Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
(c) kompetensresurs ab
Klicka med piltangenter på skrivbordet för att stega framåt eller bakåt Kompetensutveckling Mål Att förmedla en tydlig innebörd av kompetens Att förstå varför kompetens är så viktigt Att förstå att kompetens ständigt tillförs men måste också utvecklas Att förmedla en tydlig visuell metod för att synliggöra kompetens Att ge ett batteri av metoder för kompetensutveckling Målgrupp Personalansvariga, utbildare och utbildningsansvariga. Förkunskaper Gärna personalerfarenhet. Antal kunskapskomponenter (Sidor). 78 Innehåll i avsnitten Sida. Vad menas med kompetens? Varför kompetensutveckling? Överföring av kunskap Analys av utvecklingsbehov Genomförande av kompetensutveckling. 67 Hur styrs kompetensutvecklingen? Övrig information Kompetensutveckling innehåller ett mycket brett område. Ofta fokuseras de beteendeinriktade delarna. Istället fokuseras här kompetensutveckling från verkliga fall där ökad konkurrensförmåga varit huvudsyftet. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
2
Data, information och kunskap
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Data = Råmaterial i bokstäver och siffror. Information = Förpackad data som (kan) bära kunskap. Kunskap = Information som individen reflekterat över, tolkat och förstår. © kompetensresurs ab Om man har en massa siffror och uppgifter i huvet måste man sätta in dom i ett sammanhang för att det ska bli information. Annars är det bara frågan om lösa data. Värdet är inte viktigt att kunna. Men om uppgiften finns tillsammans med ett dokument om Din bil och det står ”vikt =1.200 kg” så får det en annan innebörd. Det betyder att uppgiften plötsligt är ”förpackad” i ett sammanhang. Och i och med det blir uppgiften meningsfull. Förutsättningen för att förstå ”vikt = kg” är förstås att Du vet vad vikt och kilo är. Kommentar : Värdet är inte viktigt att kunna. Men om uppgiften finns tillsammans med ett dokument om Din bil och det står ”vikt =1.200 kg” så får det en annan innebörd. Det betyder att uppgiften plötsligt är ”förpackad” i ett sammanhang. Och i och med det blir uppgiften meningsfull. Förutsättningen för att förstå ”vikt = kg” är förstås att Du vet vad vikt och kilo är. Kommentar : Om man har en massa siffror och uppgifter i huvudet måste man sätta in dom i ett sammanhang för att det ska bli information. Annars är det bara frågan om lösa data. (c) kompetensresurs ab
3
Hur får man information ?
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kommentar : Om Du exempelvis tar en bok i geografi i Din hand som Du inte har läst, innebär det inte att Du kan bokens innehåll. Boken är en informationsbärare. Kommentar : Skulle samma bok vara tillgänglig bara via Internet gäller samma förhållande. Internet förser Dig med information, men Du har inte fått in kunskapen än i Ditt huvud. Däremot går det oftast snabbare att nå informationen via Internet. Volym sidor Distribueras via Internet Exempelvis via Intranet. Samma volym - tid för åtkomst kortare - samma tid för genomläsning - samma tid för inlärning © kompetensresurs ab Om Du exempelvis tar en bok i geografi i Din hand som Du inte har läst, innebär det inte att Du kan bokens innehåll. Boken är en informations-bärare. Skulle samma bok vara tillgänglig bara via Internet gäller samma förhållande. Internet förser Dig med information, men Du har inte fått in kunskapen än i Ditt huvud. Däremot går det oftast snabbare att nå informationen via Internet. (c) kompetensresurs ab
4
Hur förädlar man information ?
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kommentar : Informationen i boken kan uttryckas på olika sätt. Allt behöver exempelvis inte skrivas i text utan kan illustreras med bra figurer och skisser. Kommentar : På det här sättet kan antalet sidor reduceras, men ändå innehålla lika mycket information. Dessutom kommer de flesta av oss lättare ihåg bilder och figurer. Volym sidor Pedagog- isering ”Pedagogisering” : Extrahering Komprimering, bearbetning. Tillsättande av figurer/bilder Förtydliga ... Exempelvis via Intranet. Distribueras via Internet © kompetensresurs ab Informationen i boken kan uttryckas på olika sätt. Allt behöver exempelvis inte skrivas i text utan kan illustreras med bra figurer och skisser. På det här sättet kan antalet sidor reduceras, men ändå innehålla lika mycket information. Dessutom kommer de flesta av oss lättare ihåg bilder och figurer. Förädlad och reducerad volym - tid för åtkomst kortare - bättre struktur - kortare tid för genomläsning kortare tid för inlärning lättare att kommunicera (c) kompetensresurs ab
5
Kunskap kontra information
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kommentar : Tolkar vi informationen förstår vi något som gör att vi exempelvis åtgärdar ett problem eller utför en annan handling. Utan tolkning blir informationen mer eller mindre utan värde. Kommentar : Vi lever i en tid när datorerna har trängt in i våra liv och vi ägnar i det här avsnittet några tankar åt orsaker varför vi måste utveckla kompetensen trots att vi har fått alla moderna tekniska hjälpmedel. Kommentar : På något sätt blir data information när vi använder uppgifterna i rätt sammanhang. Men för att kunna tolka informationen måste vi använda sånt som vi tidigare lärt oss i livet. Kunskapsdjup Gråzon Kunskap : Varseblivning Tolkad innebörd Minne Reflekterar Associerar, kreerar Prövning, handling Perceptions- process Information Gråzon © kompetensresurs ab Vi lever i en tid när datorerna har trängt in i våra liv och vi ägnar i det här avsnittet några tankar åt orsaker varför vi måste utveckla kompetensen trots att vi har fått alla moderna tekniska hjälpmedel. På något sätt blir data information när vi använder uppgifterna i rätt sammanhang. Men för att kunna tolka informationen måste vi använda sånt som vi tidigare lärt oss i livet. Tolkar vi informationen förstår vi nåt som gör att vi exempelvis åtgärdar ett problem eller utför en annan handling. Data (c) kompetensresurs ab
6
(c) kompetensresurs ab
IT och kunskap Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kommentar : Mottagaren av informationen måste också kunna förstå, eller tolka, innebörden av informationen för att skapa meningsfullhet. Kommentar : För att bli information måste data sättas in sitt sammanhang. Vid rätt tillfälle, i rätt form, till rätt person. Det krävs för att data skall vara meningsfulla och bli information. Kommentar : Data måste vara korrekta och fullständiga. Har vi matat in fel uppgifter eller har vi glömt att registrera data blir alltihop fel. Kommentar : Om vi har installerat datautrustning med tillhörande program-varor har vi bara skapat de tekniska förutsättningarna för att hantera data. MJUKVARA HÅRDVARA SYSTEMPROGRAM Operativ Windows El, nät PC Skrivare … © kompetensresurs ab Om vi har installerat datautrustning med tillhörande programvaror har vi bara skapat de tekniska förutsättningarna för att hantera data. Data måste vara korrekta och fullständiga. Har vi matat in fel uppgifter eller har vi glömt att registrera data blir alltihop fel. För att bli information måste data sättas in sitt sammanhang. Vid rätt tillfälle, i rätt form, till rätt person. Det krävs för att data skall vara meningsfulla och bli information. Mottagaren av informationen måste också kunna förstå, eller tolka, innebörden av informationen för att skapa meningsfullhet. (c) kompetensresurs ab
7
(c) kompetensresurs ab
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kompetens Vilja + = KOMPETENS Kunskap Förmåga + © kompetensresurs ab För att man har kunskap är det inte självklart att man har kompetens. Det krävs ytterligare några saker. Med kunskap kan man utföra en viss uppgift. Det krävs emellertid också förmåga att omsätta kunskapen i praktiken. Dessutom är man helt beroende av att vilja omsätta kunskaper till handling. De tre nämnda faktorerna kunskap, förmåga och vilja brukar utgöra ingredienserna i det vi vanligen kallar ”kompetens”. Kommentar : Dessutom är man helt beroende av att vilja omsätta kunskaper till handling. De tre nämnda faktorerna kunskap, förmåga och vilja brukar utgöra ingredienserna i det vi vanligen kallar ”kompetens”. Kommentar : Med kunskap vet man hur en viss uppgift skall utföras. Det krävs emellertid också förmåga att omsätta kunskapen i praktiken. Kommentar : För att man har kunskap är det inte självklart att man har kompetens. Det krävs ytterligare några saker. (c) kompetensresurs ab
