Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg
Branschråd spårväg tunnelbana Mikael Hägg
2
Godkännande för tunnelvagnar och spårvagnar
Nya spårvagnar och tunnelvagnar samt importerade begagnade fordon ska uppfylla nationella krav. Generellt kräver vi att dessa typer av fordon ska vara minst lika säkra som motsvarande godkända fordon som går i trafik i Sverige. De ska också vara tekniskt kompatibla med de spårvägsnät eller tunnelbanenät där de avses att gå i trafik.
3
Vad säger lagen? Lag (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg 17 § En spåranläggning eller en del av den får inte upplåtas för trafik utan att den har godkänts av tillsynsmyndigheten. Detsamma gäller vid en väsentlig ombyggnad. Lag (2004:518). 18 § Ett fordon får inte framföras på en spåranläggning utan godkännande av tillsynsmyndigheten. Detsamma gäller ett fordon som har byggts om väsentligt. Lag (2004:518). 19 § Tillsynsmyndigheten skall före godkännande enligt 17 eller 18 § granska konstruktionsunderlaget för spåranläggningen eller fordonet och kontrollera och prova materielen i den omfattning som myndigheten finner nödvändig. Lag (2004:518).
4
Transportstyrelsens föreskrifter om godkännande
Transportstyrelsen har med anledning av Lag om säkerhet vid tunnelbana och spårväg utarbetat en föreskrift som närmare beskriver vilket underlag som krävs för godkännande Transporstyrelsen föreskrifter (TSFS 2010:115) om godkännande av spåranläggning eller fordon för tunnelbana och spårväg
5
Exempel nationella krav
Spårfordon ska samverka med tågskyddssystem i infrastrukturen. Även installationen av tågskyddssystem ombord ska samverka med fordonets broms och traktion. (EN 50126, EN och EN fas är lämpliga för att visa detta) Det ska finnas ett radiosystem för kommunikation med trafikledningen i förarhytterna. Fordonet ska samverka gångdynamiskt med infrastrukturens spår. (EN är lämplig för att visa detta).
6
Exempel nationella krav, forts.
Fordonet ska vara tillförlitligt vid trafik, speciellt i de vinterförhållanden som råder på banan som fordonet är avsett för. Det ska vara möjligt att bärga eller bogsera ett fordon och det ska finnas instruktioner för detta Det ska finnas s.k. insatskort för räddningstjänsten avseende fordonstypen Tillverkaren ska ha ett acceptabelt kvalitetssystem som visar att alla fordon av en viss typ är likadana.
7
Godkännande för fordon
Transportstyrelsen kontrollerar att säkerhetsrelaterad delfunktion uppfyller krav på säkerhet Ett beslut om godkännande innebär att det godkända fordonet får tas i bruk Ett godkännande är giltigt tills fordonet moderniseras eller byggs om - om inte annat anges i beslutet Den som vill genomföra en ändring ska skicka in en beskrivning av ändringen och en riskanalys, så att vi kan bedöma om ändringen kräver godkännande
8
Undantag från godkännande för fordon (tunnelbana och spårväg)
Godkännande behövs inte för spårfordon som framförs i högst 20 kilometer i timmen och som inte nyttjas för transport av resande, om spårfordonet 1. används inom ett område där övrig trafik har stängts av, 2. används inom ett område där övrig trafik enbart sker med körning på sikt, 3. inte har spårgående hjul med betydelse för framdrivning eller bromsning, eller 4. bogseras
9
Sökande För nytillverkade fordon är det oftast tillverkaren som ansöker om godkännande Den sökande är ansvarig för fordonets konstruktion, normalt en tillverkare Vid ombyggnad kan fordonsinnehavare eller trafikutövare också söka godkännande och då ansvara för de ombyggda funktionerna
10
Godkännandeprocessen
Transportstyrelsen bör komma in tidigt i projektet och följa det fram tills att fordonet tas i bruk Transportstyrelsen bör granska beställarens tekniska specifikation innan anbudsförfrågan skickas ut Transportstyrelsen bedömer ansökan, med alla inkluderade dokument, och avgör om fordonet är tillräckligt säkert och tekniskt kompatibelt med infrastrukturen, och utfärdar i så fall ett godkännande Transportstyrelsen granskar inte hela dokumentationen, oftast begär vi in rapporter av oberoende granskare (även benämnd assessor eller ISA) för flera funktioner på fordonet
11
Oberoende granskare (assessor, ISA)
Normalt ska den sökande anlita en oberoende granskare som då måste godkännas av Transportstyrelsen Vi godkänner utifrån kompetens och oberoende Granskaren ska vara oberoende gentemot dem vars arbete bedöms Granskaren är Transportstyrelsens ”förlängda arm”, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dennes slutsats
12
Dokumentation för godkännande av fordon
Grundläggande information om den sökande Beskrivning av fordonet, inkl. tidplan Kravspecifikation Riskbedömning Valideringsplaner Valideringsrapporter Rapport från oberoende granskare Listan är minimikrav på dokumentation för ett godkännande Omfattning och innehåll i dokumenten varierar mycket beroende på vad som ska godkännas
13
Standarder och tekniska krav
Transportstyrelsen accepterar normalt tekniska lösningar som uppfyller krav enligt vedertagna standarder EN-standarder BOStrab (tyska spårvägsstandarden) Järnvägsstandarder (TDOK)
14
Säkerhetsbevisning Säkerhetsbevisning för nya fordon ska följa vedertagna standarder, exempelvis EN 50129 Utveckling av nya fordon eller modifiering av äldre ska följa en vedertagen process, exempelvis EN 50126 Säkerhetsbevisning för modifiering av godkända fordon får utgå ifrån att det godkända fordonet är säkert Vid modifiering av godkända fordon är det tillräckligt att visa att den genomförda ändringen inte gör fordonet mindre säkert (befintliga fel som upptäcks i samband med ändringar måste dock hanteras)
15
Hur säkert är tillräckligt säkert?
