Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Detta vill vi gärna dela med er !

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Detta vill vi gärna dela med er !"— Presentationens avskrift:

1 Detta vill vi gärna dela med er !
Med vänlig hälsning Enheten för anmälningsärenden i Göteborg

2 Framgångs faktorer Effektivitet o produktion
Handlingsplan - effektiv initial handläggning - freda skrivtid - minska hlstiden per ärende - andelen ärenden per hl - huvudsaklighetsprincipen Effektivitet o produktion Arbetsklimat och tillit Bedömnings seminarier - likvärdighet - kompetensutveckling Uppföljning på individnivå varannan vecka Fritt kunskapsflöde ger bättre resultat Effektivitet och problemlösningsförmåga uppstår inte bara för att man sätter kunniga och snabbtänkta individer i samma rum. Hemligheten med gruppsamarbete är i stället att underlätta och uppmuntra intelligenta beteenden enligt de fem förmågorna här ovan. En tydligt formulerad uppgift är grunden som skapar mening och struktur. Därutöver gynnas den kollektiva förmågan av social trygghet i gruppen, fokuserad uppmärksamhet och ett aktivt nätverkande där alla bjuder på sin kunskap och ingen lämnas utanför. Det betyder inte att alla ska tycka lika. Tvärtom, det är effektivare att uppmuntra deltagarna att visa integritet genom att opponera sig konstruktivt för att hjälpa gruppen hitta nya tolkningar och lösningar. En chef som är med när gruppen diskuterar problemlösning gör klokt i att tona ner hierarkins betydelse. Samarbetet ska präglas av mod och empati – mod att utsätta sig för risken att verka okunnig eller osäker och empati hos kollegorna för den utsatthet detta innebär. Detta underlättar för kunskap att flöda fritt. Deltagarna får både närmare kontakt och effektiv tillgång till betydligt större kunskap än den de själva besitter var och en. Men förmåga kräver också handling. I en grupp med stor kollektiv förmåga tar alla personligt ansvar för helheten, förstår varandras roller och är beredda att göra det som krävs i varje läge. Ett kvitto på att en grupp har nått framgång med hjälp av hög kollektiv förmåga är att det i efterhand är svårt att avgöra vem som bidrog med vad. Pris för årets HR-forskning 2011. Philip Runsten – är forskare på Handelshögskolan i Stockholm, med gedigen erfarenhet av företags- och projektledning. Andreas Werr – är professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Olika delförmågor i Kollektiv Förmåga. Om man studerar grupper så hänger dessa de ihop och samvarierar, men om man ska jobba med och medvetet öka sin KF, kan man ha nytta av att zooma in och fokusera på dessa delförmågor en och en. Det finns ingen speciell ordning mellan förmågorna, men om man inte vet något om en grupp – måste man börja med Förtroende och trygghet, vilket också går hand i hand med Susan Wheelans IMGD-modell. Förtroende och trygghet handlar om psykologisk trygghet. Vilken nivå ligger vi på vad gäller detta? Vågar vi lita på varandra? Vågar vi ta risker? Kan man säga vad man tycker? Riskerar man att bli utfryst? Vågar man fråga om man inte förstår? Denna förmåga bygger man över tid (förtroende), men man kan snabba upp det genom att fokusera på att lära känna varandra… Man kan ha jobbat tillsammans i 10 år och fortfarande inte känna varandra… Reflektion och lärande: Fortsätter sedan med denna dimension för att den hänger mycket ihop med förtroende och trygghet. Om man ska få kvalitet på dina reflektioner måste man kunna lita på varandra. Spännande med detta är att de mest effektiva grupperna i forskningen är de som ägnar mest tid åt detta (både förmåga och forum). De grupper som har mycket att göra prioriterar bort det, fast de borde göra detta. Förmågan att stanna upp och reflektera över vår uppgift? Hur gör andra? Är vi på väg åt rätt håll? Kan vi göra på något annat sätt? Kan vi jobba smartare? Men är man stressad mister man denna förmåga både som individ och som grupp. Förutsättningar och tydlighet: Sånt som kommer utifrån till gruppen. Det finns ofta en uppgift formulerad för en grupp, en viss mängd resurser. Denna förmåga handlar om gruppens förmåga att tolka uppgiften och fördela resurser/skapa tydliga roller som gör att man kan utföra uppgiften och forum där man kan synkronisera sig. Får till ett samarbete. Uppmärksamhet och omsorg: Handlar om individerna i gruppens förmåga att vara lagspelare. Ta idrottsmetaforen, om du är lagspelare och vet den gemensamma uppgiften, kan du gå utanför din egen roll för att tillsammans göra… bry dig om och lita på dina kollegor. Svårt att komma åt detta i en organisation. Handlar mycket om vilken kultur och vilket medarbetarskap som man har. Ni kan ju alla känna igen er om alla är på tå och vill eller om man inte… viktigt för den KF. Heedfulness.

