Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil: 070-623 64 59
lördag den 17 november 2018
3
Kursens upplägg Del 1 27/8 Företagsstrategi och inköpsstrategi
6/9 Strategibyggande - Affärer och andra modeller Del 2 9/9 In- out-sourcing 10/9 Risk i strategiskt perspektiv samt Analys av Inköp Del 3 15/9 Category Management 16/9 Köp av tjänster – (cat mgt) Del 4 20/9 WorkShop Summering 24/9 Uppsummering av teori & repetition. lördag den 17 november 2018
4
Kurslitteratur Category Management in Purchasing, Jonathan O’Brian
ISBN Purchasing and Supply Chain Management, Adrian J van Weele ISBN lördag den 17 november 2018
5
Kompletterande litteratur
Professionellt inköp, Lars-Erik Gadde och Håkan Håkanson. Studentlitteratur ISBN Developing Sourcing Capabilities, Björn Axelssson, Frank Rozemeijer, Finn Wynstra ISBN lördag den 17 november 2018
6
Repetition
7
Visionen handlar om framtiden
Affärsidén styr dagens verksamhet och ligger till grund för strategier och planer Strategier och planer styr hur funktioner och projekt inriktar sina aktiviteter Affärsidén ska ge svaret på varför kunderna ska välja just vårt företag Exempel på affärsidéer: IKEA en bättre vardag Vår affärsidé är att erbjuda ett brett sortiment, form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt får råd att köpa dem! Silfs affärsidé – att med hjälp av den bästa utbildningen inom inköps- och logistikprocesser höja kundernas kompetens så att deras affärsprocesser blir mer lönsamma.
8
Affärsidé Vilka marknader/målgrupper vänder sig företaget till?
Vilka behov hos kunderna avser företaget att fylla? Säga något om produkterna/tjänsterna som ska fylla det angivna behovet Tala om hur företaget tänker gå tillväga för att uppfylla de tre föregående punkter Distinkt – rakt på sak. Inte innehålla plattityder och flummigt allmängods Svar: Vilka marknader/målgrupper vänder sig företaget till? Vilka behov hos kunderna avser företaget att fylla? Säga något om produkterna/tjänsterna som ska fylla det angivna behovet Tala om hur företaget tänker gå tillväga för att uppfylla de tre föregående punkter Distinkt – rakt på sak. Inte innehålla plattityder och flummigt allmängods
9
Vision Håll alltid målet i sikte Identifiera hindren och hantera dem
Sätt upp delmål och kontrollera att ni är på rätt väg Vision Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftas som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet. IKEAs vision är ”Att skapa en bättre vardag för de många människorna”. Silfs vision är Väx med oss! "Silf Competence tjänster får kunderna att växa, med ökad kompetens, vilket genererar högre lönsamhet.”
10
Vad är en strategi? Vision utgör en framtidsbild av hur man vill att
Från boken ”Strategi” av G Roos, von Krogh J Roos Vision utgör en framtidsbild av hur man vill att företaget skall utvecklas (en ledstjärna). Affärsidé är i större utsträckning relaterad till företaget och hur det vill särskilja sig i förhållande till andra och liknande verksamheter. Mål säger något om vad som är viktigt att uppnå. Strategi är knutet till en överordnad samordning av företagets viktigaste mål, riktlinjer och aktiviteter Knyta ihop kedjan med vision ………….. Vision ofta en kortare text med ett tydligt budskap att relatera till. Vad kommer först? Strategi eller vision?? Allt är ett resultat tidigare erfarenheter och kunskaper. lördag den 17 november 2018
11
Strategic tools Theory PORTER Generic Classic 5 Forces KRALJIC
Business models
12
