Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
90-дневная гарантия для молодежи
Shanis Wollarth
2
Содержание Гарантия на 90 дней и координация – что и почему?
Как необходимо развивать методы работы? Контракты на обучение и стажировка Ситуация в настоящее время и национальная работа по развитию
3
Ситуация на рынке труда молодежи – предыстория
Молодежь в возрасте лет Высокая безработица среди молодежи, многие не учатся и не работают Текущая смена поколений – потенциал профессионального обучения для переподготовки Важно иметь законченное среднее образование. När unga människor blir långtidsarbetslösa så innebär det en stor förlust för både individen själv och för samhället. Långa tider i arbetslöshet som ung har negativa effekter på både inkomst och chans att få jobb långt senare i livet. Några orsaker till varför det behövs en förändring: Idag är nivån på arbetslösheten högre bland ungdomar (16-24 år) än för övriga åldrar (23 % jämfört med omkring 8 %) Under senare decennier har ungdomars situation på arbetsmarknaden förändrats. Ungdomars etableringsålder har ökat, arbetslösheten är högre och arbetsmarknad är mer instabil. Unga som varken arbetar eller studerar är en växande grupp som har särskilt stora svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden. Antalet unga i åldrarna år som varken arbetar eller studerar uppgick under de senaste fyra kvartalen (fjärde kvartalet 2013 till tredje kvartalet 2014) till i genomsnitt 88 000 personer, motsvarande 7 procent av befolkningen i åldersgruppen. Kraven på utbildning har ökat. De ungdomar som avbryter eller aldrig påbörjar en gymnasieutbildning har stora svårigheter att få en varaktig etablering på arbetsmarknaden. Samtidigt pågår en generationsväxling: SCB prognostiserar att gymnasieutbildade kommer att saknas inom vården Många hantverksyrken med kortare utbildning är idag bristyrken. Därmed finns behov av att lotsa ungdomar mot bristyrken ibland annat kommunerna för att klara en ordnad generationsväxling. Detta är inte minst viktigt inom välfärden. Utvärderingar av nuvarande jobbgaranti för ungdomar visar att den sammantagna är effekten, vad gäller kortare tid till arbete, är väldigt låg (nära noll). Om man jämför efterfrågan på arbetskraft (var jobben finns och vad som krävs för att få dem) med tillgången på arbetsmarknaden framträder ett par slutsatser: För det första, det är avgörande att fler skaffar sig en fullständig gymnasieutbildning. Utbildningskraven ökar, de jobb som kommer kräver oftast minst gymnasieutbildning, och antalet jobb som inte kräver gymnasial utbildning minskar stadigt. Här kommer utbildningskontrakten vara en viktig insats. Även om de nya jobben främst kommer inom jobb som kräver eftergymnasial utbildning. Så såg vi också att det finns en stor efterfrågan inom flera yrken som bara kräver gymnasial utbildning. Det är då oftast jobb som kräver en yrkesutbildning. Därmed finns behov av att kunna ”omskola” ungdomar som har en utbildningsinriktning som inte är särskilt gångbar på arbetsmarknaden. Här kommer de nya traineejobben vara viktiga. Ungdomar som grupp kännetecknas av att de har många men korta perioder i arbetslöshet och att de generellt (av naturliga skäl) har mindre yrkeserfarenhet. I övrigt är det stora variationer inom gruppen vilket ställer krav på flexibilitet och tillgång till flera olika typer av insatser och stöd. Detta kommer vi gå in på mer senare. Slutligen är en viktig slutsats att problemen och möjligheterna ser olika ut i olika delar av landet. Det är därför viktigt med lokal anpassning.
4
Что означает 90 дневная гарантия для молодежи?
