Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN"— Presentationens avskrift:

1 SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete och vård- och omsorgsförvaltningens ledningssystem för kvalitet.

2 UTGÅNGSPUNKTER Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) Vård- och omsorgsnämndens kvalitetsinriktning Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska ansvara för att det finns ett ledningssystem för verksamheten enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Vård- och omsorgsnämndens kvalitetsinriktning beskriver former och ansvarsfördelning för det systematiska kvalitetsarbetet. Klicka på bilden för att hämta respektive dokument.

3 LEDNINGSSYSTEM FÖR KVALITET
Verktyg för att säkra och utveckla kvaliteten för brukarna Tydligöra mål, krav och ansvar Skapa struktur och transparens Säkerställa ett kunskapsbaserat arbetssätt Främja samverkan och lärande Ledningssystemet ska användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet utifrån brukarnas behov och rättigheter. Det innebär bland annat att tydliggöra hur uppgifterna som ingår i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten är fördelade i verksamheten. Det innebär också att säkerställa att vi arbetar utifrån bästa tillgängliga kunskap, har en helhetssyn utifrån brukaren och att vi lär av varandra. De krav som finns i lagstiftningen och våra politiska mål kan sammanfattas i följande kvalitetsparametrar (hjärtat).

4 SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE SYNPUNKTER OCH KLAGOMÅL
SÅ BLIR VI BÄTTRE DET HÄR SKA VI UPPNÅ SÅ GÅR DET FÖR OSS SÅ HÄR GÖR VI DOKUMENTATION BRUKARNAS BEHOV OCH RÄTTGIHETER AVVIKELSER, SYNPUNKTER OCH KLAGOMÅL VERKSAMHETS- PLANERING OCH -UTVECKLING PROCESSER OCH RUTINER LAGSTIFTNING STYRDOKUMENT POLITISKA MÅL UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING FÖREBYGGANDE ARBETE METODSTÖD, UTBILDNING OCH HANDLEDNING DIALOG OCH ANALYS LÖPANDE ÅTGÄRDER Det här ska vi uppnå Arbetet utgår från vårt uppdrag, det vill säga att tillgodose brukarnas behov och rättigheter inom ramen för gällande lagar och regelverk. Vad detta innebär för oss bryts ner i kommunala styrdokument såsom riktlinjer och politiska mål. Så här gör vi Utifrån de krav och mål som finns ska vi identifiera, beskriva och fastställa de processer som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet (med process menas en kedja av aktiviteter som beskriver hur vi arbetar/ska arbeta och hur vi samverkar med andra och varandra). Till varje aktivitet ska det finnas fastställda rutiner. Rutinerna ska dels beskriva hur aktiviteten ska utföras, dels hur ansvaret är fördelat i verksamheten. Som stöd finns bland annat metodstöd, utbildningar och handledningar. Så går det för oss Vi ska ta emot och utreda avvikelser, klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet från personal, brukare, närstående m.fl. Vi är också skyldiga att rapportera och utreda vårdskador och missförhållanden. Vi ska även utöva egenkontroll, dvs följa upp hur väl vi lever upp till de krav och mål som finns och hur verksamheten upplevs av våra brukare. Avvikelser, klagomål och synpunkter och resultat från uppföljningar och utvärderingar ska analyseras i dialog med medarbetarna och våra brukare. Vi ska också göra fortlöpande riskanalyser, dvs. identifiera och bedöma risker som kan medföra brister i verksamhetens kvalitet. Så blir vi bättre Utifrån de analyser som görs ska vi genomföra åtgärder på kort och lång sikt för att säkra verksamhetens kvalitet, t.ex. kompetensutveckling och förbättring av processer och rutiner. Vi ska också dokumentera hur vi arbetar för att säkra verksamhetens kvalitet, vilka åtgärder vi genomfört och vilka resultat vi uppnått.

5 HÄR FINNS LEDNINGSSYSTEMET
Ledningssystemet finns på vår hemsida Du hittar länkar till ledningssystemet på vårt intranät Håll koll - prenumerera på nyheter för utförare Det finns en länk till vårt ledningssystem för kvalitet under Mina verktyg på Intranätet. För att lägga till ledningssystemet klickar du på det lilla hjulet högst upp till höger under Mina verktyg. Markera Ledningssystem för kvalitet, vof och Spara. Det finns också en länk på Vård- och omsorgsförvaltningens sida på intranätet. Klicka på Vård- och omsorgsförvaltningen (under ditt namn på Startsidan) och klicka sedan på den gröna rutan där det står Ledningssystem för kvalitet. Klicka på bilden för att komma till respektive sida på intranätet

6 Så här ser första sidan i ledningssystem för kvalitet ut.
Klicka på bilden för att öppna ledningssystemet. Visa gärna de olika delarna i ledningssystemet, t.ex. nytt och ändrat i ledningssystemet och Om ledningssystemet och systematiskt kvalitetsarbete. Under rubriken Om ledningssystemet finns en beskrivning av strukturen i ledningssystemet.

