Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kort om Göteborgs Stad antal invånare

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kort om Göteborgs Stad antal invånare"— Presentationens avskrift:

1 Göteborgs Stad Attraktiv arbetsgivare - en del av kommunikationsstrategin

2 Kort om Göteborgs Stad 507 300 antal invånare
antal anställda varav tillsvidareanställda Drygt chefer 6 420 antal rekryteringar varav tillsvidareanställda 51 förvaltningar & bolag 2

3 Göteborgs Stads utmaningar som arbetsgivare
Stora pensionsavgångar och ökande konkurrens om arbetskraften Få unga att välja utbildning som leder till jobb hos oss Attrahera medarbetare med rätt kompetens och förhållningssätt Behålla och utveckla medarbetare 3

4 Vad är ett arbetsgivarvarumärke?

5 ”Hur staden agerar och kommunicerar attraktiv arbetsgivare” Varför ska jag jobba hos just denna arbetsgivare? Varför ska jag stanna och bidra? Och hur berättas det? Källa: Bangalore Communications 5

6 Identitet Image Profil
- Så upplever vi oss själva Image Så upplever andra oss Gapanalys Profil Så vill vi upplevas Gap- analys Gap- analys 6 6

7 Hur ser potentiella och nuvarande medarbetare på oss som arbetsgivare?
Maria 7

8 Identitet Våra medarbetare tycker…
Medarbetare i staden trivs på jobbet har intressanta arbetsuppgifter jobbet känns meningsfullt … men är inte stolta Chefer i staden 84 % är stolta över sitt jobb och staden intressanta och utvecklande arbetsuppgifter …detta vill vi berätta!

9

10 ”Att våga slå sig för bröstet”
Utmaningar ”Att våga slå sig för bröstet” Omvärldens bild av staden som arbetsgivare: Okända och ointressanta arbetsuppgifter Bilden vi har av oss själva som medarbetare i staden: Nöjda, men inte stolta Att våga vara stolta och börja berätta de goda historierna 10

11 Projektets mål Effektmål Projektmål
Befintliga och potentiella medarbetare anser att Göteborgs Stad är en attraktiv arbetsgivare Projektmål Hitta rätt budskap och formulera ett arbetsgivarerbjudande Ta fram aktiviteter som skapar kännedom, förståelse och acceptans för arbetsgivarerbjudandet och ökar Göteborgs Stads attraktionskraft som arbetsgivare såväl internt som externt Ta fram struktur och roller för arbetet med employer branding så det lever vidare. 11

12 Hur ska vi göra det? Steg 1 Strategi och mål
Arbetsgivarerbjudande Mål och strategier Arbetssätt/styrverktyg Uppdrag och roller Målgruppsanalys Steg 2 Kommunikation och kreativt koncept Grovskiss kreativt koncept Applicering i fem delprojekt Steg 3 Implementering Genomföra aktiviteter internt och externt Fem delprojekt 12

13 Delprojekt HR-processer – Ledstången
Webbplatsen – lediga jobb - 2,7 miljoner besökare varje år Nya annonsmallar – Synas med en gemensam framsida Introduktionsutbildning Gemensam kommunikationsplan kring aktiviteter

14 Strategier Satsa internt framför externt
Satsa på ledarskapet som viktig roll Skapa relationer framför att endast synas Strategier De tre strategierna som tagits fram för att lyckas med vårt profilarbete är: Satsa internt framför externt, för att vi vill lägga tonvikt på att förankra vårt profilarbete internt innan vi börjar profilerar oss externt. Detta kommer efter hand att ske parallellt men alltid först internt. De viktigaste ambassadörerna för vårt profilarbete är medarbetarna. Satsa på ledarskapet som en viktig roll. Ledare och chefer sätter standarden på vårt profilarbete genom sitt agerande i enlighet med vårt arbetsgivarerbjudande. Skapa relationer framför att endast synas. Relationsskapande kommunikation ger ett mervärde, genom exempelvis erbjuda praktik, studiebesök, uppsatser och att delta aktivt på arbetsmarknadsdagar. Arbeta med Struktur och arbetssätt ger ett enhetligt och gemensamt sätt att agera som skapar trovärdighet i vår profilarbete. Exempel är HR-processer, samordning av praktikplatser, uppsatser mm. Skapa aktiviteter och kommunikationsmaterial som stöd för att påverka kultur, attityder och förhållningssätt… … Kultur, attityder och förhållningssätt är ett långsiktigt gemensamt arbete som handlar om att förändra synen på sitt arbete i staden, att inte bara vara nöjd utan också stolt. Och få potentiella medarbetare att uppleva oss som en intressant och attraktiv arbetsgivare. 14

15 Projektorganisation Styrgrupp Projekt- Ledare Projekt- ledare Projekt-
resurs Solberg Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Delprojekt- ledare Projektgrupp delprojekt 1 Projektgrupp delprojekt 2 Projektgrupp delprojekt 3 Projektgrupp delprojekt 4 Projektgrupp delprojekt 5 15

16 Hur berättar man om något som alla tar för givet?
16

17 Attraktiv arbetsgivare – utvalda budskap
Samhällsnivå ”Jag jobbar för en bra vardag för alla göteborgare.” Individnivå Organisationsnivå ”Jag är med och utvecklar Göteborg.” ”Jag kan välja många olika intressanta jobb och karriärvägar.”

