Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Monoteistiska religioner
2
TA FRAM: portfolieboken penna sudd lim
3
Lektion: 1.Ny planering 2.Kahoot - repetition 3. Textläsning, tillsammans 4. Jämförelse VENN diagram, uppgift i par Mål: Kunna jämföra två religioner med varandra och se skillnader och likheter
4
Vad ska jag kunna? berätta om heliga platser/rum, ritualer och levnadsregler berätta om likheter och skillnader mellan några religioner berätta om samband mellan religiösa uttryck och tankegångar inom religionerna berätta om hur livsfrågor kan uttryckas i olika religioner och vad de kan betyda för människor söka information om religioner och använda olika källor berätta om källors användbarhet
5
Hur ska jag arbeta? lyssna på genomgångar av Pernilla se på filmer
jobba med bilder och ord i par göra kahoot göra sant eller falskt jobba med venndiagram jobba med att läsa text från Gleerups digitala material i religion och svara på frågor i par göra ett eget kahoot/sant eller falskt med en kompis göra en egen power point om två religioner, likheter och skillnader göra en presentation av min pp för halvklass
6
Hur ska jag visa att jag kan?
göra ett test kring källor /livsfrågor och faktakunskaper om religionerna göra en power point med likheter och skillnader på två religioner presentera min power point för en grupp
7
kahoot inloggning
8
Gleerups digitala läromedel 4-6 digitalt läromedel
JUDENDOM Gleerups digitala läromedel 4-6 digitalt läromedel
9
Gleerups digitala läromedel 4-6 digitalt läromedel
KRISTENDOM Gleerups digitala läromedel 4-6 digitalt läromedel
11
Troendes namn Heliga/Viktiga personer Central tanke Budskap
Jämför Kristendomen och Judendomen Punkter att jämföra från texten Storlek (minsta, äldsta, lika stor) Ålder (äldst, yngst, årtusende) Grundare (person) Helig bok (namn, delar) Helig plats, religionens plats (land, stad) Helig byggnad (gudstjänstlokal) Troendes namn Heliga/Viktiga personer Central tanke Budskap Meningen med livet Religiös ledare Högtider
12
Monoteistiska religioner Islam – moskén och koranen
13
TA FRAM: So- mapp penna sudd lim
14
Mål: Kunna berätta om moskén och jämföra med en kyrka.
Lektion: 1. Moskén – bild och text 2. Tankekarta 3. Genomgång arbetsblad 4. Pernilla berättar om ”Ödets natt”. 5. Textruta om Koranen. 6. Jämförelse Koranen/Bibeln 7. Fatimas hand Mål: Kunna berätta om moskén och jämföra med en kyrka. Kunna berätta om Koranen och jämföra med Bibeln.
15
Moskén är en plats för gudstjänst
Moskén är en plats för gudstjänst. Ordet moskébetyder: plats där man knäböjer. Detta är med andra ord den plats där man visar sin underdånighet inför Allah, islams ende gud. I en moské finns inga bilder. Allah får inte avbildas. En plats för bön och gudstjänst Världens första moské var Muhammeds hus i staden Medina. Huset byggdes för att Muhammed skulle kunna be tillsammans med sina anhängare, och redan då kallade man till bön från husets tak på samma sätt som idag. Nu är dock moskéerna större och därför kallar man idag från ett högt torn, en så kallad minaret. Ren i kropp och själ Innan man går in i en moské ska man tvätta ansikte, händer och fötter. Renlighet är en del av islams livsmönster. Tvättningen innebär att man vill vara ren både till kropp och själ inför Gud. Skorna lämnas kvar utanför och helgedomens inre är täckt med vackra mattor. Det saknas bänkar i moskén.
16
MOSKÉ ELLER KYRKA? Skillnader / Likheter Utanpå
17
Korset halvmånen
18
Peterskyrkan, Rom Gyllene Kupolen / Klippmoskén Jerusalem
19
MOSKÉ ELLER KYRKA? Skillnader / Likheter inuti
20
Skillnader /Likheter?
21
I den stora moskén i staden Kuwait ber männen till höger och kvinnorna till vänster, avskilda av en vägg. Nischen (mihrab) i väggen visar i vilken riktning man ska be, mot Mekka. Bredvid nischen finns en predikstol (minbar).
