Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Logisk referensram Logic Framework Approach (LFA)
LFA är: - Ett instrument för att strukturera och analysera projekt - Ett frågebatteri för en strukturerad dialog - Ett planeringsinstrument (problem, målsättningar osv.) - Ett instrument för att skapa deltagande, ägarskap osv. - Vanligt sunt bondförnuft. För mer information: Logic Framework Approach
2
De olika stegen i LFA-metoden
Analys av projektets kontext Analys av intressenterna i projektet Problemanalys/situationsanalys Analys av projektets målsättningar Aktivitetsplan Resursplanering Indikatorer/mått på uppfyllelse av målsättningar Riskanalys och riskhantering Analys av antaganden ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
3
Varför bör man göra en LFA-analys?
Att förbereda ett projekt med en LFA-analys främjar: DELTAGANDET: De viktigaste intressenterna i projektet bör bjudas in att delta eller åtminstone kommentera de föreslagna projektaktiviteterna. SAMSYNEN: Analysen bör göras tillsammans så att deltagarna i projektet har en gemensam uppfattning om projektets roll. KLARHETEN: Innan projektet inleds bör alla ha en vision för vad man vill åstadkomma med projektet. ÄGARSKAPET: De centrala intressenterna i projektet bör känna ett ägarskap och vara villiga att engagera sig i de resultat som projektet åstadkommer. NYCKELFAKTORERNA: Projektet bör vara relevant, genomförbart och hållbart. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
4
Faktorer som kan minska intresset för LFA
Intressenter kan ha ett egenintresse på grund av: PROJEKTPORTFÖLJEN: Finansiären kan i vissa fall sträva efter en varierad projektportfölj, vilket kan leda till att ett bra projekt inte får finansiering då ett liknande just godkänts. STRATEGISKA BEAKTANDEN: Finansiären kan ha en vilja att rikta de tillgängliga medlen till vissa centrala strategiska intressenter inom ett visst område. AVSAKNAD AV MERVÄRDE: Projektmedel används inte som avsett utan för att fylla olika hål i budgeten på grund av nedskärningar. POLITISK VILJA: Det kan finnas en vilja att finansiera vissa fortgående verksamheter genom projekt. BUDGETRESTRIKTIONER: Vissa aktiviteter kan på grund av brist på medel bli hänvisade till utomstående finansiering. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
5
Steg 1: Kontextanalys I vilket sammanhang arbetar projektet? Vilka tidigare erfarenheter har vi? Kontextanalysen kan göras på många olika sätt, men en ofta använd metod är SWOT-analys och analys av Värdekedjor Målsättningen för analysen är att skapa en gemensam utgångspunkt för de utmaningar som projektet ska lösa. För att illustrera poängen med kontextanalys tänker vi oss ett fiktivt projekt “Ostrobothnia Yummy Ketchup”, som avser höja förädlings-värdet på landsbygden genom att lansera en ketchup industri ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
6
Ostrobothnia Yummy Ketchup, värdekedja
Mängd Pris/ intäkt Mellanliggande konsumption (Insatsvaror) Fördlingsvärde ”kedjan” Generering av inkomster Detalj Försäljning 1 liter 5,00€ 4,00€ 1,00€ Löner 0,20 Vinster 0,80€ Insatsvaror/Liter: Ketchup 3,00€ Transport 0,60€ Hyror 0,40€ 2,50€ 0,50€ Löner 0,10€ Vinster 0,40€ Tomater 2kg 2,00€ Energi/Transport Socker,salt,ättika 0,10€ 1 kilo 0,80€ 0,20€ Löner 0,05€ Vinster 0,15€ Insatsvaror/ Kg: Plantor, gödsel, bevattning 0,30€ Energi Växtskyddsmedel ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
