Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter"— Presentationens avskrift:

1 Upphandling för branschutveckling Katarina Noren Inköpsdirektör, Trafikverket

2 Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter
2. Branschsamarbete 3. Samverkan i alla kontrakt 4. Ökat socialt fokus 5. Ökat utrymme för innovation 6. Frågor?

3 En av landets största beställare
Affärer för 40 miljarder varje år. Medför stort ansvar och stora möjligheter… …Regeringen har gett Trafikverket ett särskilt uppdrag att bidra till att öka produktivitet och innovationsgrad i branschen… …vi måste använda skattepengarna på ett ansvarsfullt sätt. Vi ska spara 17 mdr till 2025 Trafikverket är en av Sveriges största byggherrar och beställer årligen för ca 40 Mdr kronor varav bygg- och anläggningsarbeten för ca 40 Mdr kronor. Verket driver ca 2500 bygg- och anläggningsprojekt årligen vilket i kronor motsvarar 30 % av den samlade anläggningsmarknaden i Sverige. I genomsnitt får Trafikverket knappt 4 anbud per upphandling och ca 92 procent av upphandlingarna vinns av leverantörer med svenska ägare. Projekten sysselsätter sammantaget i genomsnitt ca 30 000 – personer årligen varav ca % normalt är anställda i Sverige (osäker siffra). Att vara en så stor beställare innebär ett stort ansvar – vi hanterar skattemedel och vår uppgift är att använda dem väl. För att uppnå detta driver vi på uppdrag av regeringen och tillsammans med branschen ett förändringsarbete med syftet att utveckla oss som renodlad beställare (som beställer funktion och låter anläggningsbranschen stå för att leverera en smart och kostnadseffektiv lösning) och ge våra leverantörer betydligt bättre möjligheter att utveckla sin innovationsgrad och produktivitet (och konkurrenskraft). Produktiviteten och innovationsgraden i anläggningsbranschen ska öka! Och vi ska på det här sättet frigöra pengar (17 miljarder fram till 2025= 2-3 % i årlig produktivitetsökning i branschen) som kan användas till att förstärka finansieringen i den Nationella planen som anger infrastruktursatsningar fram till Mer väg och järnväg för pengarna. Ansvaret innebär också att Vid upphandling har vi som svensk statlig myndighet har vi krav på oss att ta sociala hänsyn i våra upphandlingar.

4 Våra verktyg för ökad produktivitet
MATS Det är mycket som görs, men de viktigaste hörnpelarna i vårt produktivitetsarbete är de fyra på bilden. Kommentera mycket kort.

5 Vi och branschen samarbetar…
För ökad produktivitet och innovation Aktörer i arbetet är Trafikverket, Sveriges Byggindustrier, Svenska Teknik & Designföretagen, Maskinentreprenörerna och stora leverantörer på marknaden. Fyra fokusområden för utveckling i samarbete med branschen Innovation och produktivitet Hållbarhet Säkerhet Kostnadsdrivande krav

6 Produktivitetsarbetet - resultat
Frigjorda medel augusti 2015 Målnivå 2015 – 4500 mSEK TRV har arbetat med att försöka mäta värdet av förändrade arbetssätt. Detta är i grunden svårt eftersom vi inte kan jämföra ett projekt i 2 olika genomföranden. I vår mätning har vi utgått ifrån den kalkylerade kostnadsnivån på ett traditionellt genomförande (ex vis en utförandeentreprenad) och jämfört med kostnad för projektet efter att vi vidtagit en aktiv åtgärd i linje med ROB (ex vis totalentreprenad, paketering, eller annat). Det redovisade resultatet är en resultatet av denna jämförelse. TRV bedömer att resultatet är en effekt av entreprenörernas förmåga att hitta smartare och mer kostnadseffektiva lösningar. I detta finns en blandning av ny tekniska lösningar och effektivare produktion. Ett bra samverkan för att stärka svenska leverantörers konkurrenskraft på en global marknad. Två vinnare som det bör vara i alla goda affärer.

7 Fler totalentreprenader…
mellan 25 och 500 mnkr Utfall totalentreprenader TE ett av Trafikverkets viktigaste instrument i omställningen till att bli en ”renodlad beställare”. Det är också totalentreprenaderna som hittills genererat den största delen av de frigjorda medlen. Vi är därför angelägna att upphandla en allt större andel av våra entreprenader som totalentreprenader. För entreprenader mellan 25 och 500 miljoner är utfallet t.o.m. augusti att 55 procent av samtliga entreprenader upphandlats som totalentreprenader. Det innebär att vi för närvarande ligger över årsmålet på 45 procent.

8 Upphandling för branschutveckling!
Offentlig långsiktig inköpsplanering Nationella kategoristrategier och affärsmodeller Funktionskrav, fast pris och totalentreprenad Samverkan i alla kontrakt Leverantörsteam och leverantörsbedömning Systematisk implementering av best practise Översyn riskfördelning Facilitering för utländska bolag och SME Effekter: Förutsägbarhet och ökad stabilitet Internationalisering Ökad investeringsvilja och ökad innovationstakt Lägre transaktionskostnader Dialog istället för tvister Förslag till struktur/innehåll i strategin Gemensamt Styrande dokument, Val av affärsform Tekniska konsulter Förhållningssätt, strategisk inriktning och övergripande mål, Kategoristrategier, Beslut/inriktningar, Delstrategier och delmål, Val av affärsform – förslag på kombinationer för olika projekttyper Entreprenader Val av affärsform – förslag på kombinationer för olika projekttyper TRV 1. Enkla projekt med stora frihetsgrader och låg osäkerhet TRV 2. Enkla projekt med små frihetsgrader och låg osäkerhet TRV 3. Komplexa projekt med stora frihetsgrader och hög osäkerhet TRV 4. Komplexa projekt med små frihetsgrader och hög osäkerhet TRV 5. Stora komplexa projekt med utvecklingsbehov TRV 6. Stora komplexa projekt med utvecklings- och förvaltningsbehov

9 Hur Samverkan Basnivå går till
…vilka aktiviteter ingår? Aktiviteter och egenskaper: Organisation med parternas representanter Gemensam målstyrning Gemensam riskhantering Konfliktlösningsmetoder Kontinuerlig uppföljning, förbättring och benchmarking Öppenhet i gemensamma frågor Anpassning av Basnivå… … sker utifrån respektive projekts karaktär och storlek. Omfattning Samverkan Basnivå enligt de nya riktlinjerna ska användas av Stora Projekt, Investering och Underhåll, oavsett entreprenadform och ersättningsmodell. Tillämpning  Riktlinjerna definierar Samverkan basnivå med ett antal aktiviteter. Trafikverket definierar Samverkan basnivå med nedan listade aktiviteter: Organisation med parternas representanter (med samlokalisering så långt som möjligt) Gemensam målstyrning Gemensam riskhantering Konfliktlösningsmetoder Kontinuerlig uppföljning, förbättring och benchmarking Öppenhet i frågor av gemensam art En anpassning av modellen sker utifrån respektive projekts karaktär och storlek. Låg komplexitet och liten storlek kan skapa en brytpunkt under vilken strukturerad Samverkan sannolikt inte ger mer nytta för pengarna. Eventuella avsteg från Samverkan ska motiveras i samband med val av affärsform/Motivbilaga godkännas enligt arbetsordning Organisation för samverkan och Samverkansledare ska bestämmas tillsammans av parterna i projektet i samband med Startmöte/n. En person ska vara utsedd att leda Samverkan, en samverkansledare(FIA processledare) för större/komplexa projekt, dvs projekt med löptid på över 1 år. Det kan vara en extern person men kan även vara en lämplig person i projektorganisationen, Projektledare eller eventuellt Inköpare. Det är viktigt att senast i startmöte ha med genomgång av Samverkanskonceptet med hur/vad/varför TRV jobbar med Samverkan. En absolut grundförutsättning för att Samverkan ska fungera är tillgänglighet och beslutsmässighet i projektet. (vad innebär det – vad ska man tänka på för att säkerställa detta)