22
Moské eller kyrka? Hur vet vi det?
23
Moské eller kyrka? Hur vet vi det`?
24
Moské eller kyrka? Hur vet vi det`?
25
Moské
27
Monoteistiska religioner Islam –koranen och de fem pelarna
Religion 6b ons Monoteistiska religioner Islam –koranen och de fem pelarna
28
TA FRAM: So- mapp penna sudd lim
29
Lektion: 1. Pernilla berättar om ”Ödets natt”. Mål:
5. Textruta om Koranen. 6. Jämförelse Koranen/Bibeln 7. Fem pelarna repetition 8. Arbetsblad Mål: Kunna berätta om Koranen och jämföra med Bibeln. Veta vad de fem pelarna står för.
31
Läses från höger till vänster. Vackert utsmyckat.
32
koranen Betyder läsning
Kopia av den sanna Koranen som finns hos Allah i himlen. Muhammeds uppenbarelser. Flera viktiga personer ex Abraham(samma som i Kristendomens Bibeln och Judendomens Tanak). Guds ord med budskap till människorna och kommer direkt från Allah genom Muhammed. Koranen får inte ifrågasättas eller förändras. Ska läsas på arabiska, det språk den skrevs på. Indelad i avsnitt som kallas suror. Finns 114 suror. Finns råd och regler om vad som är rätt och orätt. Få berättelser.
33
Läses från vänster till höger. Endast text.
34
bibeln Betyder böcker (66 st) 2 delar: GT och NT (Jesus)
Varje bok är indelad i kapitel och verser. Skriven av flera människor. Flera viktiga personer ex Abraham(samma som i Islams Koranen och Judendomens Tarnak). Guds ord med budskap till människorna Kan läsas på många språk. Ursprungsspråk hebreiska. Finns råd om hur man ska leva bra liv. Många berättelser. bibeln
36
Fem pelarna
37
Trosbekännelsen Den första pelaren är tron:
Jag vittnar om att det finns ingen gud utom Gud och att Muhammed är hans profet. Den här trosbekännelsen kallas Shahada på arabiska. Det betyder vittnesbörd. Den säger vad muslimer ska tro. Den är enkel och säger att det finns bara en enda Gud, Allah, och att Muhammed är hans profet. I kristendomen tror man att Jesus också var gudomlig, en del av Gud, precis som den helige Ande. Så är det inte i islam och det är viktigt att det står i trosbekännelsen.
38
Fem pelarna
39
Bönen Alla muslimer ska egentligen be fem gånger varje dag vid speciella tidpunkter med huvudet vänt mot den heliga staden Mekka. Man kan be på den plats man är just då eller i en moské. Ordet moské betyder just ”plats där man ber” på arabiska. Bredvid moskén finns ett torn som kallas minaret. Därifrån ropas bönetimmarna ut. Förr var det en man som stod i tornet och ropade, men idag använder man oftast en inspelad röst istället. En tradition som är viktigt för muslimer är att tvätta sig innan man ber. Man tvättar sig om händerna och underarmarna, om fötterna och nederdelen av benen och om ansiktet. Sedan lägger man sig på knä på en speciell bönematta och ber med pannan mot marken. Äldre människor, som bett troget hela sitt liv, kan få hård och tjock hud i pannan. Det visar att man bett mycket och det är man stolt över. Middagsbönen på fredagar är veckans viktigaste bönetillfälle. Då samlas man i moskén för att be tillsammans. I muslimska länder är man ledig på fredagen. Då leds bönen av en imam som också berättar och förklarar Koranen. Imamen leder fredagsbönen, ger råd i religiösa frågor, leder vigslar och begravningar och undervisar om Koranen. De flesta imamer är män men det finns även kvinnliga imamer. Den viktigaste bönen kallas Al-Fatiha. Det är inledningen i den första suran i Koranen, som du kunde läsa tidigare i avsnittet. Den är med vid alla bönetillfällen på dygnet.
40
Fem pelarna
41
Den religiösa skatten - Allmosan
Den religiösa skatten eller avgiften kallas zakat på arabiska. Det är pengar eller något annat som man ger bort till människor som har det svårt. Från början var avgiften ett sätt att ta hand om samhällets alla fattiga och sjuka människor, de som inte kunde försörja sig själva. Muslimer menar att Muhammed, med Allahs hjälp, ville bygga upp ett samhälle som var bra för alla. Numera betalar man den religiösa skatten en gång om året. Ofta lämnar man den till den moské man brukar besöka. När man ger till andra måste det vara uppriktigt. Troende muslimer menar att det är viktigt att ge av kärlek till dem som har det svårt. Koranen säger att sådant man ger frivilligt till andra människor som behöver hjälp är mer värt än att bara ge det man måste.
42
Fem pelarna
43
Fastan Under fastan varken äter eller dricker muslimer, så länge som solen är uppe. Det är svårt att inte äta och dricka under en hel dag. Därför behöver inte små barn, gravida kvinnor, gamla eller sjuka människor fasta. Fastan infaller under månaden ramadan, som är den nionde månaden under det islamiska året. När solen gått ner får man lov att äta och dricka. I vissa delar av världen kan det bli en lång väntan innan man får äta. Så är det till exempel i Sverige på sommaren. Fastan är till för att man ska kunna förstå hur fattiga och svältande människor känner. Det är också ett sätt att lära sig att behärska sig, alltså stå ut med att vänta på något. Att fasta kan vara ett sätt att koncentrera sig på Gud. Det sägs också att profeten Muhammed fastade när han tog emot Koranen. För många muslimer är det den främsta anledningen att fasta.
44
Fem pelarna
45
Vallfärden Någon gång i sitt liv ska en troende muslim göra en vallfärd, om man har möjlighet. En vallfärd är en resa till en helig plats. Inom islam går vallfärden, hajj, till Mekka. I Mekka finns Kaba, en helig byggnad som sägs vara byggd av Abraham och hans son Ismael. Kaba har formen av en kub och står på gården till den stora moskén i Mekka. Vallfärden gör man under den sista månaden på året. Då är det väldigt mycket människor i Mekka. Många har vita kläder på sig för att markera att alla är lika. När man gör vallfärden ska man bland annat vandra sju varv runt Kaba. I ett av hörnen på Kaba finns en speciell sten inmurad. Den sägs komma från paradiset. Det är långt ifrån alla som kommer så nära Kaba under vandringen att de kan se, eller kyssa stenen. Alla som är muslimer kan inte göra vallfärden till Mekka. För många kostar det för mycket pengar. Andra tycker att det är viktigare att till exempel skänka mer pengar till medmänniskor som behöver det.
46
Fem pelarna
47
Vad kommer du ihåg?
48
Monoteistiska religioner Islam –koranen och de fem pelarna
Religion 6a Tor Monoteistiska religioner Islam –koranen och de fem pelarna
49
TA FRAM: So- mapp penna sudd lim
50
Lektion: 1. Pernilla berättar om ”Ödets natt”. Mål:
5. Textruta om Koranen. 6. Jämförelse Koranen/Bibeln 7. Fem pelarna repetition 8. Arbetsblad Mål: Kunna berätta om Koranen och jämföra med Bibeln. Veta vad de fem pelarna står för.
51
Läses från höger till vänster. Vackert utsmyckat.
52
koranen Betyder läsning
Kopia av den sanna Koranen som finns hos Allah i himlen. Muhammeds uppenbarelser. Flera viktiga personer ex Abraham(samma som i Kristendomens Bibeln och Judendomens Tanak). Guds ord med budskap till människorna och kommer direkt från Allah genom Muhammed. Koranen får inte ifrågasättas eller förändras. Ska läsas på arabiska, det språk den skrevs på. Indelad i avsnitt som kallas suror. Finns 114 suror. Finns råd och regler om vad som är rätt och orätt. Få berättelser.
53
Läses från vänster till höger. Endast text.
54
bibeln Betyder böcker (66 st) 2 delar: GT och NT (Jesus)
Varje bok är indelad i kapitel och verser. Skriven av flera människor. Flera viktiga personer ex Abraham(samma som i Islams Koranen och Judendomens Tarnak). Guds ord med budskap till människorna Kan läsas på många språk. Ursprungsspråk hebreiska. Finns råd om hur man ska leva bra liv. Många berättelser. bibeln
56
Fem pelarna
57
Fem pelarna
58
Fem pelarna
59
Fem pelarna
60
Fem pelarna
61
Fem pelarna
62
Vad kommer du ihåg?