3 Detta är vi stolta över ! LAN utredningar ”Flow” Det goda arbetsklimatet samt Vår kollektiva förmåga Hl-tider och balanser Fritt kunskapsflöde ger bättre resultat Effektivitet och problemlösningsförmåga uppstår inte bara för att man sätter kunniga och snabbtänkta individer i samma rum. Hemligheten med gruppsamarbete är i stället att underlätta och uppmuntra intelligenta beteenden enligt de fem förmågorna här ovan. En tydligt formulerad uppgift är grunden som skapar mening och struktur. Därutöver gynnas den kollektiva förmågan av social trygghet i gruppen, fokuserad uppmärksamhet och ett aktivt nätverkande där alla bjuder på sin kunskap och ingen lämnas utanför. Det betyder inte att alla ska tycka lika. Tvärtom, det är effektivare att uppmuntra deltagarna att visa integritet genom att opponera sig konstruktivt för att hjälpa gruppen hitta nya tolkningar och lösningar. En chef som är med när gruppen diskuterar problemlösning gör klokt i att tona ner hierarkins betydelse. Samarbetet ska präglas av mod och empati – mod att utsätta sig för risken att verka okunnig eller osäker och empati hos kollegorna för den utsatthet detta innebär. Detta underlättar för kunskap att flöda fritt. Deltagarna får både närmare kontakt och effektiv tillgång till betydligt större kunskap än den de själva besitter var och en. Men förmåga kräver också handling. I en grupp med stor kollektiv förmåga tar alla personligt ansvar för helheten, förstår varandras roller och är beredda att göra det som krävs i varje läge. Ett kvitto på att en grupp har nått framgång med hjälp av hög kollektiv förmåga är att det i efterhand är svårt att avgöra vem som bidrog med vad. Olika delförmågor i Kollektiv Förmåga. Om man studerar grupper så hänger dessa de ihop och samvarierar, men om man ska jobba med och medvetet öka sin KF, kan man ha nytta av att zooma in och fokusera på dessa delförmågor en och en. Det finns ingen speciell ordning mellan förmågorna, men om man inte vet något om en grupp – måste man börja med Förtroende och trygghet, vilket också går hand i hand med Susan Wheelans IMGD-modell. Förtroende och trygghet handlar om psykologisk trygghet. Vilken nivå ligger vi på vad gäller detta? Vågar vi lita på varandra? Vågar vi ta risker? Kan man säga vad man tycker? Riskerar man att bli utfryst? Vågar man fråga om man inte förstår? Denna förmåga bygger man över tid (förtroende), men man kan snabba upp det genom att fokusera på att lära känna varandra… Man kan ha jobbat tillsammans i 10 år och fortfarande inte känna varandra… Reflektion och lärande: Fortsätter sedan med denna dimension för att den hänger mycket ihop med förtroende och trygghet. Om man ska få kvalitet på dina reflektioner måste man kunna lita på varandra. Spännande med detta är att de mest effektiva grupperna i forskningen är de som ägnar mest tid åt detta (både förmåga och forum). De grupper som har mycket att göra prioriterar bort det, fast de borde göra detta. Förmågan att stanna upp och reflektera över vår uppgift? Hur gör andra? Är vi på väg åt rätt håll? Kan vi göra på något annat sätt? Kan vi jobba smartare? Men är man stressad mister man denna förmåga både som individ och som grupp. Förutsättningar och tydlighet: Sånt som kommer utifrån till gruppen. Det finns ofta en uppgift formulerad för en grupp, en viss mängd resurser. Denna förmåga handlar om gruppens förmåga att tolka uppgiften och fördela resurser/skapa tydliga roller som gör att man kan utföra uppgiften och forum där man kan synkronisera sig. Får till ett samarbete. Uppmärksamhet och omsorg: Handlar om individerna i gruppens förmåga att vara lagspelare. Ta idrottsmetaforen, om du är lagspelare och vet den gemensamma uppgiften, kan du gå utanför din egen roll för att tillsammans göra… bry dig om och lita på dina kollegor. Svårt att komma åt detta i en organisation. Handlar mycket om vilken kultur och vilket medarbetarskap som man har. Ni kan ju alla känna igen er om alla är på tå och vill eller om man inte… viktigt för den KF. Heedfulness. Främjande arbete Seminarier kring - utrednings-skyldigheten

