Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mera Innovationer Köpenhamn, Lars Jacobsson Trafikverket

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mera Innovationer Köpenhamn, Lars Jacobsson Trafikverket"— Presentationens avskrift:

1 Mera Innovationer Köpenhamn, 2013-10-09 Lars Jacobsson Trafikverket

2 Hur stimulerar vi till mer innovationer ?
Innovationsupphandling - vad menar vi? Kraftig och långsiktig ökning av totalentreprenader Fast prisuppdrag till konsulter Regeringsuppdrag innovation Trafikverkets projekt för utveckling av innovationer

3 Innovationsupphandling
Medverkar till att sprida innovationer! Upphandling av innovation Innovationsvänlig upphandling Den officiella definitionen av innovationsupphandling: Upphandling som främjar utveckling och införande av nya lösningar, innovationer. Innovationsupphandling innefattar dels: upphandling som sker på ett sådant att den inte utesluter nya lösningar, så kallad innovationsvänlig upphandling, dels upphandling av innovation, det vill säga upphandling av framtagande av nya lösningar som ännu inte finns på marknaden. Innovationsupphandling har således två perspektiv: Innovationsvänlig upphandling: upphandlande organisation är öppna för, och tar tillvara på, leverantörers idéer om förnyelse – det strategiska valet att ta fram en innovation tas av leverantören. Upphandling av innovation: upphandling av icke-existerande, ny eller förbättrad produkt. Initiativet till innovationen tas av beställande organisation. Innovationsvänlig upphandling Den innovativa varan eller tjänsten skall fungera fullt ut för sitt ändamål. Kostnaderna belastar ordinarie verksamhetsbudget. Alla upphandlande myndigheter kan i princip tillämpa innovationsvänlig upphandling. Upphandling av innovation Upphandling av ett innovationsarbete för att få fram en ny lösningen Utgör ett utvecklingsprojekt för myndigheten och belastar någon form av utvecklingsbudget Lämpligt när en upphandlande myndighet bedömer att det krävs innovation för att lösa ett problem/ möta en utmaning Innovation och nytänkande i upplägget av upphandlingsprocesser är viktigt för båda perspektiven. Medverkar till att innovationer görs!

4 Innovationsvänlig upphandling
Marknaden kan vid upphandlingstillfället erbjuda en färdig lösning som motsvarar Trafikverkets behov eller kan erbjuda lösningar som är så utvecklade att de vid upphandling kan utgöra ett alternativ till etablerade produkter Upphandlingen sker inom LOU/LUF/LUFS och ordinarie budget men som skapar incitament för att skapa nya lösningar  Exempel är funktionsupphandling, konkurrenspräglad dialog, anbud med alternativa utföranden och OPS-lösningar.

5 Upphandling av innovationer
Marknaden kan inte vid upphandlingstillfället erbjuda en färdig lösning som motsvarar Trafikverkets behov Upphandlingen kommer drivas som en form av utvecklingsprojekt Upphandlingen kan komma att genomföras inom FoU Exempel på innovationsupphandling som sker med stöd av FOU undantagen är förkomersiell upphandling, projekttävling och katalytisk upphandling Exempel på innovationsupphandling som sker med stöd av LOU/LUF är projekttävling och avsiktsförklaring avseende kommande upphandlingar (AAKU)

6 Sätt att stimulera innovationsvänlig upphandling
Renodlad beställarroll Utveckla och tillämpa ersättningsformer som stimulerar till ökad innovation och produktivitet Samverka med leverantörerna utan påverkan på ansvarsförhållandet i kontraktet Välja affärsform med fokus på funktion Totalentreprenader i praktiken TEiP Renodla Trafikverkets beställarroll Nyttja entreprenörernas erfarenhet Produktionsanpassa projektering Skapa incitament för innovation Innovationsvänlig upphandling Vårt sätt att genomföra affärerna, upphandling, kontraktsuppföljning mm, är en central drivkraft för att öka innovationsgraden och öka produktiviteten. Vi måste våga att överlämna ett större åtagande och ansvar till våra leverantörer, låta dem konkurrera kring både teknisk lösning och genomförande inom ramen för totalentreprenad. År 2018 skall metodiken för val av affärsform vara väl utvecklad och helt implementerad. Andelen totalentreprenader ska då kontinuerligt uppgå till kring 50 procent av projektvolymen, sett som ett genomsnittligt värde över ett antal år. Följaktligen är andelen utförandeentreprenader då också kring 50%, sett som ett genomsnittligt värde över att antal år. Det är förutsättningarna i projektet och marknaden som främst avgör vilken affärsform som är aktuell. Vi ska göra aktiva och kloka val av affärsform samt följa upp resultatet. I de fall där utförandeentreprenad används ska dessa vara så välbeskrivna att entreprenören får ett tydligt totalåtagande.

