Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018"— Presentationens avskrift:

1 VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018
Bättre ledning, styrning och samverkan för att dra nytta av de Europeiska transportkorridorerna (TEN-T CNC) VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018 Björn Hasselgren Maria Öberg Trafikverket Luleå Tekniska Universitet

2 Implementering av TEN-T-korridorer
Styrning/ledning för implementering genom - Europeiska koordinatorer, korridorforum, arbetsplan Exempel på infrastrukturkrav Järnväg: elektrifiering, 22,5 tons axellast, 100 km/h, tåglängd 740 m Väg: Motorväg eller motortrafikled där det är förbjudet att stanna på körbanan, eller korsning med järnväg i plan Sjö/luftfart: Tillgång till/kapacitet att tillhandahålla alternativa drivmedel ”Innovativ teknik, telematikapplikationer samt reglerings- och styrningsåtgärder för att förvalta användningen av infrastrukturen ska beaktas för att säkerställa en resurseffektiv användning av transportinfrastruktur” (EU förordning 1315/2013, s.19)

3 TEN-T stomnätskorridorer, Östersjöperspektivet
TEN-T: Övergripande/Stomnät De mest strategiska delarna: Stomnätskorridorer (Core Network Corridors-CNC) implementeras till 2030 I Östersjöregionen tre korridorer: Scandinavian – Mediterranean (rosa) North Sea – Baltic (röd) Baltic – Adriatic (blå)

4 TENTacle projektet (2016-19)
Regionala och lokala exempel på lednings-, styrnings- och samverkansstrukturer och processer för att stärka nyttan av TEN-T stomnätskorridorer. Erfarenheter från ett stort antal tidigare samverkansprojekt har sammanställts Tre geografiska perspektiv – i korridoren, i korridorens närhet och i korridorens periferi

5 TENTacle outputs - pilot cases Action, transport and investment plans for regional growth and development Corridor node & transit areas Fehmarnbelt: impulse for regional development - transport volume forecasts, best practices, recommendations Westpomerania - Skåne: Boosting supply chains - cross-border business models, policy support incl. EGTC Gdynia transport node : pre-investment studies - last mile bottlenecks, traffic management, organisational solutions Corridor catchment areas Blekinge: Revised transport plan - pre-investment port studies, interregional passenger mobility measures and ITS solutions Vidzeme region: Mobility investment plan CNC access investment and traffic-land use planning, logistics centres Corridor void areas Central Scandinavia borderland: access systems - to inter-metropolitan train connection and industrial clustering Lahti - North Karelia: better access to the CNC - interoperability, labour markets, technology and system innovations

6 Intervjustudie i Östersjöregionen
Undersöka medvetenhet om, förväntad nytta av, och engagemang i arbetet med TEN-T stomnätskorridorerna - idag och framåt, och uppfattning om hållbarhet Kvalitativ studie sep-okt 2016, fånga bredd av olika åsikter 23 intervjuade i fyra kategorier - offentlig myndighet, infrastrukturorganisation/företag, privat företag, annan organisation Kontaktinformation genom TENTacle projektet.

7 Behov av mer lednings/styrning/samverkan för att utveckla korridorerna inom följande föridentifierade områden? Kommunikation mellan koordinator, samordnare av Östersjöstrategin och intressenter på olika nivåer i samhället Kommunikation på regional och lokal nivå i noder (de städer som ligger längs korridoren) Terminalsamverkan Vertikal infrastrukturplanering (lokal, regional, nationell, europeisk) Stärka olika aktörers intresse i korridoren Utbyte av goda exempel Innovation/nya logistiska lösningar/affärskoncept Påverka policys Finansiering

8 Behov av mer ledning/styrning samverkan för att stärka olika aktörers intresse i korridorerna
Sammanfattning av ”Ja”-synpunkter För generellt ökad kunskap. För en generellt ökad lokal/regional medvetenhet. För en ökad medvetenhet hos intressenter utanför korridoren. Privata och politiska intressenter bör vara mer närvarande . Mer samarbete med användarna för att ta hänsyn till deras behov. Behöver mer kort och förenklad information. Adressera relevant information till olika intressenter, till privata intressenter om korridorkvaliteterna. Viktigt att representanter från olika transportslag möts. Medvetenhet Intressenter Information

9 Intervjuades egna förslag på utökad ledning/ styrning/samverkan
Parallell struktur för privata intressenter Plattform för samarbete mellan transportslag Hearings för att involvera användare Nationellt boosta godstransporter i arbetet Inkludera varuägare i den formella styrningsstrukturen Skandinavisk infrastrukturkommission Nationella grupper som samlar intressenter från nationell/regional/lokal nivå och olika sektorer Konferenser för samordning på regional / lokal nivå Nya visioner Tydligare program för genomförande Decentraliserat beslutsfattande till regional nivå Medverkan - privata intressenter Medverkan - transnationell till lokal nivå Process

10 Sammantaget - intervjuerna
Intervjustudien pekar på några viktiga områden för den fortsatta implementeringsprocessen: mer och riktad information medverkan av privata aktörer medverkan av regionala och lokala aktörer, också utanför den omedelbara korridoren Kan ske i befintliga strukturer, men det finns också förslag på nya/utökade strukturer.

11 Tack för er uppmärksamhet!
Mer info: TENTacle projektet: Björn Hasselgren Maria Öberg Trafikverket Luleå tekniska universitet Tel: Tel:


Ladda ner ppt "VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser