Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
NPÖ – Nationell patientöversikt
Kom igång med NPÖ information till legitimerad personal MAS/MAR-enheten, IT vård – och omsorg Här är en neutral sida som kan användas som förstasida i presentationen. All text vänsterställs.
2
Bakgrund NPÖ Nationell IT strategi 2006
eHälsa är ett samlingsnamn på insatser, verktyg och processer inom socialtjänsten och vården Syftar till att rätt person ska ha rätt information vid rätt tillfälle Nationell IT-strategi / e-hälsa fastställdes våren 2006 genom beslut dels av Landstingsförbundets och Svenska Kommunförbundets styrelser, dels av regeringen som redovisade den i en skrivelse till riksdagen (Skr. 2005/06:139) Strategin hade utarbetats i samarbete mellan Socialdepartementet, Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen, Läkemedelsverket, Apoteket AB och Carelink Arbetet skedde i öppen dialog med företrädare för statliga myndigheter, privata vårdgivare, vårdpersonalens organisationer och forskar-samhället. All viktig vård- och läkemedelsinformation ska finnas i den nationella patientöversikten så att patienten/brukaren oavsett geografisk tillhörighet och vårdgivare snabbt får rätt vård
3
Nystart NPÖ 2017 NPÖ används i stort sett inte idag (april 2017).
Målet är att NPÖ används av legitimerad personal. Kortsiktigt mål är att legitimerad personal får information , ser utbildningsfilmen(13 minuter) från Inera och kom-igång stöd under våren 2017. Uppföljning görs i september 2017 på verksamhetsmöte för enhetschefer hälso- och sjukvård.
4
Komma igång med NPÖ Se Filmen om Åke (7 minuter)om nyttan med NPÖ
(för den som inte redan har sett den) Film för användare (13 minuter) Läs rutiner och lathund för NPÖ på MAS/MARs hemsida Patientens samtycke inhämtas från nya patienter, uppdateras (gäller max ett år)för patienter som redan har hemsjukvård. Bestäm i arbetsgruppen vem som inhämtar patientens samtycke.
5
Komma igång med NPÖ Sätt i SITHSkortet Välj Borås Stad –länkar
NPÖ – Nationell patientöversikt Följ ”Lathund NPÖ- nationell patientöversikt” Tidsplan för införande i Borås Stad.
6
Mer information om NPÖ
7
Sjukhus är producenter av information
Sjukhus är producenter av information. Borås Stad är konsument av information vilket innebär att behörig personal får en ögonblicksbild. Informationen kan inte kopieras eller skrivas ut.
8
Sammanhållen journal Idag sparar varje vårdgivare sin journalinformation lokalt Svårt att få en helhetsbild Osäkerhet vid medicinska bedömningar Patienten får samma fråga om igen Underlättar informationsöverföringen. Istället för att beställa kopior, telefonsamtal. Det kan finnas dokument man inte känner till osv.
9
NPÖ villkor användning
Kräver patientens samtycke Patienten ska ha fått information Kräver vårdrelation Betydelse för vården Samtycket kan gälla samtlig legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som har en aktuell vårdrelation eller enbart enskild hälso- och sjukvårdspersonal. Intygad vårdrelation innebär att yrkesutövaren ska ha en professionell relation till en patient som är inskriven i hemsjukvården i Borås Stad.
10
NPÖ villkor användning Vilka kan gå in i NPÖ?
Arbetsterapeut Fysioterapeut Sjuksköterska Legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som har en aktuell vårdrelation eller enbart enskild hälso- och sjukvårdspersonal.
11
Patientdatalagen Vårdgivaren ska tillse att åtkomst till sådana uppgifter om patienter som förs helt eller delvis automatiserat dokumenteras och kan kontrolleras Vårdgivaren ska göra systematiska och återkommande kontroller av om någon otillåtet kommer åt sådana uppgifter Loggningsrutiner Borås Stad - Läs enbart i journaler där en patientrelation och samtycke finns - Det är inte tillåtet att läsa i NPÖ om anhöriga, vänner eller sig själv.
12
Samtycke NPÖ Viva Inhämta samtycke Lämna information Muntligt
Skriftligt – Särskild informationsblankett finns på intranätet. Inhämta samtycke Muntligt samtycke ok Samtycke dokumenteras Viva HSL Administration/ Samtycke Tidsperiod och för vem samtycket gäller. Se Lathund NPÖ, finns på intranätet. Hantera TGP
13
Inhämta samtycke Alltid vara frivilligt, särskilt och otvetydigt, kan vara muntligt Tidsbegränsat, högst ett år Rätt att närhelst återta samtycket Dokumentation samtycke i VIVA
14
Aktuell vårdrelation Inskriven i hemsjukvården Växelvård
Vård på korttidsplats Samtycket gäller tills patienten avlider. Skickas patienten in till sjukhus kan behörig personal gå in i efterhand och läsa NPÖ för återkoppling på egna insatser.
15
NPÖ Borås Stad Länk NPÖ https://npo.se
Länk Inera – utbildningsmiljö Intranätet MAS /MAR NPÖ MAS/MARs interna hemsida
16
Samtycke Kontrollera att gällande samtycke finns i VIVA.
Registrera samtycke i NPÖ. Välj att samtycket gäller endast mig, 1 vecka framåt. Nödsituation och läkemedelsförteckning används ej
17
Tidslinjen Tidslinjen visar med färgmarkeringar vilka typer av händelser det finns registrerade. Färgmarkeringarna återfinns i de olika vyerna i översikten Ställ markören över en månad för att se hur många händelser som registrerats under tidsperioden.
18
Översikt Här får du en överblick av det befintliga innehållet med de fem senaste händelserna listade i varje vy
19
All dokumentation Vyn all dokumentation innehåller all information. Informationen visas i en lista och är indelad kronologiskt efter år. Då du väljer att klicka på en händelse kommer du till detaljvyn för just den händelsen.
20
Uppmärksamhetssymbol/ Varningsinformation
21
Diagnoser Diagnoser nås genom att i översikten klicka på tabellen Diagnoser Visas inte i datumordning utan presenteras i ordningen kronisk diagnos, huvuddiagnos, bidiagnos Läs mer om en specifika diagnos genom att klicka på diagnosen öppnas en detaljvy till höger på sidan.
22
Läkemedel Grundvyn för läkemedel visar övergripande information om patientens alla publicerade händelser rörande förskrivna läkemedel. Kolumnen O/F står för "ordinerat" respektive "förskrivet" läkemedel. Datum avser ordinerat datum eller förskrivet datum. Då du klickar på den händelse du vill ha mer information om, öppnas en detaljvy till höger på sidan.
23
Kontakter Grundvyn för kontakter visar övergripande information om vård- och omsorgstagarens alla publicerade händelser rörande genomförda och kommande kontakter. Endast de kontakter som vårdgivaren bedömer meningsfulla för andra vårdgivare att ta del av finns i NPÖ. Det kan innebära att vissa (frekventa) kontakter utelämnas om de är av daglig intern vård- eller omsorgskaraktär.
24
Bra att veta Sök ny patient Åter till översikten Detaljvyn för patients kontaktuppgifter öppnas Patienten har spärrad information Hjälp gällande den sida du befinner dig på Detaljvy för uppmärksamhetssymbolen /varningsinformation
25
Dokumentation i VIVA Dokumentera inhämtad information från NPÖ under relevant sökord i VIVA. Information från NPÖ är inte det samma som ordination.
26
Support Kontakta i första hand stödanvändare Kontakta i andra hand
IT vård och omsorg ”3030” Verksamhetsfrågor lyfts till enhetschef
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.