10 Samverkan hög – projekt 2 mdr kronor
Hög komplexitet, stor osäkerhet ECI Prekvalificering TransQ, PQ Ersättning kalkylering/anbud steg 2, motkrav äganderätt genomförandebeskrivning Entreprenadform bestäms i steg 2 Entreprenadform, företrädesvis Totalentreprenad Rörlig kostnad/Löpande räkning rikt med incitament samt ev. Incitament enligt UppLev ECI Prekvalificering TransQ, PQ Ersättning kalkylering/anbud steg 2, motkrav äganderätt genomförandebeskrivning Entreprenadform bestäms i steg 2, efter fastslagen riskfördelning Entreprenadform företrädesvis TE Rörlig kostnad/Löpande räkning rikt med incitament samt ev. Incitament enligt UppLev Prekvalificering Ger ett antal leverantörer På konsortienivå alt. Konsult- bolag och entreprenörer Selektivt förfarande steg 1 Utvärderingsparametrar Tekniskt kunnande Verksamhetssystem Hälsa, säkerhet, miljö Välj 2 av X konsortier för steg 2 Selektivt förfarande steg 2 Parametrar från steg 1+ pris + genomförandebeskrivning Procentuell fördelning 70/30 mjuka/pris Selektivt för- farande steg 1 Selektivt för- farande steg 2 Prekvalificering

11 Sociala krav i upphandlingar
− Ger hållbar utveckling Ger juste konkurrens Stödjer kompetensförsörjning Bidrar till ökad sysselsättning Klimatreducerande åtgärder; klimatkalkyler och klimatdeklarationer i projekten Sociala krav

12 Minimilön ID06 Trafikverkets krav på sociala hänsyn vid upphandling
Generella krav på: Antidiskriminering Minimilön ID06 Arbete i enlighet med ILO Betalda skatter och avgifter Arbetsmiljö och säkerhet Trafikverket ställer idag i sina kontrakt bland annat krav på arbete för antidiskriminering, minimilön i nivå med gällande kollektivavtal, efterlevnad av säkerhetsföreskrifter och att skatter och avgifter är betalda. Vad gäller grundläggande rättigheter för arbetstagare handlar det om att varor, tjänster och transporter ska förenliga med ILO:s kärnkonventioner, dvs. bland annat förbud mot barnarbete, rätt till organisationsrätt, arbetsmiljö, socialförsäkringsskydd osv. Att alla personer som uppehåller sig på arbetsplatsen ska bära väl synlig legitimation enligt ID 06 innebär också ett sätt för oss att kunna kontrollera vem som faktiskt befinner sig på våra arbetsplatser. Före en leverantör överhuvudtaget anlitas, dvs. tilldelas ett kontrakt i en upphandling kontrolleras att denne har fullgjort sina åtagande avseende skatter och sociala avgifter. Dessutom utesluts leverantören från upphandlingen om vi får kännedom om viss brottslighet. Detta görs för att vi värnar om att få in seriösa företag och konkurrens på lika villkor. I Trafikverkets stora projekt har vi gått steget längre och etablerat ett aktivt arbete med Skatteverket för att genom ett förebyggande arbete motverka ekonomisk brottlighet, framförallt då svartarbete. Detta innebär bland annat att huvudleverantören inte får anlita någon underleverantör i något led innan det är bevisat att underleverantören i fråga fullgjort sina åtagande avseende skatter och sociala avgifter. I en del av de stora projekten har man också vidtagit arbetsmarknadspolitiska åtgärder genom samarbete med arbetsförmedlingar.

13 Uppdrag: sysselsättningskrav
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vid offentlig upphandling arbeta för ökad sysselsättning för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden och därmed bidra till en minskad arbetslöshet. Alla föreslagna förändringar ska konsekvensbeskrivas. Leveransen sker 15 november 2015.

