Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEmil Bengtsson
1
Arbetsgruppen för bredbandsutbyggnad i hela landet Arbetsgruppsmöte III, 2017-10-31
2
Mötesagenda Välkomna Hur många kan nås av trådlöst och vad kostar det? Lunch Offentligt ledarskap Bensträckare Stöd – summering av tankar och medskick Fiberföreningar – expansionsmöjligheter och risker Mobilt Bredband (3G/4G/5G) för landsbygden? : Blinda fläckar – vad har gruppen missat? : Nästa möte Mötets avslutande
3
Check-in fråga ”Vad har ni särskilt funderat på sedan vi träffades sist?”
4
Hur många kan nås av trådlöst och vad kostar det?
5
Externa gäster
6
Frågor av relevans När är trådlösa lösningar lämpliga?
Hur stor andel av de vita fläckarna skulle kunna täckas med trådlöst? Vad är den genomsnittliga installationskostnaden (och driftskostnad)? Förutsätter lösningen nya master eller kan befintliga användas? Vilka skarpa case finns (proof of concept)?
7
Offentligt ledarskap – vad innebär det i praktiken?
8
Frågor av relevans Hur kan kommunerna underlätta bredbandsutbyggnaden på landsbygden? Hur ser definitionen av den kommunala bredbandssamordnarens roll ut? Hur kan regionerna underlätta bredbandsutbyggnaden på landsbygden? Hur kan den regionala bredbandskoordinatorns/samordnaren roll stärkas?
9
Offentligt ledarskap – nödvändigt för framgångsrik bredbandsutbyggnad på landsbygden
Krävs helhetsperspektiv för att lösa bredband på landsbygden, de ”vita fläckarna” och nå regeringens bredbandsmål. Krävs också lokalt engagemang. En kombination av Top down och Bottom up den bästa lösningen. Helhetsperspektiv förutsätter utgångspunkt i Top down, men tar tillvara det lokala engagemanget i Bottom up. Kräver övergripande styrning från kommunalt/regionalt håll. För framgång krävs starkt ledarskap från kommun och region. Finns olika förutsättningar, inte minst i kommuner – ekonomiska och personella resurser. Behov av stöd. Styrning utifrån kartläggning av intresset och behovet av bredband. Behövs gemensam behovsbild. Utförs av kommun eller region.
10
Offentligt ledarskap i kommuner
11
Offentligt ledarskap – kommunal nivå
Kommunen har central roll i bredbands- utbyggnaden Kommunen behöver ta en aktiv ledarroll. Ledarskapet måste tas av både politiker och tjänstemän i ord och handling. Takten i bredbandsutbyggnaden är kopplad till om kommunen fattat tydliga politiska beslut, är aktiv i bredbandsfrågan om det finns en organisation med uppdrag att arbeta för bredbandsutbyggnad. Kommunerna har olika förutsättningar och kan välja olika strategier. Men att vänta och inte agera är inte en framkomlig väg. Länsstyrelse Regionansvarig Kommun Uppdrag att verka för att nå de Riksdagsbundna målet om att Sverige ska ha bredband i världsklass Hantera och främja nyttjandet av stödmedel Tillstånd vid arbete i - Kulturmiljöer (bl.a. fornlämningar) - Skyddade naturområden (reservat, alléer, stenmurar) - Vatten eller nära vatten - Naturmiljön i övrigt Har tagit över ansvaret för det regionala tillväxtarbetet från länsstyrelserna1 Ta fram strategidokument för att uppfylla ansvaret Samtliga regioner2 har bredbandskoordinatorer som ska verka för övergripande samordning i bredbands-frågor och har i uppdrag att: Stödja kommuner Kartlägga behov Samverka med offentliga, ideella och privata aktörer Kommunalt strategi- och planeringsansvar Skyldighet enligt plan- och bygglagen att ta hänsyn till behovet av elektronisk kommunikation i översikts- och detaljplanearbetet Krav i plan- och byggförordningen på bredbandsanslutning i fastigheter förstärker vikten av bredband i översikts- och detaljplan Flera roller i form av: Marknadsaktör Markägare Tillståndsgivare Sammanställning av länens rapportering om utvecklingen inom it-infrastrukturområdet 2016 Uppföljning av de regionala bredbandskoordinatorernas verksamhet 2016
12
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Politikerna kan underlätta utbyggnaden genom
Skapa en bred politisk enighet om bredbandsutbyggnaden och digitaliseringen i kommunen. Visa tydlig politisk vilja och tydligt uttala att bredbandsutbyggnaden är prioriterad. Visa engagemang och skaffa kompetens när det gäller bredband och digitalisering. Tydliggöra för kommunens organisation och invånare att digitalisering av verksamhet och tjänster, exempelvis för vård, omsorg och skola, är nödvändig och kommer att ske. Påbörja arbetet med att organisera för en digital utveckling i kommunen. Vara beredd att gå in med kapital för att möjliggöra utbyggnad hela vägen ut på landsbygden.
