Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Elin Jern, Tobias Kreuzpointner Per Emanuelsson, Anna Lööv
Regler, en översikt Elin Jern, Tobias Kreuzpointner Per Emanuelsson, Anna Lööv
2
Regler, en översikt EU2020 Fondgemensam EU-förordning (1303/2013) Fondförordningar - Regionalfonden (1301/2013) - Socialfonden (1304/2013) - Landsbygd (1305/2013) - Havs- och fiske (508/2014) 3 operativa program Delar av Förvaltningslagen (1986:223) och LOU (2007:1091) Lagen om lokala aktionsgrupper (2015:266) Svenska förordningen om lokalt ledd utveckling (2015:407) Jordbruksverkets ”GAR-föreskrift” (2015:30) Jordbruksverkets föreskrift (2015:XX)
3
Grundläggande principer
Rättsakter Fördrag – Unionsfördraget och Funktionsfördraget Förordningar – 1303/2013 Direktiv – LOU direktivet Principer Principen om EU-rättens företräde Likabehandlingsprincipen/ Objektivitetsprincipen
4
EU-regler – vad behöver ni veta?
Den fondgemensamma EU-förordningen (1303/2013) Generella förutsättningar: LAG:s arbete ska bidra till att uppnå Europa2020-visionen Ni kommer i kontakt med… Förvaltande myndighet (Jordbruksverket, landsbygdsavdelningen) Utbetalningsorgan (Jordbruksverket, utbetalningsfunktionen) Reviderande myndighet (ESV, EU-kommissionen) Sverige har skrivit under ett partnerskapsöverenskommelse.
5
EU-regler – vad behöver ni veta?
Den fondgemensamma EU-förordningen (1303/2013) Specifikt om LAG och lokalt ledd utveckling Många regler och krav grundar sig på denna förordning. Artikel 32 Vad är lokalt ledd utveckling? Hur fungerar det? Lokala utvecklingsstrategier (minimikrav och funktion) 34 LAG:s funktion, uppgifter och sammansättning 35 Vad kan man få stöd för? (”Åtgärder”) - Förberedande stödet - Genomförandeprojekt - Samarbetsprojekt - Löpande kostnader och ledning (drift)
6
EU-regler – vad behöver ni veta?
Landsbygdsförordning (1305/2013) Samarbete (artikel 44) Förberedande tekniskt stöd (= Förstudier om LAG kan visa att de planerar att genomföra ett konkret projekt) Samarbete inom Sverige, inom EU och utanför EU Samarbete inom ett landsbygdsområde och icke-landsbygdsområde
7
EU-regler – vad behöver ni veta?
Havs- och fiskeriförordning (508/2014) Artikel 61: LAG:s kompetens och sammansättning Artikel 63: Möjliga insatser i fiskeområden Stödvillkor och stödnivåer från andra åtgärder. Artikel 64: Samarbete Förberedande tekniskt stöd (= Förstudier om LAG kan visa att de planerar att genomföra ett konkret projekt) Samarbete inom Sverige, inom EU och utanför EU Artikel 95: Stödnivå till företag och till allmännyttiga stödmottagare.
8
EU-regler – vad behöver ni veta?
Regionalfond (1301/2013) och Socialfond (1304/2013) Lokalt ledd utveckling finns!
