Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Mårten Lindskog Äldreförvaltningen
2
Stödsystemen i sitt sammanhang
Arbetssätt Utveckling Hur väl stöds mitt arbete av systemet? I vilken riktning tycker jag att verksamheten bör utvecklas?
3
Hemtjänstens systemstöd Bas: Tre stadsdelar + personliga intervjuer
39,5% 39,2% ParaGå väl anpassat till mina arbetsuppgifter ”...jag blir utloggad från mitt pass" D 90% Enkelt doku-mentera 30,4% 32,6%
4
Förväntningar på systemet varierar
Flexibiliteten i systemet, frihet att anpassa till äldre. Höja ersättningsnivån. Avbokningsreglerna för besök. Schemaläggningen ”reglerna är fyrkantiga, flexibilitet är bättre” ”Jag tycker att regelsystemet är stelbent. Vi ska utgå från den enskilda individen och det fungerar inte så .” Överskriden tid (110%). Beräkningsunderlaget för insatser. Kollektiva insatser, hur det hanteras (mat, tvätt, inköp). Stödet för fakturakontroll. ”Det borde vara mer tydligt” ”[regelsystemet] har varit och är svårt för medarbetarna att förstå. Det har blivit bättre men frågor kvarstår och nya frågor uppstår. Dubelbemanningar har varit särskilt svårt att tolka.”
5
Förståelsemodell Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete:
Mer enhetligt Beslut: Mer lokalt
6
Önskemålen Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete:
Överskriden tid (110%), hur det hanteras. Beräkningsunderlaget för insatser. Kollektiva insatser, hur det hanteras (mat, tvätt, inköp). Stödet för fakturakontroll. ”Det borde vara mer tydligt” ”Det har varit och är svårt för medarbetarna att förstå alla delar. Det har blivit bättre men frågor kvarstår och nya frågor uppstår. Dubelbemanningar har varit särskilt svårt att tolka.” Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Flexibiliteten i systemet, frihet att anpassa till äldre. Höja ersättningsnivån. Avbokningsreglerna för besök. Schemaläggningen ”reglerna är fyrkantiga, flexibilitet är bättre” ”Jag tycker att regelsystemet är stelbent. Vi ska utgå från den enskilda individen och det fungerar inte så .” Beslut: Mer lokalt
7
Biståndshandläggare Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete:
Grindvakten (hänsyn till budgetramar) Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Lots (stötta den äldre i val och möjligheter) Socialarbetaren (bedöma äldres behov) Beslut: Mer lokalt
8
Biståndshandläggare Beslut: Mer centralt
Mer centrala beslut och större enhetlighet. Men vissa ser behov av ökad flexibilitet Grindvakten (hänsyn till budgetramar) Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Lots (stötta den äldre i val och möjligheter) Socialarbetaren (bedöma äldres behov) Beslut: Mer lokalt
9
Beställarchef Beslut: Mer centralt
Mer centrala beslut och större enhetlighet behövs för rättssäker myndighetsutövning Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Beslut: Mer lokalt
10
Omsorgspersonal Beslut: Mer centralt Vi behöver vara mer flexibla och möta den enskildes behov, mer genom lokala beslut Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Beslut: Mer lokalt
11
Utförarchefer Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Verksamheten behöver större flexibilitet och mer självstyrande Beslut: Mer lokalt
12
Förenklad biståndsbedömning.
Olika initiativ Beslut: Mer centralt Insatsstyrning Förenklad biståndsbedömning. Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Genomförandeplanen Behovsstyrning (Ramtid) ÄBIC Beslut: Mer lokalt
13
Framtiden Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt
Digital plattform som möjliggör sömlös samverkan av tjänster och resurser för livskvalitet och trygghet på den äldres villkor. Arbete: Mer enhetligt Beslut: Mer lokalt
14
Tack för uppmärksamheten
15
Olika roller... Men viktigare: Olika mål
Mer centrala beslut och större enhetlighet. Men vissa ser behov av ökad flexibilitet Beställar chef Bistånds-handläggare Mer centrala beslut och större enhetlighet behövs för rättssäker myndighetsutövning Vi behöver vara mer flexibla och möta den enskildes behov, mer genom lokala beslut Omsorgs personal Utförar-chef Verksamheten behöver större flexibilitet och mer självstyrande
16
Enhetligt Direktiv behöver bli mer enhetliga.
Det behövs samsyn i staden för tolkning av tillämpningen(t.ex. 110%) Samsyn behövs i HUR uppföljningar ska göras.
17
Flexibelt Kundhanteringen behöver bli mer flexibel.
Mer flex i det centrala styret. Mer förtroende i systemet. Lita på att brukaren har det bra. Vi måste åstadkomma mer flexibilitet – men det förutsätter kvalitet på insatserna. Behöver skapa rutiner för att kunna jobba flexibelt Borde planera för att kunna vara flexibla
18
Centralt Det är olika arbetssätt på olika stadsdelar vilket inte är bra. (UCp) Kvalitetssäkring och direktiv behöver vara tydligare. Nu är det olika värderingar i olika stadsdelar. (UCp) Det som behövs är en större tydlighet vad som gäller och vad som är undantag. Annars blir det jobbiga förhandlingar. (BC) Avstämningsrapport för fakturering.(BC) Beställarfunktionen borde vara mer central (BC) Ramavtal och uppföljningar borde vara centrala. (BC)
19
Lokalt Kunden måste alltid hanteras lokalt för att kunna sätta dess välbefinnande i fokus. Biståndshandläggarprocessen behöver vara lokalt förankrad Lyssna på utförarna i biståndsbesluten
20
Olika roller
21
Olika roller
22
Olika roller
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.