Strategic tools Tools Spend analyze (fact and figures)
DuPont (fact and figures) SWOT (analyze) And more in EFFSO Tool box (Freeware)
13
Strategi Det sätt man tar sig till/mot målet Med hänsyn tagen till
Förutsättningarna - Porter, Affärside, Org. Begränsningar – Lagar, Policy Hinder – Motstånd, Kostnad, Kultur Resurser – Ekonomi, Kompetens
14
Porters’ generic strategy
Strategic position Unique advantages According to customer Low cost position Differentiation Total Market Total cost superior position Differentiation Strategic target customer group Unique segment Focusing
15
Identity & Image Much for your $ IKEA H&M Clas Ohlson Skoda Gant,
Strategic advantage Unique advantages according to customer Low cost- position Much for your $ IKEA H&M Clas Ohlson Skoda Gant, Peak Performance Bang Olufsen BMW Whole industry Total kostnads- överlägsenhet Differentiering Strategic Target group Plattforms- byggare* HD – Bikes Breitling, Rolex Ferrari Niche- segment Plagiarism Fokusering
16
Competitive forces New entrants Rivalry Customers Suppliers Substitute
Source: Porter, Competitive advantage 1985
17
Modeller Strategic Triangel Strategic Square SRM Cost Costumer service
18
Strategier Generic Lean Leverantörsbas strategi Struktur
Singel, dual, mulipel Geografi Technologi etc
19
Monczka – Purchasing Stratategic Processes
In – outsourcing Commodity strategy (Category Management) Organisation of Supplier base SRM Integration of Supplier in Product development Integration of Supplier in order fullfillment Supplier development Cost management
20
Monczka – Enabling Processes
Integrating Globally Strategy and Plans Organization and team strategy Globalization strategy Mesauring IS/IT HR – development and traing
21
Strategi för inköpsutveckling
Strategi för inköp på kort och lång sikt Mål och KPI Logistik IT Supply Strategier Personal Nuläge 2011 2012 Långsiktiga mål Process och rutiner Avtal Lev. marknad Wanted Önskad position Etablera Implementera Upprätta och implementera Kartlägg och beskriv Mät och följ upp Utveckla leverantörer Definiera och fastställ Omförhandla System utveckling Sätt mål Genomgång mallar Utbilda och rekrytera Utred behov
22
CEO/CFO – Map, The DuPont model
Interest- Income Revenue + Cost of purchased goods Net income before depreciation - Net profit after depreciation Total Cost of sold products - Profit margin + Cost for salary Depreciation Revenue + Other costs x ROI Store + GIP + Revenue Capital Turn over Current assets Receivables Capital employed + + Fixed assets Cash
23
Förutsättningar för strategiutveckling
Spendanalys Sortimentsomfattning Komplexitet Ledtid Det ekonomiska värdet Lev. marknadsanalys Konkurrenstrycket / priskänslighet Makt vs. beroende Lokal / regional / global Marknadsposition Etableringshinder Kapacitetsberoende Kritiska framgångs-faktorer Kostnadseffektivitet Lev. tid / -säkerhet Kvalitet Teknisk prestanda / unikitet vs. helhetssyn Service
24
Strategies Cascade Company Context Porters Generic strategies
Porter 5 Forces Company Goal & General strategies CPO Purchasing Goal & General strategies Business Unit Context Business Unit Goal & General strategies Business Unit CPO Purchasing Goal & General strategies Category Management (Kraljic Analyze) Category Strategies (4 or more) Product area Strategy Product Strategy
25
Dagens agenda Företagsstrategi och inköpsstrategi
Men hur kommer man fram till en strategi? lördag den 17 november 2018
26
Strategi, taktiskt och operativt.