14 Innovationsupphandling…
…länken mellan forskning och marknad

15 Innovationsvänlig upphandling
Satellitmätningar av markytan i projekt Västlänken Upphandling med krav på teknisk utveckling från leverantörens sida Frihetsgrader för leverantören att vidareutveckla tekniken Omfattning: Upphandling med krav på teknisk utveckling från leverantörens sida. Nyttan: Frihetsgrader för leverantören att vidareutveckla tekniken eller på annat sätt hitta förbättringar i mätningarna för att optimalt passa Trafikverkets behov. Framgångsfaktorer: Öppenhet för att testa ny teknik Innovationsbonus betalas ut för att belöna innovativa initiativ. Option på tre år. Leverantören får fortsatt kontrakt om tekniken utvecklas och optimeras utifrån Trafikverkets behov. InSAR-teknik: Tekniken kallas InSAR (Interferometric Synthetic Aperture Radar). Radarsatellitbilder tar fram kartor med elva dagars mellanrum som visar hur stora markdeformationer som skett mellan olika tillfällen. En äldre radarbild kombineras med en nytagen bild. Om marken har rört på sig efter senaste mättillfället så syns ett regnbågsfärgat mönster i bildkombinationen. Om området är gråfärgat så är det oförändrat. (Göteborg vilar på både berg och lera som innebär stora skillnader i grundläggningsmetod för fastigheterna. Detta ställer stora krav på uppföljning av grundvattennivåer. Metoden med mätning via satellit ger möjlighet att mäta även utanför själva tunnelområdet. Förändrade nivåer på grundvattnet innebär en risk för vertikala sättningar i marken. När det gäller horisontella markrörelserna räcker det dock att man mäter inom området för tunneln.) Efter de tre första årens mätningar görs utvärdering och erfarenhetsåterföring av metodiken. Uppnått resultat/använd teknik jämförs med ny tillämpbar teknik och metodik på marknaden. Ny teknik/nya funktioner som kan ge högre kvalitet ska belysas. Konsulten tar fram underlag. Utvärderingen presenteras i rapportform och på ett möte mellan beställare och konsult. Rapporten är en del av beslutsunderlaget om optionen: Förlängning av kontraktstiden tom Västlänkens projektledning avgör om innovationen är bonusgrundande. Fakta om upphandlingen LOU över tröskelvärdet, öppet förfarande, kalkyl 9,6 MSEK Kontraktstid 3+3 år option tom Fast pris uppdragstiden och fast pris för option Annonserades på branschhemsida Hela förfrågan översattes till engelska samt även KF Extern specialist upphandlades för att bistå i framtagandet av förfrågan, samt i utvärdering av anbuden, mervärde max 1,5 MSEK Sex anbud inkom

16 Innovationsvänlig upphandling
Miljövänliga slipers på lågtrafikerade banor Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Omfattning: Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Nyttan: Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Framgångsfaktorer: Kompetent beställare och utförare Fokus på funktionskraven – så få skallkrav som möjligt. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa lösningar. - Trafikverket är berett på något högre kostnader. Avtalet löper på två år med option på år med två testperioder. - Resultat: Flera helt nya mycket lovande lösningar har kommit in som anbud utan höjt livscykelpris. Testperioden ska påbörjas. Trafikverket genomför den första innovationsupphandlingen för att byta ut de giftiga sliprarna med kreosot mot en ny miljövänlig typ av sliprar. Syftet med upphandlingen är att hitta ett helt giftfritt alternativ. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. Efterhand när underhållet kräver ska de gamla sliprarna bytas ut mot nya. Målet ska uppnås genom att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Marknaden är troligtvis redo att hitta lösningar som både är miljövänliga och håller hög kvalitet till en rimlig kostnad. Det var först svårt att hitta leverantörer som kunde skapa bra lösningar, men genom att aktivt söka upp leverantörer på en internationell järnvägsmässa så lyckades Trafikverket väcka intresset hos många. Det har kommit in många frågor under anbudstiden. Beslutet om tilldelning väntas i maj/juni. Trafikverket tar främst hänsyn till miljökravet i upphandlingen. Utan en miljövänlig lösning så blir inte en leverantör aktuell. Men det är givetvis också viktigt att sliprarna håller en hög kvalitet. För att skapa utrymme för innovation ligger fokus på funktionskraven. Utöver det är skallkraven så få som möjligt för att ge leverantörerna frihet att hitta nya lösningar. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa sina lösningar. Det kan bli flera leverantörer som får dela på kontraktet. För att öka möjligheten att få in flera anbudsgivare får leverantörerna chansen att utveckla produkten det första året på kontraktet. Trafikverket är berett på att det kan bli något högre kostnader när nya lösningar ska testas. Avtalet löper på två år med option på år för att säkerställa kvaliteten på sliprarna. Två testperioder genomförs där ett antal sliprar läggs ut i spår på provsträckor. De sliprar som uppfyller kriterierna första testperioden går vidare till andra testperioden. Den andra testperioden pågår i ytterligare minst ett år. Kontraktet avslutas för de lösningar som eventuellt inte håller måttet genom tvåårsperioderna. Upphandlingen kan bidra till utvecklingen av sliprar på marknaden i ett längre perspektiv. Om några år kan det kommer leverantörer som vidareutvecklar de produkter vi nu ligger i startgroparna med. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. De flesta träsliprarna på den svenska järnvägen är impregnerade med kreosot. Kreosot är en blandning av flera ämnen och utvinns oftast genom torrdestillation av stenkol. Kreosot skyddar trä från att angripas av till exempel röta och termiter. Ämnet är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser som är hälsofarliga. Inom EU är det fram till 2018 tillåtet att använda kreosot för impregnering av sliprar. Efter 2018 väntas EU ta ett nytt beslut om huruvida kreosot kommer att vara tillåtet eller ej.