Transportstyrelsen undersöker: om den sökande har använt ett systematiskt arbetssätt för säkerhetsarbetet och följt en vedertagen standard, exempelvis EN eller motsvarande att varje delfunktion i det nya fordonet är minst lika säkert som i befintliga fordon i motsvarande trafik
16
Riskvärdering Inför en ombyggnad ska den sökande göra en riskvärdering. Den ska visa att fordonet är minst lika säkert som före ombyggnaden. Man kan använda metoder enligt EU-förordning 402/2013 CSM Riskvärdering även om denna formellt inte gäller för spårväg och tunnelbana. EN anger också metod för Riskvärdering.
17
Hur godkänns system och komponenter?
Transportstyrelsen godkänner fordon – inte system och komponenter De komponenter och system som ingår i ett fordon godkänns i och med att fordonet godkänns För ATP-system som är integrerade med marksystem ska både spåranläggning och fordon vara godkända Ett nytt fordon baserat på system som tidigare godkänts i andra fordon kräver mindre insats för godkännande än om helt nya system ingår Om godkännande av system finns från andra länder kan korsacceptans tillämpas om användningen är lika
18
Godkännande av fordon Ansökan godkännande tillverkare/verksamhetsutövare Sökandens tekniska specifikation Vägledningar för godkännande av spårfordon finns Analyser av säkerhet och av kompatibilitet med infrastrukturen (referenser till X-acceptans och EN-standard accepteras) Granskning av oberoende granskare eller av Transportstyrelsen Godkännande av spårfordonet för prov Provrapporter ger mer bevis av säkerhet och kompatibilitet, granskning av prov och rapporter Manualer för drift och underhåll på svenska, operatörens granskning av manualer Godkännande för erfarenhetsdrift Erfarenhetsdrift och rapport “Permanent” godkännande av fordonet
19
Godkännande av fordon, forts.
J1: Passiv transport inom Sverige (t.ex. för fordon som kommer direkt från annat land). J2: Godkännande för provkörning på avlysta spår (t.ex. provkörning av fordon med ny typ av tågskydds-, tågradio- eller bromssystem). J4: Godkännande för prov i blandad trafik, prov som genomförs enligt normala trafikeringsregler (t.ex. prov av fordonet elektriska samverkan med infrastrukturen). J5: Godkännande för erfarenhetsdrift i kommersiell trafik (t.ex. för att visa på fordonets tillförlitlighet vid trafik i Nordisk vinter). J6: Godkännande för trafik tills vidare
20
Samverkan med infrastrukturen
Spårledningar eller axelräknare Tågskyddssystem ombord Varmgångdetektering (ej för spårväg/tunnelbana) Tågradio Gångdynamik och axellaster Fordonsprofil Elektromagnetisk kompatibilitet och EM-fält Elförsörjning inkl strömavtagning Bärgning och bogsering Drift i vinterförhållanden Oberoende granskare krävs ? Concept and definition free for the operator, No involvment from the agency 20
21
Vad säger godkännandet?
Transportstyrelsen godkänner att fordonet får tas i bruk Tillåten drift (ex. hastighet, broms, vinterdrift) i manualer Villkor vid nedsatt förmåga (degraded modes) i manualer En trafikutövare med tillstånd för spårväg/tunnelbana får använda ett godkänt fordon i trafik Godkännandet är inte riktat till någon bestämd trafikutövare Trafikutövaren är ansvarig för fordonets säkra status under driftfasen Godkännandet omfattar inte utbildning av personal process för övervakning och modifiering Godkänd
22
Godkännande för prov Godkännande kan behövas för prover i driftsmiljö
Godkännande behövs om proverna innebär att man måste lita på att det som provas har säker funktion Prover utan godkännande betyder att det provade måste betraktas som opålitligt – trafikeringsregler ska finnas Exempel: Prov av installerat tågskyddssystem
23
Erfarenhetsdrift För att kunna visa på säkerheten krävs normalt erfarenhetsdrift för: nya fordonstyper, i vissa fall även för ombyggnader att visa på fordonets tillförlitlighet, speciellt vid trafik i nordiska vinterförhållanden Normalt sex månader varav en vintermånad
24
Vart ska man skicka ansökningen?
E-post till: Skriftligt eller då större mängder dokument på USB-sticka eller CD-skiva till: Transportsyrelsen, Box 267, Borlänge Vi hämtar INTE dokument på projektplatsen eller liknande
25
Handläggningstider Hålltider i vår godkännandeprocess
Sök godkännande senast fyra månader innan godkännandet behövs. Vid denna ansökan krävs endast projektbeskrivning. Övrig dokument efterhand Komplett underlag för godkännande till Transportstyrelsen senast 20 arbetsdagar innan godkännande behövs Transportstyrelsen agerar inte projektledare, att hålla reda på tider är upp till den sökande
26
Tack för er uppmärksamhet!
Mikael Hägg Telefon: E-post:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.