18 Attraktiv arbetsgivare – det här erbjuder vi!
”Jag jobbar för en bra vardag för alla göteborgare.” Jag påverkar göteborgarnas vardag och jag kan se att mitt jobb har betydelse för många. Det känns meningsfullt. ”Jag är med och utvecklar Göteborg.” Vi har ett gemensamt driv och vill ständigt förbättra verksamheten. Mina idéer tas tillvara och jag kan påverka både mitt eget jobb och helheten. Jag känner mig stolt över min roll i utvecklingen.  ”Jag kan välja många intressanta jobb och karriärvägar.” Jag har tillgång till ett brett nätverk och kan ta nya utmaningar på en stor intern arbetsmarknad. Mina arbetskamrater och chefer har höga förväntningar på mig. Jag känner att jag har möjligheter. 18

19 En stad… eller finn fem fel?!
19

20 Annonser – Gemensam framsida
20

21 Tävlingen ”Vad är ditt jobb?”
Var med i tävlingen “Vad är ditt jobb” och skapa din egen jobbannons! Beskriv ditt jobb som i en tänkt platsannons. Då kan du vara med och tävla om årskort på Västtrafik och stadscyklarna Styr & Ställ. Det kan bli din annons som väljs ut nästa gång vi söker nya medarbetare eller marknadsför Göteborgs Stad. 21

22 ”Lediga jobb” på goteborg.se
22

23 Att arbeta i Göteborgs Stad
23

24 24

25 25

26 26

27 Introduktionsvisning www.goteborg.se/introduktion
Bra vardagar för alla göteborgare

28 Projektfasen Fokusgrupper – vad kan och bör vi säga som arbetsgivare
Målgruppsanalys Styrgrupp med Personaldirektör som ordförande Upphandling kommunikation Fem delprojet med HR och kommunikation Projektorganisation Ägare av införandet i linjen är HR-chefer Tävling ”Vad är ditt jobb?” Lansering av leveranser

29 Attraktiv arbetsgivare i varje steg
29

30 Ungdomars attityder bekräftas om och om igen
Ungdomars attityder bekräftas om och om igen Ungdomars associationer av jobb i staden, stämmer inte överens med vad de tycker är viktigast i valet av arbetsgivare. Arbetsmiljö, karriärmöjligheter och lön/status tydligast framträder på minussidan Den positiva association för yrket är det betydelsefulla och viktiga arbete med människor. 18 september 2018

31 Utmaningar till attraktiv arbetsgivare
Omvärldens bild av staden som arbetsgivare: Okända och ointressanta arbetsuppgifter Bilden vi har av oss själva som medarbetare i staden: Nöjda, men inte stolta Identifiera och utveckla karriär- och utvecklingsmöjligheter Säkerställa en god arbetsmiljö som baseras på professionalitet 31

32 Mål Befintliga och potentiella medarbetare anser att Göteborgs Stad är
attraktiv arbetsgivare Attrahera: Hitta blivande medarbetare och gör dem nyfikna på ett jobb i Göteborgs Stad Rekrytera: Skapa nya platsannonser och kommunicera så att jobbsökande får en positiv bild av staden Introducera: Göra medarbetarna startklara och stolta genom att introducera dem till hela staden Utveckla: Visa möjligheterna till utveckling i jobbet och öppna dörrar till nya karriärvägar Behålla: Skapa en frisk arbetsplats och bemanna din verksamhet på rätt sätt Avsluta: Ta vara på medarbetarnas synpunkter för att förstå hur vi ska behålla 32

33 Tävlings-talonger med två olika
”Gissa jobbet”

34 Kom och träffa oss på Bergakungen

35 Informations-flyer i popcorn- burken

36 Utvecklat annonskoncept

37 Utvecklat annonskoncept

38 Det här gör vi Enhetligt budskap som arbetsgivare Mål och mätetal
Annonsmallar Introduktionsutbildning Material och samordning av arbetsmarknadsdagar och liknande Filmer för extern marknadsföring Externa kanaler och aktiviteter för marknadsföring Kompetensförsörjningsplaner

39 Framöver… Utveckla ”Gissa Jobbet”
Fortsatt utveckling av jobb i staden på webben Spel-App: Testa jobb i staden

40 Erfarenheter HR och kommunikation tillsammans Målgruppsanalyser
Något visuellt att visa för att nå ut Mål och mätetal Arbeta med kommunikation och organisation

41 ”Att våga slå sig för bröstet”
Utmaningen! ”Att våga slå sig för bröstet” Att våga vara stolta och börja berätta de goda historierna 41

42 BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG STADENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT
NÄRINGSLIV MILJÖ STADS- UTVECKLING INTER- NATIONELLT DESTINATION KUNSKAPS- STADEN LEVA & BO HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN STADENS FÖRHÅLLNINGSSÄTT VISION ÄLVSTADEN VISION 2021

43 BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG
NÄRINGSLIV MILJÖ STADSUTVECKLING INTERNATIONELLT DESTINATION KUNSKAPSSTADEN LEVA & BO BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN

44 BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG
NÄRINGSLIV MILJÖ STADSUTVECKLING INTERNATIONELLT DESTINATION KUNSKAPSSTADEN BERÄTTELSEN OM GÖTEBORG HUVUDBUDSKAP FÖR STADEN LEVA & BO

45 Den mänskliga staden – som bidrar till ett gott liv för alla
BUDSKAP LEVA & BO Den mänskliga staden – som bidrar till ett gott liv för alla Göteborg är en stad där alla kan känna sig hemma. Här jobbar vi för en bra vardag för göteborgarna. Utbildning, lokala mötesplatser och ett rikt förenings- och kulturliv ger människor möjlighet att utvecklas. Med service, stöd och omsorg gör vi skillnad när det behövs. Genom att uppmuntra till delaktighet vill vi tillsammans med göteborgarna skapa en öppen och jämlik stad där många vill leva och bo.

46 Tack! Maria Norberg maria.norberg@stadshuset.goteborg.se
Maria Tuvegran 46


Ladda ner ppt "Kort om Göteborgs Stad antal invånare"

Liknande presentationer


Google-annonser