Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kurs i kollektivt konsumentskydd
Johan Bärlund Vt 2003
2
Vad skall vi behandla? Konsumentmyndigheterna
vilka de är procedurregler myndigheternas rättsmedel De materiella reglerna om marknadsföring nationellt perspektiv EU-perspektiv Konsumenträtt
3
Det grundläggande förhållandet
Historisk bakgrund Kort översikt Det grundläggande förhållandet Konsument Näringsidkare Syftena bakom reglerna Konsumenträtt
4
Konsumentmyndigheterna
Marknadsdomstolen Konsumentombudsmannen Konsumentklagonämnden Konsumentrådgivarna Konsumenträtt
5
Marknadsdomstolen Gamla marknadsdomstolen verkade till 1.3.2002
Sammansättning: Ordf.: Överdomare (i huvudsyssla) 8 ledamöter (i bisyssla), varav en fungerar som viceordf. + 2 suppleanter för varje ledamot - utnämns av Republikens President för 4 år - korporativistisk sammansättning ( ) Beslutsför: Ordf. + 4 ledamöter Konsumenträtt
6
Nya marknadsdomstolen
Specialdomstol (gamla MD + konkurrensrådet), som inledde sin verksamhet Sammansättning: En överdomare (utnämns av Rep. Pres.) Marknadsrättsdomare (utnämns av Rep. Pres.) Sakkunnigledamöter (utnämns av SR för 4 år) Uppdelad på sektioner Konsumenträtt
7
Domför i ärenden som gäller marknadsrättslig lagstiftning:
Lagfaren ledamot ensam eller tillsammans med högst 2 andra ledamöter: då besvär, ansökan eller yrkanden har återtagits eller då ärende avvisas eller avskrivs temporära förbud förberedelse Konsumenträtt
8
sådana ärenden där rättspraxis är vedertagen
3 lagfarna ledamöter: övriga ärenden minst en och högst tre sakkunnigledamöter kan delta, ”om ärendets natur så kräver” 2 lagfarna ledamöter: sådana ärenden där rättspraxis är vedertagen högst två sakkunnigledamöter kan delta, ”om ärendets natur så kräver” Konsumenträtt
9
för att säkerställa en enhetlig rättsskipning:
Förstärkt sammanträde (= 4 lagfarna ledamöter + högst 4 sakkunnigledamöter) för att säkerställa en enhetlig rättsskipning: om ärendet kan vara av principiell betydelse med tanke på tillämpning av lag om avgörandet skulle innebära avvikelse från tidigare praxis Konsumenträtt
10
MD:s rättsmedel A. Meddelar marknadsrättsligt förbud som kan förenas med vite - besvär hos HD, om HD beviljat besvärstillstånd • KSL 2:7, 3:2, 7:23 och 10:17 • VPML 7:2, L om placeringsfonder 150 § • L om andelslag 21:6 • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.1 § • L om indrivning av fordringar 13 § • L om televisions- och radioverksamhet 36.2 § Konsumenträtt
11
- Också temporärt förbud
• KSL 2:8 och 3:3 • VPML 7:2.2 • L om andelslag 21:6 • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.2 § • L om indrivning av fordringar 14 § - Upprätthåller KO:s temporära förbud • L om KV 6.3 § - Upprätthåller andra myndigheters förbud och temporära förbud • LS: KSL 2:8a.2 och AlkoholL 52.2 § • FI: KreditinstitutsL 87 § • FörsI: L om försäkringsbolag 14a:12.2, L om utländska försäkringsbolag 60 §, L om försäkringsföreningar 12:2 och L om försäkringsmäklare 8d.2 § • PTC: TobaksL 21.3 § och AlkoholL 52.2 § Konsumenträtt
12
B. Förbudet kan förenas med ett. åläggande att korrigera
B. Förbudet kan förenas med ett åläggande att korrigera marknadsföringsåtgärd • KSL 2:9 • VPML 7:2.3 • TobaksL 20.1 § och AlkoholL 50.1 § • L om gränsöverskridande förbudsförfarande 3.3 § Konsumenträtt
13
C. Utdömer vite till betalning • VitesL 10 §
• L om KV 6.4 § • KSL 2:8a.3 • TobaksL 21.4 § och AlkoholL 52.3 § • KreditinstitutsL 86.3 § • L om försäkringsbolag 14a:11.2, L om utländska försäkringsbolag 60 §, L om försäkringsföreningar 12:2 och L om försäkringsmäklare 8c.3 § Konsumenträtt
14
D. Fattar beslut om verkställighet av hot om tvångsutförande
• VitesL 15 § • TobaksL 21.4 § och AlkoholL 52.3 Konsumenträtt
15
Vem anhängiggör ärende?