7 DET HÄR SKA VI UPPNÅ - EXEMPEL
Under styrning och stöd hittar du bland annat riktlinjer, lagar, föreskrifter och andra styrdokument. Klicka på bilden för att komma till ledningssystemet/Styrning och stöd. Välj det verksamhetsområde som berör dig. Visa gärna olika kvalitetsområden och de riktlinjer och regelverk som finns där. Klicka på bilden för att komma till Verksamhetsplan Gå gärna igenom mål och annat i verksamhetsplanen som berör ditt verksamhetsområde.

8 SÅ HÄR GÖR VI - EXEMPEL LOKALA RUTINER Till varje kvalitetsområde finns relaterad information som ger stöd i det dagliga arbetet. Det kan exempelvis vara blanketter och checklistor, stödjande dokument såsom handböcker och informations- och utbildningsmaterial. Lokal rutiner finns i ledningssystem för kvalitet på hemsidan utan hanteras på varje enhet, t.ex. i rutinpärmar och på G: Klicka på bilden för komma till ledningssystemet. Visa gärna vilka stöddokument som finns, till exempel när det gäller social dokumentation.

9 SÅ GÅR DET FÖR OSS - EXEMPEL
För att kunna förbättra och utveckla verksamheten är det viktigt att alla avvikelser rapporteras, utreds och åtgärdas. Alla medarbetare har en skyldighet att rapportera missförhållanden (Lex Sarah) och vårdskador eller risk för att sådana ska uppstå. Allvarliga händelser/risker ska utredas av SAS eller MAS och anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Klicka på bilden för att komma till respektive sida i ledningssystemet. Visa gärna riktlinjer och manual för att rapportera avvikelser.

10 SÅ GÅR DET FÖR OSS - EXEMPEL
Det görs olika sorters egna uppföljningar, exempelvis den årliga egenkontrollsenkäten och verksamhetsuppföljningen. Det görs också externa jämförelser och undersökningar av bland annat Socialstyrelsen, exempelvis brukarundersökningar och öppna jämförelser. Klicka på respektive bild för att visa mer information om de uppföljningar och undersökningar som görs.

11 SÅ GÅR DET FÖR OSS - EXEMPEL
Avikelser, synpunkter och klagomål ska sammanställas och analyseras för att kunna hitta mönster och samband. Det är också viktigt att tillsammans med medarbetarna och brukarna analysera resultat från de uppföljningar och undersökningar som görs för att hitta förbättringsområden. Verksamheterna ska också analysera vilka risker som finns för att kunna förebygga missförhållanden, vårdskador och andra avvikelser. Klicka på respektive bild för att visa mer information.

12 SÅ BLIR VI BÄTTRE - EXEMPEL
Nämnd- mål Vården och omsorgen ska ge förutsättningar för att brukarna ska kunna känna välbefinnande i den miljö de vistas i Indikator Andel brukare inom funktionshinder/äldreomsorg som svarar att de alltid får stödet på ett tryggt och säkert sätt Handlings-plan Avvikelser och kvalitetsregister visar att vi har många fallolyckor -> Öka tryggheten genom att minska antalet fallolyckor Aktivitet Uppföljning visar att vi inte gör riksinventeringar för alla brukare -> Genomföra riskinventeringar för att förebygga fallolyckor De analyser som görs ska användas för att ta fram och genomföra de åtgärder som krävs för att förebygga vårdskador och missförhållande och utveckla verksamhetens kvalitet. Det innebär tex. jämföra verksamhetens resultat från uppföljningar och undersökningar med: uppgifter i nationella och regionala kvalitetsregister jämföra verksamhetens resultat dels med uppgifter i öppna jämförelser resultat för andra verksamheter, resultat för tidigare år, Analyserna kan användas som underlag dels för löpande och förebyggande åtgärder, dels för verksamhetsplanering och verksamhetsutveckling. Bilden visar ett exempel från VP-arbetet.

13 DOKUMENTATION Nämndens kvalitetsinriktning
Verksamhetsplan och -berättelse Kvalitetsberättelse Patientsäkerhetsplan och -berättelse Rapporter från avvikelsehantering, synpunktshantering brukar-undersökningar, verksamhetsuppföljning, öppna jämförelser m.m. Handlingsplaner efter brukarundersökning och verksamhetsuppföljning Här visas olika typer av dokumentation som görs av det systematiska kvalitetsarbetet.