8
Tillämpningsproblemet
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Verkligheten Kunskap Förmågan ? Viljan ? © kompetensresurs ab Ett av områdena inom kompetensutveckling är att kunna tillämpa och använda den kunskap som man skaffar. Det bästa brukar vara att direkt praktiskt börja använda det man lärt sig. På det här sättet är det bra att ständigt lära sig nytt i mindre omfattning och helst i anslutning till att ett behov finns, där man använder den nya kunskapen. Kommentar : Ett av områdena inom kompetens-utveckling är att kunna tillämpa och använda den kunskap som man skaffar. Det bästa brukar vara att direkt praktiskt börja använda det man lärt sig. Kommentar : På det här sättet är det bra att ständigt lära sig nytt i mindre omfattning och helst i anslutning till att ett behov finns, där man använder den nya kunskapen. (c) kompetensresurs ab
9
(c) kompetensresurs ab
Kunskap och handling Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Nyttjar en liten del för handling. Tar emot kunskap © kompetensresurs ab Ibland möter man personer som kan en massa saker men som använder väldigt lite av kunskapen i verkligheten. Kanske saknas förmåga och vilja, vilket är ett måste för att man skall betraktas som kompetent. Kommentar : Kanske saknas förmåga och vilja, vilket är ett måste för att man skall betraktas som kompetent. Kommentar : Ibland möter man personer som kan en massa saker men som använder väldigt lite av kunskapen i verkligheten. (c) kompetensresurs ab
10
(c) kompetensresurs ab
Entreprenören Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Nyttjar nästan allt och vågar gå in i osäkerhet. Tar emot kunskap © kompetensresurs ab Säkert har Du hört talas om ordet ”entreprenör”. Bland kännetecknen för en entreprenör är att han eller hon inte behöver överdriva kunskaps-innehavet utan istället med god förmåga och stark vilja åstadkommer väldigt mycket. Kommentar : Bland kännetecknen för en entreprenör är att han eller hon inte behöver överdriva kunskaps-innehavet utan istället med god förmåga och stark vilja åstadkommer väldigt mycket. (c) kompetensresurs ab
11
Kunskap och information är abstrakt
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Modell av informationssystemet Abstraktion av en abstraktion Modell av informationssystemet Abstraktion av en abstraktion Verksamhets- modell Abstraktion av en abstraktion Verksamhetsmodell och ritningar Abstrakt Fysisk miljö Tjänste- eller kunskapsföretag Abstrakt © kompetensresurs ab Kunskap och kompetens är abstrakta företeelser. Till skillnad från att göra en ritning över en byggnad eller fabrik, är det betydligt svårare att göra en ritning över kunskapssystemet. Ibland måste man ändå göra skisser på de system som man inte ser. Det innebär att man gör modeller. Modellerna återspeglar inte den komplexa verkligheten på ett fullständigt sätt. Man måste göra vissa förenklingar. Eftersom vårt samhälle blir alltmer kunskapsintensivt är det allt viktigare att synliggöra våra system så att vi förstår systemen och kan utveckla dem. Kommentar : Eftersom vårt samhälle blir alltmer kunskapsintensivt är det allt viktigare att synliggöra våra system så att vi förstår systemen och kan utveckla dem. Kommentar : Ibland måste man ändå göra skisser på de system som man inte ser. Det innebär att man gör modeller. Modellerna återspeglar inte den komplexa verkligheten på ett fullständigt sätt, förenklingar krävs. Kommentar : Kunskap och information är abstrakta företeelser. Till skillnad från att göra en ritning över en byggnad eller fabrik, är det betydligt svårare att göra en ritning över informations- och kunskapssystemet. (c) kompetensresurs ab
12
Kunskapsområde kontra teknik
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Kunskapsområde kontra teknik Notsystemet Komponera Spela instrument Klassisk musik - Mozart - Beethoven - Brahms Populärmusik Kunskapsområdet CD-spelare CD-skivor Teknikområde: Tillverka Montera/sätta ihop Använda (på/av) Service © kompetensresurs ab Med två exempel vill vi nu synliggöra kunskap och kompetens inom två skilda områden där teknik möter människan. Anta att Du skaffar en CD-anläggning för att spela musik. Den som har tillverkat anläggningen har säkert innehaft en stor teknisk kunskap för att kunna framställa anläggningen. Som användare av CD-anläggningen behöver Du inte veta hur man tillverkat den. Men för att få glädje av den, dvs nytta av den, så bör Du ha viss kunskap om musik, kompositörer osv. Om Du till och med kan notsystemet och kan komponera tycker Du gärna att nyttan av anläggningen är ännu större. Kommentar : Det är detta som utgör kunskapsområdet för att kunna tillgodogöra sig den tekniska anläggningen. Kommentar : Med två exempel vill vi nu synliggöra kunskap och kompetens inom två skilda områden där teknik möter människan. Kommentar : Som användare av CD-anläggningen behöver Du inte veta hur man tillverkat den. Men för att få glädje av den, dvs nytta av den, så bör Du ha viss kunskap om musik, schlagers, verk, kompositörer osv. Kommentar : Anta att Du skaffar en CD-anläggning för att spela musik. Den som har tillverkat anläggningen har säkert innehaft en stor teknisk kunskap för att kunna framställa anläggningen. (c) kompetensresurs ab
13
Teknik och kunskap inom IT
Kompetensutveckling 1: Vad menas med kompetens? Teknik och kunskap inom IT Affärskunskap Management Produktion Försäljning Administration Pedagogik Matematik Språk Ekonomi Kunskapsområdet Datorutrustning Teknikområde: Tillverka Montera/sätta ihop Använda (sätta på/av) Service © kompetensresurs ab Antag att Du skaffar en dataanläggning. Anläggningen har krävt stor kunskap att tillverka. För att Du anskaffar dataanläggningen medföljer inte kunskap om de ämnesområden som Du skall använda anläggningen inom. Denna kunskap måste ha förvärvats på annat sätt. Utan ämneskunskapen är den tekniska anläggningen närmast värdelös. Utveckling måste ske av kunskap och kompetens. Värdet av kunskap och kompetens är mångfaldigt större än värdet på den tekniska dataanläggningen ! Kommentar : Utan ämneskunskapen är den tekniska anläggningen närmast värdelös. Utveckling måste ske av kunskap och kompetens. Värdet av kunskap och kompetens är mångfaldigt större än värdet på den tekniska dataanläggningen ! Kommentar : Antag att Du skaffar en dataanläggning. Anläggningen har krävt stor teknisk kunskap att tillverka. Kommentar : För att Du anskaffar dataanläggningen medföljer inte kunskap om de ämnesområden som Du skall använda anläggningen till. Denna kunskap måste ha förvärvats på annat sätt. (c) kompetensresurs ab
14
(c) kompetensresurs ab
Systemtänkande Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Systemtänkande = förmågan att uppfatta hur komplexa företeelser hänger ihop och påverkar varandra Systemtänkande = ”den 5:e disciplinen” (c) kompetensresurs ab
15
Att förklara komplexa situationer
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Enskild händelse Reaktiv åtgärd Kommentar : I organisationer dominerar tyvärr beteendet att av enskild händelse direkt dra slutsatser om orsakssambanden. Kommentar : Enkla förklaringar av samband av typen vem gjorde vad mot vem kallas reaktiv åtgärd. (c) kompetensresurs ab
16
Att förklara komplexa situationer
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Beteendemönster Anpassning Analys under lång tid Kommentar : Ett annat sätt att bete sig är att under lång tid göra analys av återkommande situationer. Kommentar : Genom analysen anpassar man sitt beteende-mönster. (c) kompetensresurs ab
17
Att förklara komplexa situationer
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Den strukturella förklaringen Vad orsakar beteendet? Förändring av strukturen Förändring av beteendet Kommentar : En analys av systemsamband ger en strukturell förklaring om beteende. Kommentar : Genom de ändrade strukturerna kan allt förändras till det bättre och därigenom också påverka våra beteenden analogt därmed. Kommentar : Genom att söka orsakssamband i ett vitt och sammansatt perspektiv erhålls mera rationella orsakssamband. Kommentar : Slutsatserna om de riktiga sambanden gör det möjligt att förändra strukturer såsom beslutsvägar, regler och strategier. (c) kompetensresurs ab
18
(c) kompetensresurs ab
Synsätt på lärande Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Att lära Gammalt synsätt Nytt synsätt Att lära Utvecklas Inhämta information Göra nya saker (c) kompetensresurs ab
19
Varför ständigt lärande ?