9
Havs- och fiskerifonden Jordbruks-fonden för landsbygds-utveckling
Gemensam fondförordning Horisontella förordningen Partnerskapsöverenskommelse med EU-kommissionen Europeiska struktur- och investeringsfonderna (ESI-fonderna) Socialfonds-förordning Regionalfonds-förordning Havs- och fiskeri-förordning Landsbygds-förordning Direktstöd EU:s gemens. fiskepolitik, GFP EU:s gemensamma jordbrukspolitik Pelare Pelare 1 Direktstöden EU-fond Socialfonden ESF Strukturfond Regionalfonden ERUF Strukturfond 9 regionala program Havs- och fiskerifonden EHFF Jordbruks-fonden för landsbygds-utveckling EJFLU Förvaltningsmyndighet, centralt ansvarig ESF-rådet SJV-lokalt ledd utv. Tillväxtverket SJV-lokalt ledd utv. Jordbruksverket Jordbruksverket Jordbruksverket Utbetalning från SJV Lokalt ledd utv. Lokalt ledd utv. Allt Allt Allt Lokalt ledd utveckling Jordbruksverket förvaltningsmyndighet Program för lokalt ledd utveckling Projekt- o företagsstöd Fyra fonder: social, regional, fiske och landsbygds samt direktstöden till jordbruket Gemensam fondförordning för alla fyra fonderna Horisontell förordning för landsbygdsfonden och direktstöden, t.ex. tvärvillkor För de fyra fonderna gäller en partnerskapsöverenskommelse som innebär att regeringen har gett i uppdrag åt Jordbruksverket, Tillväxtverket och Svenska ESF-rådet att under programperioden 2014–2020 samverka för att förenkla genomförandet av programmen som finansieras av Europeiska struktur- och investeringsfonderna (ESI). För fiskeriprogrammet finns dessutom en förordning om den gemensamma fiskeripolitiken, GFP, som även reglerar t.ex. fiskebestånden som HaV reglerar. Vidare ser man att Jordbruksverket är förvaltande myndighet för lokalt ledd utveckling för alla fyra fonderna. Inkl. marknads-ordningen (MO) Yrkesfiskare Vattenbrukare Konkurrenskraft Miljö och klimat Miljöersättningar Gemensam ansökan (baseline-kalkyler) (ekvivalens, skogsundantag- Kompensationsbidrag, LFA-omr.) LFA (aktiv lantbrukare) Gemensam definition av Ekologisk prod (aktiv lantbr.) betesmark Kvittning återkrav Jobb till arbetslösa och mindre gynnade grupper Investeringar och infrastruktur för fler jobb Konkurrenskraft Miljö och klimat Landsbygdsut-veckling Jordbruk med hög kvalitet, bra djur-omsorg, bra miljö
10
Lokalt ledd utveckling i 3 program i Sverige
Landsbygdsprogrammet Havs- och fiskeriprogrammet Programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna Leader övergår till Lokalt ledd utveckling (LLU) och införs med flerfondsfinansiering
11
Landsbygdsprogrammet
Miljö och klimat Jordbrukets konkurrenskraft – inklusive trädgård, rennäring och skog Nya jobb och utveckling på landsbygden Regeringen har valt många av de möjliga åtgärderna Drygt 90 olika insatsområden (delåtgärder och fokusområden) Totalt upp emot 1400 budgetar! Och dessutom många fler budgetar för respektive område inom Den totala budgeten är över 36 miljarder kronor och därmed är landsbygdsprogrammet det största programmet inom ramen för EU:s struktur- och investeringsfonder i Sverige som tillsammans uppgår till 67 miljarder kronor. Miljö- och klimatåtgärder fortsätter som tidigare att dominera programmet och står tillsammans för drygt 62 procent av programbudgeten Näst största område är jobb och utveckling av landsbygden med nästan 21 procent av budgeten. I den delen ingår även lokalt ledd utveckling som omfattar 1,68 miljarder kronor från landsbygdsfonden
12
Alla fokusområden är aktuella för leaderområden!
13
Havs- och fiskeriprogrammet
• Öka konkurrenskraften hos små och medelstora företag, • Skydda miljön och främja en hållbar användning av resurser, • Främja sysselsättning Programmets ska innehålla åtgärder som främjar både hållbar förvaltning och konkurrenskraftigt fiske och vattenbruk. De övergripande målen i programmet 35 åtgärder och lika många budgetar Summa EU: 1 003, Totalt : 1 445
14
UP1. Främja miljömässigt hållbart fiske
UP2. Främja miljömässigt hållbart vattenbruk UP3. Främja genomförandet av GFP: datainsamling och fiskerikontroll UP4. Främja sysselsättning och territoriell sammanhållning, lokalt ledd utveckling UP5. Främja saluföring och beredning UP6. Främja den integrerade havspolitiken, IHP Kopplat till varje unionsprioritering finns specifika mål. [Artikel 6 i fondförordning 508/2014]
15
Programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna
Delas in i två prioriterade områden (insatsområden i regionalfondsprogrammen) 1. Främja lokal utveckling och sysselsättning genom ökat entreprenörskap, särskilt genom att underlätta det ekonomiska utnyttjandet av nya idéer och främja skapandet av nya företag. (ERUF) Stadsutveckling prioriterad 2. Främja lokal utveckling genom att stärka individers ställning på arbetsmarknaden och öka övergångarna till arbete för personer som står långt från arbetsmarknaden. (ESF)
16
Regionalfonden Inriktning på entreprenörskap och arbetstillfällen Prioritering av staden/större tätorter (kopplingar mellan land och stad) Innebär i regel nya organisationer och representanter i LAG (stadsutveckling) Hur många har med tätorter större invånare? Hur hanterades det lokalt? Erfarenheter?
17
Fokus på individer. Hur har ni jobbat lokalt?