KO (BMÄL 3.1 § 1 punkten och BMÄL 3.2 §) Näringsidkare (BMÄL 3.1 § 2 punkten, AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.3 §) FI (BMÄL 3.1 § 5 punkten) Kreditinstitut (BMÄL 3.1 § 6 punkten och BMÄL 3.2 §) Revisor som granskar sparkasseverksamhet eller förening för medlemsplacerare (BMÄL 3.1 § 7 punkten) Utländsk organisation eller myndighet (BMÄL 5 §) Konsumenträtt
16
PTC (AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.4 §) LS (AlkoholL 52.2 §)
Finskt / utländskt försäkringsbolag, finsk / utländsk försäkringsförening eller försäkringsmäklare mot vilka FI:s förbudsbeslut riktas (BMÄL 6 §) PTC (AlkoholL 52.2 § och TobaksL 21.4 §) LS (AlkoholL 52.2 §) Kommun (TobaksL 21.4 §) Konsumenträtt
17
Subsidiär rätt att anhängiggöra ärende
Vägrar KO Förening som bevakar löntagarnas och konsumenternas intressen Vägrar FI Förening som bevakar placerarnas intressen Konsumenträtt
18
Proceduren i MD Ansökan (innehåll se BMÄL 8 §)
Delgivning av ansökan + uppmaning att bemöta ansökan (BMÄL 9, 11 och 12 §) Förberedelse (BMÄL 14 §) Sammanträde (BMÄL 15 §) Avgörandet kallas Beslut (BMÄL 17 §) Parterna står för sina egna rättegångskostnader (BMÄL 20 §) Ändring kan sökas hos HD (BMÄL 21 §) Konsumenträtt
19
Fall i MD Konsumenträtt
20
KO L om KV (1056/1998) Uppgifter:
Övervakar lagligheten av marknadsföring och avtalsvillkor - i synnerhet inom de områden som har en avsevärd betydelse för konsumenterna eller inom vilka det kan antas att problem i fråga om konsumenternas ställning förekommer mest allmänt (L om KV 1.3 §) - genom egna iakttagelser - genom anmälningar från allmänheten, andra myndigheter, näringsidkare Konsumenträtt
21
Överdirektör på konsumentverket
- har rätt att av näringsidkare få uppgifter (4.1 §): kan förenas med vite (4.2 §) - Om lagstridighet: Först skall KO på frivillig väg få till stånd ändring; först i andra hand tvångsåtgärder (L om KV 5 §): Utses av SR Överdirektör på konsumentverket Konsumenträtt
22
Marknadsrättsligt förbud (KSL 2:7 och 3:2)
Eget förbud: - L om KV 6.2 §: — Ärende som inte har avsevärd betydelse för tillämpning av lag eller i övrigt = Förbudsföreläggande (+ vite) — Bestående om näringsidkaren inte motsätter sig inom utsatt tid (minst 8 dagar) Konsumenträtt
23
— Förbud krävs i brådskande ordning pga. 1) ärendets omfattning,
- L om KV 6.3 §: — Förbud krävs i brådskande ordning pga. 1) ärendets omfattning, 2) förfarandets snabba verkan, eller 3) av annat särskilt skäl = Temporärt förbud (+ vite) KO skall inom 3 dagar föra ärendet till MD Konsumenträtt
24
Ansökan till MD Synlig verksamhet För att få prejudikat 23.9.2018
Konsumenträtt
25
Bistående av konsument
Om det är viktigt med tanke på tillämpningen av lagen och konsumenternas allmänna intresse Om näringsidkare inte iakttar rekommendation av KKN Konsumenträtt
26
Konsumentrådgivning L om anordnande av konsumentrådgivning i kommunerna (72/1992) Uppgifter (2 §): Allmän upplysning och personlig rådgivning i konsumentfrågor Bistående av konsument i en enskild konflikt utredning av saken strävan efter förlikning Vid behov hänvisa konsumenten till rättskyddsorgan Konsumenträtt
27
Att vid behov lämna bistånd åt andra konsumentmyndigheter
Att följa: Pris och kvalitet på konsumtionsnyttigheter Marknadsföringen av dem Allmänna avtalsvillkor Att vid behov lämna bistånd åt andra konsumentmyndigheter Se Helsingfors stads miljöcentral - Nationell konsumentrådgivning - EU-konsumentrådgivning Konsumenträtt