Предложение работы, обучения или программы, которое приведет к работе/обучению в течение 90 дней Постепенное достижение цели Внедрение началось с осени 2015 г. Huvudbudskap: Alla detaljer, definitioner inte klara. Målbild är klar: korta tiderna till ungdomars etablering. Arbetet sätter igång nu. Kommer behövas kontinuerligt utvecklingsarbete och komma fler reformer. Ska bidra till att minska ungdomsarbetslösheten. Regeringen har som en prioriterad målsättning att minska ungdomsarbetslösheten. Detta ska ske genom införande av en 90-dagarsgaranti för ungdomar. En sådan garanti ska innebära en bortre gräns för hur länge en ung person ska vara arbetslös innan han eller hon erbjuds ett jobb, en utbildning eller en individuellt anpassad insats som leder till jobb. Garantin ska ses som en övergripande målsättning som ska uppnås genom ett flertal åtgärder och förbättringar. Den är inte ett nytt garantiprogram. Införandet av en sådan 90-dagarsgaranti ska ske stegvist genom att den bortre gränsen, genom olika satsningar, reformer och utvecklingsarbete, successivt kortas. Garantin ska vara fullt införd 2018 vilket innebär att den bortre gränsen inte ska vara längre än 90 dagar för nyinskrivna ungdomar. Ett första steg i införandet av en 90-dagarsgaranti inleds under hösten 2015 genom att det införs två nya insatser för ungdomar (utbildningskontrakt och traineejobb) och en struktur för utvecklad samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommuner. Kommunerna har en viktig roll, både som arbetsgivare, utbildningsanordnare och som leverantör av flera tjänster av betydelse för många arbetslösa. Utvecklad samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommuner kommer vara en avgörande förutsättning för att nå goda resultat..
5
Что изменилось? Ранее, помощь в зависимости от индивидуальных потребностей Ориентация на результат, качество и долгосрочность Структура для развития сотрудничества между Службой занятости и муниципалитетами Контракт на обучение и стажировка För att realisera en 90-dagarsgaranti och förbättra ungdomars situation på arbetsmarknaden kommer det behövas förändringar av vårt arbete. Här är fyra punkter som sammanfattar vad vi behöver jobba med: Den första handlar om tidigare stöd utifrån individens behov. Om vi ska korta tiden till att en ungdom får jobb, utbildningen eller insats som leder till jobb behöver vi ha ett arbetssätt så att vi tidigare fångar upp ungdomar för att så snart som möjligt skaffa oss en bild av vilken typ av stöd och insats som individen behöver och göra en planering för detta. Det är viktigt att vår kartläggning och bedömning av vad som behöver göras sker så tidigt som möjligt. Om vi bedömer att en insats ger mervärde ska vi också gå in med den (givet det regelverk vi har att förhålla oss till). Samtidigt måste vi i vår bedömning också väga in att en stor grupp ungdomar kommer ut snabbt i jobb på egen hand. Det handlar om att tidigarelägga arbetet med att göra en kvalificerad bedömning av vad individen behöver för stöd för att snabbare etablera sig på arbetsmarknaden, snarare än att bara gå in med mer insatser och program till alla tidigare . Innebär ökat handlingsutrymme (och därmed ökade krav) för förmedlare att bedöma vad som ger störst mervärde istället för detaljreglering av vem som ska få vad. Det ska också vara fokus på kvalitet i våra insatser. Vi ska jobba för att lösa problemen på riktigt. Det innebär att stöd och insatser i så hög utsträckning som möjligt ska ges utifrån individens behov och en bedömning av vad som ger bäst effekt (effekt i form av kortare tid till etablering på arbetsmarknaden). Ungdomar har ett helt yrkesliv framför sig. Det är därför väsentligt att vi tänker långsiktighet i vårt stöd till ungdomar. Målet är varaktig etablering på arbetsmarknaden. Det är något som arbetsmarknadsministern ständigt återkommer till. Det innebär att insatser som på lång sikt stärker den arbetssökandes position på arbetsmarknaden är att föredra framför tillfälliga lösningar. Därför är vägar tillbaka till studier prioriterat för ungdomar som saknar en fullföljd gymnasieutbildning. Så för att sammanfatta: tidigarelägg arbetet med att kartlägga och bedöma vilka insatser som behövs, ge stöd och insatser utifrån individens behov så snart vi vet vad som behövs och kompromissa inte med kvaliteten. Vi behöver utveckla vår samverkan med andra viktiga samhällsaktörer. Framförallt gäller det samverkan mellan Af och kommuner som har en nyckelroll. De är en stor och viktig arbetsgivare som på flera håll har stora rekryteringsbehov, de är också ansvariga för flera tjänster av betydelse för arbetslösa, inte minst utbildning, dessutom har de flesta kommuner också någon form av arbetsmarknadsverksamhet. Genom en väl organiserad samverkan använder vi våra resurser mer effektivt och kan därför ge ungdomar ett bättre och mer sammanhållet stöd än tidigare. Samverka med kommuner har vi gjort länge. Men den har ofta varit sporadisk och personberoende. Nu ska det finnas en struktur och en systematik i vår samverkan med kommuner. Detta byggs upp och organiseras utifrån lokala överenskommelser mellan kommun och AF-kontor. Det finns en särskilt utsedd delegation för unga till arbete (DUA) som har i uppdrag att främja samverkan mellan Af och kommuner. De lokala överenskommelserna utgår från ett antal gemensamma kriterier och en manual för samverkan som Dua tagit fram i samråd med Arbetsförmedlingen. Sedan den 3 augusti finns nya möjligheter för ungdomar i form av utbildningskontrakt och traineejobb. Utbildningskontrakt är en möjlighet för ungdomar att läsa in en gymnasieexamen på Komvux eller folkhögskola och vid behov kombinera det med arbete, praktik eller annan lämplig insats. Traineejobb är för ungdomar som har en gymnasieutbildning och är en möjlighet att kombinera en subventionerad anställning med en reguljär yrkesutbildning. Använder vi dessa nya insatser på ett bra sätt kommer de bidra till att vi kortar ungdomars tid till etablering.