14 CHEFENS ROLL I KVALITETSARBETET
Tillsammans med chefskollegor/ledning Implementera mål, riktlinjer, patientsäkerhetsplan m.m. Ta fram och implementera lokala rutiner Analysera områdets resultat och göra prioriteringar Tillsammans med medarbetarna Utreda och åtgärda avvikelser, synpunkter och klagomål Genomföra egenkontroll och riskanalys Genomföra brukardialoger Analysera enhetens resultat och göra prioriteringar Enhetschefen ansvarar för att planera, skapa förutsättningar och följa upp det systematiska kvalitetsarbetet inom enheten. Det innebär bland annat att säkerställa att personalen arbetar enligt fastställda processer, riktlinjer och rutiner. Enhetschefen ska bedöma vilka utbildningsinsatser eller andra åtgärder som behövs för att säkerställa att personalen arbetar i enlighet med fastställda processer, riktlinjer och rutiner. Det är också viktigt att uppmuntra och möjliggöra personalens medverkan i kvalitetsarbetet (se nästa sida).

15 MEDARBETARENS ROLL I KVALITETSARBETET
Tillsammans med kollegor och chef Ta del av mål, riktlinjer, patientsäkerhetsplan m.m. Ta fram processer och rutiner Analysera enhetens resultat och göra prioriteringar Genomföra egenkontroll och riskanalys Eget ansvar Arbeta enligt processer, riktlinjer och rutiner Rapportera negativa händelser som inträffat eller riskerar att inträffa för en eller flera brukare För att uppnå god kvalitet och hög patientsäkerhet är personalens engagemang och delaktighet nödvändig. Det är därför viktigt att uppmuntra personalen att delta i kvalitetsarbetet genom ett öppet klimat. Det gäller att inte se på inkomna avvikelser som något negativt utan istället som en möjlighet för att utveckla verksamhetens kvalitet. Det är också viktigt att personalen får ta del av resultat från de uppföljningar och undersökningar som görs och är delaktig i analys och åtgärdsarbetet. Genom att följa fastställda processer, riktlinjer och rutiner, kan vi arbeta systematiskt på ett likartat sätt för att uppnå kvalitet. Det underlättar i sin tur ett systematiskt förbättringsarbete genom att arbetssätt kan följas upp, utvärderas och vid behov förändras.

16 FRAMGÅNGSFAKTORER Utgå från brukarnas behov Tydliggöra krav och ansvar
Transparens Involvera medarbetarna Avsätta tid för att utvärdering och dialog kring resultaten Lära av varandra Framgångsfaktorer

17 STÖD I KVALITETSARBETET
tillämpningen Riktlinjer Nätverk för mål och kvalitet Planer, rapporter & berättelser Stöd med resultat- analys Uppföljning av social dokumentation Samordnings- grupp för ledningssystem för kvalitet MAS (Vårdutv.) Kvalitets- controller Metod- utvecklare SAS Verksam- hetsutv. Brukarundersökning och öppna jämförelser Uppföljning av avvikelser, synpunkter och klagomål Måluppföljning Tillsyn & uppföljning av hälso- och sjukvård Internkontroll Egenkontrollsenkät och verksamhetsuppföljning Granskning och uppföljning av individbeslut Syftet med samordningsgruppen är att stödja och utveckla det systematiska kvalitetsarbetet inom vård- och omsorgsförvaltningen. Samordningsgruppens huvudsakliga uppdrag är att identifiera och beskriva de kvalitetskrav som ställs på verksamheterna samt ge stöd i tillämpningen av riktlinjer och andra styrdokument. Gruppen ska även utvärdera och utveckla ledningssystem för kvalitet så att det blir så ändamålsenligt som möjligt, bland annat genom att ta till vara resultat och erfarenheter från uppföljningar av kvaliteten i verksamheterna. Nätverket för mål och kvalitet består av 1-2 enhetschefer per område samt biståndschef/metodutvecklare. Arbetet samordnas av stabens verksamhetsutvecklare.

18 KONTAKTUPPGIFTER - SAMORDNINGSGRUPP
Annbritt Högemark, Kvalitetscontroller Carolina Day, Verksamhetsutvecklare Emelie Sundberg, Socialt ansvarig samordnare (SAS) Fredrika Stigsson, Verksamhetsutvecklare Karin Blomqvist, Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) Rebecca Apelvi, Metodutvecklare bistånd Hör gärna av dig om du har några frågor, synpunkter eller förbättringsförlag!


Ladda ner ppt "SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN"

Liknande presentationer


Google-annonser