28
Otillbörlig marknadsföring
KSL 2 kap. OBS! Kom ihåg lagens tillämpningsområde som definieras i 1 kap. Begreppen: Näringsidkare Konsument Konsumtionsnyttighet Konsumenträtt
29
Bestämmelser Generalklausulen (2:1) Förfarande får inte användas som
- strider mot god sed, eller - annars är otillbörligt med hänsyn till konsumenterna (2:1.1) Uppgifter som är nödvändiga med tanke på konsumenternas hälsa och ekonomiska trygghet skall alltid ges (2:1.2) Konsumenträtt
30
Specialbestämmelserna i KSL 2 kap.:
Identifierbarhet (2:1a) Osanna och vilseledande uppgifter (2:2) Obeställda nyttigheter (2:2a) Rabatterat pris (2:3) Kombinationserbjudanden (2:4) Jämförande reklam (2:4a) Utlottningar, tävlingar och spel (2:4b) Slumpartade förmåner (2:5) Konsumenträtt
31
I förordning uppställda krav vid marknadsföring vad gäller (2:6):
Uppgifter om konsumtionsnyttigheters kvalitet, egenskaper och användning F om uppgifter som skall lämnas vid marknadsföring av bostäder (847/1983) F om uppgifter som skall lämnas vid energimärkning av hushållsmaskiner (772/1994) F om genomförande av vissa direktiv som gäller textilier (515/1997) Pris, kreditvillkor eller andra avtalsvillkor F om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter (1359/1999) Tävlingar för allmänheten och högsta tillåtna belopp för tilldelade pris eller gratisförmåner Konsumenträtt
32
Specialbestämmelser i KSL 7 och 10 kap.
Obs!!! Specialbestämmelserna utesluter inte tillämpningen av KSL 2:1 utan fungerar ofta som goda riktlinjer för vad som är otillbörligt Konsumenträtt
33
Specialbestämmelser i annan lagstiftning
LivsmedelsL (361/1995) 6 § ProduktsäkerhetsL (914/1986) LäkemedelsL (395/1987) 91 § AlkoholL (1143/1994) 33 § TobaksL (693/1976) 8—9 § KemikalieF (675/1993) 15—18 § VPML (495/1989) 2 kap. L om placeringsfonder (48/1999) 13 kap. KreditinstitutsL (1607/1993) 10 kap. L om fordons konstruktion och utrustning (1256/1992) 53b § PersonuppgiftsL (523/1999) 19 § L om televisions- och radioverksamhet (744/1998) 4 kap. Konsumenträtt
34
Påföljder vid brott mot bestämmelserna om marknadsföring
Förbud (2:7) Mot näringsidkare som beställer eller företar förbjuden marknadsföring objektivt ansvar Vid särskilda skäl mot anställd hos sådan näringsidkare (2:7.2) ofta anst. hos små bolag Se MD 1998:21 och 2000:12 Konsumenträtt
35
Omfattar den lagstridiga åtgärden och därmed jämförbara åtgärder
Tidpunkt skall ges från vilken förbudet har verkan (BMÄL 17 §) Förenas med vite, om inte obehövligt av särskilda skäl Största vitet hittills euro (MD 2002:6) Konsumenträtt
36
Korrigeringsföreläggande (KSL 2:9)
Riktas mot näringsidkare Korrigering inom viss tid Om behövligt pga. uppenbara olägenheter för konsumenterna Kan förenas med vite Straff (SL 30:1 och KSL 11 kap.) Marknadsföringsbrott / konsumentskyddsförseelse Behandlas i tingsrätten gäller specialklausulerna KSL 2:2—6 Om förbud förenats med vite, är straff inte möjligt (KSL 11:4) Konsumenträtt
37
Formuleringen av förbudet
Problem: Pga. processuella skäl måste det individualiseras blir lätt för snävt, dvs. kan lätt kringgås Får inte gå utöver vad part (KO) yrkat Konsumenträtt
38
Exempel MD 1998:18 KO yrkade primärt att svaranden (översättning):