7 Målbilder Trafikverket
Innovationsvänlig upphandling Entreprenader: Totalentreprenader – upphandlad volym ska minst uppgå till: 30 % 2013 40 % 2014 50 % 2018 – så väl beskrivna så att entreprenören får ett tydligt totalåtagande Konsultuppdrag: Projektering och utredning – upphandlad volym på fast pris ska minst uppgå till: 20 % 2013 30 % 2014 40 % 2018 – så väl beskrivna att konsulten får ett tydligt totalåtagande Entreprenader: I produktivitetskommitténs slutbetänkande SOU 2012:39 ser kommittén att det finns en stor potential för att öka produktiviteten och innovationsgraden i anläggningsbranschen och att det av beställaren krävs ett långsiktigt agerande. Ett av kommitténs förslag är ” Öka andelen totalentreprenader till halva investeringsvolymen till år 2018”. Andelen totalentreprenader bör kontinuerligt vara kring 50 % av projektvolymen, sett som ett genomsnitt mätt på några års bas. Nuläge: % idag (investeringsverksamheten) I de entreprenader som upphandlades inom VO Underhåll under 2011 tillämpades ABT 06 i mer än 50 % av förväntad kontraktssumma. Det innebär att VO Underhåll redan idag lever upp till det mål för totalentreprenader som investeringsverksamheten har satt för 2018. Konsulter: För upphandling av konsultuppdrag (utredning och projektering) skall andelen kontrakt baserade på avtal om fast pris öka och utgöra följande andel i värde: 10 % år 2012 20 % år 2013 30 % år 2014 År 2018 skall våra affärsformer för konsultupp­handlingar vara fullt utvecklade. Andelen kon­sultupphandlingar, baserade på avtal om fast pris, skall vara 40 %. Alla konsultuppdrag skall vara tydligt resultat- och produktspecificerade vid upphandlingen så att konsulten får ett tydligt totalåtagande. En vanlig ersättningsform har tidigare varit att vi ersatt inhyrda konsulter per timme vilket inte Trafikverket och de inhyrda konsulterna upplevt som positivt. Konsulterna har upplevt en osund prispress som dessutom inte gynnat deras interna kompetensutveckling. Detta är något som inte hel­ler gynnar Trafikverket som beställare då konsul­ten inte har något incitament för att öka kvaliteten eller göra jobbet snabbare. Genom utvecklingen mot en renodlad beställar­roll vill Trafikverket tydligare börja upphandla med fokus på resultat, produkt och leverans och i det sammanhanget tydligt lyfta bort individ fokuseringen. Målbild

8 Regeringsuppdraget redovisa resultat och erfarenheter av tidigare upphandlingar, som helt eller delvis kan betecknas som innovationsupphandlingar formulera mål för samt utforma, genomföra och låta utvärdera en testverksamhet med innovationsupphandlingar utforma ett förslag till plan för ökad användning av innovationsupphandlingar inom olika delar av sitt verksamhetsområde Uppdraget innebär också att samråd ska ske med myndigheter m.fl Delrapport lämnad till Näringsdepartementet december 2012 Slutrapport juni 2014

9 Mål med Testverksamheten
Att starta upp ett antal upphandlingar som är enligt definition innovationsupphandlingar.                            Ca 2 st upphandling av innovation                            Ca 8 st innovationsvänliga upphandlingar Att följa upp vad som rent konkret förändrats i FU för att stimulera/möjliggöra för leverantörerna att komma med innovativa lösningar. Att följa upp om några innovativa lösningar lämnades i anbuden och vilken effekt det bedöms få Att följa upp om de kontrakt som tecknas innehåller innovativa lösningar Att  testupphandlingarna har spridning över VO:na Att någon av testupphandlingarna omfattar upphandlingsformer som inte används frekvent i Trafikverket såsom konkurrenspräglad dialog och förkommersiell upphandling.

