Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
(c) kompetensresurs ab
Klicka med piltangenter på skrivbordet för att stega framåt eller bakåt Affärsplanering Mål Att förstå innebörden och betydelsen av affärsplanering Att kunna deltaga eller utföra affärsplanering i vanliga verksamheter Att tillföra mallar och metoder i affärsplanering för att snabbt komma igång Målgrupp Affärsutvecklare , ekonomichefer, projektledare, avdelningschefer, företagsledare. Förkunskaper Praktiskt erfarenhet av företagsarbete. Gärna i ledande ställning. Nästa steg Ledarskap i praktiken. Antal kunskapskomponenter (Sidor). 41 Innehåll i avsnitten Sida Syfte med affärsplanering. 2 Inledning. 11 Analyser av förutsättningar. 13 Fastställ mål och strategier. 26 Skapa handlingsplaner. 32 Genomföra och uppfölja. 40 Övrig information Affärsplan upprättas vanligtvis i slutet av varje år och omfattar oftast planering för de närmaste tre åren. Planen skapar långsiktighet och styr det dagliga handlandet enligt strategiska principer i affärsplanen. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
2
(c) kompetensresurs ab
Affärsplanens syfte Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. Affärsplanen beskriver verksamheten som helhet och inte bara produkter och tjänster. Genom att man beskriver alla viktiga aspekter på verksamheten tvingas man tänka efter och ge svar på alla frågorna. Företaget får en djup genomlysning. Internt leder genomlysningen att företaget blir mera medvetet om vilka åtgärder som bör vidtagas och varför det måste ske i ett något längre perspektiv. Affärsplanen är vägledande i svåra prioriteringen vid val av rätt åtgärder. Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. Externt kan affärsplanen användas mot intressenter såsom banker, styrelseledamöter, investerare och andra. (c) kompetensresurs ab
3
Affärsplanens arbetssteg
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
4
1. Verksamhetsbeskrivningen
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Verksamhetsbeskrivningen syfte : - för att veta var man står - för att vara överens var man står - för att veta vart man ska © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
5
2. Analyser 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål.
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Analysens syfte : skapar kunskap och underlag för att kunna bestämma mål och strategier © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
6
3. Målen 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål.
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Syfte med mål : idéer och analyser översatta till verksamhetsmål för att veta vart man skall och hur långt man kommit © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
7
4. Strategier 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål.
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Strategiers syfte : visar de vägar och sätt man tänker nå målen på och anger en viljeinriktning med ett flerårigt perspektiv © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
8
5. Handlingsplaner 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål.
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Handlingsplaners syfte : visar de konkreta (operativa) åtgärderna, oftast för ett år, för att nå målen © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
9
6. Genomförande och uppföljning
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. Syfte genomförande och uppföljning : praktisk realisering av planerna kräver kontinuerlig och systematisk uppföljning © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
10
Planeringssamband År 1 År 2 År 3 AFFÄRSPLAN Befintliga produkter :
Affärsplanering 1: Syfte med affärsplanering. År 1 År 2 År 3 AFFÄRSPLAN Befintliga produkter : Marknadsplan Produktionsplaner Bemanning/personal Ekonomi/finanser Nya produkter : Marknadsplan Produktutvecklingsplan Lanseringsplan Produktionsplaner Bemanning/personal Ekonomi/finanser Kommentar : Affärsplanen består av flera underplaner omfattande alla delar av verksamheten. (c) kompetensresurs ab
11
Verksamhetsbeskrivning
Affärsplanering 2: Inledning. Företaget Affärsidén Sortiment Ekonomi Ägare Organisation Nyckeltal Historik Viktiga fakta En tydlig affärsidé Produkter Tjänster Marknader, marknads- andelar Resultat- utveckling Viktiga balans- poster © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Fyra huvudområden beskrivs inte alltför detaljerat. Kraften bör inte åtgå att beskriva historia utan fokus skall vara på framtidsplaneringen ! Kommentar : Genom att beskriva verksamheten får man en entydig bild av många personers insatser. Man bir överens var man står. Därmed blir det lättare att veta vart man vill. (c) kompetensresurs ab