4 BEO – vad gör vi bra? Skadeståndsärenden – välmotiverade
Teamarbetet – strukturerat BF-möten - likformighet

5 Stockholm

6 Umeå

7

8 Vad vi gör bra Allas ärenden Team - Hittat roller Bra samarbete Bra flöde / beslut inom 4 månader Beredningsmöten Har roligt

9 Vad vi är stolta över Oavsett om brister kan konstateras leder processen till att elevs rätt uppmärksammas Medvetandegör huvudmannen och de som arbetar i skolan Bevakar elevers rätt / Belyser viktiga frågor för elever Viktigt att skolan pratar med eleven Kontakter med anmälare i de flesta ärenden Förklarar för huvudmän/ ger både positiv och negativ återkoppling

10 Linköping

11 Enheten för anmälningsärenden, Lund
Obligatorisk domkyrkobild

12 Bra på jobbet Bra arbetssätt Bra kompetens
Likhet i bedömningar och hög kvalitet i det juridiska arbetet Positiva till nya juridiska frågor Delar med oss av kompetens internt Bidrar till utvecklingen i processen och till den juridiska utvecklingen Vi är en bra enhet som är stolta över vårt juridiska arbete.

13 Gör skillnad Fokus på effektiva åtgärder – Hur blir det bäst för barnet/eleven? ”Arbetar på” och har goda resultat Snabb hantering – korta handläggningstider Startar initiativärenden Letar efter saker som vi kan göra någonting åt Kreativitet för att göra skillnad Lan – möjlighet att jobba för barnens bästa Noggranna i uppföljningsarbetet Vänder oss utåt med informationsinsatser Det är bra att vi är bra på jobbet, för det behövs för att vara effektiva och verka för barnens bästa.

14 Plats att utvecklas Ambitiös introduktion för nyanställda
Kompetensutvecklingsinsatser Initiativ till riktade tillsyner Enhetsdagar – breddar och fördjupar kompetensen Låter andra arbetsuppgifter än anmälningsärenden få ta tid Kvalitetssäkrar i inspektionen Möjlighet att kunna följa med ut på tillsyn Utöver att vi är bra på jobbet och gör skillnad så finns det utrymme att utvecklas och få perspektiv på arbetsuppgifterna.

15 Trivas på jobbet Hjälper andra och varandra God stämning Trygg enhet
Gott rykte Hjälper andra och varandra Och vi har möjlighet att vara effektiva och bra på jobbet, göra skillnad och få plats för att utvecklas för att vi har en bra arbetsplats där vi trivs! Hjälper kollegor Hjälper andra enheter och avdelningar

16 Tack för uppmärksamheten och God Jul!


Ladda ner ppt "Detta vill vi gärna dela med er !"

Liknande presentationer


Google-annonser