Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Etik & moral
4
Vad ska jag kunna? E C A Resonera om vad som är rätt och fel i vardagen, moraliska frågor och vad det innebär att göra gott. Enkla resonemang Utvecklade resonemang Välutvecklade resonemang Använda etiska begrepp och förstå vad de betyder I huvudsak. För resonemanget framåt. Relativt väl. För resonemanget framåt. Fördjupar och breddar. Väl fungerande sätt.
5
Hur ska jag arbeta? V. 2-5 göra uppgifter med olika begrepp och förklaringar tillsammans i klassen lyssna på kortare noveller och samtala om vad som är rätt och fel i olika situationer skapa ordmoln med etiska begrepp och förklaringar diskutera olika case i par kahoot
6
Hur ska jag visa att jag kan?
göra ett ordtest på etiska begrepp läsa ett case och resonera skriftligt eller muntligt om konsekvenser av olika handlanden i en viss fråga samtala om en novells innehåll med några kompisar – spela in på en ipad.
7
Solidaritet Ansvar Jämställdhet Rättvisa Jämlikhet Empati
8
Ansvar, Rättvisa, jämlikhet?
• Där jag bor finns en idrottshall. Där tränar ett lag med killar och ett lag med tjejer. Lagen får fem timmars träning i veckan vardera. • En ordning som följer principen om alla människors lika rättigheter och att personer belönas eller straffas för sina handlingar.
9
Ansvar, empati, jämlikhet?
• Den person som sköter sig, sina plikter, gör det som ska göras. • Skyldighet att vara den som ser till att något blir rätt utfört.
10
rättvisa, empati, jämlikhet?
•Förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. • Om någon råkar ut för en olycka så känner jag mig ledsen för hans/hennes skull. • En positiv känsla. • Motsats - likgiltig, opåverkad, kallsinnig, iskall
11
rättvisa, ansvar, jämlikhet?
• I Sverige är det tillåtet med samkönade äktenskap. Det innebär att man får gifta sig med någon med samma kön som man själv har. • Likställdhet, likvärdighet, demokrati • Alla människor är likvärdiga oavsett ras, språk, kroppens storlek, intelligens osv
12
eMpati, ansvar, jämställdhet?
• Killar och tjejer ska behandlas lika. • Lika rättigheter för män och kvinnor.
13
ansvar, rättvisa, solidaritet?
Om jag ser att någon annan känner sig utanför, visar jag att jag vill vara kompis med den personen. • Sammanhållning, kamratanda
14
Etiskt dilemma Vännerna Keyla och Maria Keyla och Maria har varit kompisar sedan de gick i förskolan. Nu går de i sexan och håller fortfarande ihop. Det är inte bara de två längre utan nu har de också fått nya kompisar: Isabelle, Max, Ali och Josef. De är tillsammans på rasterna i skolan och ibland även på eftermiddagarna. Keyla har varit lite bekymrad ett tag. Maria är hennes bästa vän, men hon luktar svett. Det är inte bara Keyla som känner det, för de andra i gänget har pratat om Marias svettlukt med Keyla. De tycker att det är äckligt och vill att Keyla ska prata med Maria om det. Keyla vet inte vad hon ska göra. Hon märker att kompisarna tar avstånd från Maria och att de börjar dra sig undan utan att säga något. Keyla funderar på om hon ska prata med Maria, som nog blir ledsen då, eller om hon ska låtsas som ingenting och hoppas att Maria kommer att märka det själv.
15
ansvar orätt rätt skyldighet schyst
Hur tycker du Keyla ska göra? Varför tycker du så? Vilka följder kan det få för de olika inblandade? ansvar orätt rätt skyldighet schyst
16
Hur Keyla skulle kunna. Utveckling av resonemang genom konsekvensbeskrivning och perspektivbyte. Etiska begrepp på ett fungerande sätt i resonemanget. resonemang Nivå E Nivå C Nivå A Resonera kring situationen genom att beskriva hur Keyla skulle kunna handla. Använd minst två etiska begrepp på ett ganska bra sätt genom att visa förståelse för vad de betyder. Resonera kring situationen genom att uppmärksamma möjliga konsekvenser av Keylas handlingar. Resonemanget ska innehålla en relevant konsekvensbeskrivning eller ett eller flera perspektivbyten. Använd minst två etiska begrepp på ett bra sätt genom att visa på ett ganska bra sätt att begreppen är relevanta i situationen. Resonera kring situationen genom att uppmärksamma både möjliga konsekvenser av Keylas handlingar och hur situationen kan uppfattas av olika inblandade. Resonemanget ska innehålla en relevant konsekvensbeskrivning och ett eller flera perspektivbyten. Använd minst två etiska begrepp på ett mycket bra sätt genom att visa att begreppen är relevanta i situationen.