63
Monoteistiska religioner Synen på livet och döden
64
Lektion: 1. Synen på livet och döden. Genomgång. Mål:
2. Rätt religion med rätt påstående. Mål: Kunna berätta om vad de olika religionerna har för syn på döden och livet.
65
Vem skapade jorden och människan?
66
Muslimer tror att Allah har skapat världen och människorna.
Islam Första delen av Tanakh, läran eller Tora, börjar med berättelsen om hur Gud skapade världen. Gud skapade jorden och allt liv på sex dagar och på den sjunde dagen vilade han. De första människorna kallas för Adam och Eva. judendom Första delen i GT – Moseboken berättas det om att Gud skapade världen och människan – Adam och Eva på sex dagar och på den sjunde vilade han. kristendom
67
Vad händer efter döden?
68
Muslimer tror på ett liv efter döden
Muslimer tror på ett liv efter döden. Om man levt rätt kan man då få leva med Allah i paradiset. Den som inte levt efter Allahs vilja kommer att straffas på Domens dag enligt muslimer. Islam Judendomen anser att det finns ett andligt tillstånd efter döden. Det kan inte beskrivas i detalj. Judendomen lägger dock vikten på livet, inte på livet efter detta. judendom Efter döden väntar en evig himmel eller ett evigt helvete. Den som tror att Jesus är Guds son kommer till himlen. Där finns ingen sjukdom eller sorg. kristendom .
69
Tron på Gud?
70
Islam judendom kristendom
Allah (Gud) är en. Allah vill människorna väl och är förlåtande. Men det är viktigt att människorna tar ansvar för sina handlingar. Allah förlåter den person som ångrar det som den gjort fel. Islam Jahve (Gud) är en. Det judiska folket har blivit utvalt att vara Guds folk och ett föredöme för andra. Det finns en plats som Gud har menat ska vara judarnas plats på jorden och det är Israel. Gud har gett judarna regler för hur de ska leva. judendom Gud (Herren) är en. Jesus är Guds son. Gud älskar människan. Det är endast genom tron på Jesus som Guds son som man kan få kontakt med Gud och bli förlåten för fel man gjort. kristendom
71
Vad är meningen med livet?
72
Meningen med livet är att leva rätt och följa de fem pelarna.
Islam Meningen med livet är att leva efter 10 Guds bud tillsammans med sina medmänniskor. judendom Meningen med livet är att tro på Jesus som Guds son och göra gott mot andra människor. kristendom
73
. Söndagen är den stora gudstjänstdagen.
Söndagen är den stora gudstjänstdagen. När man ber vänder man sig mot födelsestaden för religionens största profet. Här kan man besöka Klagomuren, en rest av det förstörda templet. Här kan man besöka Peterskyrkan och ibland lyssna på påven. Här kan man besöka den heliga byggnaden Kaba. I religionens heliga skrift Koranen finns råd och regler. Ett viktigt mål i livet är att vallfärda till Mekka. Viktigt är att följa 10 Guds bud. Canada is a poor country and many people moves to other countries. Canada has a lot of big cities close to USA: . v
74
I religionens heliga skrift Tanakh finns regler för hur man ska leva sitt liv.
En kippa används när man går in i den heliga byggnaden för att visa respekt för Gud. Man tar av skorna när man går in i den heliga byggnaden för att visa respekt för Gud. I denna religion tror man på Gud, Jesus och Den helige Ande – treenigheten. I denna religion är sabbaten vilodag. Efter detta livet väntar ett paradis. Efter detta livet väntar en himmel för de som tror på Jesus som Gud son. I denna religionen fokuserar man mer på livet nu än döden. Canada is a poor country and many people moves to other countries. Canada has a lot of big cities close to USA: . v v v v v v
75
Monoteistiska religioner Viktiga städer
Religion 6b tor Monoteistiska religioner Viktiga städer
76
Mål: Kunna berätta om varför Jerusalem är en viktig stad i de olika religionerna. Lektion: 1.Viktiga städer -genomgång. 2. Nyheter 3. Textläsning i boken. 4.Arbetsblad 5.Vad kommer du ihåg?