6
Какие ожидания? 2015 – запуск и подготовка 2016 – первые результаты
значительное сокращение времени ожидания работы или образовательной программы 2018 – Полное внедрение 90-дневной гарантии 90-dagarsgarantin ska införas stegvist och vara uppnådd senast Det är viktigt att vi kan visa att vi succesivt kommer närmare målet. Kommer komma nyckeltal för hur vi kan följa detta längre fram (relatera till sista bilden). Hösten kommer vara en period av förberedelser, lärande och uppbyggnad. Förväntningarna är att vi under hösten börjar använda de nya insatser och lär oss hur vi ska jobba med dem för att de ska ge bäst effekt, samt att vi bygger upp en struktur för samverkan med kommuner genom att ingå lokala överenskommelser. Vid årsskiftet ska vi ha en skapat en plattform som ger oss förutsättningar att under 2016 öka volymerna i traineejobb och utbildningskontrakt och börja nå effekt av vårt arbete i form av att ungdomar snabbare för rätt stöd så att deras tid för etablering på arbetsmarknaden kortas. Från och med 2016 kommer det finnas förväntningar på att vårt arbete ger resultat. Volymerna i traineejobb och utbildningskontrakt ökar och vi fångar upp ungdomar i behov av stöd tidigare. Vi vidareutvecklar samverkan mellan Af och kommuner. Under 2018 är målsättningen att 90-dagarsgarantin är fullt införd, dvs. ingen nyinskriven ungdom är arbetslös mer än 90 dagar innan de fått ett jobb, utbildning eller en insats med kvalitet som är anpassad till individens behov och som leder till jobb. Det kommer under hösten tas fram ett antal nyckeltal för att följa utvecklingen.
7
Условия успешной координации
Координация является приоритетом для руководства Четкая структура работы с распределением обязанностей, процедур и способов взаимодействия Взаимное уважение и квалификация Совместные цели и целевые группы Совместные формы и процедуры принятия решений Ориентация на потребности индивидуума Понимание потенциала координации для всех задействованных организаций Här är ett par punkter som, med utgångspunkt i forskning och utvärderingar av olika samverkansprojekt, sammanfattar de viktigaste förutsättningarna för en bra samverkan. En ledning som prioriterar samverkan Samverkan är till stor del en ledningsfråga. Det är avgörande att ledningen prioriterar samverkan och att det finns drivande chefer som ser värdet i att initiera och utveckla samverkan, särskilt på mellanchefsnivå eller andra chefer som står närmast det operativa arbetet. En tydlig arbetsstruktur med ansvarsfördelning, kontaktvägar och rutiner En viktig förutsättning för samverkan är att ha en tydlig och funktionell struktur för ansvarsfördelning, kontaktvägar och gemensamma rutiner. Det underlättar också att formalisera en sådan struktur i skriftliga överenskommelser – det blir mer förutsägbart, transparent och minskar personberoendet. För att samverkan ska fungera på lång sikt är det viktigt att bygga strukturen på roller och inte på enskilda personer. Stabila organisationer Det är lättare att ha en god samverkan om de samverkande parterna inte påverkas av återkommande organisationsförändringar eller en hög personalomsättning. För att undvika att de förändringar som uppstår i organisationen ska ha negativ effekt på samverkan behöver det finnas en strategi för hur upparbetade samverkansstrukturer, i form av exempelvis kontaktvägar, gemensamma rutiner och ansvarsfördelning, kan anpassas efter nya förutsättningar. Kunskap om, och respekt för varandra Kunskap om, och respekt för varandras uppdrag och professioner är också en framgångsfaktor för god samverkan. Genom att ha kunskap om vad de andra parterna ska och kan göra undviker man felaktiga förväntningar på varandra, kan