”Förbjuds att i reklam som riktas till konsumenterna använda våld som medel för att skapa effekt” Sekundärt att svaranden ”Förbjuds att i marknadsföring som riktas till konsumenterna använda 'gone with the winchester'-reklamfilmen i tv-reklam eller i någon annan reklam som baserar sig på rörliga bilder eller använda någon annan beskrivning som innehåller en skjutincident eller något annat våldsamt beteende såsom medel för att skapa effekt utan samband med produkten” Konsumenträtt
39
KSL 2:1 Marknadsföringen beaktas ur konsumenternas synvinkel
Marknadsföring som riktar sig mot särskilda grupper av konsumenter kan bedömas strängare: reklam riktad till barn (se TV- och radioL 25 §) MD 1990:16 MD 1995:16 MD 1996:9 MD 1996:12 MD 2000:12 MD 2002:7 Konsumenträtt
40
OBS! Bevisbörderegeln för KSL 2:1 skiljer sig från regeln för 2:2—5
reklam riktad till sjuka MD 1982:14 MD 1983:3 Pharma Nord Handikappade Ett förfarande som är tillåtet med stöd av en specialklausul kan vara förbjudet enligt generalklausulen MD 1982:10 OBS! Bevisbörderegeln för KSL 2:1 skiljer sig från regeln för 2:2—5 Konsumenträtt
41
L om televisions- och radioverksamhet 25 §
Reklam i tv och radio får inte: orsaka moralisk eller fysisk skada hos barn genom utnyttjande av barns oerfarenhet och godtrogenhet uppmana barn att köpa produkter eller tjänster direkt uppmuntra barn att övertala sina föräldrar eller andra att köpa utannonserade produkter eller tjänster Konsumenträtt
42
utnyttja det speciella förtroende som barn hyser för föräldrar, lärare och andra personer
utan skäl visa barn i farliga situationer I teleköpsändningar får inte barn uppmanas att ingå förbindelser om köp eller hyrning av varor eller tjänster Konsumenträtt
43
KO:s anvisningar KO har gett anvisningar i fråga om vad som är tillåtet vid marknadsföring av vissa nyttigheter bantningspreparat guldsmedsbranschens produkter optikerbranschens produkter huspaket skolfotografering Konsumenträtt
44
motorbränsle individuell pensionsförsäkring uppgifter om priset på begagnade bilar KO har gett anvisningar i fråga om vad som är tillåtet i fråga om vissa marknadsföringsmetoder näthandel specialerbjudanden miljöargument ambulerande försäljningsutställning begreppet ”gratis” prisbenämningar realisations- och slutförsäljningar Konsumenträtt
45
Förfaranden i strid med generalklausulen:
lotterier, tävlingar sponsorering i skolan stamkundsmarknadsföring marknadsföring till barn Förfaranden i strid med generalklausulen: MD 1998:21 = förbud mot att sända kommersiella meddelanden till mobiltelefon utan samtycke i förväg MD 1992:15 = utdelning av varuprov genom postlucka MD 1992:12 = lotteri där alla vann; priset kunde avhämtas i Mariehamn MD 1991:1 = identifiering av reklam Konsumenträtt
46
Internationell marknadsföring: se MD 1987:13
Förfaranden i strid med sociala värderingar vilken är konsumentmyndigheternas kompetens? se ICC:s grundregler för reklam Art. 3: reklam får inte: utan vägande skäl spela på rädsla eller fruktan vädja till övertro eller vidskepelse innehålla något som kan befaras leda till eller uppmuntra till våldshandlingar vara diskriminerande i fråga om ras, religion eller kön Konsumenträtt
47
Numera har L om TV- och radioverksamhet 23 § klarlagt situationen:
Reklam får inte: kränka människovärdet kränka någons religiösa eller politiska övertygelse gynna verksamhet som äventyrar hälsan, den allmänna säkerheten eller miljön diskriminera någon pga. ras, kön eller nationalitet Konsumenträtt
48
Hur bedömer du följande?
