Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förstudie Friluftslivets år 2020
Svenskt Friluftsliv och Naturvårdsverket har under en längre tid diskuterat möjligheterna att genomför ett Friluftslivets år 2020 efter inspiration från Norge där året har genomförts med goda resultat. Nu är en förstudie och ett förslag framtaget efter dialog med ca 100 av friluftslivets organisationer. Förslaget finns i tre ambitionsnivåer. Det finns inget beslut om Friluftslivets år 2020 ännu och finansieringen är ännu oklar. Men jag vill berätta om satsningen för att ni ska vara förberedda. De regionala friluftslivssamordnarna föreslås få en nyckelroll i Friluftslivets år 2020 och planeringen startar 2019. Foto: Skogshjältarna
2
Syfte Få fler människor att prova friluftsliv och långsiktigt fortsätta Öka medvetenheten om friluftslivets värden Öka samarbetet mellan friluftslivets aktörer FÖRSLAG
3
Långsiktiga effektmål
Friluftslivet har en mer framträdande roll i samhällsdebatten Bättre fysisk och psykisk hälsa Större förståelse för natur- och kulturvärden Högre sysselsättning inom naturturism och friluftsliv FÖRSLAG Lägg till ett mål om större intresse för friluftsliv – friluftslivet har en mer framträdande roll…
4
FÖRSLAG Målgrupp Personer som är ovana att vara ute
Vi lyfter särskilt: Nya svenskar Skolbarn åk 4-6 Beslutsfattare Ambassadörer: personer som är vana vid att vara ute FÖRSLAG
5
Sveriges Idrottslärar förening Frilufts-myndigheter Universitet + GIH
Naturturism-företagen Länsstyrelser Centrum för naturväg-ledning Markägar-föreningar Scandianvian Outdoor Group Sveriges nationalparker Frilufts organisationer Naturvårds-stiftelser Vildmarks-mässan Healty Cities Nätverket Naturens år Röda Korset Naturumen I dialogen har dessa aktörer visat intresse för att delta i Friluftslivets år 2020.
6
Strategier Projektet genomförs i samverkan mellan organisationer Vi jobbar med det hållbara, enkla och främst tätortsnära friluftslivet 1000 blommor blomma Kommunikationen bygger på digital teknik och forskningsbaserad kunskap Vi genomför projektet så att begreppet friluftsliv breddas FÖRSLAG
7
Förberedelse 2019 Genomförande 2020 Utvärdering 2021 FÖRSLAG
8
Leveranser, alternativ 2
Jan Invigning Friluftslivets år 2020 Feb Ambassador friluftsliv Mars Friluftskompis April Hela Sveriges friluftsdag Maj Friluftsliv i skyddad natur Juni Äta i naturen Juli Gillanaturen Aug Jag har aldrig… Sept Sova ute Okt Lära ute Nov Må bra ute Dec Mötesplats friluftsliv Sociala medier och PR Mobilisering och engagemang Forskningskonferens Fördelning medel Uppföljning och utvärdering FÖRSLAG Friluftslivets år 2020 består av tolv leveranser som manifesteras under en månad i taget. Leveransen kan genomföras under hela året, men syns extra under en månad. Alla partners förväntas att arrangera lokala/regionala aktiviteter som kopplar till månadsleveranserna . Länsstyrelsernas friluftslivssamordnare har en viktig uppgift att stimulera till lokala aktiviteter. Månadsaktiviteterna ger kontinuerlig uppmärksamhet till friluftslivet och dess värden. Det finns också några leveranser som säkerställer projektets genomförande. Månaderna är bara ett exempel, kan flyttas till en annan månad. Tanken är att någon av Friluftslivets års partners tar extra ansvar för en av månadsaktiviteterna och är det goda exemplet. Vi stimulerar alla partners att delta i så många månadsaktiviteter som möjligt och tänker ”låt 1000 blommor blomma”, det vill säga att Friluftslivets års partners genomför de aktiviteter de är duktiga på och tycker passar. Då får vi en mångfald och en frihet i arbetet. Organisationerna kan genomföra många aktiviteter eller få, de kan använda och lyfta sånt som de redan gör eller utveckla nytt. Till månadsaktiviteterna kopplas ett aktivt arbete med sociala medier och PR. Underlag för kommunikation som partners kan använda finns framtaget. Kommunikationen bygger på en forskningsbaserad kunskapssammanställning, framtagen av flera olika forskare. I flera fall lyfter vi upp arbete som redan är på gång, utökar det eller kommunicerar det mer aktivt. I andra fall är det helt nya satsningar. Mobilisering och engagemang är en viktig del i arbetet för att få många organisationer och många människor att delta i Friluftslivets år Partnernätverk, nätverk event och kommunikation, sex arbetsgrupper.
9
Processen framåt? Bearbeta förslaget – hösten 2018
Återkoppla till alla som lämnat synpunkter – hösten 2018 Inriktningsbeslut om och i så fall ambitionsnivå – nov 2018 Om ja, start föreberedelsearbete 2019
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.