17 Tack för visat intresse! - Frågor?
Innovationsvänlig upphandling Miljövänliga slipers på lågtrafikerade banor Tack för visat intresse! - Frågor? Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Omfattning: Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Nyttan: Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Framgångsfaktorer: Kompetent beställare och utförare Fokus på funktionskraven – så få skallkrav som möjligt. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa lösningar. - Trafikverket är berett på något högre kostnader. Avtalet löper på två år med option på år med två testperioder. - Resultat: Flera helt nya mycket lovande lösningar har kommit in som anbud utan höjt livscykelpris. Testperioden ska påbörjas. Trafikverket genomför den första innovationsupphandlingen för att byta ut de giftiga sliprarna med kreosot mot en ny miljövänlig typ av sliprar. Syftet med upphandlingen är att hitta ett helt giftfritt alternativ. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. Efterhand när underhållet kräver ska de gamla sliprarna bytas ut mot nya. Målet ska uppnås genom att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Marknaden är troligtvis redo att hitta lösningar som både är miljövänliga och håller hög kvalitet till en rimlig kostnad. Det var först svårt att hitta leverantörer som kunde skapa bra lösningar, men genom att aktivt söka upp leverantörer på en internationell järnvägsmässa så lyckades Trafikverket väcka intresset hos många. Det har kommit in många frågor under anbudstiden. Beslutet om tilldelning väntas i maj/juni. Trafikverket tar främst hänsyn till miljökravet i upphandlingen. Utan en miljövänlig lösning så blir inte en leverantör aktuell. Men det är givetvis också viktigt att sliprarna håller en hög kvalitet. För att skapa utrymme för innovation ligger fokus på funktionskraven. Utöver det är skallkraven så få som möjligt för att ge leverantörerna frihet att hitta nya lösningar. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa sina lösningar. Det kan bli flera leverantörer som får dela på kontraktet. För att öka möjligheten att få in flera anbudsgivare får leverantörerna chansen att utveckla produkten det första året på kontraktet. Trafikverket är berett på att det kan bli något högre kostnader när nya lösningar ska testas. Avtalet löper på två år med option på år för att säkerställa kvaliteten på sliprarna. Två testperioder genomförs där ett antal sliprar läggs ut i spår på provsträckor. De sliprar som uppfyller kriterierna första testperioden går vidare till andra testperioden. Den andra testperioden pågår i ytterligare minst ett år. Kontraktet avslutas för de lösningar som eventuellt inte håller måttet genom tvåårsperioderna. Upphandlingen kan bidra till utvecklingen av sliprar på marknaden i ett längre perspektiv. Om några år kan det kommer leverantörer som vidareutvecklar de produkter vi nu ligger i startgroparna med. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. De flesta träsliprarna på den svenska järnvägen är impregnerade med kreosot. Kreosot är en blandning av flera ämnen och utvinns oftast genom torrdestillation av stenkol. Kreosot skyddar trä från att angripas av till exempel röta och termiter. Ämnet är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser som är hälsofarliga. Inom EU är det fram till 2018 tillåtet att använda kreosot för impregnering av sliprar. Efter 2018 väntas EU ta ett nytt beslut om huruvida kreosot kommer att vara tillåtet eller ej.


Ladda ner ppt "Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter"

Liknande presentationer


Google-annonser