Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utredning styrmedel biogas
Claës af Burén Kristin Dahlin Hedqvist
2
Agenda Projektets omfattning……………………………….. 3
Import av dansk biogas………….………………… 4 Styrmedel i Sverige och EU……………………. 7 Analys av styrmedel…………………..……………….. 9 Rekommendationer…………………………………… 10
3
Projektets omfattning
Ge en översiktlig bild av olika styrmedel för biogas i Sverige och Europa samt analysera olika styrmedel utifrån olika perspektiv, för att skapa ett underlag vid eventuella framtida beslut om förändringar av nuvarande styrmedel. Biogasproducentens perspektiv Totalt ökad biogasanvändning Breddad biogasanvändning Undvika skatteläckage Skapa en långsiktighet i branschen Bakgrund Ökande volymer biogas med dubbla stöd Främja biogasen Ta tillvara på potentialen för att utveckla biogasproduktionen Måste säkra för framtiden Mål Kartlägga hur situationen kring importerad biogas till Sverige ser ut Undvika skatteläckage Öka samt bredda biogasanvändningen Främja en cirkulär ekonomi Skapa långsiktigt hållbara styrmedel för framtiden Process Bakgrunden till det uppdrag som WSP fick av Avfall Sverige under förra året, grundar sig i problematiken med importerad biogas, främst från Danmark, som idag ges dubbel subvention i form av produktionsstöd i hemlandet, för att även sedan ges skattebefrielse i Sverige. Uppdraget gick alltså ut på att ge en översiktlig bild över vilka styrmedel för biogas som finns idag, i både Sverige och Europa och sedan analysera dessa styrmedel utifrån fem persektiv: biogasproducenternas perspektiv totalt ökad biogasanvändning breddad biogasanvändning undvika skatteläckage Samt skapa en långsiktighet i branschen
4
Import av dansk biogas Vi fick alltså i uppdrag att kartlägga hur stor mängd biogas som importeras till Serige, samt vilka ekonomiska konsekvenser detta får.
5
Ekonomiska konsekvenser
Import av dansk biogas till Sverige: Import 2016 (jan-dec): 0,155 TWh Import 2017 (jan-mar): 0,140 TWh 0,560 TWh Stödvolym, i form av skattebefrielse, som den importerade danska volymen skulle innebära i ett scenario där all den danska importerade biogasen används i drivmedelssektorn Skattebefrielse som den importerade danska biogasen skulle få om den ersatte naturgas i drivmedelssektorn: ca 36,9 miljoner kronor under 2016. Skattebefrielse som den importerade danska biogasen skulle få om den ersatte bensin i drivmedelssektorn: ca 131,9 miljoner kronor för 2016. Ser man till resultatet av de ekonomiska konsekvenser som vi kunde kartlägga så ser vi första att importen av den Danska biogasen till Sverige år 2016 uppgick till drygt 0,15 TWh, och redan under första kvartalet av 2017 hade importen nått upp till 0,14 TWh. Biogasimporten kan ställas i relation till att det i Sverige producerades 2 TWh biogas år 2016, där 64% dvs 1,28 TWh uppgraderades till fordonsgas. Ser man till resultatet av den skattebefrielse som den importerade danska biogasen skulle få om den ersatte naturgas i drivmedelssektorn så skulle den uppgå till ca 37 miljoner kronor under Ser man istället till den skattebefrielse som den importerade danska biogasen skulle få om den ersatte bensin i drivmedelssektorn så skulle denna uppgå till ca 132 miljoner kronor under år 2016.