12
(c) kompetensresurs ab
Affärsidén Affärsplanering 2: Inledning. Bör täcka in följande : Vilken marknad vänder vi oss till ? Vilka kundbehov tillfredsställer våra tjänster/produkter? Vad är vi bäst på ? Vari ligger vårt företags styrka ? Vilka unika kompetenser har vi ? Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. (c) kompetensresurs ab
13
(c) kompetensresurs ab
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Omfattning analyser Omvärldsanalys (Externt) Marknads- analys (Externt) Kompetens analys (Internt) Analys egna företaget (Internt) Konkurrent- analys (Externt) (c) kompetensresurs ab
14
(c) kompetensresurs ab
Företagsanalysen Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Företagsanalysen består av en analys av styrkor och svagheter. Analysen benämns ibland och för SWOT-analys. Analysens syfte : Ger en god bild relaterat till ett idealföretag Ger underlag till konkreta förbättringar Underlättar prioritering av åtgärder Svagheter kan förvandlas till styrkor Styrkor kan utnyttjas © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Kommande bilder utgör exempel på faktorer som kan analyseras. Materialet är avsett att vara vägledande men bör kompletteras med egna faktorer (c) kompetensresurs ab
15
Styrka och svagheter 1(4)
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
16
Styrka och svagheter 2(4)
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
17
Styrka och svagheter 3(4)
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
18
Styrka och svagheter 4(4)
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
19
(c) kompetensresurs ab
Konkurrentanalys Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Görs för de viktigaste konkurrenterna och för de viktigaste produktområdena eller produkterna. Underlaget syftar till att jämföra det egna företagets ställningen gentemot konkurrenter avseende viktiga operativa och strategiska beslut. Konkurrensfaktorer kan utbytas eller läggas till beroende på konkurrenssituation. (c) kompetensresurs ab
20
(c) kompetensresurs ab
Sortimentsanalys Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Produktområden och tjänsteområden analyseras ur ett antal viktiga aspekter. Underlaget leder till strategiska beslut om : - Kompletteringsbehov i sortimentet som sin tur kan bestå av egen produktutveckling eller införskaffning Utveckling av befintliga produkter för att stärka ställningen Utslussning och gallring av sortimentet (c) kompetensresurs ab
21
(c) kompetensresurs ab
Målgrupper Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Med målgrupp avses de huvudsakliga grupper till vilka vi säljer. Kallas också primärgrupper. Ibland kan man tänka att en målgrupp har samma behov och nås med samma budskap i marknadsföringen. Glöm ej målgrupper som vi ännu inte säljer till men som utgör en potential ! Exempel på målgrupper kan vara : Ungdomar, medelålders personer, pensionärer. Lantbruk, industri, konsumenter. Bostäder, villor, kontor, affärslokaler osv. (c) kompetensresurs ab
22
Produkt-/målgruppsanalys
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. I denna analys ställs produktsortimentet mot respektive målgrupp. Analysen ger en god överblick över styrkor och svagheter som bör utnyttjas för satsningar och utveckling. (c) kompetensresurs ab
23
(c) kompetensresurs ab
Omvärldsanalysen Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Genom att veta hot och möjligheter kan man parera eller eliminera hoten och istället anpassa sig till möjligheterna. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
24
(c) kompetensresurs ab
Omvärldsanalys Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Stora omvärlds- faktorer som påverkar : Samhällsutveckling Trender Politiska händelser Konsumtionsmönster Teknologiutveckling Konkurrenter Substitut Patent Konjunktur/räntor Råvarupriser m.m. Faktorer som påverkar i närmiljön : Anställda Aktieägare Kunder Kommun Stat Leverantörer Distribution Infrastruktur © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Företaget (c) kompetensresurs ab
25
Kompetensbeskrivningar
Affärsplanering 3: Analyser av förutsättningar. Kompetensbeskrivningar Kompetensområde 1 Kompetensområde 2 Kompetensområde n © kompetensresurs ab Genom att lista de viktigaste kompetenserna som måste finnas för ett företag, en avdelning eller en person får man en bra överblick över strategiska kompetensområden. Om man dessutom gör staplarna olika långa beroende på hur djupt kompetensområdet måste kunnas, skapas en bra visuell bild för att börja styra utvecklingen av kompetens. Kompetensdjup Kommentar : Om man dessutom gör staplarna olika långa beroende på hur djupt kompetensområdet måste kunnas, skapas en bra visuell bild för att börja styra utvecklingen av kompetens.. Kommentar : Genom att lista de viktigaste kompetenserna som måste finnas för ett företag, en avdelning eller en person får man en bra överblick över strategiska kompetensområden. (c) kompetensresurs ab
