Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016"— Presentationens avskrift:

1 Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016

2 Allmänt Skolinspektionen är värdmyndighet
Kansliet för ÖKN har stor kunskap om ÖKNs praxis Kansliet bistår ÖKN i sin praxisspridning (bla. genom information till Skolverkets upplysningstjänst och vägledande beslut på hemsidan, m.m.)

3 Skolplaceringar den största ärendetypen

4 Allmänt om ÖKN:s prövning av särskilt stöd
Överklagandenämndens roll Överprövande instans Prövar enbart utifrån ett överklagande som varit föremål för rättidsprövning och bedömning av omprövning hos beslutsmyndigheten aktuella och faktiskt gällande beslut Upphäver och återförvisar ärendet / avslår överklagandet Inga sanktionsmöjligheter Det närmaste ett tillsynsuppdrag - i form av särskilda uttalanden

5 Allmänt om särskilt stöd
Överklaganden gäller oftast åtgärdsprogram Överklaganden prövas enbart om det kommer från samtliga vårdnadshavare Särskild stöd sätts in sent! Ändringsfrekvensen gällande ärenden om särskilt stöd är hög

6 Särskilt gällande beslut om ÅP
Vad överklagandena ofta innehåller Utredningen är inte tillräcklig. Vårdnadshavarna har inte getts möjlighet att delta i utarbetande av åtgärdsprogrammet Behoven inte tillgodosedda i de åtgärder som beslutats Åtgärderna är inte konkreta eller utvärderingsbara Yrkanden om att vissa särskilda skrivningar ska förändras Flera ärenden där vårdnadshavarna (?) eller eleven känner sig kränkt av skrivningar i åtgärdsprogrammen Vårdnadshavarnas oro att dokumentet ska följa eleven genom hela livet.

7 Särskilt gällande beslut om ÅP (forts.)
Överklagandenämndens prövning av ÅP Utredningen Största bristerna i utredningen För gammal utredning Kartläggande delen saknas Den pedagogiska bedömningen inte tillräcklig Åtgärdsprogrammet Största bristerna i åtgärdsprogram Åtgärderna har inte återspeglat vad som framkommit av utredningen Åtgärderna är inte konkreta och utvärderingsbara Åtgärderna är inte tillräckligt specificerad (omfattningen, etc.) Det anges inte vem som är ansvarig för uppföljning och utvärdering.

8 Särskilt gällande beslut om SUG
Vad överklagandena ofta innehåller Eleven upplever sig isolerad – känner sig ibland bestraffad Att det inte är tydligt när eleven ska undervisas i klassen/i den särskilda undervisningsgruppen Vilka brister som ofta förekommer i beslut om SUG Rektorn har inte tagit ställning till särskilda skäl Det har inte visats att man prövat andra stödåtgärder i tillräcklig omfattning Disciplinära åtgärder blandas ihop med särskilda stödåtgärder Använt särskilda undervisningsgrupper felaktigt Besluten omfattar alltför långa perioder

9 Vad vi ser i övrigt gällande beslut om särskilt stöd
Huvudmännen anger ofta ekonomiska orsaker till varför en elev inte får visst stöd Ett dilemma: Nya beslut om åp fattas ofta . När ett nytt beslut fattats upphör det tidigare att gälla (den formella gången för överklaganden vs. rätten att få sin sak prövad) Frågan om/när nämnden gör särskilda uttalanden vid avskrivning av ett beslut

10 Vad vi ser i övrigt (forts.)
Åtgärdsprogram ska vara ett redskap för skolpersonal i arbetet med att stödja elev med behov av särskilt stöd – inte ett statiskt dokument Gränsdragningen extra anpassningar – särskilt stöd Vad är vad? Vad ska stå med i ett åtgärdsprogram? Ansvaret för stödåtgärderna läggs ofta på eleven Inkomna överklaganden till beslutsmyndigheten överlämnas inte skyndsamt till överprövande instans

11 Tack för mig! Ni vet var vi finns!


Ladda ner ppt "Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser