Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement."— Presentationens avskrift:

1 Indata till SIMAIR SMHI Norrköping 26/10-2016 Martin Juneholm Nationell samordnare luftkvalitet

2 Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement till mätningar MKB, Utvärdering av åtgärder, Inventering av luftkvalitet (MKN, MKM) Lösning Förberedda uppdaterade indata Trafik Meteorologi Bidrag från andra källor Uppdaterade tillförlitliga modeller Internetmodell Enkelt att ajourhålla, alla använder samma modeller m.m.

3 Trafikverkets roll i SIMAIR
Finansiär Ansvarig för indata - Vägnät - Trafikdata/trafikflöden - Fordonssammansättning - Emissionsfaktorer Användare Trafikverket är med och finansierar drift- och förvaltning av SIMAIR, vi är även med och finansierar utveckling av systemet tillsammans Naturvårdsverket. Vi ansvarar för en del av den indata som är betydelsefull och vi är även användare av systemet. Några av mina kollegor kommer att berätta hur vi använder SIMAIR på några av våra olika regioner. Trafikverket ansvarar för indata om vägnät, trafikdata, fordonssammansättning och emissionsfaktorer och detta levereras som en del av den löpande driften av SIMAIR

4 Indata till SIMAIR SIMAIR Nationell vägdatabas Omgivnings-faktorer
Vägverket Nationell vägdatabas Omgivnings-faktorer Fordonsbestånd TRAFIK-REGISTER Fordonsanvändning KÖRSTRÄCKE-DATABASEN m.m. Trafik-simulering SAMPERS/ EMME Emissions-mätningar på fordon HBEFA Trafiken på väglänkar i det statliga och kommunala vägnätet har tagits fram för hela Sverige. Trafikuppgifterna är baserade på data från NVDB (vägnät och trafikflöden) samt skattat trafikarbete i SAMPERS efterfrågematriser, vilka har kalibrerats mot statliga och kommunala trafikräkningar. Trafiken är uppdelad på personbilar och tung trafik. Emissionerna beräknas med modellen HBEFA och omfattar lätta/tunga fordon och bränsletyper samt för en klassificering av vägnätet som tolkats ur data från NVDB. SIMAIR Information om väglänken Emissionssamband EMISSIONER

5 Vägnät NVDB (Nationell Väg Data Bas)
Väginformation för samtliga statliga och kommunala vägar uppbyggt på länkar Funktionell vägklass Trafikverket ansvarar för NVDB, NVDB Innehåller väginformation från samtliga statliga och kommunala vägar. Genom att använda NVDB, uppmätta trafikflöden från främst det statliga vägnätet och modellsimulerade trafikflöden över det kommunala vägnätet erhålls en någorlunda komplett bild av vägtrafiken. Emissionsfaktorerna uppdateras årligen, trafikflödena mer sällan, ca var tredje år. SIMAIR-systemet har även emissionsscenarier för vägtrafiken.

6 Emissionsfaktorer Emissionsfaktorer tas fram årligen från den europeiska emissionsdatabasen HBEFA (Handbook Emission Factors for Road Transport, ) Emissionsfaktorerna inkluderar körning med varm motor, kallstarter, avdunstning samt försämring p g a åldring Översättningsnyckel mellan NVDB och HBEFA I första SIMAIR-modellen användes EVA-emissionsfaktorer, sedan implementerades EF:s från den europeiska ARTEMIS-modellen HBEFA3.2 är den version vi har nu. Pågår uppdatering till 3.3 som kommer innehålla uppdaterade emissionsfaktorer för lätta fordon och lätta lastbilar. Klart i början på Större uppdatering i version 4.1 under 2018 för alla emissionsfaktorer – lätta, tunga, avdunstning elanvändning för elbilar. Effekterna i scenariot beräknas som ett medeltal av hela den svenska vägtrafiken, exempelvis så består emissionsfaktorerna för person bil av såväl bensindrivna personbilar med katalysator som gamla bensindrivna personbilar utan katalysator

7 Grundstrukturen i HBEFA bygger på trafiksituationer
Vägverket Vägtyp Körhastighet Trafiksituation I HBEFA sätts emissionsfaktorer per trafiksituation. Det finns 270 olika trafiksituationer totalt vara ca 80 st har identifierats för Sverige. Vägens kurvighet och lutning Trafikflödes förhållanden