ta tillvara de kompetenser som finns inom olika professioner, och samtidigt berika de olika perspektiven arbetet. Samverkan underlättas också av att deltagarna ser likadant på problem, behov och åtgärder på samverkansområdet. Gemensamma målgrupper och mål Det är viktigt att utgå från en gemensam målgrupp och tydliga gemensamma mål. Det skapar tydlighet och en gemensam grund för vad samverkan ska handla om och vad den ska leda till. Målen bör vara långsiktiga och mätbara. För att utveckla en långsiktig god samverkan är det viktigt att också utvärdera den regelbundet och visa att den leder till en bättre arbetsprocess och bättre resultat. Gemensamma forum och rutiner för beslut För att samverkansarbetet ska fungera är det avgörande att det finns en regelbunden kommunikation och etablerade former för hur samverkansgruppen ska fatta gemensamma beslut. I praktiken kan formerna för samverkan vara uppbyggda på olika sätt. Men det behöver finnas både informella och formella mötesplatser, och det är en fördel att vara placerade på samma ställe fysiskt. Det skapar kortare beslutsvägar och mer möjligheter till informella kontakter, något som kan öka tilliten mellan de samverkande parterna. Fokus på varje individs behov Det gemensamma arbetet bör i första hand fokusera på varje individs behov, snarare än vad som är enklast för de enskilda, samverkande organisationerna. Det är lättare att arbeta konstruktivt och flexibelt med individen i fokus, och det leder också ofta i sin tur till bättre samverkan. Kunskap om samverkan hos varje organisation som deltar För att utveckla en hållbar samverkan krävs att organisationerna som deltar har kunskap om samverkan och ett systematiskt förändringsarbete. Därför är det viktigt att lägga tid på att utveckla en samverkanskunskap inom varje organisation, det vill säga kunskap och förståelse för samverkansprocessens grundläggande förutsättningar. Utifrån en sådan kunskap kan sedan varje organisation analysera sin egen samverkan och identifiera vad som underlättar eller försvårar den, och också vidareutveckla samverkan. Här finns sammanställning av ett antal exempel och framgångsfaktorer för en väl fungerande samverkan med kommuner:
8
Что необходимо для достижения результатов программ?
Программы/меры Мотивация и квалификация индивидуума Спрос на рынке труда Lika enkelt som det är att säga att vi ge stöd och insatser efter individuella förutsättningar och behov lika svårt är det att faktiskt göra det. Det krävs minst tre saker för att åstadkomma detta: För det första krävs det genuin kunskap om den lokala och regionala arbetsmarknaden. Utan att veta vad arbetsgivare efterfrågat kan vi inte avgöra vad som krävs för att individen ska motsvara efterfrågan och därmed kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Denna kunskap får vi, dels genom våra prognoser men det krävs också många och nära relationer med arbetsgivare. Därtill behöver vi veta vad individen kan, vill och behöver för att motsvara efterfrågan. För att veta detta behöver vi ofta bygga en förtroendefull relation med den arbetssökande och göra en bra kartläggning. Den tredje delen som måste till är kunskap om vilka insatser som finns att tillgå och när, hur och till vem de ska användas för att vara effektiva. Att veta vilka insatser som finns att tillgå handlar dels om att känna till våra regelverk, men också vilka lokala samarbeten och eventuella projekt som kan vara aktuella. Att resonera och analysera vilka förutsättningar som faktiskt krävs i en given kontext för att möta individuella behov är viktigt. Lyckas vi med att möte individen behov i förhållande till arbetsmarknadens behov så lyckas vi med vårt uppdrag.
