Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
- Mottagare, medborgare, medskapare
MIK i praktiken - Mottagare, medborgare, medskapare MIK i praktiken , Hanna Hannerz Simå
2
MIK i praktiken Vad är MIK? Man brukar prata om ett antal kunnigheter som alla är en del av MIK-ekologin. Filmkunnighet är det som Film i Öst har arbetat med länge. MIK kompetens 1 Förståelse av mediernas och informationens betydelse för demokratin MIK kompetens 2: Att förstå medieinnehåll och dess användning MIK kometens 3 Att snabbt och effektivt få tillgång till information MIK kompetens 4 Att kritiskt värdera information och informationskällor MIK kompetens 5 Att tillämpa nya och traditionella medieformat MIK kompetens 6 Att placera medieinnehåll i sin sociokulturella kontext (vad är det för sammanhang som den här nyheten till exempel, har skapats i? ) MIK kompetens att skapa intresse för MIK bland medborgare och hantera de förändringar som krävs
3
MIK i praktiken Projektets syfte:
Utveckla metoder och arbetssätt inom MIK Fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya verktyg Metodprövande i fokus! Mål: Att ge invånare redskapen att kritiskt granska och själva kunna förmedla sig i ett nytt medielandskap Projektet kopplar an till RBÖ:s arbete med en MIK-strategi! Här tas nästa steg att fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya metoder och verktyg för invånare och medborgare att vara delaktiga i och förmedla sig ett nytt medielandskap med en ny medielogik. MEDIE- OCH INFORMATIONSKUNNIGHET • Att förstå mediers roll • Att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information • Att själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier BAKGRUNDEN ÄR: Det konstaterades att svårigheten ligger i att arbeta med MIK gentemot besökarna på folkbiblioteken. Hur för man in samtalet på MIK-frågor? 2016 fick därför Götabiblioteket genom RBÖ i uppdrag från bibliotekscheferna i Östergötland att under 2017 ta fram en gemensam strategi för Götabiblioteken för digital delaktighet och MIK. Nu ser RBÖ att nästa steg i arbetet är att ta fram och pröva metoder för hur folkbiblioteken kan arbeta med MIK gentemot invånarna i Östergötland.
4
MIK i praktiken Fokus på eget skapande och förmedling i ett nytt digitalt medielandskap Kopplar an till RBÖ:s arbete med en MIK-strategi! Här tas nästa steg att fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya metoder och verktyg för invånare och medborgare att vara delaktiga i och förmedla sig ett nytt medielandskap med en ny medielogik. MEDIE- OCH INFORMATIONSKUNNIGHET • Att förstå mediers roll • Att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information • Att själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier BAKGRUNDEN ÄR: Det konstaterades att svårigheten ligger i att arbeta med MIK gentemot besökarna på folkbiblioteken. Hur för man in samtalet på MIK-frågor? 2016 fick därför Götabiblioteket genom RBÖ i uppdrag från bibliotekscheferna i Östergötland att under 2017 ta fram en gemensam strategi för Götabiblioteken för digital delaktighet och MIK. Nu ser RBÖ att nästa steg i arbetet är att ta fram och pröva metoder för hur folkbiblioteken kan arbeta med MIK gentemot invånarna i Östergötland.
5
MIK i praktiken Målgrupper för projektet: Vuxna (i första hand)
Prioriterade grupper inom digital delaktighet Barn och unga (i andra hand) Bibliotekspersonal Filmpedagoger i Film i Östs nätverk Målet med projektet är att ge invånare redskapen att kritiskt granska medier och att själva kunna producera innehåll. Projektet riktar sig därför till en bred allmänhet men särskilt fokus läggs på att nå prioriterade målgrupper inom digital delaktighet, t ex personer med funktionsvariatoner och språkliga hinder. Extra fokus läggs dessutom på följande målgrupper: Målgrupp 1. Bibliotekarier som i sin yrkesroll har till uppgift att nå den svårfångade gruppen biblioteksbesökare/ allmänhet i alla åldrar och behöver metoder för att förmedla MIK. Målgrupp 2. Barn och unga som besöker folkbibliotek och fritidsgårdar och vill testa på eget skapande. Barn och unga är en prioriterad fråga för Regionbiblioteket. Här betonas barnets möjlighet till eget skapande och delaktighet liksom tillgänglighet oavsett ålder, språklig bakgrund och funktionsförmåga. Målgrupp 3. Filmpedagoger som finns i Film i Östs nätverk. För att de ska kunna skapa nya metoder baserat på sina färdigheter i film- och mediepedagogik får de en introduktion till MIK
6
MIK i praktiken Exempel på innehåll:
Medborgarjournalistik för seniorer (ev. i samarr med Corren Scenario för barn och unga att lösa Källkritik-kafé Filmskapande under ledning av filmpedagog och publicering på Youtube Workshop med Ekokammaren: sökkritik & sökteknik
7
MIK i praktiken Två spår:
Aktiviteter direkt ut mot besökare på bibliotek – befintliga metoder mot nya målgrupper eller nya oprövade koncept Metodutveckling genom samling och idéering med aktörer inom akademi, folkbildning, utbildningsteknik-företag i hackathon-format Två spår: aktiviteter ut mot ”publik” / besökare på bibliotek. Ett andra spår är: metodutveckling i samarbete med aktörer såsom universitet, folkbildning mfl för idéering i hackathon. Detta spår ska mynna ut i produkter/ verktyg som kan utvecklas vidare och eventuellt testas år två.
8
MIK i praktiken Pilotplatser: Hageby biblioteksfilal Motala bibliotek
Finspångs bibliotek Ydre bibliotek Alléskolans skolbibliotek och fler fritidsgårdar kommer längre fram…
9
Tack! Hanna Hannerz Simå 076 /
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.