Vision / affärsidé 5 år (eller ”någon gång i framtiden”) Strategi 1-5 år (långsiktigt) Taktiskt ca 1 år (6 månader till ett år) Operativt 0-6 månader (kortsiktigt, ”det dagliga”) Tidshorisont är branschspecifik, jmf; NASA och Sony. lördag den 17 november 2018
27
Bygga strategier Utgångsläge! Beskrivning av ”As-Is”
Vart? Beskrivning av ”To-Be” Hur? Beskrivning av ”How”
28
Strategy - Analyze and build
Problem/Challenge definition Problem/Challenge analyze Vision/Goal Strategy building Tactics Operational / Actions
29
Strategier Leverantörbas stragegi Leverantörsrelations strategi
Strategi för kompetensutveckling Leverantörsutvecklingsstrategi etc
30
Strategy - Case: “Cables for Telia”
Problem/Challenge definition Problem analyze Vision/Goal Strategy Tactics Operational / Actions Obstacles and Work around
31
Strategy - Case: “Cables for Telia”
High Prices need cost reduction Oligopoly Acceptable Prices (Down 20 % on 50 M$/Y)) Problem/Challenge definition Problem analyze Vision/Goal Strategy Tactics Operational / Actions Obstacles and Work around
32
Strategy - Case: “Cables for Telia”
High Prices need cost reduction Oligopoly Acceptable Prices (Down 20 % on 50 M$/Y)) Pretend new entries on market Problem/Challenge definition Problem analyze Vision/Goal Strategy Tactics Operational / Actions Obstacles and Work around
33
Strategy - Case: “Cables for Telia”
High Prices need cost reduction Oligopoly Acceptable Prices (Down 20 % on 50 M$/Y)) Pretend new entries on market Update present suppliers (New behaviour & DEMO) Problem/Challenge definition Problem analyze Vision/Goal Strategy Tactics Operational / Actions Obstacles and Work around
34
Strategy - Case: “Cables for Telia”
High Prices need cost reduction Oligopoly Acceptable Prices (Down 20 % on 50 M$/Y)) Pretend new entries on market Update present suppliers (New behaviour & DEMO) To get someone to understand that you have to invest and then send order to remote supplier Problem/Challenge definition Problem analyze Vision/Goal Strategy Tactics Operational / Actions Obstacles and Work around
35
Av Nigel Slack och Michael Lewis
Operation strategy Av Nigel Slack och Michael Lewis lördag den 17 november 2018
36
Genom strategin förlikas företagets resurser och leverans med marknadens krav
Operation strategy Marknads- Krav lördag den 17 november 2018
37
Marknadens krav – vad är det?
Kund Behov Målbild förmåga Marknads position Konkurrent åtgärder Nödvändig förmåga Marknadskunskap lördag den 17 november 2018
38
Målbild – förmåga. Kvalitet. Speed of delivery, Speed to market.
Dependability. Flexibility. Cost Målbild förmåga Konkurrent åtgärder Marknads position Kund Behov lördag den 17 november 2018
39
Exempel; målbild - förmåga
Mortgage Service Associated competitive factors include… Performance objectives: Steel plant Professionalism of staff. Friendliness of staff. Accuracy of information. Ability to change details in future. Quality Percentage of products conforming to their specification Usefulness of technical advice Time for call centre to respond. Prompt advice response Fast loan decisions. Fast availability of funds Speed Lead.-time from enquiry to quotation. Lead-time from order to delivery. Lead-time for technical advice. Reliability of original promise date. Customers kept informed. Dependability Percentage of deliveries” on time in full”. Customers kept informed of delivery dates. Customisation of terms (duration). Cope with changes in circumstances (as demand). Flexibility Range of sizes, gauges, coatings, etc. possible. Rate of new product introduction. Ability to change quantity, composition and timing of an order Interest rate charged. Arrangement charges. Insurance charges Cost Price of products. Price of technical advice. Discounts available. Payment terms. lördag den 17 november 2018
40
Genom strategin förlikas företagets resurser med marknadens krav
Operation strategy Marknads- Krav lördag den 17 november 2018
41
Företagets resurser – vad är det?