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Ökad globalisering Global konkurrens Ökad tillgång till information OMVANDLINGSTRYCK !!! Förändrad åldersstruktur Ökad kapital- mängd © kompetensresurs ab Vi lever i ett föränderligt samhälle. Förändringstakten blir allt högre vare sig vi vill det eller ej. Förändringarna i vår omgivning skapar i sin tur ett omvandlingstryck som gör att vi ständigt måste lära oss nya saker. Omvandlingstrycket kan man vara rädd för eller så kan man med ny kompetens lära sig att dels leva med förändringar och dels lära sig utnyttja de möjligheter som förändringarna skapar. Kommentar : Omvandlingstrycket kan man vara rädd för eller så kan man med ny kompetens lära sig att dels leva med förändringar och dels lära sig utnyttja de möjligheter som förändringarna skapar. Kommentar : Förändringarna i vår omgivning skapar i sin tur ett omvandlingstryck som gör att vi ständigt måste lära oss nya saker. Kommentar : Vi lever i ett föränderligt samhälle. Förändringstakten blir allt högre vare sig vi vill det eller ej. (c) kompetensresurs ab
20
Krav från en mångfaldig värld
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Mångfald Kommentar : Forskarna talar om att vi befinner oss i en värld av mångfald. Kommentar : Denna mångfaldiga värld ställer nya krav på att ständigt våga nya projekt och dra erfarenheter ur dessa.. Kommentar : Detta är en form av det ständiga lärandet. Starta (och avbryta) projekt. (Det experimentella samhället) © kompetensresurs ab Forskarna talar om att vi befinner oss i en värld av mångfald. Denna mångfaldiga värld ställer nya krav på att ständigt våga nya projekt och dra erfarenheter ur dessa. Detta är en form av det ständiga lärandet. Kompetenskrav : Problemlösning Projektarbete Experiment … Beredskap, vilja och förmåga att förändra ! (c) kompetensresurs ab
21
Det livslånga lärandet
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Att vi ständigt måste lära nya saker Att vi ständigt måste förstå nya samband Att vi ständigt måste kunna hantera nya tekniker Att vi ständigt måste kunna hantera nya system Att vi ständigt måste ompröva våra inställningar och attityder © kompetensresurs ab Förr kunde man utbilda sig för ett visst yrke och inneha detta yrke hela livet. I det nutida samhället försvinner yrken och nya yrken tillkommer ständigt. Under de senaste 30 åren har 100-tals nya yrken tillkommit. Detta dynamiska samhälle ställer krav på ett ständigt inhämtande av ny kunskap. Ingen undgår det längre. Gäller alla !!!!! Kommentar : Detta dynamiska samhälle ställer krav på ett ständigt inhämtande av ny kunskap. Ingen undgår det längre. Kommentar : I det nutida samhället försvinner yrken och nya yrken tillkommer ständigt. Under de senaste 30 åren har 100-tals nya yrken tillkommit. Kommentar : Förr kunde man utbilda sig för ett visst yrke och inneha detta yrke hela livet. (c) kompetensresurs ab
22
Specialisternas kompetensbehov
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Ytterligare krav på djup. Special- kunskap (djup) Kommentar : Så gott som alla yrken innebär specialisering inom ett ganska snävt yrkesområde. Inom specialområdet krävs en ständig förkovran för att fördjupa sina kunskaper. Kommentar : Främst handlar referenskunskaperna om sådant man måste ha för att kunna arbeta tillsammans med andra människor. Kommentar : Det räcker nu inte längre med att man utvecklar sig inom sitt specialområde. Nu ställs allt större krav på kunskaper utanför specialistområdet. Vi kan kalla dessa kringområden för referenskunskaper. Ytterligare krav på bredd. © kompetensresurs ab Så gott som alla yrken innebär specialisering inom ett ganska snävt yrkesområde. Det räcker nu inte längre med att man utvecklar sig inom sitt specialområde. Det ställs allt större krav på kunskaper utanför specialistområdet. Vi kan kalla dessa kringområden för referenskunskaper. Främst handlar referenskunskaperna om sådant man måste ha för att kunna arbeta tillsammans med andra människor. Referenskunskap 1 Referenskunskap 2 Referenskunskap 3 Referenskunskap n Referenskunskaper för att kunna arbeta med andra. (c) kompetensresurs ab
23
(c) kompetensresurs ab
Exempel specialist 1 Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? System- utveck- ling (djup) Kommentar : Projektarbete är samtidigt en nödvändighet för systemutvecklaren. Utan denna kunskap förs arbetet inte framåt. Kommentar : För att förstå dem han eller hon betjänar måste kunskaper innehas inom områdena ekonomi, material- och produktionsstyrning, försäljning osv. Kommentar : Som exempel på en specialist kan vi betrakta en person som arbetar med systemutveckling inom dataområdet. © kompetensresurs ab Som exempel på en specialist kan vi betrakta en person som arbetar med systemutveckling inom dataområdet. För att förstå dem han eller hon betjänar måste kunskaper innehas inom områdena ekonomi, material- och produktionsstyrning, försäljning osv. Projektarbete är samtidigt en nödvändighet för systemutvecklaren. Utan denna kunskap förs arbetet inte framåt. Ekonomi MPS Projekt osv Referenskunskaper för att kunna arbeta med andra. (c) kompetensresurs ab
24
(c) kompetensresurs ab
Exempel specialist 2 Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Lärare (djup) Kommentar : En annan viktig referenskunskap är insikter i sociologi för att förstå elevernas familjeroller och funktionerna i omgivande samhälle. Kommentar : Samtidigt måste läraren numera inneha vissa kunskaper om hur man arbetar i projekt. Detta för att kunna leda eller delta i projekt inom skolan. Kommentar : En annan specialistfunktion är lärarens. Denne har på djupet lärt sig ett fåtal ämnesområden i vilket han eller hon undervisar. Kommentar : Men utan referenskunskaper i pedagogik fungerar inte undervisningen. © kompetensresurs ab En annan specialistfunktion är lärarens. Denne har på djupet lärt sig ett fåtal ämnesområden i vilket han eller hon undervisar. Men utan referenskunskaper i pedagogik fungerar inte undervisningen. Samtidigt måste läraren numera inneha vissa kunskaper om hur man arbetar i projekt. Detta för att kunna leda eller delta i projekt inom skolan. En annan viktig referenskunskap är insikter i sociologi för att förstå elevernas familjeroller och funktionerna i omgivande samhälle. Pedagogik Projekt Sociologi osv Referenskunskaper för att kunna arbeta med andra. (c) kompetensresurs ab
25
Viktiga miljövariabler
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Statisk eller dynamisk miljö ? Händelsernas mångfald (heterogen) ? Abstrakt eller konkret miljö ? Blandad ? Komplex uppgift ? © kompetensresurs ab Olika verksamhetsmiljöer ställer olika krav på ständigt lärande. Verksamhetsmiljöer som är relativt stabila och oföränderliga skiljer sig naturligtvis från dynamiska verksamhetsmiljöer. Det är skillnad på förändringstakten inom exempelvis ett servicehus för åldringsboende, och en IT-miljö. Inom vissa verksamheter uppstår frågor av vitt skild karaktär. En mångfald frågor inom många områden måste lösas. Här har man en heterogen miljö. Kommentar : Med stora abstrakta inslag i verksamheten brukar förändringar vara svårare att beskriva och besluta om. Förändringar i miljöer med komplexa uppgifter är också svårare att förändra. Kommentar : Inom vissa verksamheter uppstår frågor av vitt skild karaktär. En mångfald frågor inom många områden måste lösas. Här har man en heterogen miljö. Kommentar : Olika verksamhetsmiljöer ställer olika krav på ständigt lärande. Kommentar : Verksamhetsmiljöer som är relativt stabila och oföränderliga skiljer sig naturligtvis från dynamiska verksamhets-miljöer. Det är skillnad på förändrings-takten inom exempelvis ett servicehus för åldringsboende och en IT-miljö. (c) kompetensresurs ab
26
Heterogen/dynamisk miljö
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Svår att överblicka och beskriva Krav på effektiv problemlösning Kreativitet och analysförmåga Projektorientering © kompetensresurs ab Om verksamhetsmiljön förändrar sig snabbt, dvs är dynamisk, och det samtidigt uppstår många olikartade frågor, dvs miljön är heterogen, får man en ganska svår arbetssituation. Det är ofta detta förhållande som råder inom allt fler verksamheter i det moderna samhället. I verksamheter i dom här situationerna ställs allt högre krav på djupare kompetens. Kommentar : Heterogena och dynamiska arbetsmiljöer kräver hög förmåga i analys och problemlösning. Samtidigt krävs god förmåga i projektarbete. Kommentar : Om verksamhetsmiljön förändrar sig snabbt, dvs är dynamisk, och det samtidigt uppstår många olikartade frågor, dvs miljön är heterogen, får man en ganska svår arbetssituation. (c) kompetensresurs ab
27
Heterogen/dynamisk miljö
