Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ledningsgruppen för 4-kantens gymnasiesamverkan ger i uppdrag åt utbildningsgruppen att: Särskilt se över de estetiska programmen inom samverkansområdet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ledningsgruppen för 4-kantens gymnasiesamverkan ger i uppdrag åt utbildningsgruppen att: Särskilt se över de estetiska programmen inom samverkansområdet."— Presentationens avskrift:

1 Ledningsgruppen för 4-kantens gymnasiesamverkan ger i uppdrag åt utbildningsgruppen att:
Särskilt se över de estetiska programmen inom samverkansområdet ur ett samordningsperspektiv på längre sikt förslag läsår

2

3 Antagning till Estetiska programmen 4-kanten (källa: antagningsstatistik från 4-kantens kansli, slutlig antagning)

4

5 Avhopp Estetiska programmen 4-kanten (källa: syv- skolorna)
Läsår: Boden: Luleå Piteå

6 Sammanfattningar av SWOT
Estetiska programmet 2017 – kommun: Luleå Rektor: Ewa Lundström Inriktning/ar: Bild, Dans, Es-Med, Musik, Teater Sammanfattande analys: Luleå har bästa förutsättningarna att samarbeta med olika kulturinstitutioner. Övningsskolprojektet en möjlighet som för oss nära våra framtida kollegor. Storleken på gymnasieskolan ger brett utbud av individuella val (extra meritpoäng) Studie- och yrkesvägledningen måste förbättras på grundskolan, ett mer etiskt förhållningssätt krävs. Ej omformulera elevers önskemål, informera! Fördomar om programmet måste bort! Mycket görs idag kring marknadsföringen av programmet och skall utvecklas. Finns ett starkt sug efter workshops, föreläsningar etc i grundskolan. Sviktande elevunderlag-färre lärare och lärarbrist- större grupper- Estetiska programmet 2017 – kommun: Piteå Rektor: Åsa Wengelin Inriktning/ar: Bild, Dans, Es-Med, Musik, Sammanfattande analys: Piteås har många styrkor i att det finns en röd tråd i dansen och musiken från grundskolan upp till musikhögskola Piteå är en av tre orter (Sthlm + Gtb ) som har balettskola kopplat till balettakademin (vidare studier) Stor utmaning kring Bild i Piteå. Har haft elever med AST men nu lågt/inget sök? Media stabilt efter det att media går under ES Måste bli bättre studie- och yrkesvägledning i åk 8-9. Mer information inte vägleda bort från ES.

7 Estetiska programmet 2017 – kommun: Boden
Rektor: Kathryn Magito Inriktning: Musik Sammanfattande analys: Verksamheten är på topp på ES Boden både musiksidan och även i övriga ämnen där bredden och många valmöjligheter finns för eleverna och med en mycket bra studiemiljö där eleverna kan vistas även på kvällar/helger. Finns en stor känsla för programmet, eleverna känner att personalen är ett team med hög och bred kompetens. Finns en stark tradition från slutet av -80 talet Musik Boden – verksamhetens goda rykte lever kvar – elever söker från hela Norrbotten. (Färre nu pga. regler inack ) Studie- och yrkesvägledarna på grund måste sprida rätt info, inte säga att det är mer ”safe” att läsa S. Måste vara tydligt att det är högskolebehörighet. Älvsbyn gymnasiechef Mona Brännmark ang. Estetiska programmet Älvsbyns gymnasium ser inget framtida behov av estetiska program eller inriktningar. Finns ingen efterfrågan i dagsläget. För tillfället finns inriktningen Medier, information och kommunikation på Samhälls- programmet. Få elever varje läsår som söker denna inriktning.

8 Sammanfattning av elevintervjuer ES programmen Boden, Luleå och Piteå
- När elever sökte till estetiska programmet har de i de flesta fall haft helt klart för sig tidigt att de vill gå estet och just den inriktningen och är ett 1:a hands val. De har upplevt sig som ”starka” att de har valt utifrån att kunna kombinera ett brinnande intresse med en utbildning som ger behörighet till högre studier. - Många har känt att det funnits en misstro mot utbildningen från omgivningen från föräldrar, vänner, skolan etc; rykten om flummutbilning, att man inte blir något, man får inget jobb, att det inte ger behörighet till högre studier. - Många upplever också att studie- och yrkesvägledningen på skolan inte har varit bra och informativ när de sagt att de vill söka till ES. I många fall har syv då lett in dem på att titta på andra utbildningsvägar. En del har också uppfattningen att SYV inte visste/kunde ngt om ES. - När det nu går utbildningen lovordar de flesta utbildningen för att det är så bra stämning och samarbete mellan inriktningar, årskurser och lärare. När de pratar med andra elever på andra program får de till sig att det är unikt för ES samarbetet mellan årskurserna. - I ett framtidsperspektiv ser de stora möjligheter i sina yrkesval eftersom utbildningen är bred och ger behörighet till högre studier. De flesta har förhoppningen att kunna arbeta inom sitt estet område, kombinera med annat eller ha det på sidan av. - Tips som eleverna främst vill komma med är att studie- och yrkesvägledningen måste bli bättre på grund kring ES, bättre marknadsföring av programmet på Öppet hus etc, eleverna på ES skulle kunna göra filmer och uppträdanden för att föra fram ES och träffa framtida elever på skolor.

