Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Årsredovisning 2017.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Årsredovisning 2017."— Presentationens avskrift:

1 Årsredovisning 2017

2 Mottagare? Regering och riksdag Ekonomistyrnings- Verket
Riksrevisionen SCB, UKÄ m.fl. 1 Regelverket bakom ÅR Förordningen om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB): Verksamheten ska redovisas och kommenteras i förhållande till instruktion, regleringsbrev (årligt uppdrag från regeringen) eller annat beslut. För universitet och högskolor innebär det att vi redovisar och kommenterar verksamheten med utgångspunkt från Högskolelagen och regleringsbrevet. Linnéuniversitetets vision och strategi har sin grund i Högskolelagen och resultatredovisningen i årsredovisningen utgår därför från de fyra strategiska områdena i vision- och strategidokumentet. Vi ska visa en rättvisande bild av universitetets verksamhet Ekonomistryrningsverket och Riksrevisionen Statistiska centralbyrån och Universitetskanslerämbetet Årsredovisningen är även Linnéuniversitetets officiella statistik Delen långt bak som kallas ”väsentliga uppgifter” ingår i uppgifter som Universitetskanslerämbetet ger ut i sin årsrapport över universitet och högskolor Universitetsstyrelsen och internt Lnu Sist men inte minst är årsredovisningen en redogörelse för Universitetsstyrelsen och styrelsen. En värdemätare hur det går för Lnu, skissera en bild av hela universitetet. I årsredovisningen finns även ett avsnitt om Intern Styrning och kontroll Universitets- Styrelsen Internt Lnu

3 De fyra strategiska områdena
Samhällelig drivkraft Globala värden Utmanande utbildningar Framstående forskning Den del som kallas resultatredovisning bygger på Linnéuniversitetets vision och strategi Visionen är: en kreativ och internationell kunskapsmiljö i Linnés anda. Vi beskriver i ÅR de fyra strategiska områdena, Utmanande utbildningar, Framstående forskning, Samhällelig drivkraft och Globala värden Materialet i resultatredovisningen är grupperat i dessa områden.

4 Resultaträkning (Mkr)
UTFALL 2017 HÖST-PROGNOS Avvikelse BUDGET 2017 UTFALL 2016 VERKSAMHETENS INTÄKTER Intäkter från anslag 1 369,4 0,0 1 369,0 0,4 1 347,2 22,2 Avgifter och andra ersättningar 228,9 229,3 -0,4 222,8 6,2 208,8 20,1 Intäkter av bidrag 226,1 223,4 2,7 235,0 -8,9 203,6 22,5 Finansiella intäkter 0,8 0,1 0,7 1,0 -0,2 0,9 -0,1 Summa intäkter 1 825,2 1 822,2 3,0 1 827,8 -2,5 1 760,5 64,7 VERKSAMHETENS KOSTNADER Kostnader för personal 1 248,7 1 236,8 11,9 1 250,0 -1,3 1 188,3 60,4 Kostnader för lokaler 184,0 193,0 -9,0 189,6 -5,6 209,8 -25,7 Kostnader för övrig drift 353,3 373,7 -20,4 374,3 -21,0 333,3 20,0 Finansiella kostnader 4,0 3,9 3,5 0,5 Avskrivningar 26,8 24,7 2,1 27,0 28,5 -1,6 Summa kostnader 1 816,8 1 828,3 -11,5 1 843,9 -27,1 1 763,4 53,7 VERKSAMHETSUTFALL 8,4 -6,1 14,5 -16,1 24,5 -2,8 11,0 Positivt utfall, Utbildning + 9,3 mkr, forskning -1,3 mkr. Ingår ett par ”engångsposter” som påverkar med +8 mkr, Upplösning reserv kajen och återföring ej utnyttjade externa medel. Positiv utveckling av externa intäkter. Ökad aktivitet, personalkostnader ökar, rekryteringar har fallit på plats, antal anställda ökar med 49 årsarbetskrafter.

5 Verksamhetsutfall Något lägre utfall 2017 jfrt tidigare belastades med avsättning för tillkommande kostnader Kajen med 25 mkr

6 Resultaträkning per fakultet (Mkr)
FEH FHL FKH FSV FTK Fojo, PU Totalt INTÄKTER 188,9 390,1 327,8 301,8 420,9 124,9 1 754,4 Prognos 2 190,1 391,8 323,7 300,1 422,9 139,6 1 768,1 Avvikelse -1,2 -1,7 4,1 1,7 -2,0 -14,7 -13,7 KOSTNADER 196,0 394,9 327,0 301,6 423,7 122,8 1 766,0 192,7 390,6 323,8 304,3 421,2 137,4 1 770,1 3,3 4,3 3,2 -2,7 2,5 -14,6 -4,1 VERKSAMHETENS UTFALL -7,1 -4,8 0,8 0,2 -2,8 2,1 -11,6 Underskott på fakulteter beror till största del på underproduktion under Skillnader mellan fakulteter. Två fakulteter avviker negativt medan övriga är mer i balans, Övriga verksamheter visar ett mindre överskott, varav PU + 1,9 mkr

7 Bilden av söktrycket är inte entydig
Utmanande utbildningar Avancerad nivå ökar Sökande totalt ökar jämför med 2016 Utbildningsvolymen ökar långsamt – främst betalstudenter Sökande på program minskar kontinuerligt Antalet behöriga per antagen minskar kontinuerligt Når inte rekryterings-målen lärarutbildning fullt ut Söktrycket – sökande totalt har ökat sedan förra året. Däremot har totalt antal sökande och förstahandssökande på program minskat sedan hösten Årsredovisningen för 2017 redovisar också att antalet behöriga sökande för varje antagen student (höstantagningen) har sedan hösten 2013 successivt minskat. Komplex materia som kräver en noggrannare analys av dem som jobbar med frågorna. Andelen studenter på avancerad nivå ökar kontinuerligt men i långsam takt, vilket är bra med att Linnéuniversitetet har som uttalat mål att öka den avancerade nivån. Antalet studenter på forskarnivå oförändrat jämfört med föregående år Genomlysning och prioriteringar utbildningsutbud ska genomföras I samband med det bör söktrycket analyseras djupare.