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Olika händelser Olika miljöer Olika dynamiska Olika i form Medför en unik process för varje ärende. © kompetensresurs ab Inom alla verksamheter utvecklar man så småningom särskilda rutiner eller processer för att tackla olika situationer. I heterogena och dynamiska miljöer finns det ofta ingen rutin på att klara dom problem som dyker opp. Frågan kanske bara infinner sig en enda gång. Det innebär att man måste lösa varje fråga unikt för varje tillfälle. Detta ställer mycket stora krav på kompetens. Kommentar : Det innebär att man måste lösa varje fråga unikt för varje tillfälle. Detta ställer mycket stora krav på kompetens. Kommentar : Inom alla verksamheter utvecklar man så småningom särskilda rutiner eller processer för att tackla olika situationer. Kommentar : I heterogena och dynamiska miljöer finns det ofta ingen fastställd rutin på att klara dom problem som dyker opp. Frågan kanske bara infinner sig en enda gång. (c) kompetensresurs ab
28
Exempel heterogen/dynamisk miljö
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Vad gör Ni åt trottoarerna ? Olika händelser Olika miljöer Olika dynamiska Olika i form Medför en unik process för varje ärende. Vad gör Ni åt att Nisse super ? Vad gör Ni åt att försäljningen minskar ? Vad gör Ni åt att räntorna höjs ? © kompetensresurs ab Vi visar här ett exempel från en heterogen och dynamisk verksamhets-miljö. Här blandas tekniska frågor med sociala frågor. Marknadsfrågor blandas med ekonomifrågor och juridikfrågor osv. Kunskapen om lösningen av dessa frågor finns ofta inte inom verksamhetens ram. Lösningar får sökas med hjälp utifrån. Detta ställer i sin tur krav på beställar- och uppdragskompetens. Kommentar : Kunskapen om lösningen av dessa frågor finns ofta inte inom verksamhetens ram. Lösningar får sökas med hjälp utifrån. Detta ställer i sin tur krav på beställar- och uppdrags-kompetens. Kommentar : Här blandas tekniska frågor med sociala frågor. Marknadsfrågor blandas med ekonomifrågor och juridikfrågor osv. Kommentar : Vi visar här ett exempel från en heterogen och dynamisk verksamhetsmiljö. Vad gör Ni åt att skadestånd krävs ? (c) kompetensresurs ab
29
(c) kompetensresurs ab
Uppgift och kompetens Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? ”Kompetens är en individs (grupps) förmåga i relation till en viss uppgift (situation).” ”Den största svårigheten i kvalificerade verksamheter är ofta att identifiera och definiera situationen, uppgiften eller problemet.” © kompetensresurs ab För att förstå behovet av nödvändig kompetens måste man förstå de arbetsuppgifter som skall utföras. Detta är inte alltid så lätt. Att förstå och beskriva arbetsuppgiftens krav är abstrakt. En form av kravprofil måste ändå finnas. Annars skjuter man in sig på fel mål. Kommentar : Att förstå och beskriva arbetsuppgiftens krav är en abstrakt uppgift. En form av kravprofil måste ändå finnas. Annars skjuter man in sig på fel mål. Kommentar : För att förstå behovet av nödvändig kompetens måste man förstå de arbetsuppgifter som skall utföras. Detta är inte alltid så lätt. (c) kompetensresurs ab
30
(c) kompetensresurs ab
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Kompetenskraven Arbetsmiljöns komplexitet - mängder områden - djupare kompetens - snabbare krav - större heterogenitet Personalens kompetenskrav Växer kontinuerligt © kompetensresurs ab Kraven på kompetensutveckling kommer från i huvudsakligen två håll. De anställda ställer krav på personlig utveckling. Det är viktigt med förkovran för att trivas och pröva gränsen för sin förmåga. Arbetsuppgifternas innehåll har en stark tendens att bli svårare. Allt fler ämnesområden måste täckas samtidigt som djupet inom ämnesområdena blir större. Samtidigt ökar kraven på att den här förändringen ska ske snabbare. Kommentar : Arbetsuppgifternas innehåll blir allt svårare. Allt fler ämnesområden måste täckas och djupet inom ämnesområdena blir allt större. Samtidigt ökar kraven på att den här förändringen ska ske snabbare. Kommentar : Kraven på kompetensutveckling kommer från i huvudsakligen två håll. Kommentar : De anställda ställer krav på personlig utveckling. Det är viktigt med förkovran för att trivas och pröva gränsen för sin förmåga. (c) kompetensresurs ab
31
(c) kompetensresurs ab
Uppgift och handling Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Kompetens Handling Förståelse av uppgiften © kompetensresurs ab För att kunna utföra ett effektivt arbete måste kompetensen minst uppnå de krav som arbetsuppgifterna kräver. Eftersom arbetsuppgifterna snabbt förändras måste en kontinuerlig utveckling ske av kompetensen. Kommentar : Eftersom arbetsuppgifterna snabbt förändras måste en kontinuerlig utveckling ske av kompetensen. Kommentar : För att kunna utföra ett effektivt arbete måste kompetensen minst uppnå de krav som arbetsuppgifterna kräver. (c) kompetensresurs ab
32
Komplexitet i uppgiften
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Samman- sättnings- grad Enkel Hög Flygplan Kommentar :. Det är komponent-bredden som är det svåra. Inom andra verksamheter är det svåra att sätta ihop en produkt i ett system. Kommentar : Ofta innehåller den sammansatta produkten mängder av komponenter inom olika kompetensområden. Kommentar : I detta fall har vi valt byggvaror som exempel. Att hålla reda på den enorma mängden produkter i en byggvaruhandel ställer krav på systematik, god organisation, brett kunnande osv. Kommentar : Inom mycket komplexa verksamheter ingår både många olika komponenter och komponenterna har hög sammansättnings-grad. Kommentar : Det viktiga är här förmågan att sätta samman och kontrollera riktigheten i sammansättningen. Kommentar : Ett bra mått på olika verksamheters komplexitet är det antal komponenter som handhas och i vilken grad de olika komponenterna är sammansatta i ett system. Datorsystem Programvarusystem Fastighet © kompetensresurs ab Inom vissa arbeten krävs det att man håller reda på en stor mängd detaljer. I detta fall har vi valt byggvaror som exempel. Att hålla reda på den enorma mängden produkter i en byggvaruhandel ställer krav på systematik, god organisation, brett kunnande osv. Det är komponentbredden som är det svåra. Inom andra verksamheter är det svåra att sätta ihop en produkt i ett system. Ofta innehåller den sammansatta produkten mängder av komponenter inom olika kompetensområden. Det viktiga är här förmågan att sätta samman och kontrollera riktigheten i sammansättningen. Byggvaror Grund Bred Komponentbredd (c) kompetensresurs ab
33
(c) kompetensresurs ab
Abstrakt och komplex Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Abstrakt Konkret Programvarusystem Flygplan Kommentar : Ett värdefullt sätt att beskriva en arbets-uppgift är att jämföra hur komplex och abstrakt uppgiften är. Kommentar : Mängden arbetsuppgifter som kräver förmåga att tänka i abstrakta banor ökar i samhället. Detta ställer nya krav på kompetensutveckling. . Kommentar : Allt fler arbetsuppgifter innehåller en allt större del som är abstrakt. Detta innebär att man har svårt att se komponenter och samband mellan komponenterna. Datorsystem © kompetensresurs ab Ett värdefullt sätt att beskriva en arbetsuppgift är att jämföra hur komplex och abstrakt uppgiften är. Komplexiteten får ett bra mått i jämförelsen mellan antal komponenter och samman-sättningsgrad. Allt fler arbetsuppgifter innehåller en allt större del som är abstrakt. Detta innebär att man har svårt att se komponenter och samband mellan komponenterna. Mängden arbetsuppgifter som kräver förmåga att tänka i abstrakta banor ökar i samhället. Detta ställer nya krav på kompetensutveckling. Fastighet Byggvaror Enkel Komplex (c) kompetensresurs ab
34
Kompetens och handling
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Individen Uppgiften Faktisk kompetens Formell Föreskriven kompetens Situationens krav på Kommentar : Ofta finns i en befattning en föreskrivet krav på kompetens. Det är inte alltid säkert att den föreskrivna kompetensen överensstämmer med kraven från verkligheten. Kommentar : Individens förmåga till handling kompetens beror inte bara på den formella utan på den faktiska kompetensen. Kommentar : När man utför praktiska handlingar är man beroende av både individen och uppgiften. Handling (Utnyttjad kompetens) © kompetensresurs ab Ibland har arbetsuppgifter beskrivits på ett fastställt sätt i vad man kallar en föreskriven kompetens. Detta har man gjort för att säkerställa att arbetsuppgiften kan fullgöras. Men i och med att arbetsuppgifterna så snabbt förändras är det viktigt att säkerställa, att de föreskrivna kompetenskraven överensstämmer med de aktuella kraven. (c) kompetensresurs ab
35
Uppgiftens krav på kompetens
