Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Juridisk introduktion
Avtalsrätt Köprätt Transporträtt Transporträttsliga lagar och konventioner Standardavtal; NSAB, Alltrans m fl
2
Skilj på … LAG. Stiftas av Sveriges Riksdag. Lag kan vara tvingande eller dispositiv AVTAL. Avtal sluts mellan två eller flera parter.
3
Dispositiv och tvingade lag
Med dispositiv lag menas en lag som kan avtalas bort, t ex avtalslagen och köplagen Med tvingande lag menas en lag som man inte kan avtala bort, t ex vissa av de transporträttsliga lagarna.
4
Avtalslagen Benämning: Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område Förkortas ofta: AvtL Ibland kallad ”Avtalsrätt”
5
Översikt avtalslagen (1915:218)
Lagen är dispositiv och bygger på anbud-acceptmodellen Regler för att klargöra när bindande avtal har kommit till stånd Regler för fullmakt Regler för rättshandlingars ogiltighet
6
Vad avtalslagen inte tar upp:
Saknar bestämmelser om fastställandet av avtalsinnehållet (med undantag för en oren accept i § 6 st 2) Några andra former än anbud-accept-modellen finns inte för avtalets ingående (t ex långvariga förhandlingar där delförslag accepteras under förhandlingarnas gång) Saknar bestämmelser om rättsverkningar efter avtalets ingående (t ex konsekvenser i händelse av kontraktsbrott) Saknar bestämmelser om vad som skall gälla när ett avtal är ogiltigt
7
Köplagen Benämning: Köplag (1990:931) Förkortas ofta: KöpL
Kallas också Lag om köp av lös egendom Gäller för s.k. B2B-affärer Ibland kallad ”Köprätt”
8
Internationella köplagen
För internationella affärer finns det en internationell köplag godkänd av de flesta länder Denna kallas ”CISG” Den är dispositiv och bra att ha som mall
9
Avtal om köp av vara Avtalslagen reglerar omständigheterna kring köpeavtalets tillkomst såsom anbud, accept, fullmakt, fel i samband med avtal. Köplagen reglerar köpeavtalets genomförande såsom avlämnande av varan, försening och fel i varan, ersättning för varan.
10
Olika typer av avtal Köpeavtal – avtal mellan säljaren och köparen som reglerar deras förpliktelser (varan och betalning) i samband med köp av vara. Transportavtal – avtal mellan transportör och varuintressent som reglerar deras förpliktelser (tillhandahållande av transportmedel och varan) i samband med transport av vara. Logistikavtal – avtal mellan uppdragsgivare och logistiker som reglerar respektive parts åtaganden och ansvar.
11
De olika transportslagens transportsrättliga villkor
Vägtransporter – CMR (internationellt). Svensk variant är VTL som bygger på CMR. Järnvägstransporter – CIM. Sjötransporter – Visby-Haag-reglerna. Flygtransporter – Montreal-konventionen.
12
Vad är ett standardavtal?
Ett avtal – inte en lag – som i regel har tillkommit genom flera parters försorg. Man kallar det då ett ”agreed document”. Avtalet skall reglera villkoren för t ex en viss bransch.
13
NSAB 2015 – transport- och speditionsbranschens standardavtal
Nordiska Speditörförbundets Allmänna Bestämmelser NSAB 2015 är ett standardavtal, tillika ett ”agreed document”. NSAB 2015 används frekvent av svenska speditörer
14
Transportvillkor i nu inaktuell offert
Alla uppdrag sker enligt NSAB 2000 med undantag för tidslöfte i §6 andra stycket och §20B samt med undantag för försäkringsplikt i §27c3.
15
Ett standardavtal blir del av ett avtal genom att:
Det ingår eller bifogas övrig dokumentation i avtalet Man hänvisar till det i avtalet via en referensklausul Standardavtal har tillämpats tidigare mellan parterna (blir partsbruk) Det är ett s k agreed dokument eller att det genomgående tillämpas i en viss bransch
16
Två begreppspar att ha i åtanke
Varans avlämnande Risken för varan
17
Ansvar för riskövergång av varan enligt köplagar
Svenska köplagen: vid s.k. distansköp övergår risken för varan från säljaren till köparen när varan lämnas över till förste transportören (KöpL §7 och §13). Internationella köplagen: vid köp där transport krävs övergår risken på köparen när varan överlämnats till avtalad transportör (CISG art 67) KonsumentköpL: faran övergår då varan har kommit i köparens besittning (§§ 6 & 8)
18
Ansvar för godset ”Inlagsfä, och förtrott gods, bör man vårda som sitt eget. Missfares, eller förkommer det, av hans vangömmo eller vållande, gälde fullt åter. Sker det av våda, vare saklös …”. Detta är gammal svensk lag; men trots allt – vårda godset som om det vore eget. Alla aktörer inom transportområdet har ett vårdansvar för omhändertaget gods!
19
Detta ansvar … … kan vara utformat antingen som presumtionsansvar
… eller som strikt ansvar, exkluderande force majeure-händelser. Force majeure (Act of God) inom transporträtten är händelser som transportören inte kunnat undvika och vars följder han inte kunnat förebygga.
20
Presumtionsansvar Transportören/lagerhållaren presumeras – antas – ha ansvar för inträffad händelse om denne inte kan bevisa motsatsen.
21
Strikt ansvar … Strikt ansvar – det strängaste ansvaret som skadeståndsrätten anger. Med strikt ansvar (sträng, noggrann, korrekt) ansvar menas ansvar utan egen skuld. Den som har strikt ansvar är ansvarig för inträffad skada oavsett om vederbörande har orsakat skadan eller ej. Kan transportören visa att han har agerat på ett sådant sätt som man rimligen kan begära av en aktsam transportör, ska han inte kunna hållas ansvarig för inträffad händelse.
22
Skada till följd av … … förlust av gods
… minskning av gods; ofta kallad ’manko’. … synlig eller icke synlig skada på gods. … försening.
23
Transportörens ansvar grundas på varans bruttovikt
Kan vid första påseende synas märkligt! Det kan också synas märkligt att transportören kan begränsa sin ersättning för skador och förluster som han bevisligen förorsakat! Men … Frakten baseras oftast på vikt – ibland på volym, men mer sällan på värde! Detta kan få stora effekter om varan har låg bruttovikt och högt värde!!
24
Vilken ordning gäller? Tvingande lag Vad säger parternas avtal?
Finns standardavtal/allmänna villkor i branschen? Har det utvecklats någon form av partsbruk? Finns handelsbruk/sedvanerätt/ branschpraxis? Tillämplig dispositiv rätt
25
När något händer Det är när något händer – t ex en skada eller förlust; och parterna inte är överens som avtalet tas fram och granskas ordentligt och ibland kan det vara väl sent med tanke på ersättningar mm
26
Tänk på … Skriv genomtänkta avtal
Definiera gränssnittet, dvs vad respektive part i ett logistikförlopp har för ansvar och när detta börjar och slutar
27
Referens eller hänvisning i tentamenssvar
Om hänvisning till viss lag- eller avtalstext görs skall det klart framgå vilken denna text är och var den kan återfinnas. Utan denna hänvisning kan värdet av angiven text förringas i motsvarande mån. Direkt avskrift av lag- eller avtalstext utan angivande av referens och/eller på vederbörligt sätt citerat kan ogillas. Om ”hela tentamen” består av citerade lag- eller avtalstexter kan värdet av tentamen ställas i relation till denna eventuella mängd citerad text.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.