Socialfonden Stärker individer på arbetsmarknaden genom kompetensutveckling och metodutveckling för Arbetslösa Anställda Kom ihåg: Socialfonden är ett instrument i arbetsmarknadspolitiken = LAG blir en lokal aktör i (finansiering av) arbetsmarknadspolitiken Fokus på individer. Hur har ni jobbat lokalt? Hur har ni förankrat strategin med den lokala arbetsmarknaden? Erfarenheter?
18
Övervakningskommittén för lokalt ledd utveckling
Varje program har en övervakningskommitté (ÖK). ”Samlad övervakningskommitté för lokalt ledd utveckling för samtliga fonder”, men fokus på programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna. Ansvar och uppgift: att följa programmet och se till att målen med programmet nås samt att arbetet genomförs på ett effektivt sätt. Jämför en styrelse Kommittén granskar omfattning och resultat för åtgärderna i programmet. Exempelvis fatta beslut om ev. förändringar i programmet för att arbetet med programmet ska bli effektivare
19
Ledamöter i kommittén Organisationer Ledamöter Mejladresser Ersättare
Arbetsförmedlingen vakant Boverket Caroline Johansson Fors Robert Johannesson Göteborgs kommun Åsa Svensson Maria Rahm Christensson Havs- och vattenmyndigheten Thomas Johansson Inger Dahlgren Länsstyrelsen i Västernorrlands län Ritha Jonsson Magnus Karlsson Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige Annette Saväng Camilla Aronsson Skåne läns landsting Ulf Kyrling Carin Peters Statens jordbruksverk Niclas Purfürst Lina Andersson Tillväxtverket Henrik Blomberg Anna Sickeldal Coompanion Anders Johansson Ewa Engdahl Företagarna Ove Jansson Patrik Nilsson
20
Hela Sverige ska leva Åse Classon Staffan Nilsson Hushållningssällskapens förbund Monica Andersson Skall vakant Landsbygdsnätverket Hans-Olof Stålgren Beata Allen Lantbrukarnas riksförbund, LRF Sofia Lindblad Birgitta Svedberg Lokala aktionsgrupper inom lokalt ledd utveckling Leif Engström Ulrika Rylin Gustaf Westring Mia Lundqvist Skärgårdarnas riksförbund Bengt Almkvist Anetté Larm Johansson Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Jan Torége Winnet Bodil Nilsson Richard Granberg
21
Svenska förordningen Förordning (SFS) 2015:407 om lokalt ledd utveckling 4 §: kan ge stöd mellan % 6-8 §§: Statsstöd max kr stöd till företag §§: Programorganisation och myndigheter, strategier §§: LAG:s åtkomst till IT-system §§: Ansvar och omfattning av handläggning §§: Utbetalning av stöd 29 §: Stödåtgärder (förberedande, samarbete, genomförande, drift) §§: Återbetalning, upphävande, räntor, preskription 36 §: Tillsyn av LAG (Jordbruksverket) 37 §: Bemyndigande (Jordbruksverket får föreskriva) 38 §: Överklagande (Vad? Till vem?)
22
Lagen om LAG Regeringen och Jordbruksverket får i detalj bestämma hur LAG ska handlägga Jordbruksverket måste lämna ut uppgifter om ärenden LAG:s sekretessregel Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling hänvisar till Förvaltningslag (1986:223) i vissa fall där LAG måste följa förvaltningsreglerna.
23
Lämna ut uppgifter Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling
16 § Jordbruksverket ska ha ett IT-system 17 § LAG ska lämna uppgifter till IT-systemet 18 § Jordbruksverket ska lämna ut uppgifter till LAG 19 § LAG får ha direktåtkomst till ärenden i IT-systemet
24
Jordbruksverkets ”GAR-föreskrift”
Föreskrift SFSJV 2015:8 (med ändringar 2015:30) Vad ska LAG göra? Handlägga ärenden enligt svenska förordningen Journalföra skriftlig och muntlig kommunikation Handlägga i Jordbruksverkets IT-system enligt rutiner Årlig rapportering (inkl. kvalitetskontroll av egen verksamhet)
25
Jordbruksverkets föreskrift om stöd
Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Statens jordbruksverks föreskrifter om företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar samt stöd för lokalt ledd utveckling Kapitel X: Gemensamma villkor Vad ska ansökan innehålla? Vad ska ansökan om utbetalning innehålla? Utbetalning (exempelvis datum och betalningsbevis) Schabloner (mat, eget arbete, milersättning, …) Avdrag och villkorsavdrag
26
Jordbruksverkets föreskrift om stöd
Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Kapitel X: Gemensamma villkor Stödmottagare måste följa villkoren i beslutet, annars riskerar de avdrag. Måste höra av sig vid ändringar eller avvikelser från projektplanen (kapitel 2, 61 §, OBS: numrering kan ändras) => LÄS DITT BESLUT!