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Uppgiftsinriktade kompetenser Handhavande/utförande (psykomotoriska färdigheter) Intellektuella färdigheter Social kompetens (samordning/samarbete) b) Ideologiska/normativa kompetenser Känslomässiga (attityder, normer, värderingar) Personlighetsrelaterade (motivation, flit, pålitlighet) © kompetensresurs ab Utöver den kompetens som vi har för att fullgöra våra arbetsuppgifter med har vi också en viss nivå av vad som brukar kallas ”ideologisk kompetens”. Detta innebär, enkelt förklarat, att vi har olika känslorelaterade förmågor som är nödvändiga i moderna samhällen. Att tänka i nya banor och att se nya kombinatoriska möjligheter blir en allt viktigare förmåga i det föränderliga samhället. Det räcker sällan längre att bara maskinmässigt utföra vad någon annan människa sagt man ska göra. Inslaget av större självständigt tankearbete ingår mer och mer i de flesta arbetsuppgifter idag. c) Utvecklingsorienterade kompetenser Ett reflekterande förhållningssätt Innovationer Gränsöverskridande Kommentar : Det räcker sällan längre att bara maskinmässigt utföra vad någon annan människa sagt man ska göra. Inslaget av större självständigt tankearbete ingår mer och mer i de flesta arbetsuppgifter idag Kommentar : I alla verksamheter ställs krav på vissa operativa produktionsinriktade uppgifter. För detta krävs bestämda färdigheter. Samtidigt måste man kunna umgås med medarbetarna på ett socialt fungerande sätt. Kommentar : Att tänka i nya banor och att se nya kombinatoriska möjligheter blir en allt viktigare och nödvändig kompetens i det föränderliga samhället. Kommentar : Utöver den kompetens som vi har för att fullgöra våra arbetsuppgifter med har vi också en viss nivå av vad som brukar kallas ”ideologisk kompetens” bestående av värderingar och känslor. (c) kompetensresurs ab
36
Problemlösningskraven
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Problemlösningskraven Kommentar : Hela processen har dock inletts med att söka olika lösningar, att värdera och besluta om ”rätt” lösning före planläggningen av arbetet. Kommentar : Tyngdpunkten har sålunda hittills legat på genomförande av arbetsuppgifter som beslutats av andra personer Kommentar : Processen som har föregått själva genomförandet av arbetsuppgiften innefattar att någon har planerat av vem, när och hur arbetsuppgiften skall utföras. Kommentar : Det innebär att allt fler människor måste deltaga i den problemlösande delen av hela arbetsuppgiften och därvid tillföra sitt kunnande på ett effektivt sätt. Kommentar : Detta innebär oftast att man utför arbetsuppgifter utan att förstå varför man gör dem, hur man har kommit fram till att de måste göras eller varför de skall göras på ett visst sätt. Kommentar : Genom den ökade komplexiteten i arbetet måste allt fler människor deltaga i den process som föregår själva genomförandet. En förskjutning av kraft och kompetens har skett. Kommentar : De flesta människor har varit vana att genomföra arbetsuppgifter och åtgärder som kommit från en arbetsledning. Krav på tid och kompetens Förr Nu Idéer, söka lösningar Besluta om lösning Planera genomförandet © kompetensresurs ab De flesta människor har varit vana att genomföra arbetsuppgifter och åtgärder som kommit från ett arbetsledande håll. Detta har inneburit att man utför arbetsuppgifter utan att förstå varför man gör dem, hur man har kommit fram till att de måste göras eller varför de skall göras på ett visst sätt. Processen som har föregått själva genomförandet av arbetsuppgiften innefattar att någon har planerat av vem, när och hur arbetsuppgiften skall utföras. I detta arbete har också ingått att söka olika lösningar, att värdera och besluta om ”rätt” lösning före planläggningen av arbetet. Genomföra åtgärder (c) kompetensresurs ab
37
Daglig drift kontra utveckling
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Utvecklings- projekt Utvecklingsresultat Kommentar : Utvecklande arbete har en helt annan karaktär än löpande drift. Förmågan att driva det utvecklande arbetet skapar den miljö i vilken den löpande driften utförs. Utan utvecklande arbete arbete avstannar förnyelsen av verksamheten. Kommentar : I vardagen utför vi löpande arbets-uppgifter. Vi kan kalla det daglig drift eller på vissa platser produktion. Allt som vi utför i den dagliga driften har tillkommit via någon form av utvecklingsprojekt. © kompetensresurs ab I vardagen utför vi löpande arbetsuppgifter. Vi kan kalla det daglig drift eller på vissa platser produktion. Allt som vi utför i den dagliga driften har tillkommit via någon form av utvecklingsprojekt. Utvecklande arbete har en helt annan karaktär än löpande drift. Förmågan att driva det utvecklande arbetet skapar den miljö som den löpande driften utförs : utan utvecklande arbete avstannar förnyelsen av verksamheten. Produktion, drift (c) kompetensresurs ab
38
Sökning efter utveckling
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Kommentar : En effektiv metod är istället att tillsätta arbetsgrupper som driver fram resultat mellan mötena. Resultaten lämnas till mötes-deltagarna före mötet tillsammans med en tydlig kallelse om varför mötet skall hållas. Kommentar : Eftersom frågornas komplexitet är större och kraven på snabbare åtgärder ökar, leder metoden att man träffas på möte efter möte sällan till resultat. Mötestiden tillåter inte att man tränger tillräckligt djupt samtidigt som man är trött och dåligt förberedd. Kommentar : Utvecklingsarbete har ofta bedrivits genom att man träffas på olika möten för att söka nya lösningar. Tyvärr räcker inte denna metod längre. …… Möten efter möten Sökning efter lösningar och svar mellan möten. © kompetensresurs ab Utvecklingsarbete har ofta bedrivits genom att man träffas på olika möten för att söka nya lösningar. Tyvärr räcker inte denna metod längre. Eftersom frågornas komplexitet är större och kraven på snabbare åtgärder ökar leder den metoden att man träffas på möte efter möte alltför sällan till resultat. Mötestiden tillåter inte att man tränger tillräckligt djupt samtidigt som man är trött och dåligt förberedd. En effektiv metod är istället att tillsätta arbetsgrupper som driver fram resultat mellan mötena. (c) kompetensresurs ab
39
(c) kompetensresurs ab
Den försummade delen Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Åtgärdsförslag Kreativitet. Analys. Kännedom orsak/verkan- samband. Vidsynthet. Konstruktion av möjlig lösning. Dokumentation. Realism ? Ekonomi ? Mycket olika kompetenser. © kompetensresurs ab Att delta i problemlösande arbete ställer nya krav på en kompetens, som skiljer sig mycket från genomförandekompetens. Tyvärr försummas den problemlösande delen av arbetet alltför mycket. Det syns ju inte så mycket vad man gör ! Men effektiviteten av vad som sker i genomförandet avgörs nästan helt i den problemlösande delen. Utan en vettig insats i den problemlösande delen finns det en stor risk att man effektivt genomför fel lösning på fel sätt ! Åtgärd 1 Åtgärd 2 Åtgärd 3 Åtgärd 4 Åtgärd 5 Åtgärd 6 Kommentar : Tyvärr försummas den problemlösande delen av arbetet alltför mycket. Det syns ju inte så mycket vad man gör ! Men effektiviteten av vad som sker igenom-förandet avgörs nästan helt i den problemlösande delen. Kommentar : Utan en vettig insats i den problemlösande delen finns det en stor risk att man effektivt genomför fel lösning på fel sätt ! Kommentar : Att delta i problemlösande arbete ställer nya krav på en kompetens, som skiljer sig mycket från genomförandekompetens. (c) kompetensresurs ab
40
Nödvändigt vid förändringar
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Förändringar Ny teknologi, processer … Teknologi, processer … Färdigheter, kunskaper Förändringar © kompetensresurs ab Med den snabba teknologiska utvecklingen förändras tekniken inom våra verksamheter också mycket snabbt. För att vi människor skall kunna samverka med nya tekniker krävs nya kunskaper. Dels behöver man få nya färdigheter att trycka på knappar och styra maskiner. Dels behövs en bredare förståelse av de nya teknikernas möjligheter och påverkan på arbetsformer och arbets-uppgifter. Kommentar : Med den snabba teknologiska utvecklingen förändras tekniken inom våra verksamheter också mycket snabbt. Kommentar : Dels behövs en bredare förståelse av de nya teknikernas möjligheter och dess påverkan på arbetsformer och arbetsuppgifter. Kommentar : För att vi människor skall kunna samverka med nya tekniker krävs nya kunskaper. Dels behöver man få nya färdigheter att trycka på knappar och styra maskiner. (c) kompetensresurs ab
41
Vård av humankapitalet
