Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LiUs kvalitetssäkringssystem + pilotutvärdering av KA

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LiUs kvalitetssäkringssystem + pilotutvärdering av KA"— Presentationens avskrift:

1 LiUs kvalitetssäkringssystem + pilotutvärdering av KA

2 Pilotutvärdering Ht2017 MI, BI, EL, (DI), KA, SL och FTL
Synpunkter samlas in – justering av mallar – fr o m Vt2018 ska en kvalitetsrapport tas fram för alla program inom en sexårsperiod. Tidplan Uppstart och avstämning juni + augusti Kvalitetsrapporter till fakultetsledningen 27/10 Rapporter, handlingsplaner samt sammanfattande analys till rektor 5/12 Diskussion i LiU-UR 14/12

3 LiTHs plan för grundutbildningsutvärderingar framöver
Ht 2017 2018 2019 2020 2021 2022 DM DI GDK + IP D + IT MT U CS + DAV EF EL FyN + Mat Y + Yi ED MED BME + ELE + CSY + MSN + MFYS + MMAT IL SL + FTL Uppdragsutbildning I + Ii Asienåret KTS IND + ITL KB KA Kem + Bio + KBnv TB + KBcv Basåret Fristående kurs ETH + ECO + KOS + PRO MD MI + BI Malmsten M EMM DPU AER + SUS + MEC + DES FUN Forskarutbildning i olika ämnen/ämneskluster Önskvärt att vi jobbar med liknande program samtidigt i så stor utsträckning som möjligt. I kvalitetsrapporterna måste alla typer av examina som kan utfärdas inom programmet kvalitetssäkras (högskoleingenjörsexamen/teknologie kandidat och civilingenjörsexamen/teknologie kandidat/teknologie master). Läsåret sker UKÄs utvärdering av LiUs kvalitetssystem.

4 Kvalitetsrapport KA Nyckeltal (potential, process, resultat)
1. Aspekt: Måluppfyllelse 2. Aspekt: Utformning och genomförande 3. Aspekt: Forskningsanknytning 4. Aspekt: Lärarkompetens 5. Perspektiv: Arbetslivsperspektiv 6. Perspektiv: Studentperspektiv 7. Perspektiv: Jämställdhetsperspektiv Upplägg; ”LiTH-mall” – bilagor med generella arbetssättet som man kan peka på när man utvärderar enskilt program

5 Kvalitetsrapport KA: Nyckeltal – potential:
Diagnostiskt prov i matematik Meritvärde för sist antagna student Ht 2013 Ht2014 Ht2015 Ht2016 Ht2017 KA 9,4 (30) Hing 8,8 KA 6,6 (25) Hing 8,4 KA 7,3 (23) Hing 9,0 KA 10,6 (17) Hing 9,3  KA7,5 (30) Hing 9,5 Max 26 p Ht2013 Ht2014 Ht 2015 Ht2016 Ht2017 12.96 13.10 13.35 15.20 16.93

6 Kvalitetsrapport KA: Nyckeltal – process:
För de studenter som tog examen från KA-programmet år 2016, hur lång tid tog det? För de studenter som började KA-programmet hösten , hur många poäng har de tagit under det första året? Förfinad mätprecision krävs: Hela år Går ej att automatiskt ta bort studieuppehåll 3 år 4 år 5 år 6 år 7 år 5 3 1 Medel: 4.08 år Antagen Ht2012 Ht2013 Ht2014 Ht2015 Ht2016* Avklarade poäng åk 1 41 hp 31 hp 25 hp 38 hp 40 hp Avklarade poäng Ht 18 hp 10 hp 11 hp 17 hp 19 hp Prestationsgrad åk 1 68,3% 51,7% 41,7% 63.3% 66.7% - Bättre prestationsgrad senaste två åren jämfört med 13/14 och 14/15 - Generellt klarar man mer på vårterminen än första höstterminen

7 Kvalitetsrapport KA: Nyckeltal – process: Nyckeltalet måste ses över,
För de studenter som började KA-programmet hösten 2013, hur stor andel har nu, hösten 2017 (4 år senare), tagit examen från KA- programmet, från något annat program eller är ”nästan” klara (klarat 162 hp = 90%)? Antagna Ht2013 Totalt antal antagna 30 Anmälda avbrott 2 Antal utfärdade examina 5 Andel som tagit ut examen från KA 17% ”Nästan” klara (minst 90% = 162 hp) 3 Andel nästan klara (minst 90% = 162 hp) 10% Nyckeltalet måste ses över, p g a ”mycket handpåläggning”

8 Kvalitetsrapport KA: Nyckeltal – process:
För de kurser som ingår i årskurs ett av KA-programmet, hur stor andel av de studenter som började programmet hösten har klarat dessa kurser efter tre försök? Nyckeltalet fungerar inte i dagsläget (sammanställning av ca 50 ladok- listor)…. Antagna Ht2013 Antagna Ht2014 Ht2015 TAIU10* - andel som tagit kursen efter 1-3 försök 43% 24% 58% - andel som tagit kursen efter mer än 3 försök 10.5% 5% - - andel som ej har försökt tre gånger 57% 42% - andel som har försökt, men ej lyckats på mer än tre gånger 3.5% 14% NKEA06 63.5% 40% 72% 13.5% 55% 28% 23% NKEB05 100% Nyckelkurser? Matematiken tycks tuffare än Kemin.