7
“Ostrobothnia Yummy Ketchup” kontextanalys Styrkor (S) Svagheter (W)
-Lång erfarenhet med rådgivning kring tomater som kan användas i tillverkningen av ketchup -Ingen forskning kring konsumenters prefenser för ketchup -Internationell marknad för ketchup -Ingen matkultur kring ketchup, ungdomar äter makaronilåda med lingonsylt Möjligheter (O) Hot (T) -Ketchup har ett högre förädlingsvärde medför större vinster,mera investeringar -Större konkurrens på den internationella ketchup marknaden -Större förädlingsvärde med billigare tomater från länder med mera användning av växtskydds- medel -Protester från lokala odlare mot billig import av tomater påverkar lokala konsumenter negativt ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
8
Ostrobothnia Yummy Ketchup strategiskt beslut
Strategiskt beslut: ”Vi skall blir ketchup producenter istället för tomatodlare eftersom förändlingsvärdet per enhet är 150% större” Strategisk finansiering: “SO-projekt som bygger upp våra styrkor för att ta vara på de möjligheter som ges. Vi stärker bakomliggande stakeholders och förutsättningar för att lansera världens bästa produkt Ostrobothnia Yummy Ketchup” ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
9
Steg 2: Intressentanalys
Intressenterna i ett projekt kan delas in i fyra grupper: förmånstagare/målgrupp genomförare beslutsfattare finansiärer För att bedöma om en person (eller en organisation) är en intressent bör vi ställa frågan varför är personen en intressent och vad kommer personen att få ut av projektet. I projektplaneringen rekommenderas att alla intressenter medverkar i planeringen eller åtminstone är medvetna om den. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
10
Ostrobothnia Yummy Ketchup Stakeholdermatris
Förmånstagare/ målgrupp Organisation/ person Varför är de en målgrupp? Vad får de ut av projektet? Förmånstagare Företagare inom livsmedelsbranshen De utgör den industriella basen Förutsättningar för en bättre lönsamhet Landsbygden, växthus- odlingen De är ketchup industri råvaruprodcenter Större del av förädlingsvärdet Genomförare Yummy Ketchup-konsortiet De har den kompetens som krävs för att genomföra projektet Genom projektet lanserar de en ny industri Beslutsfattare Producenterna av tomater och andra investerare De har beslutit att ta ett steg i förädlings-värde kedjan En handlingsplan för att lansera en industri Finansiärer Österbottens förbund Förbundet administrerar tillgängliga ERUF-medel Ett nödvändigt och viktigt projekt som motsvarar ERUF-kraven ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
11
Steg 3: Problem-/situationsanalys
Effekter Observerat problem Orsaker
12
Problemträdets relation till målsättningsträdet:
Målsättningen är att lösa problemet Problemträdets relation till målsättningsträdet: Effekter Utvecklingsmålsättning Observerat problem Projektmålsättning Resultat Orsaker Aktiviteter
13
En LFA-workshop En god problem-/situationsanalys är nyckeln till bra projekt. Egentligen tar en hel LFA-workshop 2½ dag, men den kan spara månader av onödigt projektarbete. Det är bra att åtminstone hålla ett gemensamt möte. Moderatorn delar ut kort och ber intressenterna bygga problem- och målsättningsträd. En viktig del av workshopen är att utmana deltagarna att ifrågasätta samband mellan problemens rötter, orsaker och verkan.