Kompetensutveckling 2: Varför kompetensutveckling? Humankapitalet är en allt viktigare faktor vid utveckling och värdering av företag Kompetens medför konkurrenskraft Stark konkurrens finns om kompetens Tjänstesektorn kommer att fortsätta att växa © kompetensresurs ab Dom flesta är överens om att kompetensutveckling är en nyckelfaktor redan nu. Betydelsen av att systematiskt vårda och utveckla kompetensen blir större för varje år som går. Företagens kompetensmassa värderas allt högre. Samtidigt finns insikter om att kompetens är en avgörande konkurrensfaktor. Kommentar : De flesta av oss är överens om att kompetensutveckling är en nyckelfaktor redan nu. Betydelsen av att systematiskt vårda och utveckla kompetensen blir större för varje år som går. Kommentar : Företagens kompetensmassa värderas allt högre. Samtidigt finns insikter om att kompetens är en avgörande konkurrensfaktor. (c) kompetensresurs ab
42
Kompetensöverföring lämnare Förmedlas (inlärning) mottagare Kunskaps-
Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Kunskaps- innehåll lämnare Kunskaps- innehåll Förmedlas (inlärning) mottagare © kompetensresurs ab Ett av våra problemområden är att överföra kunskap mellan varandra på ett effektivt sätt. Kunskap är abstrakt och vi underskattar ofta det vi lärt oss genom åren. Om vi lär oss att systematiskt överföra kunskaper kan vi förkorta introduktionen av nyanställda och snabba upp kompetensutvecklingen till en lägre kostnad för alla medarbetare. Kommentar : Om vi lär oss att systematiskt överföra kunskaper kan vi förkorta introduktionen av nyanställda och snabba upp kompetensutvecklingen för alla medarbetare. Allt till en lägre kostnad. Kommentar : Ett av våra problemområden är att överföra kunskap mellan varandra på ett effektivt sätt. Kunskap är abstrakt och vi underskattar ofta det vi lärt oss genom åren. (c) kompetensresurs ab
43
(c) kompetensresurs ab
Kompetensöverföring Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Mellan företag Till icke erfarna Till utvecklingsbehövande © kompetensresurs ab Effektivare system för kompetensöverföring är en nödvändighet. Vi behöver utveckla kompetens snabbare och djupare inom allt fler ämnesområden. Traditionella metoder för kompetensutveckling är alltför kostsamma och tar för lång tid. Kraft och vilja måste finnas att pröva nya metoder. Kommentar : Traditionella metoder för kompetens-utveckling är alltför kostsamma och tar för lång tid. Kraft och vilja måste finnas att pröva nya metoder. Kommentar : Effektivare system för kompetens-överföring är en nödvändighet. Vi behöver utveckla kompetens snabbare och djupare inom allt fler ämnesområden. (c) kompetensresurs ab
44
Metod- och erfarenhetsspridning
Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Metod- och erfarenhetsspridning Kompetens SME- företag Vissa storföretag Företagsstorlek © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Varifrån hämtas metoderna ? Kan metoderna tillämpas i alla miljöer ? Är pedagogiken olika ? Var finns de största behoven ? (c) kompetensresurs ab
45
Erfarenheter och studier
Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Erfarenheter och studier Storföretag (Metoder, lärdomar, erfarenheter, modeller ….) SME-företaget © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ”Dom förstår ju inte vad vi säger !” ”Dom gör ju inte som vi sagt !” (c) kompetensresurs ab
46
Kommunikationsavstånd
Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Storföretaget Mycket bra Bra Mindre Mycket svårt Ganska svårt Medel- stora Börjar bli svårt Medel- stora Bra © kompetensresurs ab Att överföra kunskap mellan olika stora organisationer har visat sig vara ganska svårt. Det finns oftast ett stort avstånd mellan parterna som skall kommunicera med varandra. Det kan låta lätt att direkt överföra kunskaper från stora företag till SME-företag. Det finns många exempel på felbedömningar och underskatt-ningar från såna försök. Kommentar : Det kan låta lätt att direkt överföra kunskaper från stora företag till SME-företag. Det finns många exempel på felbedömningar och underskattningar från sådana försök. Kommentar : Att överföra kunskap mellan olika stora organisationer har visat sig vara ganska svårt. Det finns oftast ett stort avstånd mellan parterna som skall kommunicera med varandra. (c) kompetensresurs ab
47
Exempel från ”fel” miljö
Kompetensutveckling 3: Överföring av kunskap. Stort företag Litet företag Statisk miljö (slutet system) Dynamisk miljö (öppet system) Försvaret © kompetensresurs ab Ett exempel på ett sånt här kommunikationsavstånd är att okritiskt försöka tillämpa arbetsmodeller från Försvaret i andra miljöer. Även stora företag kan inte direkt avbilda arbetsmodeller från Försvaret eftersom nämnda enhet arbetar i en relativt statisk miljö utan kommersiella inslag. Ännu svårare är det att tillämpa arbetsmodellerna från Försvaret inom SME-företag. Kommentar : Ännu svårare är det att tillämpa arbets-modellerna från försvaret inom SME-företag. Kommentar : Ett exempel på ett kommunikations-avstånd är att okritiskt försöka tillämpa arbets-modeller från försvaret i andra miljöer. Kommentar : Även stora företag kan inte direkt avbilda arbetsmodeller från försvaret eftersom nämnda enhet arbetar i en relativt statisk miljö utan kommersiella inslag. (c) kompetensresurs ab
48
(c) kompetensresurs ab
Kompetensdelar Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Yrkeskompetens Integration Verksamhets-/ Relations- kompetens Personlig kompetens © kompetensresurs ab För att göra en beskrivning av kompetensen inom ett företag eller inom en avdelning eller för en person kan kompetensen delas in i tre olika delar. 1) Med yrkeskompetens avses färdigheter och kunnande för att fullgöra innehållet inom ett visst område. 2) Man måste också ha kunskaper om den verksamhet som bedrivs. Detta kallar vi verksamhetskompetens. 3) Det tredje kompetensområdet är den personliga kompetensen. Med detta menas att man måste inneha vissa personliga egenskaper för att kunna fullgöra sina uppgifter. Kommentar : Alla tre kompetensdelarna måste utvecklas för att uppnå effektivitet i arbetet. Alltför ofta fokuserar man på yrkes-kompetensen och försummar de två övriga områdena Kommentar : Det tredje kompetensområdet är den personliga kompetensen. Med detta menas att man måste inneha vissa personliga egenskaper för att kunna fullgöra sina uppgifter Kommentar : För att göra en praktisk beskrivning av kompetensen inom ett företag eller inom en avdelning eller för en person kan kompetensen delas in i tre olika delar. Kommentar : Man måste också ha kunskaper om den verksamhet som bedrivs. Dessutom måste man förstå hur organisationen fungerar ansvarsmässigt och socialt. Detta kallar vi verksamhets-kompetens. Kommentar : Med yrkeskompetens avses färdigheter och kunnande för att fullgöra innehållet inom ett visst område. (c) kompetensresurs ab
49
Kompetensbeskrivningar
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kompetensbeskrivningar Kompetensområde 1 Kompetensområde 2 Kompetensområde n © kompetensresurs ab Genom att lista de viktigaste kompetenserna som måste finnas för ett företag, en avdelning eller en person får man en bra överblick över strategiska kompetensområden. Om man dessutom gör staplarna olika långa beroende på hur djupt kompetensområdet måste kunnas, skapas en bra visuell bild för att börja styra utvecklingen av kompetens. Kompetensdjup Kommentar : Om man dessutom gör staplarna olika långa beroende på hur djupt kompetensområdet måste kunnas, skapas en bra visuell bild för att börja styra utvecklingen av kompetens.. Kommentar : Genom att lista de viktigaste kompetenserna som måste finnas för ett företag, en avdelning eller en person får man en bra överblick över strategiska kompetensområden. (c) kompetensresurs ab
50
Kompetensbeskrivning IT-branschen
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kompetensbeskrivning IT-branschen Teknik Utb. Kommentar : Här följer ett exempel på kompetens-beskrivning från IT-branschen. I huvudsak är det fem kompetens-områden som är viktiga i det här fallet. AU Verksamhetsutv. Applikation © kompetensresurs ab Här följer ett exempel på kompetensbeskrivning från IT-branschen. I huvudsak är det fem kompetensområden som är viktiga i det här fallet. (c) kompetensresurs ab
51
Detaljering av kompetens
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Detaljering av kompetens Datorer, hårdvara Systemarkitekturer Systemprogram Mellanprogramvara Integration system/program Kommunikation Drift och användarstöd Systemutveckling Utbilda i applikationer Implementera Projektarbete Projektledning Kommentar : Efter indelningen i huvud-områden specificeras varje huvud-område mera detaljerat. Detta ger en tydligare bild av nödvändig kompetens. Adm. utveckling Processer Org. utveckling Affärsutveckling Marknadsföring Produktion Konstruktion Management Integr. utv. Förändring Personalutv. Ekonomisk redovisning Order, lager, fakturering MPS E-handel Löner, personalsystem Finans Anläggningar © kompetensresurs ab Efter indelningen i huvudområden specificeras varje huvudområde mera detaljerat. En tydligare bild av nödvändig kompetens får man då. (c) kompetensresurs ab