Konsumenträtt
49
Eller detta? Konsumenträtt
50
Identifierbarhet hos reklam KSL 2:1a
Av marknadsföring skall tydligt framgå: dess kommersiella syfte och för vems räkning marknadsföringen bedrivs Konsumenträtt
51
KSL 2:2 Vid marknadsföring får inte lämnas osanna eller vilseledande uppgifter Använda test måste vara opartiska och relevanta uttalanden av konsumenter bedöms som utsagor av näringsidkaren Superlativer? om uttalandet rör fakta 6 bedöms strängt om uttalandet är köpmannaskryt (värdeomdömen) 6 tillåts Prisinformation bedöms ofta enligt KSL 2:2 Konsumenträtt
52
KSL 2:2a Förbud mot obeställda nyttigheter, om konsumenten förutsätts
betala för dem återställa eller förvara dem, eller vidta någon annan åtgärd = negativ försäljningsmetod Konsumenträtt
53
KSL 2:3 Priset på en konsumtionsnyttighet får inte uppges vara nedsatt med ett större belopp än vad priset faktiskt understiger det pris som näringsidkaren tidigare uppburit MD 1981:1 MD 1998:16 Konsumenträtt
54
Krav: näringsidkaren har på samma försäljningsställe för samma vara tidigare uppburit priset som anges vara nedsatt inte möjligt att hänvisa till t.ex. föregångarens priser inte möjligt att hänvisa till priser i filialbutik nyanskaffade varor kan inte realiseras begagnade varor kan inte realiseras MD 1981:15 Konsumenträtt
55
KO: rabatten minst 10 % högst 2 mån./ gång eller 3 mån./år
om priset ytterligare rabatteras får endast tilläggsrabatten sättas ut t.ex. förr 200,- nu 160,- (rabatt 20 %) om priset ytterligare sänks till 144,- är tilläggsrabatten 10 % och man får inte påstå att rabatten är 28 % Konsumenträtt
56
KSL 2:4 Förbudet mot vissa kombinations- och tilläggserbjudanden har modifierats: två eller flera nyttigheter säljs till ett gemensamt pris vid köp av nyttighet fås annan nyttighet utan vederlag eller till nedsatt pris Konsumenträtt
57
Tillåtna, om Erbjudandets innehåll och värde uppges
I fråga om nyttigheter som erbjuds till ett gemensamt pris, nyttigheternas pris var för sig uppges, förutom då en nyttighets värde < 10 euro Villkoren för erbjudandet uppges (begränsningar i tid, mängd osv.) Konsumenträtt
58
Syftet med den upphävda regleringen om förbudet mot kombinationserbjudanden utan uppenbart sakligt samband var att konsumenten skulle kunna göra ett rationellt val och inte påverkas av förmåner kommer det att kunna uppnås med stöd av generalklausulen? mängdrabatter har varit tillåtna har tidigare förbjudna kombinationserbjudanden blivit tillåtna? Konsumenträtt
59
KSL 2:4a Jämförande reklam tillåten, om den uppfyller följande kriterier: Vederhäftighet Jämförbarhet Objektivitet (egenskaperna som jämförs är väsentliga, relevanta, kontrollerbara, utmärkande) Ingen förväxlingsbarhet Ingen misskreditering Ingen snyltning Ingen imitation Konsumenträtt
60
KSL 2:5 Förbud mot slumpartad förmån, vars erhållande förutsätter vederlag, köp av konsumtionsnyttighet eller avgivande av anbud Und.: sedvanliga tävlingsuppgifter i tidningar och tidskrifter som kan anses vara tidsfördriv Konsumenträtt
61
det skall vara möjligt att delta utan att man köper eller beställer
