att undvika specialuttryck som kan vara svåra att förstå. Nästa steg till handling är reflektion. Få människor att fundera över frågor om hur man klarar sig själv utan stöd från samhället. Gör det lätt för människor att ta nästa steg, att agera. I det här fallet kan det vara att presentera checklistor för vad som kan finnas i en krislåda. Det är komplext och en utmaning att försöka få till beteendeförändringar. Det är inte helt klart hur saker samspelar. Jämför med dig själv. Du kanske exempelvis har tänkt på att börja träna mer. Du vet att det är en bra livsstilsförändring. Du har informationen. Men vad är det som gör att du (kanske) en dag tar steget också faktiskt börjar träna? Är det fysiska besvär som har visat sig? Har du fått nog av tjat från partnern? Är det extrapris på gymmedlemskap – eller är det något helt annat? Krisberedskapsveckan är ett sätt att kraftsamla med aktiviteter för höjd krisberedskap under en vecka – men målet är att nå effekt under hela året genom att fler blir engagerade i att förbättra sin hemberedskap.

8 Lärdomar och slutsatser från 2017

9 Lärdomar från 2017 Frågor ställda till befolkningen källa: Demoskop
56% Uppmärksammande kampanjen 1 av 10 Har tagit till sig den egna kommunens budskap 9 av 10 Är positiva till kampanjen 25% Har reflekterat över den egna hemberedskapen Undersökningsföretaget Demoskop genomförde, på uppdrag av MSB, en utvärdering av 2017 års kampanj. Veckan efter kampanjen genomfördes drygt 1700 intervjuer. De intervjuade var slumpmässigt utvalda. Några av resultaten från utvärderingen visas i bilden. 15% Har reflekterat över konsekvenser av samhällskriser 8% Har skaffat alternativa ljuskällor Källa: Demoskop

10 Lärdomar från 2017 Frågor ställda till befolkningen
5% Har säkrat tillgången till dricksvatten i hemmet 27% 27% Har uppfattat rekommendationen om hemberedskap i minst 72 h Högst Högst genomslagskraft fick kampanjen utanför stadsområden Högst genomslagskraft fick kampanjen utanför stadsområden Lägst Lägst genomslagskraft fick kampanjen i Stockholm Den befolknings-grupp som i störst utsträckning reflekterat och agerat på kampanjen, 77% (företrädesvis kvinnor) > 65 år 18 – 34 år Den befolkningsgrupp där kampanjen fått lägst genomslag, 44% Källa: Demoskop

11 Slutsatser Krisberedskapsveckan 2017
Blandning av olika kanaler (tv, artiklar i dagstidningar, sociala medier) är viktig för att nå människor. Kampanjen nådde i första hand de som redan var intresserade av krisberedskapsfrågor. Ganska lätt att få människor att ta till sig information. Svårare att få människor att agera på budskapet (genom att t.ex. skaffa en krislåda).

12 Skillnader från 2017-års kampanj
72 timmar 1 vecka Hemberedskap Kris och ytterst krig Typ av händelser Årets kampanj skiljer sig lite från krisberedskapsveckan 2017. Hemberedskap En kraftig rekommendation från flera myndigheter är att du ska ha en beredskap för att under 72 timmar, tre dygn, kunna ta hand om dina och din familjs grundläggande behov utan stöd från samhället. Denna rekommendation kan komma att utökas till en vecka. I december 2017 kom försvarsberedningens delrapport där man föreslår att individen ska ha en beredskap för att klara sin egen försörjning och omsorg under en vecka utan stöd från det offentliga. Det kräver större förberedelser för att klara sig en vecka än tre dygn. Krisberedskapsveckan har därför blivit ännu viktigare än tidigare. MSB tycker en vecka är bra som inriktning men att det är viktigt att inte låsa fast vid ett speciellt antal dagar. Under en kris är det svårt att ge tidsgarantier för när samhället är redo att stötta alla. Det beror på vad som har hänt och hur många som är drabbade. Samhället måste också prioritera de som är i störst behov av stöd och har svårast att klara sig själva såsom äldre, barn och sjuka. Beredskap I kampanjen är det i år tydligare fokus på hela hotskalan – från den lilla samhällsstörningen till krig. Fortfarande handlar förberedelserna främst om kriser såsom elavbrott, stormar och översvämningar. Men i och med att broschyren till hushållen tar upp höjd beredskap och totalförsvar (frågeställningar kopplade till krig), blir det ett något breddat fokus i år. MSB: regeringsuppdrag MSB fick i februari 2017 ett regeringsuppdrag att ta fram ett nationellt informationsmaterial för att öka kunskapen hos allmänheten om hur man förbereder sig för kris, höjd beredskap och ytterst krig. Broschyren skickas ut till alla hushåll i anslutning till KBV. Broschyr till 4,8 miljoner hushåll MSB:s regeringsuppdrag

