Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SIMAIR i Trafikverkets region Syd

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SIMAIR i Trafikverkets region Syd"— Presentationens avskrift:

1 SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Sammanställt av: Anne Andersson Oktober 2016

2 Fakta om TRV Region Syd Statliga vägar km och trafikarbete i respektive län F: 4629 km resp 2685 milj fkm/år G: 3610 km resp 1615 milj fkm/år H: 4024 km resp 1704 milj fkm/år K: 1549 km resp 809 milj fkm/år M: 7662 km resp 6583 milj fkm/år Åtgärdsprogram Helsingborg*, Malmö och Jönköping – endast MKN-överskridande på kommunala gator Ett luftvårdsförbund i varje län TRV medlem

3 Användning av SIMAIR Årlig uppföljning av km väg med överskridande av MKN Regionövergripande bild över tillståndet på ”misstänkta” platser - konsultuppdrag Frågor om luftkvalitet på utpekade platser från allmänhet och tillsynsmyndigheter Information till ÅVS-processer i enstaka fall    

4 Årlig uppföljning av km väg med överskridande av MKN
”Övergripande SIMAIRkörningar avseende meteorologi för år 2013 och 2014 samt edb för dessa år visar halter i nivå med öut för NO2 dygnsmedelvärde. Även ganska höga partikelhalter förekommer i något fall. I regionen har de 13 platser, som har sådana haltnivåer, valts ut för noggrannare beräkningar och dessa väntas bli genomförda inom konsultuppdrag i början av Överskridande av normer förekommer inte.”

5 Regionövergripande bild över tillståndet på ”misstänkta” platser - konsultuppdrag
13 platser utvalda. Inga halter överskrider MKN. Kvävedioxidhalten generellt sett ligger lågt, under normvärdena.   Partikelhalten ligger högre i förhållande till normvärdena där nedre utvärderings- tröskeln överskrids, framförallt för 90- percentil dygnsvärde, på de flesta platser. I Båstad, Höganäs och Trelleborg punkter där partikelhalten för dygnsvärdet nära eller över övre utvärderingströskeln.

6 Frågor om luftkvalitet på utpekade platser från allmänhet och tillsynsmyndigheter
Halter kvävedioxid (NO2 µg/m3) som modellen anger för respektive sida av E4 är följande (MKN=miljökvalitetsnorm, ÖUT=övre utvärderingströskel, NUT=nedre utvärderingströskel): E4 (cirka fordon per dygn på sträckan som ligger närmast de aktuella bostäderna) årsmedel 6,8 resp. 6,5 varav lokalt bidrag 3,5 resp. 3,2 (MKN=40, ÖUT= 32 och NUT=26) om antal fordon per dygn erhålles värdena  7,5 resp 7,2 dygnsmedel 17,6 resp. 15,9 (MKN=60,  ÖUT=48 och NUT=36) om antal fordon per dygn erhålles värdena  19,0 resp 17,5 timmedel 24,5 resp. 25,2 (MKN=90, ÖUT=72 och NUT=54) om antal fordon per dygn erhålles värdena  27,2 resp 28,3

7 Information till ÅVS-processer i enstaka fall
”…Även då klaras utan problem dagens miljökvalitetsnormer för både partiklar och kväveoxider men man skulle på lång sikt få svårt att uppnå de långsiktiga miljökvalitetsmålen……”

8 Förväntningar på framtida SIMAIR
Snabbare inloggning Tydligare kartor PM2,5 Batchberäkningar Miljömål? Exponering

9 Tack för ordet!


Ladda ner ppt "SIMAIR i Trafikverkets region Syd"

Liknande presentationer


Google-annonser