6
Ekonomiska konsekvenser
Skattebortfall om hela den naturgasvolym som idag används i sektorer där det är skatt byts ut mot dansk biogas som kommer att vara skattebefriad. Skattebortfall (MSEK inkl. moms) 2016 Industri 868 Icke energiändamål 477 Bostäder och service 598 Transporter 121 Uppvärmning 46 Totalt 2 110 Mängd dansk biogas som kan tas in i systemet innan skattebefrielsen för biogas hotas Strax över 70 % 0,825 TWh Med tanke på prisnivån på den danska importerade biogasen kan den redan idag anses vara överkompenserad. Ser man till om hela den naturgasvolym som idag används i sektorer där det är skatt, byts ut mot dansk biogas som är skattebefriad, så uppgår det totala skattebortfallet till omkring 2 miljarder per år, beräknat utifrån 2016 års värden. Ser vi till mängden dansk naturgas som kan tas in i systemet innan skattebefrielsen för biogas hotas, så uppgårdenna mängd till strax över 70% av den totala svenska biogasanvändningen till transportändamål för att nå en total prisjämvikt med naturgasen. Om energimyndighetens estimeringar för 2016 används om en biogasanvändning om 1,1 TWh så innebär det att dansk import om 0,825 TWh krävs för att hota skattebefrielsen. Med tanke på prisnivån på den danska importerade biogasen kan den redan idag anses vara överkompenserad.
7
Styrmedel i Sverige och EU
8
Stödsystemen har sedan analyserats utifrån sju kategorier, vilka är…
Produktionsstöd Stöd för uppgradering av biogas Stöd för renad biogas Stöd för elproduktion från biogas Subvention för elproduktion från biogas från deponier Subvention för elproduktion från biogas från avloppsreningsverk Subvention för att uppgradera biogas till biometan från rötkammare Subvention för gödsel som behandlats i en biogasanläggning Investeringsstöd Stöd för nya anläggningar Stöd för utökad verksamhet Bidrag för ytterligare installerad kapacitet Investeringsstöd genom lågräntelån Stöd för forskning Stöd för marknadsföring av ny teknik Investeringsstöd för biogastankstationer Stöd för avfall och restprodukter Deponerings- avgift Stöd för att ta tillvara på restvärme Krav på insamling av källsorterat matavfall Förbud av deponering av biologiskt nedbrytbara ämnen Krav på viss kvot biobaserade bränslen Stöd för destruering av metan Skattebefrielse Befrielse av skatt för biodrivmedel Skattelättnader vid investeringar Ej punktskatt på biogas Stöd för distribution Subvention för biogas som distribueras till elnätet Subvention för distribution via naturgasnätet Inga nätverksavgifter Stöd för byggnation av gasledningar Stöd för byggnation av biogastankstationer Garanterad avsättning –möjlighet att tillföra gasen till nätet är garanterad för biogasanläggningar Stöd för användning Subvention för biogas som används i en kraftvärmeenhet Subvention för direkt användning genom transport Subvention för direkt användning för industriella syften Gröna certifikat för slutanvändning av biogas som el Konvertering från fossil användning till användning av biomedel Denna slide presenterar ett smörgåsbord av de stöd som finns för biogas ute i Europa, sorterade efter produktionsstöd, investeringsstöd, stöd för avfall och restprodukter, skattebefrielse, stöd för distribution och stöd för användning. De rödmarkerade rutorna är stödsystem som finns för biogas i Sverige. Här finner vi bland annat stöd för nya anläggningar, stöd för forskning, befrielse av skatt för biodrivmedel, gröna certifikat för slutanvändning av biogas som el m.fl. Stödsystemen har sedan analyserats utifrån sju kategorier, vilka är…
9
Perspektiv som påverkar val av styrmedel