13
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Kommunerna kan underlätta utbyggnaden genom
ÖVERGRIPANDE: Ha ett tydligt mål att alla ska få tillgång till bredband. Prioritera bredbandsutbyggnad genom att se till att utse en ansvarig i kommunen för detta område. Ta fram en bredbandsstrategi. Ha en plan för hur kommunen vill agera för att underlätta utbyggnad med tydlig ansvarsfördelning. Tidigt arbeta proaktivt med bredbands-frågan för att förbereda för framtida digitala tjänster. Samordna bredbandsfrågan med befintliga kommunala processer, planer etc. BEVAKA: Håll koll på (leverantörernas) utbyggnad så att inte några fastigheter längst ut på vägen glöms bort och skapar vita fläckar. Se till att ha en viss kontroll på hur utbyggnad sker. Allt för att undvika att vita fläckar skapas i onödan. Annars finns stor risk att leverantörerna plockar russinen ur kakan och att vita fläckar uppstår.
14
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Kommunerna kan underlätta utbyggnaden genom
KOMMUNENS AGERANDE: Samarbeta med en seriös leverantör som är intresserad av utbyggnad både i tätort och på landsbygden. Förenkla och snabba upp möjligheterna för leverantören att få grävtillstånd på kommunal mark. Ställ rimliga krav på återställning efter fibergrävning i tätort. Tillhandahåll, på ett enkelt sätt, och lämna ut kartor till byalag eller leverantörer vid behov. ATT AKTIVT PÅVERKA: Ge ansvarig tjänsteman mandat att bevaka, och eventuellt också styra upp, utbyggnad (inte enbart sitta i baksätet och iaktta hur marknaden genomför utbyggnad av bredband). Fundera på om kommunen kan utnyttja konkurrensen mellan olika leverantörer för att få fiber utbyggt utanför tätort. Förhandla. Sök lösningar över kommungränserna. Det krävs ett mer övergripande tänk när man bygger ut infrastruktur.
15
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Kommunerna kan underlätta utbyggnaden genom
FINANSIERING: Tillhandahåll kapital för att möjliggöra utbyggnad på landsbygden Hjälp människor att ha råd att ansluta sig till fiber. Alla människor har inte ekonomiska möjligheter. Nya lösningar krävs. Sök statliga bidrag för bredbands-utbyggnad. DRIVA PÅ: Underlätta för byalagen genom att ge hjälp och stöd. Stötta eldsjälarna på landsbygden. Samla ihop intresset hos byalag. Delta på informationsmöten. Saknar kommunen egen affärsmässig kompetens teckna då ett bra avtal och låt leverantörerna bygga fiber och göra affärer. Bygger kommunen eget fibernät? Se då till att bygga upp kompetens och affärsmässighet.