14
Ostrobothnia Yummy Ketchup problemträd
Små investeringar Dålig lönsamhet inom ketchup industrin Tomaterna och andra råvaror är för dyra i förhållande till konkurrenterna Arbetskostnaderna är för dyra i förhållande till internationella konkurrenter Vinsterna är för små för att investera i ny teknologi Liten tillväxt i branschen ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
15
Steg 4: Målsättningsanalys
Målsättningsanalysen motsvarar en situation då de problem som presenteras i problemträdet har blivit lösta. Vi delar in målsättningsanalysen i utvecklingsmålsättningar och projektmålsättningar. Skillnaden mellan dessa är ett antagande som projektet gör och som är grunden för finansiärens beslut. De olika underliggande arbetspaketen (AP) är berättigade i och med att de leder till projektmålsättningen. Konsekvensen mellan de olika arbetspaketen och projektmålsättningen är ett centralt evaluerings-kriterium. Till målsättningsanalysen länkas ett antagande eller en riskanalys som är viktig både för konsortiet som bereder projektet och för dem som evaluerar projektet. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
16
Ostrobothnia Yummy Ketchup målsättningsmatris
Insatssamband Målsättning Indikator/ mått för att fastställa resultat Antagande/risk Utvecklings-målsättning Högre förädlingsvärde på landsbygden Finansiärens antagande Antagandet är inkorrekt Projektmålsättning Lansering av en ketchup industri Omsättning i företagen /antal anställda Att AP1 - AP4 kommer att leda till projektets målsättning AP1: FoU bygge Forskning och rådgivning åt proucenter av ketchup Antal konsulteringar / intervjuer med kunder Annorlunda behov leder till att den inte används AP2: Marknadsföring Etablering på nya marknader Försäljning på de nya marknaderna Den internationella konkurrensen är för hård AP 3 Påverkans arbete Hög nivå på investeringarna Antal nyinvesteringar Dålig lönsamhet leder till små investeringar AP4: Kostnadseffektiv produktion Strategiska industriella inköp Billiga tomater i produktionen Motstånd från lokala producenter
17
Steg 5: Aktivitetsplan Aktiviteterna bör planeras för att projektet ska kunna komma från problem till målsättning. Detta kommer inte att lyckas om inte projektet har formulerat ett SMART-mål: SMART är en akronym för: Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsplanerat Målsättningar som är mindre SMARTA bör klart särskiljas och identifieras som projektantaganden. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
18
Ostrobothnia Yummy Ketchup aktivitetsmatris
AP Resultat Indikator Aktivitet När 1 En fungerande FoU-organisation Kundintervjuer Inventering av producentbehov, byggande av organisationskompens Innan månad 6 2 Etablering på nya marknader Existens av ett distributions- nätverk Uppgörande och verkställande av en markandsföringsplan månad 18 3 Höga vinster, stora investeringar Lönekostnad per liter ketchup maximalt 0,05€ Politisk påverkan för lokala avtal och flexibala arbetsplatslösningar, uppvaktningar nyhetsinslag, aktivitet i sociala medier o. dyl månad 24 4 Strategiska uppköp Priset på inköpta tomater max 0,70€/kg Skapande av uppköpsringar bland producenter. Inventering av förmånliga odlare i olika länder månad 36 ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
19
Steg 6: Resursplanering
Då projektet planerar sina aktiviteter är det viktigt att det har tillgång till kompetent personal som klarar av att genomföra aktiviteterna. Allt för ofta tenderar personresursperspektivet att glömmas bort och man koncentrerar sig på de finansiella resurserna. Basen för att planera de finansiella resurserna kan vara personmånader. För att planera ett projekt kan det vara bra att använda en Gantt-tabell: Project month ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
20
Steg 7-9: Indikatorer, antaganden & risker
Indikatorerna bör mäta huruvida ett projekt når sina målsättningar och de kan vara både kvalitativa och kvantitativa. Antaganden och risker är två sidor av samma mynt. Vi antar att en viss aktivitet kommer att leda till ett bestämt mål. I riskanalysen fastställer vi de faktorer som kan leda till att så inte sker. I mera komplicerade fall kan riskerna delas in i interna och externa risker, och i vissa fall kan man ge dessa ett numeriskt värde för att indikera hur viktig man ser risken. Oftast är det nödvändigt enbart i mera sofistikerade projekt som löper över en längre tid. ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
21
LFA använding i att skriva projektplaner
Finansiären bedömer ansökan enligt: 1) Relevans; 2) Partnerskap och; 3) Koherans Därför bör nedanstående matriser ”sitta ihop” Det är bra att försäkra sig om att de är konsistenta innan man börjar med skrivarbetet SWOT-Analys Stake-holdersmatris Problem- träd matris Log Frame Matris AktivitetMatris ÖSTERBOTTENS FÖRBUND – POHJANMAAN LIITTO facebook.com/obotnia
22
Tack för att ni lyssnade...
Frågor, kommentarer: :
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.