9 Kvalitetsrapport KA: Nyckeltal – resultat:
Etableringsgrad (underlag från SCB) Problem: Finns inte för alla utbildningar Reflektionsdokument – arbete med att utveckla dessa så det går lättare att extrahera information ifrån dem pågår

10 Kvalitetsrapport KA: Lägesbedömning utifrån nyckeltalen:
Problem med genomströmning….

11 Kvalitetsrapport KA: Att arbeta vidare med utifrån nyckeltalen:
Utifrån nyckeltalen kan man dra slutsatsen att programnämnden måste fortsätta att jobba med rekrytering av studenter, för att öka antalet sökande, samt arbeta för att fler ska välja programmet i första hand. Detta innebär bland annat att fortsatt tillse att informationen om KA-programmet är så tydlig och relevant för målgruppen som möjligt och att KA-programmet ska synas vid olika typer av aktiviteter såsom utbildningsmässor samt på webben och i sociala medier. Tillsammans med övriga programnämnder som ansvarar för högskole- ingenjörsutbildningar och med matematiklärarna se över den första, gemensamma, matematikkursen för högskoleingenjörsprogrammen. Tillsammans med övriga programnämnder och fakultetsledningen se över instruktionerna för, utformningen av och processen kring reflektionsdokumenten för att informationen i dessa dokument ska kunna utvecklas till ett nyckeltal.

12 Kvalitetsrapport KA: 1. Aspekt Måluppfyllelse Bedömningsgrunder:
Utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna uppnått målen inom samtliga kunskapsformer enligt examensordningen när examen utfärdas. I bilaga 1: en redogörelse för hur arbetet med att säkra de nationella examensmålen genomförs en beskrivning av arbetet med att för studenterna tydliggöra kopplingen mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktiviteter och examination en beskrivning av hur utbildningen arbetar med progression en beskrivning av hur utbildningen arbetar för att studenterna ska ha möjlighet att slutföra utbildningen inom planerad studietid.

13 Kvalitetsrapport KA: 1. Aspekt Måluppfyllelse Exempel IUAE-matris
Programmatris Exempel på progression Lägesbedömning: Vår bedömning är att utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna uppnått alla examensmål när de väl erhåller examen. Att arbeta vidare med: Som synes i programmatrisen för KA saknas information från två IUAE-matriser i programmatrisen. Denna information ska inhämtas.

14 Kvalitetsrapport KA: 2. Aspekt Utformning och genomförande
Bedömningsgrunder: Utbildningens utformning och genomförande främjar studenternas lärande och inbjuder studenterna att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna. I bilaga 2 & 3: CDIO-standards en beskrivning av programnämndernas organisation och arbetsprocess samt av hur programnämnderna interagerar med varandra och med fakultetsledningen

15 Kvalitetsrapport KA: 2. Aspekt Utformning och genomförande
Kommentarer påCDIO-principerna utifrån KA-programmet Lärmiljöer och lärmoment Lägesbedömning: Vår bedömning är att utbildningens utformning och genomförande främjar studenternas lärande och inbjuder dem till att ta en aktiv del i lärprocesserna. Viss vaksamhet krävs vid krympande ekonomi, då den praktiska/laborativa delen är central för programmet. Att arbeta vidare med: Just nu identifieras inga särskilda åtgärder avseende utformning och genomförande.

16 Kvalitetsrapport KA: 3. Aspekt Forskningsanknytning Bedömningsgrunder:
Lärosätet säkerställer en tydlig koppling mellan utbildning och forskning i lärandemiljön. Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professions- inriktad miljö. Beskrivning: Forskning i anslutning till programmet Vetenskapligt förhållningssätt I bilaga 4 finns information om examensarbetenas lärandemål, genomförandeprocessen och examinationen.

17 Kvalitetsrapport KA: 3. Aspekt Forskningsanknytning Lägesbedömning:
Vår bedömning är att det finns en tydlig koppling mellan utbild- ningen och forskningen inom området samt att studenterna har goda förutsättningar att tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt. Att arbeta vidare med: Just nu identifieras inga särskilda åtgärder avseende utformning och genomförande.

