Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor Anna Nygren
3
Vad tittade jag på? Hur mycket används tjänsten på en dag? Och hur förhåller de sig till det? På vilket sätt används den? Vad ser användarna för positiva och negativa saker med tjänsten? På vilket sätt framställer en sig, eller vilken typ av bilder skickas? Skiljer det sig mellan tjejer och killar? Är de medvetna om vad snapchat får ut av deras användande?
4
Användning: Kommunikation Hitta nya vänner, många kompisar Förmedla budskap utan att behöva skriva Ansiktsuttryck, platser, humör, Filter- ha roligt Emojis- både i kommunikation och funktion. Lättanvänd Risker/nackdelar: Stress för att hålla uppe ”dagarna” Oro över kompisar som inte svarar/öppnar Trakasserier ”Nudes” ”Dickpicks” Vart tar bilderna vägen? Går åt mycket tid, beroende
6
Disihibition- när vi inte har samma begränsningar eller ”filter” på hur vi beter oss eller kommunicerar med andra.
7
Kopplingar till ”Vad gör unga på nätet?” (Dunkel, 2012)
Nätkultur - ”Nätkulturer är allt man kan göra på nätet och de kulturer som bildas kring dessa aktiviteter” Våra olika förhållanden till internet och dess olika funktioner beroende på generation, vilket kommer göra att vi tolkar det på olika sätt. Anonymitet, eller upplevd sådan eftersom vi inte kan se mottagarens reaktion. Genus och jämställdhet. Något förskjuten respons, skulle det kunna göra att tjejerna kan flytta fram positionerna något. Samtidigt kanske det finns en risk att stereotyper förstärks, tex genom sättet Snapchat används? Eller hur spel framställs? (Lite samma som vi dikuterade kring ”Datorspelandets dynamik”) Mer emotionella på nätet. Det kasnke kan påverka ovanstående tex att det är mer ok för killar att skicka hjärtan och pussande emojis? Funkar det inom könet också? Tänker att det säkert gör det bland tjejer men killar?
8
Mer kopplingar.... ”Om man ska sammanfatta vad unga gör på nätet kan man urskilja tre huvudspår: de roar sig, de umgås och de lär sig.” Inte helt olikt hur det alltid har varit, eller? Väldigt intressanta diskussioner kring hur vi ibland skuldbelägger individen för tex. vilken typ av bilder hen lägger upp, och hur det snarare är tecken på hur samhället förhåller sig till ovanstående. I ”Får man säga vad man vill” på statens medieråd, finns fantastiska serier som man kan koppla till det här. Talent spotting
10
Håll koll på vännerna. ”Vad gör unga på nätet
Håll koll på vännerna! ”Vad gör unga på nätet?” (Dunkels,2012) ”Unga och media” Statens medieråd, 2017 ”Får man säga vad man vill” Statens medieråd, 2017
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.