27
Jordbruksverkets föreskrift om stöd
Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Kapitel X: Projektstöd inom lokalt ledd utveckling Förutsättningar för stöd (ex. minst kr, stödnivåer, vem kan söka?, …) Vad kan man få stöd för? (alkohol, gåvor i transnationella projekt tillåtna) Vad kan man inte få stöd för? 15 % påslag för indirekta kostnader Driftsprojektet retroaktivt fr.o.m startbeslutet.
28
Allmänna handlingar Vad är allmänna handlingar ?
Skrift eller upptagning (t ex läsas på dator) Inkommit = kommit LAG till handa (undantag personligt adresserat) Upprättats av LAG - expedierats (tänk på vad ni skriver) Har relevans för ärendet Är det en offentlig handling ? Eller föreligger sekretess T ex företagshemlighet eller personliga förhållanden Beslutsmeningen är nästan alltid offentlig. All övrig text kan innehålla sekretessuppgifter Sökanden har rätt att få ta del av handlingar 14 kap 5 § SekrL Sökanden rätt att yttra sig – över uppgifter hen inte känner till.
29
Mail till LAG Hej Kalle Det var en trevlig verksamhet som ni har fått igång i bygdegården. Vi kommer tre personer till mötet i eftermiddag. Vi har med oss hembakat till kaffet. Vi sa väl klockan 2. Glömde skriva med i projektbudgeten för att utveckla verkstaden att betongfirman vill ha kr för att gjuta grunden och grävaren kronor. Nu tror jag att du har alla uppgifter du behöver för att beräkna stödbeloppet. Vi ses /Sven
30
Jäv 24 § Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling hänvisar till §§ Förvaltningslag (1986:223) 11 § nämner 5 omständigheter där handläggare anses jävig - Sakjäv, intressejäv och släktskapsjäv - Ställföreträdarjäv - Generalklausulen 12 § säger att jävig handläggare inte ska handlägga
31
Beslutsfattande 24 § i 2015:407 hänvisar till förvaltningslagens §§ som ger part rätt att ta del av det som tillförts ärendet. Innan ni lämnar över ett ärende för beslut i LAG-styrelsen ska ni underrätta sökanden om: handling som kommer in till eller upprättas av LAG som sökanden inte känner till och som påverkar utgången av ärendet. Ni ska ge sökanden möjlighet att yttra sig över innehållet i handlingen. Arbetsmaterial såsom ett utskotts beredning av ett ärende är inte sådant som behöver kommuniceras till sökanden.
32
Beslutsfattande Motivering av beslut
Ska innehålla de skäl som har bestämt utgången. Avslag - alltid tydlig motivering varför (LAG) (rutin finns till hjälp för att skriva beslut) Prioriterad – kort motivering varför (LAG / Jordbruksverket) Varför underrätta part och motivera beslut Syftet är att garantera att ärendena prövas omsorgsfullt Skapa förtroende hos allmänheten/stödmottagaren
33
Lagen om offentlig upphandling - LOU
LAG är upphandlingsskyldiga! Vid frågor som rör hur upphandling ska ske - kontakta Upphandlingsmyndigheten Tips: Häng på kommunens ramupphandlingar
34
Vilket underlag behöver vi för att bedöma upphandlingen?
Annonseringsunderlag Förfrågningsunderlag Anbudsöppningsprotokoll Anbudsutvärdering Tilldelningsbeslut och meddelande om tilldelningsbeslut Kontrakt Ramavtal och avrop Dokumentation för att visa att undantag gäller eller att direktupphandlingen är tillåten Dokumentation från eventuell domstolsprövning Eventuell ytterligare dokumentation Det är inte säkert att alla underlag behövs varje gång utan det beror på vilket typ av förfarande sökanden har genomfört. Det är i markerat i föreskriften genom ordet ”eventuellt”. För delar i föreskriften som inte är ”eventuella” har så pass generella uttryck använts så att de förekommer på något sätt i samtliga förfaranden. Vilka steg som ingår i varje förfarande står bl.a. i Konkurrensverkets vägledning ”Upphandlingsreglerna – en introduktion”. Generellt för kontrollen av upphandlingsunderlagen gäller att handläggaren ska kunna se att utgifterna/projektet omfattas av varje steg i upphandlingen.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.