Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikation
2
Vad är kommunikation? Kommer från latinets communicare och betyder: Göra gemensamt Ömsesidigt utbyte
3
Historik Milstolpar för kommunikationens utveckling:
Boktryckarkonsten (1400-talet) Tryck- och yttrandefrihet (sent 1700-tal) Industrialiseringen (1800-talet) Radio – tv – internet (1900-talet)
4
Allmänt om kommunikation
Kommunikation kräver ett språk eller en kod. Kommunikation kan ske via talet, skriften eller kroppsspråket. Funktionsnedsättningar: Teckenspråk Blindskrift
5
Kommunikationens funktioner
Formella regler: t.ex. trafikmärken och allemansrätten. Informella regler: t.ex. vett och etikett vid matbordet och klädkoder. Uttrycka känslor och tankar, t.ex. via musik och dikter.
6
Kommunikationsformer
Intrapersonell: Sker inom oss – hur vi tänker och resonerar med oss själva. Interpersonell: Sker mellan två eller tre personer – frågor och svar. Gruppkommunikation: Sker inom grupper, t.ex. familjen eller fotbollslaget – gemensamma intressen. Masskommunikation: Sker via medier till ett stort antal mottagare.
7
Den enkla kommunikationsmodellen.
SÄNDARE → MEDDELANDE → KANAL → MOTTAGARE
8
Mekaniskt brus Semantiskt brus Psykologiskt brus
Shannon & Weavers kommunikationsmodell INFORMATIONS- → SÄNDARE → → MOTTAGARE → DESTINATION KÄLLA ↑ BRUS Mekaniskt brus Semantiskt brus Psykologiskt brus
9
Masskommunikationsmodellen
MOTTAGARE SÄNDARE → MEDDELANDE → KANAL → MOTTAGARE
10
Kommunikationens hastighet har förändrats.
11
Filtrering Vi filtrerar alla budskap som ständigt når oss.
Vi tolkar budskapen och försöker sätta dem i ett sammanhang (kontext). Tolkning utifrån existerande uppfattningar - förstärkning.
12
Faktorer hos sändaren Meddelandet är genomtänkt.
Sändaren har inte tänkt klart. Tankesprång. Projicering. Språksvårigheter.
13
Faktorer hos mottagaren
Fokus. Känslotillstånd. Inställning. Störningar och brus.
14
Organisationskommunikation
Källskydd (offentliga och privata sektorn) Meddelarskydd – efterforskningsförbud (offentliga sektorn)
15
Organisationskommunikation
Aldrig vid mediekontakter: Ljuga, gissa eller ha egna teorier. Bli upprörd eller arg. Låta situationen eller reportern stressa dig. Diskutera säkerhetsbelagd information. Använda uttrycket ”inga kommentarer”.
16
Organisationskommunikation
Alltid vid mediekontakter: Ta god tid på dig. Tänk efter innan du svarar. Håll dig inom ditt eget ansvarsområde. Säg om du inte vet, kan eller får svara på frågan. Håll dig till fakta. Utgå från att alla samtal är intervjuer. Var bestämd, rättvis och ärlig.
17
Maslows behovstrappa 1. Fysiska behov 2. Trygghet 3. Gemenskap
4. Uppskattning 5. Självförverkligande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.