10 Exempel Innovationsvänlig upphandling
Västlänken – konsultupphandling avseende järnvägsplan och systemhandling (17 kontrakt) Innovationsbonus Fastprismodell med incitament Vägplan och FU Väg 544 Bro över Lindomeån och Väg 587 Bro över järnväg Projektering arbetsplats Sickla köpkvarter Exempel övriga upphandlingar som är innovationsupphandlingar men som inte ingår i testverksamheten: Beläggningsupphandling med bonus för utvärderingskriterier enligt UPPLEV (Beläggnings- och förstärkningsåtgärder, varma massor i Västerbottens län, år E4 genom Skellefteå, E12 Brattby-Vännäs, Väg 363 genom Vindeln) Konsultkontrakt -Järnvägsplan och systemhandling Västlänken (17 st konsultkontrakt med innovationsbonus)

11 Upphandling av innovation Innovationsvänlig upphandling
Upphandlingar av innovation (Testverksamhet) El-vägar V-con (öppen standard BIM, väg) Kisad (Verktyg för resestöd) Maskinutveckling Innovationsvänliga upphandlingar Station Vega, ny pendeltågstation, Nynäsbanan Trappa Helsingborg C Projektering Sickla köpkvarter (konsultupphandling med fastpris och incitament) Jordning av Malmö C Nationellt tågledningssystem Tvärgående markering Innovationsvänlig upphandling Sidoområdesfordon

12 Upphandling av innovation
Aktuella projekt Upphandling av innovation Sidoområdesfordon Utföra arbeten utanför vägen utan att befinna sig på vägen Avsiktsförklaring Elvägar- Framdrift av tunga fordon med kontinuerlig eldrift. Idébeskrivning, projektering och byggande av testanläggning Förkommersiell upphandling Samarbete med Vinnova och Energimyndigheten

13 Tack för visat intresse!
Lars Jacobsson Seniorrådgivare Trafikverket

14 Försök med elvägar för tunga fordon
Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten samarbetar i en förkommersiell upphandling där leverantörer ska utveckla, demonstrera och utvärdera elvägar som en möjlig metod för att minska användningen av fossil energi i det svenska transportsystemet. Tunga fordon står för mellan 20% och 23% av vägtransportsystemets energianvändning. Så gott som all trafik med tunga fordon drivs med fossila bränslen. Försöket ligger i linje med regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

15 Förkommersiell upphandling i 4 steg
Steg 1 - Trafikverket bjuder in entreprenörer att anmäla sitt intresse för att vara med om att utveckla elvägar, sista anmälningsdag 23 oktober. Inriktningen är att låta minst två leverantörer bygga demonstrationsanläggningar i Sverige som kan vara i drift under 2015. Detta förutsätter att aktuella leverantörer blir kvalificerade och får avtal som först innebär detaljprojektering och sedan upprättande av demonstrationsanläggning Den förkommersiella upphandlingen genomförs i följande steg: Fas 0. Intresseansökan. Intresserade företag inbjudes genom en offentligt publicerad annons möjlighet att lämna en intresseansökan om att få delta i efterföljande förkommersiella upphandling Fas 1. Idébeskrivning De deltagare som kvalificerar sig från fas 0 inbjuds att deltaga i den förkommersiella upphandlingen och får del av förfrågningsunderlaget. Fas 2. Detaljprojektering. De deltagare vars idébeskrivning godkänts i fas 1 får teckna avtal avseende detaljprojektering i fas 2 och eventuellt fortsatt avtalsförhållande avseende upprättande av demonstration i fas 3. Fas 3. Upprättande av demonstration. De deltagare vars detaljprojektering godkänns fortsätter sitt avtal med att upprätta en demonstration


Ladda ner ppt "Mera Innovationer Köpenhamn, Lars Jacobsson Trafikverket"

Liknande presentationer


Google-annonser