Processer (aktiviteter) Kunskaper Strategiska beslutsområden Kännedom om resurser och processer Strategiska beslut. lördag den 17 november 2018
42
Genom strategin förlikas företagets resurser med marknadens krav
Kund Behov Strategiska beslutsområden Kunskaper Målbild förmåga Marknads position Konkurrent åtgärder Processer (aktiviteter) Kännedom om resurser och processer Strategiska beslut. Nödvändig förmåga Marknadskunskap lördag den 17 november 2018
43
Företagsstrategi blir Inköpsstrategi
Organisationsstruktur Strategi typ Koncernledning (Företagsledning) Koncernstrategier/Företagsstrategier T ex uppköp av annat företag. Affärsstrategier T ex introduktion av en ny produkt Funktionella strategier Rekrytering av nyckelpersonal Köpa/tillverka beslut. Leverantörsval / lokalisering Affärsenhet Det kan finnas inköpsstrategi på alla nivåer men med olika innebörd. Inköpsstrategi är funktionen inköps strategi som skall möte företagets mål. Funktions område lördag den 17 november 2018
44
Inköpsstrategi – 3 dimensioner
Att fastställa vad som skall tillverkas/skapas/utvecklas internt och vad som skall köpas från extern leverantör. (In-Outsourcing) Att organisera leverantörsbasen med avseende på olika aspekter och kopplingar mellan de olika förbindelserna. Att utforma lämpliga förbindelser med enskilda leverantörer mot bakgrund av vad man vill uppnå. (SRM) lördag den 17 november 2018
45
Purchasing and Supply development
Effectiveness/ Cumulative savings Retailers DECENTRALISED CENTER-LED Automotive Consumer electronics FUNCTIONAL FOCUS CROSS FUNCTIONAL FOCUS Food & beverages Telecom Financial services Public utilities Pharma Time Transactional orientation Commercial orientation Purchasing coordination Internal integration External integration Value chain integration Focus Activities Dilemmas Serve the Factory Clerial Order processing Initial purchasing Control of purchasing expenditure Reduce cost Commercial Tendering Negotiating Approved suppliers list Supplier base management Savings though synergy Commercial Contracting Global sourcing Contract management Ethics Total cost of ownership Cross functional buying teams Systems integration Vendor rating Performance based contracts Communication and information infrastructure Supply chain optimization Outsourcing EDI/Internet E-commmerce Cost models Social resistance Total Customer Satisfaction Customer driven activities Contract manufacturing Supplier development Global supplier network Internationlaization HRM Source: A van Weele, Purchasing and Supply Management 2002
46
Leverantörsutvecklingsprogram
Företagsstrategi Inköpsstrategi Val av ämnen/ parameter Mål Aktiviteter Mätning =Aktivt program lördag den 17 november 2018
47
Fördjupning Affären
48
Affären Vad behövs för att kunna göra affärer?
49
Affären Vad behövs för att kunna göra affärer?
Vilken funktion är viktigast för framgångsrika affärer?
50
Affären Vad är att göra affärer? Vilka gör affärer? Affärsformat
51
Vad ser du? Tomas Nilsson 55
52
Affärsstrategiska förutsättningar
Kunderna/ marknaden Kundkapitalet Resursbasen Leverantörskapital Humankapitalet Strukturkapitalet Affärsstrategiska förutsättningar Produkten
53
Andra affärsmodeller
54
Bostonmatrisen Hög Problembarn Stjärnor Tillväxthastighet Låg Byrackor
Mjölkkossor Liten Stor Marknadsandel
55
Ansoffs matris Existerande produkter Nya produkter Skydda, bygg upp,
marknadspenetration Existerande marknader Produktutveckling Nya marknader Marknadsutveckling Diversifiering Källa: Ansoff HI; Implementing Strategic management; Prentice Hall International; 1984
56
Innovationsspridningsmatrisen
Latent Dynamisk Hög Leverantörsmarknad konkurrensutsatthet Låg Statisk Protektionistisk Liten Stor Spridning
57
Strategisk utveckling (PCA-modellen)
