Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Innehåll i och användning av läromedel.
En kvalitetsgranskning med exemplet kemi i årskurs 4 och 5.
2
Granskningens syfte att på några skolor granska läromedel i ämnet kemi för årskurserna 4 och 5, för att bedöma hur läromedlen samt tillgången och bruket av läromedel ser ut i förhållande till styrdokumentens krav att med stöd av forskning och tidigare läromedelsundersökningar, särskilt granska läromedlen och bruket av dem i förhållande till värdegrundsperspektiven genus och etnicitet
3
Frågeställningar Använder skolorna tidsenliga läromedel som skapar fasthet och sammanhang i ämnet i fråga och som motsvarar de nationella målen? Anpassas de använda läromedlen till varje enskild elevs förutsättningar och behov?
4
Avgränsningar Läromedel exemplifieras av ämnet kemi i årskurserna 4-5
De läromedel som skulle tas med i den övergripande granskningen skulle vara Blädderbara Använda av flera skolor, oavsett utsträckning, eller Använda endast av en eller ett fåtal skolor, men då i hög utsträckning Tillgängliga/möjliga att införskaffa inom utsatta tidsramar Skrivna för/riktade till målgruppen elever i årskurserna 4 och 5
5
Förväntad effekt Genom att uppmärksamma läromedel och läromedelsbruk i nämnda ämne och årskurser, vill Skolinspektionen sätta läromedelsgranskning på skolornas och skolhuvudmännens agenda Kvalitetsgranskningen är tänkt att kunna bidra till skolornas kvalitetsarbete, men också till resonemang om läromedlens betydelse för elevernas måluppfyllelse och för olika elevgrupper.
6
Urval, genomförande och metod
14 slumpmässigt utvalda skolor i 14 kommuner, varav tre med fristående huvudmän Dokumentanalys: de enskilda skolornas läromedel Övergripande granskning av de mest frekvent förekommande läromedlen: diskursanalys Intervjuer med rektor, lärare och elever Lektionsobservationer Skolbeslut med krav på åtgärder och rekommendationer
7
Resultat skolbesök Stor variation i tillgången till och bruket av läromedlen Otidsenliga läromedel Lärarna är i praktiken ansvariga för urval, inköp och utvärdering Få skolor utvärderar läromedlen Dålig anpassning till elevernas förutsättningar och behov Det förs knappast några resonemang kring läromedlen utifrån genus och etnicitet
8
Resultat innehållsgranskning
Mer renodlade kemiläromedel men också mer fragmentariska Etnicitet är i stor utsträckning frånvarande i de läromedel som används Förskjutning av balansen mellan kvinnor och män i senare läromedel, även om män förekommer oftare till antalet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.