9 Sammanfattande kommentarer elevernas svar om rörligheten…
Om inte den ES inriktning som de valt funnits i Luleå hade majoriteten valt annan ES inriktning eller annat program i Luleå. (71%) Skillnad på hur de tänker nu och hur de tänkte i 9:an Om inte den ES inriktning som de valt funnits i Piteå hade hälften valt annan ort men ej fyrkanten. Hälften hade valt Piteå annan ES eller program. Skillnad hur de tänker nu och hur de tänkte i 9:an. För Bodens elever var det viktigast att få gå den utbildning man helst vill gå (mu). Om musik ej fanns i Boden skulle de välja annan 4-kantskommun-musik. Obs hälften av de svarande var från ort utanför 4-kanten och hade valt Boden som nr1.

10 Vad skulle kunna vara möjliga förändringar/fördelningar på Estetiska programmen i 4-kanten?
ES BILD Luleå Piteå ES ESTETIK-MEDIA Luleå Piteå ESDANS Luleå Piteå spets ES MUSIK Boden Luleå Piteå ES TEATER Luleå Grönt = Kvar? Gult = ? För vidare diskussion Rött = lägg ner?

11

12

13 Frågor om rörlighet Luleå ES elever:
1. Var detta ditt första handsval? 100% ja. 2. Vad var viktigast: - Att få gå gymnasiet i hemkommunen (där du bor): 71% - Att få gå den gymnasieutbildning du helst vill gå: 29% 3. Hur långt kan du tänka dig att resa för att gå den gymnasieutbildning du helst vill gå? - Pendla dagligen: - Inackorderad: 29% 4. Vad tror du hade valt om inriktningen du valt inte funnits i Luleå? Annan inriktning på ES i Luleå: 1 bild valt dans, 1 dans valt media då men SA om valt nu Annat program i Luleå: 1 bild då valt SA men nu annat ES, 1 Mu-SA, 1 Dans - SA Den ES inriktningen du går nu men annan skola i 4-kanten: 1 Mu Annan ES inriktning/program i 4-kanten: Annan ort med den ES inriktningen: 1 Mu om inte 4-kanten, 1 Tea annan ort, Annan ES inriktning/program på annan ort: Sammanfattning: Om inte den ES inriktning som de valt funnits i Luleå hade majoriteten valt annan ES inriktning eller annat program i Luleå. (71%)

14

15

16 Frågor om rörlighet Piteå ES elever:
1. Var detta ditt första handsval? 83% 2. Vad var viktigast: - Att få gå gymnasiet i hemkommunen (där du bor): 50% - Att få gå den gymnasieutbildning du helst vill gå: 50% 3. Hur långt kan du tänka dig att resa för att gå den gymnasieutbildning du helst vill gå? - Pendla dagligen: 50% - Inackorderad: 50% 4. Vad tror du hade valt om inriktningen du valt inte funnits i Piteå? Annan inriktning på ES i Piteå: 1 bild valt media om nu, 1 dans valt media Annat program i Piteå: 1 dans valt SA , 1 media valt EE, 1 bild valt BA Den ES inriktningen du går nu men annan skola i 4-kanten: 1 bild Annan ES inriktning/program i 4-kanten: Annan ort med den ES inriktningen: Om valt idag: 1media och 2 dans annan ort om ej Piteå Annan ES inriktning/program på annan ort: Sammanfattning: Om inte den ES inriktning som de valt funnits i Piteå hade hälften valt annan ort men ej fyrkanten. Skillnad hur de tänker nu och hur de tänkte i 9:an.

17

18

19 Frågor om rörlighet Boden ES elever:
1. Var detta ditt första handsval? 100% 2. Vad var viktigast: Att få gå gymnasiet i hemkommunen (där du bor): - Att få gå den gymnasieutbildning du helst vill gå: 100% 3. Hur långt kan du tänka dig att resa för att gå den gymnasieutbildning du helst vill gå? - Pendla dagligen: 100% - Inackorderad: 100% (Hälften är inack- alla kan tänka sig det) 4. Vad tror du hade valt om inriktningen du valt inte funnits i Piteå? Annat program i Boden: 1st men kanske Mu Luleå om hen fått mer info och val idag Den ES inriktningen du går nu men annan skola i 4-kanten: 3st valt Piteå Mu, 2st Luleå Mu Annan ES inriktning/program i 4-kanten: Annan ort med den ES inriktningen Mu: 1st Skellefteå i 3:e hand Annan ES inriktning/program på annan ort: Sammanfattning: För Bodens elever var det viktigast att få gå den utbildning man helst vill gå (mu). Om musik ej fanns i Boden skulle de välja annan 4-kantskommun-musik. Obs hälften av de svarande var från ort utanför 4-kanten och hade valt Boden som nr1.

20 77% kvinnor i ett genomsnitt
Källa Siris - kommunerna Antal Andel Andel m läsår 16/17 elever kvinnor högutb elever i Ort Inriktning Totalt elever (%) K föräldr (%) årskurs 1 årskurs 2 årskurs 3 Boden Musik 49 66 63 17. 19 13 Luleå Bild och formgivning 37 89 70 15 9 Dans 8 .. 6 . 2 Estetik och media 43 69 64 16 14 57 12 23 Teater 18 78 3 Piteå 24 75 54 10 7 100 58 11 5 47 62 20 46 72 77% kvinnor i ett genomsnitt

21 Källa: Skolverket Variabler Samtliga huvudmän Riket totalt 2012 2013
2014 2015 2016 Elever, andel (%) på program ES . 8 7,9 7,4 6,8 6,1 Elever, andel (%) på program ES ES , Estetiska programmet. Andelen för respektive program beräknas som kvoten mellan elevantalet på respektive program dividerat med totala antalet elever oavsett program. Källa: Skolverket


Ladda ner ppt "Ledningsgruppen för 4-kantens gymnasiesamverkan ger i uppdrag åt utbildningsgruppen att: Särskilt se över de estetiska programmen inom samverkansområdet."

Liknande presentationer


Google-annonser