52
Kompetensanalys bra IT-företag
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kompetensanalys bra IT-företag Datorer, hårdvara Systemarkitekturer Systemprogram Mellanprogramvara Integr. system/program Kommunikation Drift och användarstöd Systemutveckling Ek. redovisning OLF MPS E-handel Löner, personal Finans Anl. Utbilda i appl. Implementera Projektarbete Projektledning AU Processer Org.utv. Aff.utv. Marknad Produktion Konstr. Mngmt Int. För. Pers. Kommentar : En strategisk bild för kompetens-utveckling har vi nu fått. Metoden bygger på kvalitativa bedömningar men utgör ett fint underlag för att gå vidare. Kommentar : I nästföljande steg gör vi staplarna olika långa beroende på den kompetens som innehas. © kompetensresurs ab I nästföljande steg gör vi staplarna olika långa beroende på den kompetens som innehas. En strategisk bild för kompetensutveckling har vi nu fått. Metoden bygger på kvalitativa bedömningar men utgör ett fint underlag för att gå vidare. (c) kompetensresurs ab
53
Kompetensanalys person
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kompetensanalys person Datorer, HW Systemark. Systempgm Mellanpgm Integr. Komm. Drift anv. Systemutveckling Ek. redovisning OLF MPS E-handel Löner, personal Finans Anl. Utbilda i appl. Implementera Projektarbete Projektledning AU Processer Org.utv. Aff.utv. Marknad Produktion Konstr. Management Integrerad utveckling Förändringsprocesser Personalutv. Kommentar : Med samma metod som vi har visat kan man också skapa en god bild av sin egen kompetensprofil. Med profilen som utgångspunkt kan man därmed utveckla eftersatta områden på ett systematiskt sätt. © kompetensresurs ab Med samma metod som vi har visat kan man också skapa en god bild av sin egen kompetensprofil. Med profilen som utgångspunkt kan man därmed utveckla eftersatta områden på ett systematiskt sätt. (c) kompetensresurs ab
54
Synliggör kompetensglapp
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Ledning : Affärsutveckling Kompetens 2 Kompetens 3 Brist Personal : Teknik (”ämne”) Komp 2 Komp 3 Kommentar : Med underlaget som stöd är det nu lätt att upprätta handlings-planer för att utveckla de viktigaste kompetensområdena och fokusera på de områden som ger störst effektivitet. Kommentar : När strategiska kompetensområden kartlagts kan man ställa önskad nivå i jämförelse med verklig nivå. Man synliggör gapet inom varje kompetens-område. © kompetensresurs ab När strategiska kompetensområden kartlagts kan man ställa önskad nivå i jämförelse med verklig nivå. Man synliggör gapet inom varje kompetensområde. Planer för att uppfylla viktiga kompetensområden kan man nu upprätta. (c) kompetensresurs ab
55
Från expert till assistent
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. All kunskap om ett ämne % kunnande av ämnet Experten Leda och ge råd Ansvara för Medverka i Assistera Kommentar : Utgå från all känd kunskap om ett ämne. Genom att relatera till den totala kunskaps-mängden kan man bedöma hur mycket man behöver kunna. Kommentar : Sällan behöver man vara expert på ett ämnesområde. Dock måste man ha så mycket kunskap att man kan samverka med andra. (c) kompetensresurs ab
56
Exempel från ämnet företagsekonomi
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. All kunskap om företags- ekonomi % kunnande av ämnet Experten (professorn) Doktoranden Civilekonomen Gymnasiekonomen Kontoristen (c) kompetensresurs ab
57
Nivåer utvecklingsförmåga
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Mindre bra Bra Mycket bra Håller sig informerad om utvecklingen inom verksamhetsområdet Omsätter kunskaper och erfarenheter i praktisk handling Visar förmåga att ändra arbetssätt och verksamhet utifrån nya förutsättningar Är passiv/frånvarande vid träffar. Är sällan ajour med nya arbetssätt produkter, rutiner m.m. Måste informeras flera ggr. Är delaktig i träffar. Är informerad om utvecklingen inom verksamhetsområdet. Är delaktig, aktiv och visar intresse vid träffar. Är välinformerad och söker aktivt information. Visar en negativ inställning att nyttja nya kunskaper. ”Så har vi aldrig gjort !”. Har svårt att ställa om. Motarbetar förändringar. Låg flexibilitet för nya arbetsmönster. Är positiv till och kan omsätta kunskaper. Tar till sig av erfarenheter och förändrar arbetssätt och metoder. Ställer om till nya förutsättningar. Vågar utvecklas. Söker efter och tar tillvara på kunskaper. Initierar och driver förändringar. Skicklig på att omsätta i praktik. Ställer snabbt och ofta på eget initiativ om. Bidrar själv aktivt i förändringsarbete. Vågar utveckla och utvecklas. © kompetensresurs ab Som vägledning för analys av personliga färdigheter kan man använda den tabell som visas på denna bild. Det viktigaste är att börja med en bedömd kvantifiering. Efter hand kan bedömningarna revideras. (c) kompetensresurs ab
58
Exempel 1 yrkeskompetens
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : För att praktiskt dokumentera analysen av kompetensbehov kan visad blankett i Excel användas. I exemplet visas några yrkeskompetenser från olika befattningar. (c) kompetensresurs ab
59
Exempel 2 yrkeskompetens
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : I detta exempel visas några olika yrkeskompetenser från teknik- respektive dataområdet. (c) kompetensresurs ab
60
Exempel verksamhetskompetens
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Exempel verksamhetskompetens Kommentar : För att visa vad som kan menas med verksamhetskompetens visas detta exempel. (c) kompetensresurs ab
61
Exempel personlig kompetens
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : För att visa vad som kan menas med personlig kompetens visas detta exempel. (c) kompetensresurs ab
62
Exempel kompetensanalys säljare
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : Exemplet visar utdrag ur en analys från verkliga livet av en säljares kompetens. (c) kompetensresurs ab
63
Exempel kompetensanalys säljare
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : Exemplet visar utdrag ur en analys från verkliga livet av en säljares kompetens. (c) kompetensresurs ab
64
Exempel kompetensanalys säljare
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : Exemplet visar utdrag ur en analys från verkliga livet av en säljares kompetens. (c) kompetensresurs ab
65
Exempel kompetensanalys säljare
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : Exemplet visar utdrag ur en analys från verkliga livet av en säljares kompetens. (c) kompetensresurs ab
66
Exempel kompetensanalys säljare
Kompetensutveckling 4: Analys av utvecklingsbehov. Kommentar : Exemplet visar utdrag ur en analys från verkliga livet av en säljares kompetens. (c) kompetensresurs ab
67
Process kompetensutveckling
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Process kompetensutveckling Företags- analys Åtgärds- plan Analys Genom- förande Kompetens- analys © kompetensresurs ab En bra utvecklingsplan för kompetensutveckling bör göras i två steg. Första steget är att analysera behovet av förändrad kompetens. Analysen i sin tur består av två viktiga områden. En del är att göra en analys av företaget. Den andra delen är att ur företagsanalysen härleda behoven av förändrad kompetens. När analysdelen är gjord återstår själva genomförandet av de aktiviteter som skall skapa förändrad kompetens. Kommentar : När analysdelen är gjord återstår själva genomförandet av de aktiviteter som skall skapa förändrad kompetens. Kommentar : Analysen i sin tur består av två viktiga områden. En del är att göra en analys av företaget. Den andra delen är att ur företagsanalysen härleda behoven av förändrad kompetens. Kommentar : En bra utvecklingsplan för kompetensutveckling bör göras i två steg. Första steget är att analysera behovet av förändrad kompetens. (c) kompetensresurs ab
68
(c) kompetensresurs ab
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Analysfasen 1. Analys. * produkter * tjänster 2. Företagsanalys. * styrka,svaghet * möjligheter 3. Extern analys. * omvärlden * marknadsanalys 4. Mål. * produkter/tjänster * kval.,kvant. Kommentar : Detaljerat omfattar analysdelen sex arbetssteg. I de tre första stegen går man igenom förutsättningar på ett systematiskt vis. Kommentar : I steg fyra och fem dokumenterar man behoven av att förändra kompetensen. Kommentar : Slutligen återstår det sjätte steget som är planeringen av genomförandet. Denna punkt omfattar vanligen en tidsrymd av minst ett år. 5. Kompetensbehov. * kvantifiering © kompetensresurs ab Lite mera detaljerat omfattar analysdelen sex arbetssteg. I de tre första stegen går man igenom förutsättningar på ett systematiskt vis. I steg 4 och fem dokumenterar man behoven av att förändra kompetensen. Slutligen återstår det sjätte steget som är genomförandet. Denna punkt omfattar vanligen en tidsrymd av minst ett år. 6. Handlingsplan. * prioritering * genomförbarhet (c) kompetensresurs ab