8 SERMES Ett nationellt samarbetsnätverk och spegelgrupp till ERMES, bestående av VTI, IVL, AVL-MTC och WSP, vars verksamhet finansieras av Trafikverket. Grundades 2004, efter att beslutet togs att ersätta en nationell utsläppsmodell (EMV) med en gemensam europeisk modell - Artemis, senare sammansmält med HBEFA. Uppdateringar av HBEFA med nationella fordonsflottan och trafikaktivitetsdata. Beräknar de nationella utsläppen från vägtransporter på årsbasis, t.ex. för internationella rapporteringskrav för utsläpp till luft. Bidrar årligen till ERMES med utsläppsmätningar och andra indata. * VTI: Yearly updates of HBEFA with fleet and traffic activity data Yearly calculations of national emissions from road transport Improving traffic activity data for Sweden as input to HBEFA AVL MTC: Coordinating alternative fuel emission data within ERMES PEMS measurements on HDV in Sweden and reporting to ERMES IVL: Representative of Sweden in ERMES Executive Board On-road remote sensing activities in Sweden National user guide for HBEFA (together with WSP) WSP: Contributing to the development and updates of HBEFA traffic situations National user guide for HBEFA (together with IVL) *ERMES = European Research on Mobile Emission Sources

9 Fleet model Number of vehicles Traffic activity per registration year
per vehicle category per vehicle subcategory (size etc.) per technology per emission concept Traffic activity per year, vehicle category and traffic situation mileage as function of age for vehicle subcategory load patterns (HDV) vehicle transformation, share of trailer (HDV) share of cold started vehicles per traffic situation AC-use Ambient conditions Traffic variation over year

10 Prognos (BAU) utsläpp av kvävedioxid
En ökad andel dieselbilsandel och en förskjutning mot större andel NO2 av NOx ger en ökning av direktutsläppen under ett antal år när fordonsflottan domineras av äldre Euroklasser. I takt med att dessa byts ut och Euro 6 med sina strängare gränsvärden och bättre kontroll kommer in på marknaden så avtar utsläppen igen. Man ser en topp i utsläppen av NO2 kring år 2015, därefter börja de minska igen beroende på att Euro 6-kraven därefter kommer att få ett större genomslag i fordonsparken. Utsläppen av NO2 har ökat med 1 procent sedan 2012, men beräknas minska med ca 19 procent till 2020 och med 55 procent till Detta förutsätter då att regelverket för emissioner hos vägfordon presterar vad det lovar även i verklig trafik, och förutsättningarna för det verkar lovande enligt de mätningar på Euro 6/VI-fordon som har genomförts hittills. Fordon som uppfyller de nya Euro 6/VI-kraven för avgasutsläpp kommer successivt att penetrera marknaden och bedöms ge ett väsentligt bidrag till möjligheterna att klara gränsvärdet. De beräknas år 2020 stå för 41 procent av personbilarnas och lätta lastbilarnas trafikarbete och 58 procent av de tunga fordonens. År 2030 beräknas de att utföra 91 procent av personbilarnas och lätta lastbilarnas trafikarbete och 95 procent av de tunga fordonens.

11 Trafikdata Trafikinformation från statliga vägnätet och större genomfarter i kommunerna fås från NVDB Trafikinformation från övriga kommunala vägar fås genom modellsimuleringar Simulerade trafikflöden för större vägar (funktionell vägklass 1-6) med vissa års intervall, uppräkningsfaktorer för mellanliggande år SAMPERS - Nationellt analyssystem för persontrafik som bygger på regionala efterfrågemodeller Förutom vägnät innehåller NVDB även trafikinformation från statliga vägnätet och större genomfarter i kommunerna. Trafikinformation från övriga kommunala vägar uppskattas i SIMAIR genom modellsimuleringar (modellen EMME applicerad på SAMPERS-statistik). Trafikverkets levererar alla större vägar (funktionell vägklass 1-6) med simulerade trafikflöden ungefär vart tredje år. För åren mellan leveranser appliceras uppräkningsfaktorer, som levereras tillsammans med uttaget ur NVDB. För en mer komplett visuell presentation i SIMAIR har även vägar med funktionell vägklass 7-9 levererats. Dessa innehåller dock inga simulerade trafikflöden. Ny trafikprognos med basår 2014 finns från april Omfattar personbil, lastbil med och utan släp inkl bussar

12 Tack för uppmärksamheten!
Martin Juneholm


Ladda ner ppt "Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement."

Liknande presentationer


Google-annonser