Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMaj-Britt Henriksson
1
Riskbruk - missbruk – beroende av alkohol narkotika läkemedel dopning och spel om pengar Samverkan; mellan huvudmännen Regionen såsom primärvård, specialistpsykiatri, somatisk specialistvård och Kommunernas missbruksvård, barn ungdom försörjningsstöd
2
I Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) 8 b § och Socialtjänstlagen (2001 :453) 5 kap. 9 a § finns sedan 2013 krav på att kommuner och landsting ska ingå överenskommelser om samarbete. Länsöverenskommelse med handlingsplan - ett paraply Nu en reviderad version som antogs av Läns-LAKO den 28 april 2014 och ersätter denna. Lokala ÖK - varje kommun har överenskommit med psykiatri och primärvård att och hur samverkan ska ske (ange enhet via Infoga sidfot)
3
För länsöverenskommelsen gäller också att den:
har antagits av kommunerna och Region Jönköpings län för tillämpning utgår från kommunernas och regionens gemensamma värdegrund och övergripande mål utgör ramverk som tillsammans med gällande länsriktlinjer ska användas som grund for lokala överenskommelser gäller tills vidare ska följas upp vid behov och minst vart tredje år (ange enhet via Infoga sidfot)
4
Lokala ÖK Förlängning Uppföljning (ange enhet via Infoga sidfot)
5
Uppdrag1: Översyn kommunernas och regionens beroendevård:
Reko har uppdragit åt arbetsgruppen en översyn av befintlig missbruks och beroendevård inom kommuner och Region Jönköpings län med syfte att ta fram förslag för en huvudmannagemensam beroendevård i Jönköpings län. Återrapport till REKO i oktober. (ange enhet via Infoga sidfot)
6
I uppdraget ingår att följa upp hur och utreda;
…Länsöverenskommelsen för samverkan hanteras …Handlingsplanen för samverkan missbruk hanteras …Lokala överenskommelser hanteras …Nationella riktlinjer och hur dessa tillämpas …Utreda behovet av beroendemottagning där Region Jönköpings län och kommunerna samverkar. (ange enhet via Infoga sidfot)
7
Intervjuer påbörjas i oktober
Regionen: Primärvård-specialistvård Flertalet av kommunerna Brukares synpunkter via genomförda revisioner i region/kommun (metaanalys) Brukarrevision genomförs höst 2016, på beroendevården (ange enhet via Infoga sidfot)
8
Uppdrag 2 : Spel om pengar
Det finns inga tydliga riktlinjer och frågan är aktuell på nationell nivå. Den arbetsgrupp som tagit fram länsöverenskommelsen får i uppdrag att komplettera den med rutiner för spelberoende. Rapport på mötet 7/10-16.
9
Rätt vård, rätt plats, rätt tid
Bakgrund Många i regionen får ej den hjälp de behöver Rätt vård, rätt plats, rätt tid Förändringar DSM-V Nationellt förslag har ej antagits, ingenting har hänt SKL- ställningstagande (ange enhet via Infoga sidfot)
10
Spel om pengar är ett folkhälsoproblem… :
vanligt förekommande (minst en procent av befolkningen ska vara drabbad) ger allvarliga konsekvenser – för hälsan, ekonomin och det sociala livet bidrar till ojämlikheter i hälsa är möjligt att förebygga. (ange enhet via Infoga sidfot)
11
Statistik Problem med spel – 2 % av befolkning s:a 192 000 individer
(9,6 milj. ) Spelberoendet har ökat, 0,4% = individer Ca personer som är anhöriga till en person med spelproblem cirka barn bor i ett hushåll där det finns en person med spelproblem (Folkhälsomyndigheten, 2016). (ange enhet via Infoga sidfot)
12
Definitioner: Riskspelare används för att beteckna spelbeteende som ibland lett till negativa konsekvenser Problemspelare avses både spelare som har spelproblem och de som har en moderat risk för spelproblem. Spelproblem innebär att det är svårt att kontrollera spelandet vilket får negativa konsekvenser såsom hälso-, sociala och/eller ekonomiska problem Missbruk används inom socialtjänst med betydelse en lindrigare form av problem än begreppet beroende Spelberoende eller hasardspelsyndrom, är psykiatrisk diagnos enligt DSM-V Källa Folkhälsomyndigheten (ange enhet via Infoga sidfot)
13
Nuläge nationellt Regeringen har beslutat ge Folkhälsomyndigheten i Uppdraget att stödja ett effektivt och kunskapsbaserat före-byggande arbete på nationell, regional och lokal nivå. I uppdraget anges att: Kommunerna har inte något särskilt ansvar för att förebygga spelmissbruk eller sörja för vård av spelmissbrukare. Hälso- och sjukvården har ett ansvar för att förebygga och behandla spelberoende, precis som vid andra psykiatriska sjukdomstillstånd. Arbetet bör, när så är lämpligt, samordnas med myndighetens insatser inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet, såväl som inom andra närliggande områden. Källa: (ange enhet via Infoga sidfot)
14
Förslaget: Identifiering av spelproblem bör ske enligt struktur i interventionstrappan för riskbruk, missbruk beroende gällande alkohol narkotika etc…. För att förtydliga vikten av samverkan i frågan bör det ingå i interventionstrappan för missbruk beroende…. Problematik kopplad till spelberoende eller spelmissbruk hanteras av respektive huvudman enligt interventionstrappan missbruk beroende …. Behandling av spelberoende och spelmissbruk bör genomföras inom regionens regi. (ange enhet via Infoga sidfot)
15
(ange enhet via Infoga sidfot)
16
(ange enhet via Infoga sidfot)
17
Hur Nätbaserad KBT – behandling MI Hur jobba vidare med spelfrågan?
(ange enhet via Infoga sidfot)
18
TNE Nuläge Förankring hos huvudmännen Lokaler
(ange enhet via Infoga sidfot)
19
Baskurs Missbruk 27-28 oktober
Syftet är att personal, som i sitt arbete kommer i kontakt med riskbruk, missbruk och beroende av alkohol och/eller droger, får en adekvat bild av problemens komplexitet och heterogenitet samt erbjudas verktyg för att utveckla sitt arbete gällande personer med problemdrickande eller missbruk/beroende. Mål med utbildningen att ge aktuell kunskap till alla de yrkesgrupper som i sitt arbete kommer i kontakt med riskbruk, missbruk och beroende att genom ökad kunskap och respekt för egen och andras kompetens inom eller utanför den egna organisationen att erbjuda kunskap om evidensbaserad praktik . (ange enhet via Infoga sidfot)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.