9
Примеры программ и поддержки
Местные координационные соглашения Целевая группа: вся молодежь в возрасте лет, являющиеся безработными или недостаточно занятыми Регистрация СЗ Не позднее, чем через 90 дней До поиска работы Начало и введение Совместное планирование Развитие навыков Нахождение работы или курсов Подведение итогов Вид потребностей Примеры программ и поддержки Помощь в поиске работы – как мне найти работу? Помощь с написанием резюме, собеседованиями, подходу к поиску работы, информацией о рынке труда, подтверждением квалификации. Некоторые подготовительные курсы Профориентация– какая работа мне подходит? Профориентация, консультация, поддержка, практика, подтверждение квалификации, оценка профессиональных навыков Образование – для получения работы необходимо образование Контракт на обучение, курсы для повышения желания учиться, стажировка, Установление трудоспособности – не знаю могу ли я работать Помощь специалистовStöd från specialister, Arbetsträning, SIUS, ARB, utvecklingsanställning Практический опыт работы – необходимо выйти на рынок труда Стажировка, YRI, NYJ, практика, Привлечение вакансий
10
Когда предлагаются программы
Когда предлагаются программы? Программы для молодежи (20-24 лет) в течение 1-18 месяцев после регистрации Контракт на обучение Программы и мероприятия на особых основаниях UGA, программы, курсы повышения мотивации в народной школе и все остальные программы согласно §1 положения, включая обучение на рабочем месте и расширенное обучение на рабочем месте День 1 После дня 90 После дня 180 Введение в профессию Вводные работы для новоприбывших Oavsett individens behov så har vi regelverks som innebär vissa begränsningar för när vi kan gå in med olika insatser. Denna bild visar våra insatser utifrån när i tid de kan ges (inskrivningstid). Программы для лиц с функциональными ограничениям Стажировка по дефицитным профессиям Стажировка в социальной сфере Программа ”Новое начало”
11
Когда предлагаетсяa? Программы для молодежи (20-24 лет) исходя из сроке регистрации – после 18 месяцев Контракт на обучение JOB, программы, курсы повышения мотивации в народной школе и все остальные программы согласно §1 положения. Фаза 1 Фаза 2 Фаза занятости Введение в профессию Расширенная поддержка при найме Специальная расширенная поддержка Дополнительные услуги Программа для лиц с функциональными ограничениями Стажировка Программа ”Новый старт”
12
Стажировка и контракт на обучение
13
Стажировка – субсидированный найм, сочетающийся с профессиональным образованием
Стажировка, дефицитные професии Стажировка, социальная сфера Безработный >3 месяца Прочие дефицитные профессии Безработный > 6 месяцев В сфере: здравоохранения Ухода за престарелыми образования Det pågår en omfattande generationsväxling på arbetsmarknaden, främst inom vård och omsorg. SCB prognosticerar att gymnasieutbildade personer kommer att saknas inom vård och omsorg De som lämnar gymnasieskolan räcker inte på långa vägar till för att fylla på efter de som går i pension. Därtill finns också en stor efterfrågan inom vissa yrken som bara kräver gymnasial utbildning. Det gäller exempelvis Bilmekaniker, CNC-operatörer, Flertalet byggyrken, Lastbilsmekaniker och Verkstadsmekaniker. Här är traineejobben en bra möjlighet för att ”omskola” ungdomar som har en utbildningsinriktning som inte är särskilt gångbar på arbetsmarknaden. På så viss ökar deras chanser till att etablera sig på arbetsmarknaden och arbetsgivares kompetensförsörjning underlättas. Vad är ett traineejobb? Traineejobb är en anställning som kombineras med yrkesutbildning (ej AUB) på i normalfallet 50 % (minst 25 %). Arbetet subventioneras under max ett år. Subventionen avser 50 % av heltid (även om individen skulle jobba 75 %). Två typer av traineejobb Trainee inom välfärdssektorn - För personer som har varit arbetslösa, eller i arbetsmarknadspolitiskt program, i minst 6 månader. Denna typ av traineejobb kan användas inom hälso- och sjukvården, äldreomsorgen, funktionshinderomsorgen och skolväsendet. Traineejobb inom bristyrkesområden - För personer som har varit arbetslösa, eller i arbetsmarknadspolitiskt program, i minst 3 månader. Ungdomarna får anvisas till bristyrken som kräver gymnasieutbildning på hela arbetsmarknaden. Bristyrken definieras av Arbetsförmedlingen och kan variera mellan olika regioner. Det är den lokala Arbetsförmedlingen som avgör vilka bristyrken som gäller lokalt.
14
Условия получения стажировки
Возраст 20 – 24 года Регистрация в службе занятости Аттестат о среднем образовании или аналогичные знания Отсутствие работы в течение 3 или 6 месяцев Начало или планируемое начало курсов профессиональной подготовки минимум на 25% по профессии, соответствующей стажировке Målgrupp För att tillhöra målgruppen för traineejobb ska den arbetssökande: ha fyllt 20 men inte 25 år, ha fullföljd gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, vara inskriven på Arbetsförmedlingen, varit arbetslös på heltid under minst 6 månader (under en ramtid på 9 månader) för trainee inom välfärdssektorn eller minst 3 månader (under en ramtid på 6 månader) för trainee inom bristyrkesområden, ha börjat eller kommer att börja en reguljär yrkesutbildning på minst 25 procent inom traineejobbets yrkesområde. Traineejobb kommer vara en bra möjlighet för de ungdomar som har en gymnasieutbildning, men behöver en längre utbildningsinsats för att uppfylla de formella kraven för att få en anställning inom de yrken där det råder brist på arbetskraft.
15
Bilden visar vilka yrkesområden det kommer råda störst brist på arbetskraft inom den kommande året.
Ett index mellan de heldragna linjerna innebär att arbetsmarknaden är i balans.
16
Bilden är tagen från den senaste prognosen och visar yrken som inte kräver eftergymnasial utbildning med störst brist på arbetskraft och yrken där det råder överskott på arbetskraft. Detta ger en bild av var efterfrågan för traineejobb kan finnas.
17
Необходимые условия достижения хороших результатов
Стратегическое сотрудничество между муниципалитетом и работодателем Ранний диалог с профсоюзами Интеграция стажировки в работу с работодателями и прогнозирование Мотивированные кандидаты Strategiska samarbeten med arbetsgivare och kommuner om traineejobb Som tidigare bild visade så kommer strategiska samarbeten via avtal eller överenskommelser med arbetsgivare inom bristyrken (varav kommun ofta kommer vara den största) och utbildningsanordnare (kommuner kommer kunna ansöka om särskilda medel via Skolverket för att ordna utbildningar för traineejobb) vara viktigt för att klara av att få till och hantera större volymer. Detta eftersom insatsen kräver koordinering av flera parametrar. Med sådana förberedelser kan de enskilda förmedlarna fokusera på att jobba med urval och anvisning. Tidig dialog med de fackliga parterna Att tidigt ha med oss de fackliga parterna (särskilt kommunal) kommer vara viktigt för att nå framgång med traineejobben (och kommande extratjänster). Integrera traineejobben i arbetsgivarsatsningen Traineejobben är till för att underlätta generationsväxling och avhjälpa brister på arbetsmarknaden. De är ett medel för att arbetsgivare ska få den kompetens de behöver för att växa. De är därför en viktig komponent in vårt arbetsgivararbete. Vårt prognosarbete kan bidra med bra underlag för inom vilka sektorer traineejobben bör riktas in på. Tillsätt platser med motiverade arbetssökande Traineejobben innebär ofta ett långsiktigt åtagande. För att undvika avhopp från utbildningar är det viktigt att de ungdomar som anvisas är motiverande. Ett sätt att främja det är att använda ansökningsförfaranden och/eller kortare praktikperioder innan anvisning till traineejobb.
18
Контракт на обучение – возможность получения аттестата зрелости
Соглашение об обучении на Курсах для взрослых или В народной школе Для получения аттестата о среднем образовании Форма обучения очная Вместе с работой Вместе с прохождением практики Вместе с участием в другой уместной программе Соглашение между Службой занятости Муниципалитетом Молодым человеком Vi vet att avsaknad av gymnasieutbildning är en särskilt tydlig vattendelare på arbetsmarknaden. De som saknar gymnasieutbildning har i regel mycket svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Omkring en tredjedel av de inskrivna ungdomarna saknar en gymnasieutbildning. Utbildningskontrakt är en ny möjlighet för dessa ungdomar att läsa in en gymnasieexamen och på så sätt öka möjligheterna till en varaktig etablering på arbetsmarknaden. Vad är ett utbildningskontrakt Utbildningskontraktet är en överenskommelse om att en ungdom ska studera inom kommunal vuxenutbildning (Komvux) eller folkhögskola med målsättningen att fullfölja en gymnasieutbildning. Utbildningskontraktet ingås av tre parter: den lokala Arbetsförmedlingen kommunen berörd ungdom Studier kan vid behov bedrivas på deltid och ska då kombineras med arbete, praktik eller annan lämplig arbetsmarknadspolitisk insats som stödjer eller motiverar ungdomen att påbörja och genomföra sina studier. Den kommunala parten i kontraktet är kommunen där ungdomen bor. Samverkan Af- kommun är avgörande Utbildningskontrakt innebär att Arbetsförmedlingen och kommun, utifrån sina uppdrag och kompetenser, ger ungdomar ett sammanhållet stöd för att de så snart som möjligt kunna genomföra studier med målsättning att få en gymnasieexamen. Arbetsförmedlingen beslutar om eventuella arbetsmarknadspolitiska insatser inom ett utbildningskontrakt. Kommunen ansvarar för att studieplats finns tillgänglig och planeras utifrån ungdomens behov. Studierna kan bedrivas på den kommunala vuxenutbildningen eller på en folkhögskola. Kommunen kan även anordna praktik eller anställning inom kommunens förvaltning som en del av ett utbildningskontrakt. Både Arbetsförmedlingen och kommun ansvarar gemensamt för den övergripande planeringen och för insatser för att motivera ungdomar som saknar gymnasieutbildning till att påbörja studier.
19
Для получения контракта на обучение молодой человек должен быть
Возрастом от 20 до 24 лет Зарегистрирован в Службе занятости Должны отсутствовать аттестат зрелости или аналогичные знанияs Общий документ с оценками Аттестат с незаконченными курсами Свидетельство об обучении Обзор завершенных элементов вступительной программы Definition av motsvarande gymnasieexamen finns i handläggarstödet för utbildningskontrakt. Om vi har svårt att bedöma ifall en person ingår i målgruppen (t. ex. för att vi inte har sett några betygsdokument) så är principen att hellre inkludera än exkludera personer. Utbildningskontrakt kan ges från dag ett i arbetslöshet.
20
Факторы успеха работы для повышения мотивации к учебе
Комплексный подход с использованием нескольких сопряженных компетенций Гибкий подход к формированию курсов Нейтралитет вспомогательного сотрудника Выстраивание отношений исходя из доверия и долгосрочного подхода Использование действенных подходов Большие ожидания Непрерывный мониторинг Det studiemotiverande arbetet kommer vara avgörande för att utbildningskontraktet ska ge bra resultat. Utifrån forskning om avhopp från gymnasiet och resultat från diverse projekt (bland annat SKL:s projekt Plug IN) finns ett antal insikter om vad som är viktigt för att motivera och stödja personer att återgå och genomföra studier. Till att börja med kan nämnas att Intervjuer med unga som hoppat gymnasiet visar att vanliga anledningar till avhopp var: Mobbning Bristande pedagogisk stöd i skolan Behov av mer praktiska /arbetsplatsrelaterade delar Att de valt fel program Långvarig sjukdom (fysisk eller psykisk) Utöver ovan finns mer kvalitativa studier som tyder på att orsaker till att elever hoppar av gymnasiet också handlar mycket om självbild och identitet. Bland de elever som inte fullföljer sina studier tycks det ofta finnas en känsla av utanförskap där misslyckandet i skolan ses som ett kvitto på detta. När misslyckande i skolan också tenderar att förklaras utifrån individuella faktorer kan det innebära att vissa elever för att skydda sin självbild inte ens försöker lyckas i skolan. Viktiga framgångsfaktorer för att både förebygga studieavbrott och få ungdomar att återgå till studier är: Ett helhetsperspektiv på individen. Det innebär såväl behov inom klassrummet som utanför. Behov av flera olika slags kompetenser runt eleven, och en väl fungerande samverkan mellan dessa. Flexibilitet i utformningen av undervisningen, både vad gäller organisation och individuella insatser. En neutral stödperson, som inte är kopplad till bedömning och betygsättning. Det kan t.ex. vara en studie- och yrkesvägledare, elevcoach eller en arbetsförmedlare. Att skapa en relation som bygger på förtroende, kontinuitet och tillit. Många undgomar har negativa erfarenheter av möten med myndigheter och samhällsfunktioner i bagaget. Vikten av att utgå från det som fungerar, att ha höga förväntningar och ett lösningsorienterat förhållningssätt, hos all personal som arbetar med ungdomen. En organisation som utgår ifrån individen behov och fokus på att utveckla individens förmågor. Inställningen att ett avbrott inte är ett misslyckande för individen utan för organisationen. Kontinuerlig uppföljning av ungdomarna, ofta och regelbundet, följt av utvärderingar och formulerande av nya mål. Källor: SCB Ungdomar utan fullföljd gymnasieutbildning (2007), Temagruppen unga i arbetslivet - 10 orsaker till avhopp Margareta Cederbergs forskningssammanställning Gymnasieskolan – Inte en skola för alla Skolverkets Aktuella analyser 2008, Studieresultat i gymnasieskolan – en statistik beskrivning av ofullständiga gymnasiebetyg Socialstyrelsen Social rapport 2010.