det skall vara möjligt att utnyttja vinsten utan att man köper skall i praktiken vara ett faktiskt alternativ för konsumenten vederlagsfria alternativet skall presenteras lika klart Otillbörligt med stöd av KSL 2:1 ett marknadsföringslotteri dominerar marknadsföringen Konsumenträtt
62
Oskäliga avtalsvillkor
Reglering av avtalsvillkor (KSL 3 kap.) marknadsrättsligt förbud (MD eller KO) riktas mot framtiden kan förenas med vite korrigeringsåläggande + straff finns inte kan riktas, förutom mot näringsidkare, också mot en sammanslutning av näringsidkare som utarbetar avtalsvillkor eller som ger anvisningar och rekommendationer om avtalsvillkor påverkar i princip inte ingångna avtal påverkar i princip inte giltigheten av avtal som näringsidkaren eller någon annan ingår i framtiden Konsumenträtt
63
KSL 3:1 Förbud mot användning av avtalsvillkor som med beaktande av priset för konsumtionsnyttigheten och av övriga på saken verkande omständigheter bör anses som oskäligt mot konsumenterna Helhetsbedömning Konsumenträtt
64
MD 1999:18 Helsingfors telefon - avgift för betalningsprogram MD 1996:18 Videokasettsuthyrningsfirman Makuuni - villkor om ersättning för oåterlämnad kassett MD 1996:22 Merita Bank – övertrasseringsavgift MD 1995:17 Asiakasrahoitus - avgift för påminnelse vid betalningsdröjsmål MD 1991:12 Fennia - ensidig ändringsrätt av försäkringsvillkor MD 1981:17 Merytuote - villkor om att reklamation skall ske skriftligen inom 14 dagar från underskrivande av avtalet och mottagandet av varan Konsumenträtt
65
Konsumentkrediter (KSL 7 kap.)
Målet med lagstiftningen motarbeta överskuldsättning säkerställa konsumentens rationella val skydda konsumenten under själva kreditförhållandet skydda konsumenten mot alltför långtgående påföljder vid betalningsdröjsmål Konsumenträtt
66
Konsumentkredit (7:1) kredit som näringsidkare lämnar konsument i formen av lån, betalningsanstånd eller dylikt ekonomiskt arrangemang Undantag: köp av vara mot faktura betalning i poster av en nyttighet som tillhandahålls kontinuerligt T.ex. elektricitet, vatten Konsumenträtt
67
Begrepp i 7 kap. Kontokredit = Engångskredit =
kreditens storlek varierar i enlighet med hur mycket krediten utnyttjas (t.ex. kreditkort) Engångskredit = motsats till kontokredit Nyttighetsbunden kredit = kredit för förvärv av konsumtionsnyttighet; beviljas antingen av näringsidkaren själv eller av någon som näringsidkaren ingått avtal med Konsumenträtt
68
Kreditpris = kontantpris + kreditkostnader
Till kreditkostnaderna räknas inte en försäkring av konsumtionsnyttigheten Effektiv ränta = kalkylerad årlig ränta där kreditkostnaderna har beaktats Kredittid = den tid under vilken krediten skall betalas Konsumenträtt
69
Marknadsföring av konsumentkrediter
Förbud mot att använda konsumentkreditgivning som huvudsakligt argument vid marknadsföring av andra konsumtionsnyttigheter (7:5) får inte vara den synligaste eller annars den mest betydelsefulla delen av reklamen MD 1988:6 Konsumenträtt
70
Vid marknadsföring av engångskredit skall den effektiva räntan uppges (7:6)
nämns kontantpriset, måste också kreditpriset nämnas exempel duger också, om näringsidkaren tillämpar olika slags villkor om försäkringsskyldighet finns, måste information lämnas om detta Vid marknadsföring av kontokredit skall den effektiva räntan uppges som exempel på en typisk situation (7:7) MD 1996:8 Enbart omnämnande av möjligheten att erhålla konsumentkredit innebär inte i sig marknadsföring av engångskredit / kontokredit (7:8) Konsumenträtt