17
Ej e-nivå ”Jag tycker att Maria ska ha ansvar om sin Hygien och jag tycker att Keyla inte är schysst när hon gör så. Hon sårar faktiskt Maria Varför jag tycker så är för att man känner inte bra i hjärtat Keyla kan hjälpa henne.” Kommentar till elevsvar som inte når nivå E. Eleven svarar inte på hur Keyla skulle handla och resonerar därmed inte kring situationen på ett godtagbart sätt.
18
E nivå ”Jag tycker att Maria får ta ett eget ansvar för det. För jag tror att hon skulle bli ledsen om man sa det till henne. Men man kan kanske ha en schysst ton och berätta snällt för Maria så hon förstår. Så tycker jag! Kommentar till elevsvar nivå E. Eleven använder två etiska begrepp (ansvar och schysst) och visar en godtagbar förståelse för deras innebörd. Eleven resonerar om hur Keyla skulle kunna handla.
19
Exempel nivå C ”Jag tycker att Keyla ska säga till maria att hon luktar svett och bör därför använda deodorant. Men det kan ju vara så att hon använder deodorant men den deodoranten hon använder kanske bara varar i 10 minuter. Och Keyla vill nog vara schyst mot sin ”bästis”. Jag tycker att Keyla har lite ansvar för sin ”bästis”, för dom har ju varit ”bästisar” sedan förskolan. Det känns som att Keyla skulle kunna säga att maria luktar svett. Men man vill ju inte såra maria. För om man sårar maria kanske hon inte vill vara ” bästis” med Keyla längre. Det är inte bra att blanda in några andra, för då blir det veldigt jobbit för maria.” Kommentar till elevsvar nivå C Eleven använder två etiska begrepp (schyst och ansvar) på ett sätt som visar att begreppen är relevanta i situationen genom att beskriva att Keyla vill vara schyst mot sin kompis och genom att argumentera för att Keyla har ”lite ansvar” för Maria då de varit vänner sedan förskolan. Resonemanget är utvecklat då det innehåller relevanta konsekvensbeskrivningar. Till exempel ”att om man sårar maria vill hon kanske inte vara ”bästis” med Keyla längre” och ”Det är inte bra att blanda in några andra, för då blir det veldigt jobbit för maria.”
20
Exempel nivå A Jag tycker att Keyla ska berätta för Maria att hon luktar illa. Därför att Maria förlorar vänner på det men hon måste ju ändå ta ansvar för sin egen kropp. Om Keyla håller det inom sig så kommer hon att få dåligt samvete för att hon inte sa något. Det är ju schyst att man bryr sig om sin kompis och gör det som är rätt. Då får hon ju tillbaks sina vänner. Keyla kan ju också ge sin bästa kompis Maria tips på hur hon kan göra för att inte lukta svett. Jag tror att Maria kanske kommer att bli ledsen först men hon tar säkert ansvar när hon fått reda på det.” Eleven använder flera etiska begrepp (samvete, schyst, rätt och ansvar) på ett väl fungerande sätt genom att begreppen är relevanta i situationen. Eleven gör några relevanta konsekvensbeskrivningar, t.ex. när eleven beskriver vad som kan påverka att Maria förlorar respektive får tillbaka sina vänner. Resonemanget kan anses som välutvecklat då eleven även gör ett perspektivbyte: Eleven resonerar om Keyla som kan känna sig skyldig om hon håller det inom sig och om Maria som kanske blir ledsen när hon fått reda på att hon luktar svett.
21
jämlikhet Etiska begrepp empati solidaritet jämlikhet Motivering:
Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. Killar och tjejer ska behandlas lika. empati solidaritet jämlikhet Motivering: jämlikhet
22
solidaritet Etiska begrepp rättvisa solidaritet jämlikhet
Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. b) Om jag ser att någon annan känner sig utanför, visar jag att jag vill vara kompis med den personen. rättvisa solidaritet jämlikhet Motivering: solidaritet
23
rättvisa Etiska begrepp rättvisa solidaritet empati
Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. c) Där jag bor finns en idrottshall. Där tränar ett lag med killar och ett lag med tjejer. Lagen får fem timmars träning i veckan vardera. rättvisa solidaritet empati Motivering: rättvisa
24
jämlikhet Etiska begrepp
Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. d) I Sverige är det tillåtet med samkönade äktenskap. Det innebär att man får gifta sig med någon med samma kön som man själv har. rättvisa solidaritet jämlikhet Motivering: jämlikhet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.