position Strategisk Implemen- tation Strategiska val Källa: Johnson, Scholes, Whittington; Exploring Corporate Strateg: Text and Cases; 2005
58
PESTLE-analys P E S T L E Politisk miljö Ekonomisk miljö
Social & kulturell miljö T Teknologisk miljö L Lagstiftande miljö E Ekologisk miljö
59
Produktlivscykel Introduktion Avmattning Tillväxt Mognad
60
Inköpslivscykeln Identifiera behov Kravspeci- Avyttra fikation
Köpa eller tillverka-beslut Konsumera Inköpslivs- cykeln Identifiera leverantörer (prekvalificera) Hantera avtal Leverantörs kvalificering Leverans & betalning Förhandla avtal
61
Thomas Kilmanns konflikttypsinstrument
Hög Tävlande Samarbetande Självsäkerhet Kompromissande Tillmötesgående Låg Undvikande Låg Hög Samarbetsbenägenhet
62
Zon för potentiellt avtal (ZOPA)
Köparens alternativa intervall ZOPA Leverantörens alternativa intervall Förhandlingsvariabel (pris, kvalitet eller något annat)
63
Förhandlingsfaser Förberedelser Relations- skapande Informations-
insamling Informations- användande Implementation Avtalsslutande Budgivning Informations- användande Källa: Greenhalgh. L; Managing Strategic Relationships, the Key to Business Success; 2001
64
Modell för förhandlingsverktyg
Hot Känslor Prutning Hög Intuition Låg Logisk Kompromissande Låg Hög Påverkan Källa: Reynolds A; Emotional Intelligence and Negotation; 2003
65
Rapportmatris Hög Lätt sak Respekt Rapport Saknas incitament
att deltaga Missunnade förflyttningar Låg Låg Hög Förhandlingskapabilitet Källa: Reynolds; Emotional Intelligence and Negotation; 2003
66
Risk-konsekvens-matris
Lagändringar Hög Sannolikhet Försening Fel i produkt Låg Konkurs Liten Stor Konsekvens
67
Nätverksanalys Design 60 dagar Anbudsgivning 45 dagar Byggnation
Exteriör 20 dagar Överlämnande 1 dag Elentreprenad 10 dagar Målning 15 dagar Markarbeten 30 dagar
68
PDCA-cykeln --> ACT PLAN --> --> CHECK DO -->
69
Matris för leverantörers kundval
Hög Utveckla / föd upp Centrera / Skydda Attraktivitet i kundkontot Låg Plåga Utnyttja Lågt Högt Relativt värde av kundkontot Källa: Steel, Court; Profitable Purchasing Strategies; 1996
70
Styrka-dominans-modell
A och B är beroende av varandra B dominerar över A Hög B:s relativa styrka i förhållande till A Låg A och B är oberoende A dominerar över B Låg Hög A:s relativa styrka i förhållande till B Källa: Cox; Supply Chains, Markets and Power; 2002
71
Beslutsmatris för ’outsourcing’
Arbete med strategisk Partner för att utveckla Behåll ’in house’ och förbättra Hög Strategisk betydelse Låg Eliminera eller reducera ’Outsourca’ Liten Stor Bidrag till den operativa förmågan Källa: Greenhalgh. L; Managing Strategic Relationships, the Key to Business Success; 2001
72
Tidig leverantörsinvolvering (ESI)
Armlängdsutveckling (leverantören utvecklar på uppdrag) Strategisk utveckling (kund-leverantörs- Samarbet) Hög Leverantörsansvar Rutinutveckling (utförs av den som för Stunden är bäst lämpad) Kritisk utveckling (’in house’) Låg Låg Hög Utvecklingsrisk Källa: Wynstra, Ten Pierick, Management of supplier involvement in new product development, Europepan Journal of Purchasing and Supply Management, Vol 6, 2000, sid
73
Styrka-intressent-matrisen
Hög Hålls tillfredställda Nyckelspelare Intressentinflytande Låg Minimal konsultation Informeras Låg Hög Intressenivå
74
Kulturellt nätverk Symboler Styrke- Historier Paradigmen
Kontroll- system Organisations- strukturer Styrke- Historier Ritualer & rutiner Källa: Johnson, Scholes, Whittington; Exploring Corporate Strategy; 2005
75
Porters värdekedja Företagets infrastuktur HR - ledning Sekundära
aktiviteter Teknikutveckling Anskaffning Logistik för inleveranser Verksamheter Logistik för utleveranser Marknad & försäljning Service Primära aktiviteter Källa: Porter; Competitive Advantage: creating and sustaining superior performance; 1985
76
Slut dag 2
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.