Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Smartare tillsammans
2
Yvonne Fredriksson Chef bygglovshandläggning, Uppsala
Denis Oreskovic Näringslivsutvecklare Eskilstuna Yvonne Fredriksson Chef bygglovshandläggning, Uppsala Johan Larsson Jurist, SKL Viveka Zetterberg Utbildningsansvarig,PBL kompetens Boverket
3
Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever
Serveringstillstånd Kundnöjdhet – så når vi grön stapel (NKI 70) Hinder för utveckling – dessa är skaven vi måste lösa Digitalisering – koordinering och handlingsplan Erfarenhetsutbyte – goda exempel och insikter Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Lågt hängande frukter – så inkasserar vi enkla vinster Kostnadseffektivitet – så säkrar vi tillväxt och välfärd Samverkan – från ord till handling genom win/win Lösa specifika problem Fet 24, 22, 20, fet 18, 17, 16, fet 14, 14, 12
4
Sammanfattning diskussion breakout Boverket PBL kompetens
Flera uttryckte att det vara bra att det nu finns bra introduktionskurser för handläggare och chefer att gå på och på så sätt skapa en enhetlig kompetensgrund. PBLs kunskapsbank finns att använda men används inte. Fast många kommuner uttryckt önskan om mer vägledning inom bygglovshandläggning. Här kan fler börja använda och vända sig till boverket ifall man tycker något saknas. Sammanfattning diskussion breakout Boverket PBL kompetens Boverkets mål är att PBL ska tillämpas enhetligt och effektivt främst via PBL kompetens. Därför bra att Viveka medverkade och redogjorde för de insatser som gjorts för användandet av PBL kompetens. Boverket kommer att lansera fler E- tjänster och fler digitala utbildningar. De utbildningar som satts upp har gjorts tillsammans med flera intressenter men att man efterlyser, från Boverkets sida, att fler ”går” utbildningarna och ger feedback. Återkoppling efter Vivekas anförande var att det verkar nu finnas en grund för enhetlig kompetensförsörjning.
5
Sammanfattning diskussion breakout SKL
Frågor och reflektioner som kom upp: Kan digitaliseringen ge upphov till automation gällande vissa bygglovsärende? Kan timtaxan ändras ifall ett bygglov kommer in digitalt? Som ensam i små kommuner är det svårt att hållas sig ajour kring nya domar och lagar samtidigt som kompetensbehovet är stort. Tid och pengar finns inte tillräckligt. Beslutsträsk. Behov av samverkan och efterlysning av fler samverkans grupper likt 7-stadsgruppen. Våga släppa pappret – arbeta digitalt Samarbeta mer internt till exempel Planavdelning och bygglov Sammanfattning diskussion breakout SKL Johan målade upp olika scenarion kring att många lagar o regler inom PBL kan komma att sätta begränsningar för digitalisering. Dock kan det ge upphov till bättre digitala beslutstödssystem och informationsstöd. Det är det snabbföränderliga rättsläget som ger oss stora problem. Det är svårt att hålla sig uppdaterad. Här finns mycket att diskutera hur vi tillsammans kan lösa det. Personalutbyte? Saknas en övergripande gemensam strategi över hur man enhetligt kan föra in digitaliseringen hos kommuner. Finns en risk att alla göra olika hur det passar dem själva beroende på system och leverantörsval.
6
Workshop dag 2 TEMA Bygglov
BESKRIVNING Svårt med överblick kring lagändringar och MÖD-beslut. Bevakning/vägledning. Rollbeskrivning, Boverket, SKL, LST? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Avtalssamverkan mellan flera kommuner enligt ny lag 1/7, för att hjälpas åt (specialistkompetens). Se ”Byggsamverkan”-nätverk (Västra Götaland), Digital plattform finns. Väl utvecklat tänk kring samverkan = gott exempel
7
Workshop dag 2 TEMA Bygglov
BESKRIVNING Chefsgruppen i Bygglovsalliansen går igenom senaste rättsfallen 5 ggr/år Skulle behöva inkludera alla medarbetare. Våga ta eget initiativ till nätverk dvs kontakt de kommuner/personer som du är intresserad av att samverka med. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Ett nätverk för ”rättsansvarig” som enkelt delar (via mail, skype..) då praxis ändrar tillvägagångsätt i kommunen Redan befintliga träffar som PBL-dagen/FSBS etc ökar tiden för omvärldsbevakning (senaste PBL- dagen- bra dragning från MÖD om senaste praxis)
8
Workshop dag 2 TEMA Samverkan internt/externt
BESKRIVNING Diskussion kring hur vi samverkar internt på enheter, med andra enheter och externt med tex företag SLUTSATS/NÄSTA STEG: Ligga steget före; tidig info om vad som krävs. Tydliga exempelritningar; tydligare vad som krävs i en ansökan, vilka handlingar? I lagstiftning eller vägledning från Boverket
9
Workshop dag 2 TEMA 1. Bemötande och kundnöjdhet 2. Enhetlig bedömning
BESKRIVNING 1. Olika bemötande beroende på handläggare 2. Osäkerhet i bedömningar, otydlighet. Vem har svar? SLUTSATS/NÄSTA STEG: 1.Positiva erbjudanden – t ex personligt möte, telefon, mail (kolla SKL om mallar finns), fysiska möten. Det goda samtalet. 1b. Inled personalmöten med ”må-bra”-övning, engagera alla, positiv feedback. 2. Behov av plattform?Projectplace/chatforum Tillgängligt handläggarstöd
10
Workshop dag 2 TEMA Bygglov
BESKRIVNING Gemensamt forum där frågor kan lyftas upp ex 7-stadsgruppen. Jobba gemensamt med dessa frågor. Exempelvis domar och rättsfall som kommer – så att alla tolkar ungefär lika. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Skapa nya projektforum där vi kan chatta, dela dokument, informera varandra, ställa frågor och enas. En samlad skrivelse med input till modernare byggregler från 7-stads Jättebra att Boverket har tagit på sig rollen att ordna introduktionsutbildningar så enar de Sverige
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.