Positiv: Auktionssystem med inmatningstariffer Negativ: Skattebefrielse, Klimatklivet, Certifikat, Prod. Stöd, Inmatningstariffer Positiv: Auktionssystem, inmatningstariffer, oblig. Matavfallsinsamling, krav på återvunnen växtnäring Negativ: Tveksam till skattebefrielse Perspektiv som påverkar val av styrmedel Kostnad EU Miljö Tid Marknad Biogas-producent Svensk politik Positiv: Auktionsförfarande, inmatningstariffer, oblig. Matavfallsinsamling, Krav på återvunnen växtnäring Negativ: Tveksam till skattebefrielse Positiv: Prod. Stöd, Inmatningstariffer, auktionssystem med inmatningstariffer, auktionssystem med inves. Stöd, krav på återvunnen växtnäring, obligatorisk matavfallsinsamling Negativ: Skattebefrielse Positiv: Krav på matavfallsinsamling, krav på återvunnen växtnäring Negativ: Tveksam till produktionsstöd ….Kostnad, EU, Miljö, Tid, Marknad, Biogasproducent samt Svensk politik. Inom respektive kategori, har sedan stödsystemen kategoriserats baserat utifrån om de främjas eller ej. Det vi kunde se är att de stödsystem som får en positiv påverkan inom respektive kategori är Auktionssystem med inmatningstariffer, krav på obligatorisk matavfallsinsamling och rötning och krav på återvunnen växtnäring. Positiv: Auktionsförfarande, inmatningstariffer, krav på insamling av matavfall, krav på återvunnen växtnäring Negativ: Skattebefrielse Positiv: Auktionssystem med inmatningstariffer, produktionsstöd, Inmatningstariffer Negativ: Auktionssystem med investeringsstöd, investeringsstöd och kontantbonusar
10
Auktionssystem med inmatningstariffer
Rekommendation av styrmedel – Auktionssystem med inmatningstariffer Substrat Gödsel Samrötning Rötslam Övriga biorester Industriavfall Matavfall Restprodukter Exempel på auktionsgrupper Auktionssystem med inmatningstariffer Intressegrupp Offentlig sektor Jordbruksföretag Energibolag Kooperativ Genom ett auktionssystem kommer man gynna effektiva biogasanläggningar, skapa incitament både till nya anläggningar och till förbättringar av befintliga anläggningar, systemet är lätt att styra genom att definiera utvalda stödgrupper (auktionsgrupper), systemet är konkurrensneutralt och därmed i linje med EU-regler samt skapar systemet långsiktiga spelregler då tariffen garanteras under flera år. Ytterligare ser EU positivt på auktionsförfarandet. Auktionsförfarande med investeringsstöd är ett system där investeringsstöden ges genom ett auktionsförfarande där staten genom specifikt uppsatta ramar och nivåer efterfrågar en viss produktionskapacitet och där budgivarna får ge bud på hur lågt pris de kan genomföra denna investering/kapacitetsutbyggnad. Endast de vinnande buden erbjuds stöd men beroende på hur många ”auktionsgrupper” för t.ex. gödselbaserad biogas, mindre anläggningar, samrötningsanläggningar osv. och belopps/kapacitetsgränser som görs kan flera vinnande anbud antas.
11
Rekommendation av styrmedel –
Krav på obligatorisk matavfallsinsamling och rötning samt krav på återvunnen växtnäring i offentligt kontrollerad verksamhet Krav på obligatorisk matavfallsinsamling och rötning Krav på återvunnen växtnäring i offentligt kontrollerad verksamhet Krav på obligatorisk matavfallsinsamling och rötning ökar utbudet av matavfall vilket medför ökad kapacitet vilket i sin tur gynnar biogasproducenter och öppnar upp för biogasproducenterna att förhandla till ett bättre pris. EU-kommissionen behöver inte godkänna kravet då det inte klassas som ett stöd. Krav på återvunnen växtnäring i offentligt kontrollerad verksamhet skapar en ökad efterfrågan på biogödsel vilket i sin tur kan leda till ökade priser på biogödsel, vilket är gynnsamt för producenterna. EU-kommissionen behöver inte godkänna kravet då det inte klassas som ett stöd.
12
Utifrån trenderna med importerad biogas, vilka styrmedel krävs för att verka på den europeiska marknaden? wsp.com
13
Tack! wsp.com
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.