13 Kampanjmaterial

14 Broschyr till alla hushåll
Broschyr skickas till alla hushåll, ca 4,8 miljoner Kommer i brevlådan tisdag den 29 maj Senaste broschyren kom 1961. MSB startar kontaktcenter för att svara på frågor via telefon, mejl, chatt och sociala medier. Öppet några veckor. Referensgrupp med flera myndigheter och frivilligorganisationer vid framtagning av broschyr och kampanj Broschyren skrivs på lätt svenska. Digital nedladdning på följande språk: Finska, jiddisch, meänkieli, romska, samiska, somaliska, engelska, spanska, franska, ryska, arabiska, dari, persiska och tigrinska Broschyren skickas till alla svenska hushåll, cirka 4,8 miljoner. Den landar i brevlådan tisdagen den 29 maj. Broschyren är skriven på lätt svenska och finns på nätet för nedladdning på alla minoritetsspråk och de vanligaste invandrarspråken. Senaste gången en broschyr på samma tema skickades ut till hela befolkningen var 1961. Eftersom det var så länge sedan en liknande broschyr skickades ut finns det höga förväntningar på bland annat dess innehåll från media och allmänhet. MSB startar därför ett kontaktcenter för att kunna ta emot allmänheten och myndigheters frågor via telefon, mejl, chatt och sociala medier. Kontaktcentret kommer att vara öppet från den 21 maj och vara öppet i några veckor. Till sin hjälp vid framtagning av broschyr och kampanjmaterial har MSB haft en referensgrupp bestående av flera myndigheter och frivilligorganisationer. Referensgruppen består av: Försvarsmakten Frivilliga försvarsorganisationers samarbetskommitté (FOS) Länsstyrelserna försvarsdirektörsnätverk Länsstyrelserna kommunikationschefsnätverk Sveriges kommuner och landsting (SKL) Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) Energimyndigheten Livsmedelsverket Myndigheten för stöd till trossamfund Stockholms stad Göteborgs stad Malmö stad Lessebo, Köping, Arboga och Kungsörs kommuner

15 Utdrag ur broschyren Om kriget kommer från 1961.
En del minns och kommer väl ihåg broschyren Om kriget kommer från För yngre generationer kan de här budskapen och informationen vara helt ny. 1961 handlade det om att förbereda sig för ett militärt anfall. Flera av rekommendationerna i broschyren är relevanta än idag.

16 Varför kommer broschyren nu?
Hela samhället ska kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig. Informationen hur människor kan förbereda sig behöver därför bli bättre. Försämrat säkerhetspolitiskt läge yttersta orsaken till att broschyren kommer nu. Risk att skrämma människor? Tystnad är inget alternativ. Människor vill ha kunskap för att kunna ta ansvar och fatta egna välgrundade beslut .  Några av de vanligaste frågorna kring broschyrutskicket. Varför kommer broschyren nu? Anledningen till att broschyren skickas ut nu är att regeringen menar att hela samhället ska kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig. Informationen om hur människor kan förbereda sig ska därför bli bättre, både på nationell och lokal nivå. Ytterst är det bland annat det försämrade säkerhetspolitiska läget som är orsaken.  Finns det risk att människor blir skrämda av utskicket? MSB fick redan inför Krisberedskapsveckan 2017 frågor om det inte fanns risk för att människor blir skrämda. Efter fjolårets kampanj har flera olika utvärderingar och uppföljningar gjorts och de har inte mött något som tyder på att KBV skapade överdriven rädsla eller oro. Tystnad är inget alternativ. Det skapar oro och misstänksamhet. Många människor har i dag en hyfsad bild av rådande världsläge och då är det viktigt att visa att ansvariga myndigheter tar sitt ansvar för att öka kunskapen om hur Sverige förhåller sig till detta och hur privatpersoner kan bli delaktiga i vår gemensamma säkerhet och beredskap. MSB:s uppfattning är också att människor vill ha kunskap för att kunna ta ansvar och fatta egna välgrundade beslut . 

17 Broschyrens innehåll Den enskilda människans ansvar och samhällets ansvar Hur en kris kan påverka samhället och människors vardag Råd och konkreta tips för att under en tid kunna tillgodose behovet av mat, vatten, värme och kommunikation utan samhällets stöd Råd för att upptäcka och hantera falsk information och propaganda Råd vid terrorattentat Vad totalförsvaret består av samt vad totalförsvarsplikt, allmän tjänsteplikt och krigsplacering innebär

18 Broschyrens innehåll forts…
Vad höjd beredskap innebär och hur man ska agera vid höjd beredskap Olika system för att varna befolkningen (VMA, beredskapslarm, flyglarm) och hur man bör agera vid larm Skyddsrum och andra skyddade utrymmen Utrymning Hur människor kan engagera sig Viktiga webbplatser och telefonnummer Hänvisning till DinSäkerhet.se för mer info