26
(c) kompetensresurs ab
Att sätta mål Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Även om företaget har en bra affärsidé måste idéerna översättas i mål. Målen bör vara : Härledda från affärsidén Mätbara och tydligt uttryckta Angivna för en fastställd tidsperiod Realistiska i förhållande till tillgängliga resurser Möjliga att nå, men med en viss ansträngning (c) kompetensresurs ab
27
Härledning av mål Affärsidén Verksamhetsbeskrivningen Företagsanalysen
Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Verksamhetsbeskrivningen Företagsanalysen Konkurrentanalysen Marknadsanalysen Omvärldsanalysen Kompetensanalysen Affärsidén Mål : mätbara klart uttryckta för angivna tidsperioder i förhållande till tillgängliga resurser möjliga att nå med viss ansträngning skall omvandlas till handlingsplaner © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
28
(c) kompetensresurs ab
Målbeskrivningen Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Vem ansvarar för målet/målen ! Till vem rapporteras utfallet ! Hur skall uppföljningen ske ? När skall målen vara uppnådda ? Kan innehålla kvantitativa och kvalitativa mål © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
29
Exempel kvalitativa mål
Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Kvalitet Marknadsprofil (trovärdig, stabil, pålitlig) Tillväxt Kultur (öppenhet, framgångsrik, ”i fronten” …) Miljö Etik © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
30
(c) kompetensresurs ab
Vad är strategi ? Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Riktlinjer eller handlingssätt för hur målen skall nås. Exempel på vanliga strategiområden : Marknadsstrategi Prisstrategi Sortimentsstrategi Distributionsstrategi Personalstrategi Tillverkningsstrategi © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
31
Exempel marknadsstrategier
Affärsplanering 4: Fastställ mål och strategier. Exempel marknadsstrategier Flera marknader med samma produkt ? En marknad med flera produkter ? Nuvarande Nya Marknad Produkt Marknadspenetration : Kvarstå i befintlig marknad med befintliga produkter. Produktutveckling : Sälja nya produkter till befintliga kunder. Marknadsutveckling : Söka nya användningar för sina produkter. Diversifiering : Nya marknader med nya produkter. (c) kompetensresurs ab
32
(c) kompetensresurs ab
Handlingsplaner Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. Affärsplanen måste brytas ned till konkreta handlingsplaner. Vanligen görs planerna årsvis inför ett kommande år i samband med budgetarbetet. Behovet av planer måste avgöras på lokal nivå. Vanligtvis görs dock en huvudplan som visar de viktigaste etappmålen under året. Dessutom görs vanligen olika detaljplaner för respektive ansvarsområde. (c) kompetensresurs ab
33
Huvudplanering händelser
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
34
(c) kompetensresurs ab
Huvudplanering volym Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
35
Månadsplanering aktiviteter
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
36
Resultatbudget per månad
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
37
Likviditetsbudget per månad
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
38
Hjälp till innehållsförteckning
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. (c) kompetensresurs ab
39
(c) kompetensresurs ab
Affärsplanering 5: Skapa handlingsplaner. Härledning av ekonomi (c) kompetensresurs ab
40
(c) kompetensresurs ab
Uppföljningsmetoder Affärsplanering 6: Genomföra och uppfölja. Skriftliga rapporter med (snabb) återrapportering Uppföljningsmöten Spridning av lyckade insatser och metoder (lärprocess) Marknadsundersökningar, effektmätningar © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
41
(c) kompetensresurs ab
Ledningsgruppsmöten Affärsplanering 6: Genomföra och uppfölja. Resultatuppföljning mot budget Affärsläget (Order,offerter,fakturering, förfrågningar) Lägesrapportering (Marknad/försäljning, produktion/inköp,utveckling, personal) Projektläge Prognoser Övrigt Fasta återkommande tidpunkter Fasta dagordningar viktigt Uppföljning viktiga operativa mål Uppföljning aktiviteter Utseende av ansvariga för åtgärder © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.