Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLeif Joakim Pettersson
1
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik
Kuvan käännös: Entreprenörsanda, arbetslivsfärdigheter, kompetens i finansiella kunskaper – lärande genom praktik.
2
Ung Företagsamhet r.f. alltså UF
Förstärker unga 7-25 årigas färdigheter i företagsamhet, arbetsliv och finansiella kunskaper Stöder samarbetet mellan läroanstalter och företag Under läsåret deltog ungefär barn och unga i UF-programmet Är en nationell, icke-vinstdrivande förening som grundades år 1995 Är med i det internationella nätverket Junior Achievement (JA) Når ut till skolor, elever och lokala företag
3
UF Ett år som företagare
Ett program, i vilket ni grundar ett UF-företag för en termin, ett läsår eller ett kalenderår som verkar med riktiga pengar Ni planerar företagets affärsidé (en produkt/tjänst) Under tiden för programmet verkar ni i företaget som ett team Under programmet hålls tävlingar och evenemang som ni kan delta i
4
Innehållet i UF Ett år som företagare-programmet
Ni grundar ett UF-företag, som verkar med riktiga pengar Ni testar egna idéer, ni lär er färdigheter i arbetslivet, ekonomi och samarbete Som stöd har ni lärare, handledare och UF Startkapitalet är euro/studerande. Det maximala startkapitalet är 1000 euro Att ta ett lån är förbjudet Den studerande har möjlighet att utnyttja alla sina färdigheter. Det är också förbjudet att köpa på kredit
5
UF Ett år som företagare
En möjlighet att lära sig: initiativtagande problemlösning arbetssätt i entreprenörsanda ansvarstagande projektinriktat verksamhetssätt interaktionsfärdigheter En möjlighet att pröva på och göra det som intresserar er!
6
UF Ett år som företagare erbjuder
En möjlighet att pröva på företagande genom ett eget UF-företag Tävlingar och evenemang Den bästa affärsidén, grafiskt utseende och webb-helhet Regionala Våga vara företagare -semifinaler från vilka det är möjligt att komma vidare till Våga vara företagare -finalen Det är möjligt att erlägga ett internationellt entreprenörscertifikat, Entrepreneurial Skills Pass
7
UF Ett år som företagare
Från en grupp till team och en idén Avveckling av UF-företag UF-företagets verksamhet Klargörande av affärsidén
8
Skeden i UF-företagen Från en grupp till team och idén
Egna styrkor – självutvärdering Samarbete Idékläckning Affärsverksamhetsidé ESP-självutvärdering UF-företagets verksamhet Utveckling av affärsidén Plan för marknadsföringen Planering av ekonomin Deltagande i tävlingar Våga vara företagare-semifinaler och -finaler Klargörande affärsidén Företagets namn Roller och ansvarsområden Uppsökning av rådgivare Affärsverksamhetsplan Avveckling av UF-företag Bokslut Avslut på bankkontot Årsberättelse Utdelning av eventuella vinter ESP-självutvärdering och prov Berätta helheten av året. Berätta under denna dia innehållet i det första steget: hur man kan skapa grupperna och om jag-analysen, i vilken man kan använda sig av Swot Föräldrarnas roll: påminn om att det är bra att ge information om kursen till föräldrarna. Påminn om att syftet inte är att göra vinst, det endast är ett trevligt tillägg, utan att det är ifråga om att lära sig genom praktik. Föräldrarna kan stöda sina barn genom att ge råd, men bör inte finansiera företagens verksamhet! (visa vid behov en gömd dia om UF och föräldrarna)
9
Programmet som en del av undervisningen
UF Ett år som företagare-programmet En del av skolans läroplan UF-undervisning och närvaro på lektionerna Utvärdering och studieprestationsutmärkning Du kan fylla in på denna dia hur programmet hålls på er skola
10
Erfarenheter Dokker, Stadin ammattiopisto 2016-2017
Nuoret naiset turvallisuusalan ammattilaisina – Dimeno Safety, Koulutuskeskus Sedu ”Meidän lukiokokemus on ihan erilainen” – I’m Blue, Etelä-Tapiolan lukio Vaatturiopintojen aikana oma yritys ja tuoteperhe – Jenni Ranta, Jyväskylän ammattiopisto
11
Programmets effektivitet under våren 2017 n. 756
Arbetslivsfärdigheter Förmåga för problemlösning utvecklades 68 % Jag lärde mig att ta och bära ansvar 82 % Min förmåga för tidsplanering och planering av mitt arbete utvecklades 69 % Mina interaktionsfärdigheter förbättrades 72 % Mina färdigheter i grupparbete utvecklades 71 % Mitt självförtroende växte 67 % Jag ökade mitt initiativtagande 72 % Jag lärde mig att identifiera mina egna kunskaper 63 % Jag förstod vikten av att ha en entreprenörsattityd 77 % Företagsamhetsfärdigheter Jag stärkte mina färdigheter för sysselsättning 53 % Gav en realistisk erfarenhet om företagande 58 % Jag insåg på vilken bransch jag vill arbeta 33 % Jag tänker grunda ett företag efter programmet 10 % Jag insåg att jag inte vill bli en entreprenör 30 % Fick mig att överlägga om att grunda ett eget företag 43 % Finansiella kunskaper Jag lärde mig att planera användningen av pengar 53 % Jag förstod värdet i mitt egna arbete 59 % Jag förstod betydelsen av entreprenörer som arbetsgivare och som ekonomisk aktör 58 %
12
Nyvuosiyrittajana.fi -stödhemsida
Registrering av UF-företag Skeden i programmet Verktygsback som innehåller stödmaterial Information om tävlingarna och anmälningsblanketter Material Regler Aktuella nyheter och tidtabell
13
Internationellt UF-företag
JA Enterprise without Borders En möjlighet att göra internationellt samarbete med andra UF-företag Programmets utbredning, som har separat studiematerial och portal
14
Det bästa UF-företaget
Väljs i Våga vara företagare-finalen i April De bästa UF-företagen i Finland möts Finalisterna väljs i regionala semifinaler Vinnaren i andra stadiet representerar Finland i UF-företagens EM-tävlingarna Priset för segraren klarnar under årets lopp Video:
15
Entrepreneurial Skills Pass (ESP)
Verktyg för självutvärdering och certifikat av internationella entreprenörsfärdigheter Används i nästan 30 länder (bl.a. Sverige, Danmark, Norge och Estland) Är uppbyggd av två element: En elektronisk självutvärdering av eleven i början och i slutet av programmet Ett internationellt, nätbaserat prov (1h) om entreprenörsfärdigheter En egen verktygsback för läraren Innehåller bl.a. ordlista för affärslivet (engelska – finska – svenska) Bekanta dig och läs mera: nyvuosiyrittajana.fi/sv/esp/studerande
16
Uppgifter under läsåret
Tävlingar Bästa affärsidé (DL november/december) Bästa applikation (DL januari) Bästa grafiska utseendet (DL januari) Bästa webb-helhet (DL januari) Bästa affärsidévideo (DL januari) Rapporter under läsåret Försäljningsrapport (halvvägs i verksamheten) Årsberättelse (vid avvecklingen av verksamheten)
17
Våga vara företagare-semifinal och -final
Semifinalen är ett regionalt mässevenemang En verklig affärsplats, riktiga kunder, verklig försäljning = den bästa övningen En domarkår från affärslivet väljer de bästa från regionen som går vidare till finalen Finalen samlar ihop de bästa från Finland för att tävla om det Finska mästerskapet och om plats i EM-tävlingarna (andra stadiet) Bekanta dig och läs mera: uskallayrittaa.fi/sv/
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.