19 Informationsmaterial
MSB tar fram kampanjmaterial, baserat på materialet till Krisberedskapsveckan 2017. Annonser/banners Poddavsnitt Filmklipp om kampanjen Guider till kommuner om riskkommunikation m.m Webbplatsen DinSäkerhet.se MSB tar fram kampanjmaterial, baserat på det material som togs fram till Krisberedskapsveckan Mycket av det tidigare materialet kommer att återanvändas, medan några nya bilder kommer att tas fram som kan anspela på ett antagonistiskt/fientligt hot eller skymningsläge. Förutom annonser/banners så kommer det att finnas poddavsnitt, filmklipp om kampanjer och guider till kommuner. Webbplatsen DinSäkerhet.se kommer att samla information riktad till allmänheten.

20 FFO under krisberedskapsveckan

21 Ni har en viktig roll i kampanjen!
Samverka med/ stödja kommunerna Sprida information om totalförsvaret Rekrytera medlemmar Redo att stötta samhället och totalförsvaret vid kris och krig FFO:erna är viktiga i kampanjen! FFO:ernas uppdrag inom ramen för KBV och utifrån frivilligförordningen är att samverka med/stödja kommunerna, att rekrytera till sin egen organisation och att sprida totalförsvarinformation. Varje organisation avgör själva på vilka av dessa delar som tonvikten läggs. Totalförsvarsinformationen måste stämma med den information som MSB ger. KBV-uppdraget ligger alltså inom ramen för det som särskiljer frivilliga försvarsorganisationer från andra ideella organisationer. Ni ska vara redo att stötta samhället och totalförsvaret vid kris och krig, och genom er medlemsbas bidra till en bred folkförankring av totalförsvaret. Bred folkförankring

22 Vad varje FFO ska göra under KBV
Lägga ut färdig text inkl FAQ, länkar m.m. på egna organisationens webbplats Bemanna kansliets telefon före-under-efter KBV och vara tillgänglig för frågor Sprida information till de egna medlemmarna via medlemstidning eller annan relevant kanal + Valfria aktiviteter utifrån syftet med KBV Det finns några krav som kopplas till det ekonomiska stöd från MSB som de frivilliga försvarsorganisationerna får för Krisberedskapsveckan. Minimikravet för alla organisationer är följande: Lägga ut färdig text inkl FAQ, länkar m.m. på egna organisationens webbplats. FAQ är ett dokument som samlar svar på de vanligaste frågorna. Detta material levereras till FFO:erna preliminärt i slutet av april månad – se mer information nästa sida Bemanna det egna kansliets telefon före-under-efter KBV och vara tillgänglig för frågor Sprida information till de egna medlemmarna via medlemstidning eller annan relevant kanal Därutöver valfria aktiviteter utifrån syftet med KBV.

23 FFO:er som deltog 2017 Försvarsutbildarna - För din säkerhet!
Svenska Lottakåren - Sköt dig själv! Civilförsvarsförbundet - 72 Timmar Under KBV 2017 deltog Försvarutbildarna, Svenska Lottakåren och Civilförsvarsförbundet. Organisationerna fortsatte med koncept som de redan tidigare utvecklat. Koncepten, eller utbildningarna, passade väl till krisberedskapsveckan syfte om att öka medborgarnas kunskap om risker, hot och individens egna ansvar genom att ha en hemberedskap. Utbildningarna/föreläsningarna riktade sig till allmänheten. Utbildningarna tog bland annat upp om hur man kan förbereda sig för oväntade saker, bland annat genom att ha en krislåda hemma, hur en kris påverkar samhället och kommunens ansvar vid kriser.

24 Konferenser, tips och mer information

25 Tips på aktiviteter Samarbeta med andra för att nå fler och bredare målgrupp Kommun Länsstyrelse Skolor Andra organisationer eller FFO Föreläsningar och utbildningar Öppet hus/prova på Medverka på mässor, marknadsdagar, informationstorg

26 Andra tips Var tydlig med vem som är avsändare.
Det här är ett tillfälle att marknadsföra den egna organisationen. Använd t-shirts, västar och roll-up för att bli synliga. Bra (och gratis) lokaler bokas snabbt.

27 Mer information FAQ, kampanjmanual, bilder Kommer att uppdateras med information om KBV och FFO:ernas roll i totalförsvaret. Här finns kontaktuppgifterna till alla FFO:er samlade. På kommer det att finnas en länk till den karta där FFO:ernas aktiviteter markeras ut kommunvis alternativt länsvis (beroende på hur mycket information som kommer in). Kom ihåg att meddela projektledare Ylva de Val, vilka aktiviteter ni kommer att genomföras så att dessa uppgifter kommer in på kartan.


Ladda ner ppt "28 maj- 3 juni 2018."

Liknande presentationer


Google-annonser