71
Uppgifter som skall lämnas om konsumtionsvaror (F 97/1987)
På försäljningshöljet skall anges följande uppgifter: Vedertaget uttryck för varan - vid behov användningsändamål, tillverkningsmaterial l. dyl. A) tillverkare eller B) den för vilken varan tillverkats (då används orden ”tillverkat för”) Innehållets mängd Konsumenträtt
72
Då det är påkallat med tanke på konsumentens hälsa eller ekonomiska trygghet, skall lämnas:
Uppgifter om sammansättningen Tvätt-, rengörings- och skötselråd Bruks- och förvaringsanvisning Uppg. om eventuell fara vid användning eller förstöring av varan Konsumenträtt
73
Informationen skall lämnas både på finska och svenska (7 §)
Und.: om uppgifterna lämnats genom anvisnings- eller varningsanteckningar som är allmänt kända ett språk räcker, om en vara säljs enbart i enspråkiga kommuner Konsumenträtt
74
Alkoholreklam 33.1 §: totalförbud mot vad gäller starka alkoholdrycker
reklam och indirekt reklam annan försäljningsfrämjande verksamhet vad gäller starka alkoholdrycker Konsumenträtt
75
Indirekt reklam = främjande av försäljningen av en alkoholdryck i samband med reklam av en annan nyttighet så att ett etablerat kännetecken för en alkoholdryck oförändrat eller ändrat så att det ändå kan igenkännas används som kännetecken för nyttigheten eller annars associerar till en bestämd alkoholdryck Konsumenträtt
76
33.6 § Ytterligare undantag:
i vissa fackpublikationer på serveringsställen, detaljhandelsställen och tillverkningsställen 33.6 § Ytterligare undantag: utländska trycksaker med spridning i Finland vilkas huvudsakliga syfte inte är att göra reklam för alkoholdrycker 33.7 § upplysningar om pris, sammansättning, egenskaper, tillverkning får ges Konsumenträtt
77
33.2 § förbud mot reklam och indirekt reklam
annan försäljningsfrämjande verksamhet för svaga alkoholdrycker och för drycker med alkoholhalt på minst 1,2 volym-% sammankoppling av försäljningsfrämjande verksamhet för sådana drycker med säljfrämjande verksamhet för andra produkter och tjänster om: OBS! Undantaget i 33.6 § gäller Konsumenträtt
78
sådana personer framställs i marknadsföringen
riktar sig till minderåriga, till personer som uppträder störande l. som uppenbart är berusade sådana personer framställs i marknadsföringen alkoholkonsumtion kopplas samman med framförande av fordon en alkoholdrycks alkoholhalt framhävs som en positiv egenskap stor alkoholkonsumtion framställs på ett positivt sätt nykterhet eller skälig konsumtion av alkohol framställs på ett negativt sätt Konsumenträtt
79
ger intrycket av att alkohol
skapar en bild av att alkoholkonsumtion ökar prestationsförmågan eller främjar social eller sexuell framgång ger intrycket av att alkohol har medicinska l. terapeutiska egenskaper piggar upp, lugnar ned är en metod för att lösa konflikter står i strid med god sed metoder används som är opassande med tanke på konsumenten ger osanna eller vilseledande uppgifter om alkohol, alkoholkonsumtion, dess verkningar eller andra egenskaper Konsumenträtt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.