21
Необходимые условия достижения хороших результатов
Тесное сотрудничество между службой занятости и муниципалитетами Сотрудничество с народными школами Наставничество/работа, направленная на повышение мотивации учиться Det finns ett antal förutsättningar som kommer vara särskilt viktiga för att utbildningskontrakten ska fungera och ge bra resultat. Samverkan med kommuner är avgörande. Det är en gemensam insats. Kommunen har viktiga roller både som arbetsgivare och ansvarig för utbildningen. Det behöver finnas samsyn och väl fungerande rutiner, kontaktvägar etc. för hur insatsen ska hanteras. Detta bör vara finnas med i den lokala överenskommelsen. Vår relation med kommunen ska präglas av partnerskap (de ska inte ses som en leverantör som vi beställer en tjänst av) där vi sätter individen i centrum. Det stora mervärdet med ett utbildningskontrakt är just att det ska vara ett sammanhållet stöd till individen där Arbetsförmedlingens och kommunens kompetenser och möjligheter kompletterar varandra för att ge individen bästa möjliga förutsättningar för att fullfölja en gymnasieutbildning. Samarbete med folkhögskoler – att motivera ungdomar ett återgår till studier kommer ofta vara en stor utmaning. Folkhögskolorna är duktiga på detta. Att använda den studiemotiverande kursen som en ingång till utbildningskontrakt kommer sannolikt vara en framgångsfaktor. Folkhögskoler kan också erbjuda studier inom utbildningskontraktet. Vägledning – Vårt arbete med vägledning kommer också vara viktigt för att motivera och guida personer till studier. Här behöver vi tänka på hur Af:s vägledning bäst används i förhållande till den studie- och yrkesvägledning som kommunerna kan erbjuda. Hur optimerar vi våra resurser? Gemensamma vägledningscentra kan vara en möjlighet. Även detta bör finnas med i den lokal överenskommelsen.
22
Вызовы Спрос в муниципальном секторе?
Мало времени на внедрение – влияет на системное обеспечение Комбинация мер, предлагаемых несколькими структурами Система образования – мощности и гибкость?
23
Работа по улучшениям на национальном уровне
Упрощение системной поддержки контрактов на обучение Повышение гармонизации между контрактом на обучение и возможностью получения пособия на учебы Расширение целевой группы для стажировки Расширение сферы работ в рамках работ по UBK и стажировки Продление UGA Дополнительные возможности принятия мер до UGA
24
Статус 90 дней после регистрации, доля всех в возрасте 16 – 24 лет
Nyckeltal 1: Arbete/utbildning Nyckeltal 2: Öppet arbetslösa Samtliga ungdomar (16-24 år) som under perioden har nått 90 dagar efter inskrivning uppdelade efter status dag 90. Arbete/utbildning: Avaktualiseringsorsak som innebär utbildning annan än arbetsmarknadsutbildning (7) Avaktualiseringsorsak som innebär arbete (1-4) Sökandekategori som innebär arbete (21, 22, 31, 33, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 45, 47, 48, 49, 56, 58, 78) Sökandekategori som innebär utbildning (32) I program: Sökande i program med aktivitetsstöd (46, 54, 59, 67, 69, 70, 71, 72, 73, 75, 76, 79, 81, 83, 87, 88) Öppet arbetslösa: Öppet arbetslösa (11, 96, 97, 98) Övrigt: Avaktualiseringsorsak som innebär övrigt (5, 6, 8) Sökandekategorier som innebär övrigt (14, 23, 34)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.