8 Intäkter Forskningsanslagen ökar med 5 (32) Mkr, utbildningsanslagen endast med 17 (8) Mkr. Krav på ökning av lärare och sjuksköterskor kräver omprioriteringar. De senaste åren har Lnu arbetat med att anpassa utbildningsproduktionen till takbeloppet och 2014 var vi ”i mål”, men 2015 medförde underproduktion 20 Mkr, 2016 med 6 Mkr och 2017 med 11,6 mkr. Uppdragsutbildningen ökar, Polisutbildningen +24, Fojo + 6, Sjö -6 , Rektorsutbildningen -5 (utgående avtal) Även ökning av nya uppdragsutbildningar. Externa forskningsintäkter ökar med 20 mkr, dvs 13%. Externfinansieringsgrad från 35 till 38%. En ökad aktivitet märks, nyrekryteringar på plats, beviljade forskningsmedel och inbetalda medel ökar.

9 Takbelopp och utbildningsproduktion, mkr
Produktionen av utbildning under takbeloppet och planeringen är att vi ska nå takbeloppet Förändringarna är eg krusningar på ytan mht omsättningen på en miljard, men de marginella förändringarna kan vara nog så svåra att få till.

10 Utbildningsresultat och över/underproduktion 2017, Mkr
Total utbildningsvolym (grund- och avancerad nivå) är 1307 mkr, avviker 0,8% dvs 11,6 mkr under takbeloppet, motsvarar ca 150 hst (av totalt 14124). Utbyggnad av lärarutbildningen går långsamt (nationellt problem). En översyn av utbildningsutbudet görs 2018

11 Långsiktigt arbete har gett resultat
Framstående forskning Externfinansiering ökar Publiceringar/citeringar och andelen disputerade ökar Lnu leder 2 stora Horizon 2020 Antal forskarstuderande oförändrat Svårt att rekrytera disputerade i professions-utbildningar Lnu har under flera år haft som ambition att öka andelen disputerade bland undervisande personal, att öka citeringar och publiceringar samt att öka forskningens externfinansiering och siffrorna visar positiv att utveckling inom dessa områden. Utvärdering av förutsättningar för att bedriva forskning. Utvärderarna lämnade rekommendationer som att stärka kopplingen mellan forskning utbildning, och samverkan, stärka forskarutbildningen och utveckla ledarskapet. Kommer att tas in i arbetet med en ny forskningsstrategi som pågår. Rekrytering av postdocs har skett enligt plan. Externa utvärderares rekommendationer om förutsättningar för god forskningsmiljö tas in i ny forskningsstrategi.

12 Inbetalda medel (tkr) forskning och utbildning per finansiär
Positivt trend från större finansiärer, inbetalda eu-medel ökar. Familjen Kamprad minskar, kan bero på utlysningars inriktning ökad konkurrens

13 Beviljade forskningsmedel (tkr) per större finansiär
Beviljade forskningsmedel från större finansiärer ökar rejält, speciellt FORMAS, FORTE och Vetenskapsrådet. Har inte slagit igenom i inbetalningar/intäkter än. Negativt att Kamprad stiftelsen minskar

14 Stödfunktioner för samhällelig drivkraft formeras
Stort Vinnovaprojekt om strategiska partnerskap Intäkter uppdrags-utbildning ökar Stöd för uppdragsutbildning formas Prestationsmått samverkan svag utveckling Samhällelig drivkraft Stödsystem för bland annat alumnnätverk, integration och uppdragsutbildningar. Intäkter i uppdragsutbildning ökar, Polisutbildningen står för större delen av ökningen. Utvecklingsarbete fortsätter för att integrera samverkan som en kvalitetsaspekt av utbildning och forskning

15 Me-too betalstudenter gör avtryck i verksamheten
Globala värden Antalet betalstudenter ökar Plan för jämställdhets-integrering framtagen Me-too ger avtryck Miljöcertifiering allt närmare Verksamhetsstödet inte helt omställt för allt fler betalstudenter Lnu möter ännu inte det ökade kravet på rekrytering av kvinnliga professorer -Plan för jämställdhetsintegrering - Miljörevisioner genomförts – ett steg närmare miljöcertifiering som är uttalad målsättning - Betalande internationella studenter ökar, utbytesverksamheten i stort sett oförändrad, dock nedgång antal utresande lärare. Utvecklingsarbete för att integrera hållbarhet med jämställdhet

16 Kreativ kunskapsmiljö
Inom ramen för arbetet mot visionen om en kreativ och internationell kunskapsmiljö i Linnés anda märks initiativ som strategiska samverkansplattformar, organisationsöverskridande kunskapsplattformar, kompletta akademiska miljöer, Lnuc. Det är de fyra strategiska områdena utmanande utbildningar, framstående forskning, samhällelig drivkraft och globala värden som när de överlappar skapar den kreativa kunskapsmiljön.

17


Ladda ner ppt "Årsredovisning 2017."

Liknande presentationer


Google-annonser