18 Kvalitetsrapport KA: 4. Aspekt Lärarkompetens Bedömningsgrunder:
Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande. Lärartabell (examinatorer) Diskussion - lärarkapacitet - lärarkompetens - lärarnas kompetensutveckling I bilaga 5 finns information om hur vi jobbar med lärarnas kompetens- utveckling.

19 Kvalitetsrapport KA: 4. Aspekt Lärarkompetens Lägesbedömning:
För tillfället bedöms såväl lärarkapaciteten som lärarkompetensen fullgod för att genomföra KA-programmet med gott resultat. Att arbeta vidare med: Just nu identifieras inga särskilda åtgärder avseende lärarkapacitet och lärarkompetens på KA-programmet.

20 Kvalitetsrapport KA: 5. Arbetslivsperspektiv Bedömningsgrunder:
Utbildningen är användbar och förbereder studenter för ett föränderligt arbetsliv. Träning av ingenjörsmässighet Arbetslivsrepresentation i olika organ Alumniuppföljningar och alumnienkät 90% jobbar inom ett för utbildningen relevant område. 94% anser att utbildningen, åtminstone delvis, är relevant för de arbetsuppgifter de har idag. De generella färdigheter som tränats under utbildningen och som alumnerna anser sig ha mest nytta av är labbvana, att skriva rapporter, att arbeta i projekt samt muntlig presentationsteknik. 40% av alumnerna angav att de fått jobb redan innan de tagit ut sin examen, 65% angav att de fått jobb inom 3 månader och 82% inom ett halvår efter examen. Samarbeten (NFC, RMV, Alcontrol, SundaHus, AkzoNobel,…)

21 Kvalitetsrapport KA: 5. Arbetslivsperspektiv Lägesbedömning:
Vår bedömning är att alumnerna är väl förberedda för yrkeslivet då de avslutat sin utbildning. Det nära samarbetet med arbetsplatserna som nämnts ovan är av stor vikt för programmet och måste värnas. Att arbeta vidare med: Just nu identifieras inga särskilda åtgärder avseende arbetslivs- perspektivet på KA-programmet.

22 Kvalitetsrapport KA: 6. Studentperspektiv Bedömningsgrunder:
Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Studentrepresentation Återkoppling från studenter Bilaga 6: hantering av kursutvärderingar, studentundersökningen, reflektionsdokumenten, möten Exempel från KA (SU )

23 Kvalitetsrapport KA: 6. Studentperspektiv Lägesbedömning:
Vår bedömning är att studenternas synpunkter framkommer på ett bra sätt via flera olika kanaler. Att arbeta vidare med: Reflektionsdokumenten behöver utvecklas och processerna för hanteringen måste ses över, vilket redan nämnts under avsnittet om nyckeltal.

24 Kvalitetsrapport KA: 7. Jämställdhetsperspektiv Bedömningsgrunder:
Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Studentgruppens sammansättning Examinatorsgruppens sammansättning - 45% manliga och 55% kvinnliga examinatorer på obligatoriska kurserna - Första terminen är hälften av examinatorerna Utformning och genomförande - Olika typer av läraktiviteter - Hur projektgrupper sätts samman Allmänna aktiviteter Exempel: Quintek, bemötandekursen, …. Vidgat: språkstöd, stöd för funktionsnedsättning, likavillkorsarbete Studentgruppen: Andel kvinnor Andel män Ht2013 48% 52% Ht2014 54% 46% Ht2015 25% 75% Ht2016 41% 59% Ht2017 60% 40%

25 Kvalitetsrapport KA: 7. Jämställdhetsperspektiv
Studieresultat uppdaterat på män/kvinnor: Antagna Avklarade hp efter termin 6 Kvinnor Män Totalt Ht2011 151 119 145 Ht2012 118 136 Ht2013 139 115 126 Ht2014 137 43

26 Kvalitetsrapport KA: 7. Jämställdhetsperspektiv Lägesbedömning:
Såväl studentgruppen som lärargruppen är som redovisats ovan mixad och i angelägna sammanhang är examinatorerna medvetna om jämställdhetsperspektivet. Inga synpunkter som ger anledning till att arbeta vidare med frågan har framkommit. Dock är genomströmningen på programmet generellt låg och det finns en markant skillnad då det gäller studieprestationen mellan män och kvinnor, vilket föranleder att man bör titta mer på vilka faktorer som gör att studenter inte slutför programmet. Att arbeta vidare med: Fundera tillsammans med övriga programnämnder kring vilka krav breddad rekrytering och breddat deltagande ställer på oss och hur vi kan hantera det och därmed öka genomströmningen.


Ladda ner ppt "LiUs kvalitetssäkringssystem + pilotutvärdering av KA"

Liknande presentationer


Google-annonser