69
Att visualisera omedveten kunskap
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Detta har jag varit med om under livet Uppfostrat två barn. Byggt en sommarstuga. Rest till nästan alla kontinenter. Hållit föredrag på … Varit med och utvecklat föreningen … Klarat ekonomin för villan. Monterat videon. Monterat IKEA-hyllan. Deklarerat 30 gånger.…. Förmågor som krävs för att klara av upplevelserna Hur skulle jag lärt mig allt formellt i kolumn 2 ? Kommentar : Gör den visade uppställningen på några blad och upptäck den oerhörda kunskapen som innehas ! Kommentar : Mycket av vår kompetens har vi förvärvat under livet genom de erfarenheter som erhållits. Denna kompetens är bra att synliggöra. Det visar den otroliga förmågan vi har att ständigt anamma nya kunskaper. (c) kompetensresurs ab
70
Metoder för kompetensutveckling
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Gå kurser Läsa fackpress Odla nätverk Arbeta/prya hos kund Läsa manualer, böcker … Arbeta i projekt Utredningsuppdrag Göra arbetsbyten Idéseminarier Föredrag av egen personal Föredrag av inbjudna personer Studiebesök hos kollegor och andra företag Läsa en bok och referera Referera ett kundbesök Referera deltagande i utbildning Berätta för mina medarbetare Ställföreträdare Lyssna på alla i min omgivning Temaaktiviteter Experiment Utomstående mentorer Videokurser PC-interaktiva kurser Uppföljning med reflektion Skriva ned vad vi lärt oss Månadens seminarium Fadder för nyanställd Gästföreläsare Kunder som gästföreläsare Internt månadsbrev Pilotprojekt © kompetensresurs ab Kompetensutveckling är ingalunda bara att gå på kurs. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning. Det finns istället en uppsjö av andra metoder. På bilden har vi listat en massa andra sätt utöver kurser. Ur listan hoppas vi att man finna nya kreativa sätt att utveckla kompetensen. Kommentar : På bilden har vi listat en massa andra sätt utöver kurser. Ur listan hoppas vi att man kan finna nya kreativa sätt att utveckla kompetensen. Kommentar : Kompetensutveckling är ingalunda bara att gå på kurs. Det är tyvärr en vanlig missuppfattning. Det finns istället en uppsjö av andra metoder. (c) kompetensresurs ab
71
Plan för kompetensutvecklingen
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Utvecklings- samtal Uppföljning kvartalsvis 1 år © kompetensresurs ab Ett bra sätt att genomföra kompetensutvecklingen är att i samband med det årliga utvecklingssamtalet planlägga årets aktiviteter. Att aktiviteterna verkligen genomförs bör man förslagsvis följa upp under varje kvartal. Kommentar : Ett bra sätt att genomföra kompetensutvecklingen är att i samband med det årliga utvecklingssamtalet planlägga årets aktiviteter. Kommentar : Att aktiviteterna verkligen genomförs bör man förslagsvis följa upp under varje kvartal. (c) kompetensresurs ab
72
Processer för lärande Process (Arbetsstegen hur uppgifter utförs)
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Process (Arbetsstegen hur uppgifter utförs) Förbättra processen Samla kunskap Paketera kunskap Lära Kommentar : Inget är 100%-igt rätt från början men genom att man startar och omprövar hittar man snart nya vägar. Kommentar : Ibland kan det vara trögt i starten av ett kompetensutvecklingsprojekt. Men det viktiga är att man börjar. © kompetensresurs ab Ibland kan det vara trögt i starten av ett kompetensutvecklingsprojekt. Men det viktiga är att man börjar. Inget är 100%-igt rätt från början men genom att man startar och omprövar hittar man snart nya vägar. (c) kompetensresurs ab
73
Nätverk kontra organisation
Kompetensutveckling 5: Genomförande av kompetensutveckling. Nätverk Organisation personliga kopplingar jämlikt och befriat från relationen ledare och ledda anpassar sig spontant struktur för kontroll och styrning positioner och ansvar trots allt finns förväntningar på ledning och samordning arrangörsrollen viktig Kommentar : Trots allt märker man i nätverket snart behov av lednings- och samordningsansvar. Särskilt om ekonomiska frågor börjar bli viktiga. Kommentar : I företag och organisationer uppnås effektivitet genom b.l.a. arbetsfördelning och utdelning av befogenheter. Kommentar : Nätverket är en arbetsform som bygger på att inga hierarkier finns utan alla har samma befogenheter och rättigheter. Kommentar : Att arbeta i nätverk är en vanlig modern form att inhämta kunskaper på och att utvecklas i. Arbetsformen i nätverk skiljer sig dock från arbete i mera organisatorisk form. (c) kompetensresurs ab
74
(c) kompetensresurs ab
Vetenskaplig kunskap Kompetensutveckling 6: Hur styrs kompetensutvecklingen? Vetenskaplig kunskap Systematisk beprövad Objektiv (”fri från värderingar”) Kommunicerbar Generell I princip universell Kommentar : Vi lär oss nästan alltid mer än vi tror. Detta uppenbaras ofta när det kommer en nyanställd. Då märker man hur mycket som finns underförstått och dolt i våra huvuden. Kommentar : Under det dagliga arbetet erhåller vi ständigt ny kompetens även om det ibland inte direkt syns. Kunskap är ju abstrakt. Kommentar : Den kompetensmassa som finns samlad i olika verksamheter är inte särskilt vetenskapligt härledbar. Prövbar, testbar Särskiljs från : Insikt Tro Intuition Rent personlig erfarenhet Inbillning Övertygelse © kompetensresurs ab Den kompetensmassa som finns samlad i olika verksamheter är inte särskilt vetenskapligt härledbar. Under det dagliga arbetet erhåller vi ständigt ny kompetens även om det ibland inte direkt syns. Kunskap är ju abstrakt. Vi lär oss nästan alltid mer än vi tror. Detta uppenbaras ofta när det kommer en nyanställd. Då märker man hur mycket som finns underförstått och dolt i våra huven. (c) kompetensresurs ab
75
Vetenskap och empirism
Kompetensutveckling 6: Hur styrs kompetensutvecklingen? En komplex värld Inslag av veten- skaplig kunskap (ej anspråk på) Empirism ”Handlings- orienterad kunskap” © kompetensresurs ab Världen är nu så komplex att det gäller att ta tillvara mer vetenskapligt härledd kunskap och samtidigt använda den erfarenhetsbaserade kunskapen på ett effektivt sätt. Det viktiga är att ny kunskap leder till handling som förbättrar utgångsläget. Kommentar : Det viktiga är att ny kunskap leder till handling som förbättrar utgångsläget. Kommentar : Världen är nu så komplex att det gäller att ta tillvara mer vetenskapligt härledd kunskap och samtidigt använda den erfarenhetsbaserade kunskapen på ett effektivt sätt. (c) kompetensresurs ab
76
(c) kompetensresurs ab
Kompetensstyrning Kompetensutveckling 6: Hur styrs kompetensutvecklingen? Att säkerställa tillgång till rätt kompetens i rätt omfattning vid rätt tid och plats. © kompetensresurs ab Som hjälp under analys och genomförande av projekt för kompetens-utveckling är det bra att tänka övergripande i vissa banor. Vägledande för detta tankesätt är att rätt kompetens skall finnas tillgänglig i rätt omfattning vid rätt tid och plats. Det gäller sålunda inte att maximera en viss kompetens utan avväga hur mycket som verkligen gör nytta i verksamheten. Kommentar : Som hjälp under analys och genomförande av projekt för kompetens-utveckling är det bra att tänka övergripande i vissa banor. Vägledande för detta tankesätt är att rätt kompetens skall finnas tillgänglig i rätt omfattning vid rätt tid och plats. Kommentar : Det gäller sålunda inte att maximera en viss kompetens utan avväga hur mycket som verkligen gör nytta i verksamheten. (c) kompetensresurs ab
77
Ansvar för kompetensutveckling
Kompetensutveckling 6: Hur styrs kompetensutvecklingen? Medarbetaren : Det är varje medarbetares ansvar att förvärva sådan kompetens att denne förblir en tillgång för företaget. Företaget (organisationen) : Har ansvaret att säkerställa tillgång till utvecklingsvägar. © kompetensresurs ab Ansvaret för att kompetensen utvecklas åligger ömsesidigt både medarbetare och företagsledning. Genom en konstruktiv dialog mellan dessa parter kan kompetensen utvecklas till nytta för både verksamhet och individ. Kommentar : Genom en konstruktiv dialog mellan dessa parter kan kompetensen utvecklas till nytta för både verksamhet och individ. Kommentar : Ansvaret för att kompetensen utvecklas åligger ömsesidigt både medarbetare och företagsledning. (c) kompetensresurs ab
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.