77
TA FRAM: So- mapp penna sudd lim
78
Islam Jerusalem Judendom Jerusalem Kristendom Jerusalem Mekka Medina
Viktiga städer
79
Islam Jerusalem Mekka Medina
Jerusalem – Både judar, kristna och muslimer ser Jerusalem som en helig stad. Enligt islams traditioner var det från ett berg i Jerusalem som Muhammed gjorde sin himmelsfärd. Idag ligger en stor moské som kallas Klippmoskén på den platsen. Jerusalem ligger i Israel.. Medina – Muslimer ser Medina som islams näst heligaste stad. Här finns bland annat Muhammeds grav. Medina ligger också i Saudiarabien. Mekka – Muhammeds födelsestad. Här finns också Kaba, byggnaden som sägs vara byggd av Abraham och hans son Ismael. Mekka är en helig stad och muslimer över hela världen vänder sig i riktning mot Mekka när de ska be. Mekka ligger i Saudiarabien. Islam Jerusalem Mekka Medina
80
Jerusalem viktig för tre religioner
81
Viktiga städer s
83
Vad kommer du ihåg?
84
Monoteistiska religioner Viktiga städer
Religion 6a tor Monoteistiska religioner Viktiga städer
85
Mål: Kunna berätta om varför Jerusalem är en viktig stad i de olika religionerna. Lektion: 1.Viktiga städer -genomgång. 2. Nyheter 3. Textläsning i boken. 4.Arbetsblad 5.Vad kommer du ihåg?
86
TA FRAM: So- mapp penna sudd lim
87
Islam Jerusalem Judendom Jerusalem Kristendom Jerusalem Mekka Medina
Viktiga städer
88
Islam Jerusalem Mekka Medina
Jerusalem – Både judar, kristna och muslimer ser Jerusalem som en helig stad. Enligt islams traditioner var det från ett berg i Jerusalem som Muhammed gjorde sin himmelsfärd. Idag ligger en stor moské som kallas Klippmoskén på den platsen. Jerusalem ligger i Israel.. Medina – Muslimer ser Medina som islams näst heligaste stad. Här finns bland annat Muhammeds grav. Medina ligger också i Saudiarabien. Mekka – Muhammeds födelsestad. Här finns också Kaba, byggnaden som sägs vara byggd av Abraham och hans son Ismael. Mekka är en helig stad och muslimer över hela världen vänder sig i riktning mot Mekka när de ska be. Mekka ligger i Saudiarabien. Islam Jerusalem Mekka Medina
89
Jerusalem viktig för tre religioner
90
Viktiga städer s
94
Vad kommer du ihåg?
95
Monoteistiska religioner Källor
Religion 6a fre Monoteistiska religioner Källor
96
Mål: Lektion: 1.Gemensam uppgift källor. 2. Enskild uppgift källor.
Kunna välja källa och motivera varför du väljer just den. Lektion: 1.Gemensam uppgift källor. 2. Enskild uppgift källor. 3. Vad kommer du ihåg?
97
TA FRAM: So- mapp penna sudd
98
Källor Använd minst två av källorna och stryk under sammanlagt fem meningar i källorna som handlar om den kristna påsken och som enbart har med religion att göra.
103
Källor Tänk dig att du ska hålla ett föredrag om den kristna påsken för dina klasskamrater. Vilka av källorna skulle du använda dig av för att få information till ditt föredrag om den kristna påsken? Varför skulle du använda dessa källor?
108
Källor Varför skulle du inte använda de andra källorna? Motivera utförligt.
113
Monoteistiska religioner Källor
114
Mål: Lektion: 1.Gemensam uppgift källor. 2. Enskild uppgift källor.
Kunna välja källa och motivera varför du väljer just den. Lektion: 1.Gemensam uppgift källor. 2. Enskild uppgift källor. 3. Vad kommer du ihåg?
115
TA FRAM: So- mapp penna sudd
116
Källor Använd minst två av källorna och stryk under sammanlagt fem meningar i källorna som handlar om den kristna påsken och som enbart har med religion att göra.
121
Källor Tänk dig att du ska hålla ett föredrag om den kristna påsken för dina klasskamrater. Vilka av källorna skulle du använda dig av för att få information till ditt föredrag om den kristna påsken? Varför skulle du använda dessa källor?
126
Källor Varför skulle du inte använda de andra källorna? Motivera utförligt.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.