16
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Kommunerna kan underlätta utbyggnaden genom
PROAKTIVT: Uppmana till samförläggning i samband med nedgrävning av kablar (exempelvis: elkablar, fjärrvärme, vatten, avlopp, pumpstationer, Trafikverkets anläggningar etc.) KOMMUNIKATION: Arbeta med kunskapshöjande insatser mot såväl politiker och tjänstemän i ledande befattning som mot anställda i kommunens alla verksamheter. Ta fram oberoende information om bredband och nyttan med en snabb internetuppkoppling och kommunicera den till olika målgrupper.
17
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Kommunerna kan underlätta utbyggnaden genom
ÖVRIGT: Ha en plan för vad man gör med dem som inte väljer att ansluta sig till fiber (kanske är det just dessa som kommunen framöver vill ha fiberkoppling till). Samarbeta med andra kommuner! Lär av varandra!
18
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Bredbandssamordnare
En bredbandssamordnare i den kommunala förvaltningen är en framgångsfaktor i bredbandsförsörjningen och bredbandsutbyggnaden, men även i arbetet med efteranslutningar och kommunens digitalisering.
19
Offentligt ledarskap – kommunal nivå Bredbandssamordnare
Bredbandssamordnaren har viktiga roller, bl.a: Bredbandssamordnaren behöver stöd i genomförandet. Regionerna har en viktig roll. Internt i kommunen Externt har bredbandssamordnaren en betydelsefull uppgift i att Kontaktperson och kunskapsspridare gentemot kommunens ledning, politiker och andra tjänstemän, en samordnande länk mellan kommunens tekniska avdelning, samhällsplanering samt andra avdelningar och verksamheter. Viktigt för att samordna förläggning av kanalisation och fiber med kommunens andra infrastrukturprojekt. Viktig roll att bredband lyfts in i den fysiska planeringen Stötta föreningar, grupper och enskilda på landsbygden. Människor som börjat fundera på att skaffa fiber till byn har stort behov av att prata med någon i kommunen, få uppmuntran, stöd och svar på frågor. Behöver göras upprepade gånger. Förmedla kontakter mellan marknadsaktörer och lokala föreningar, och se över samordnings- möjligheter mellan olika områden och föreningar i fiberutbyggnaden. Utgöra stöd i stödansökningsprocessen och samordna och hålla i hela arbetet med att söka bredbandsstöd från Länsstyrelsen.
20
Offentligt ledarskap i regioner
21
Offentligt ledarskap – regional nivå
Regionen har central roll i bredbands- utbyggnaden Regionen behöver ta en aktiv ledarroll. Ledarskapet måste tas av både politiker och tjänstemän i ord och handling. Länsstyrelse Region Kommun Uppdrag att verka för att nå de Riksdagsbundna målet om att Sverige ska ha bredband i världsklass Hantera och främja nyttjandet av stödmedel Tillstånd vid arbete i - Kulturmiljöer (bl.a. fornlämningar) - Skyddade naturområden (reservat, alléer, stenmurar) - Vatten eller nära vatten - Naturmiljön i övrigt Har tagit över ansvaret för det regionala tillväxtarbetet från länsstyrelserna1 Ta fram strategidokument för att uppfylla ansvaret Samtliga regioner2 har bredbandskoordinatorer som ska verka för övergripande samordning i bredbands-frågor och har i uppdrag att: Stödja kommuner Kartlägga behov Samverka med offentliga, ideella och privata aktörer Kommunalt strategi- och planeringsansvar Skyldighet enligt plan- och bygglagen att ta hänsyn till behovet av elektronisk kommunikation i översikts- och detaljplanearbetet Krav i plan- och byggförordningen på bredbandsanslutning i fastigheter förstärker vikten av bredband i översikts- och detaljplan Flera roller i form av: Marknadsaktör Markägare Tillståndsgivare Sammanställning av länens rapportering om utvecklingen inom it-infrastrukturområdet 2016 Uppföljning av de regionala bredbandskoordinatorernas verksamhet 2016
22
Offentligt ledarskap – regional nivå Regionen kan underlätta utbyggnaden genom
Formulera en vision för regionens digitala utveckling. Visionen behöver ha en bred förankring hos regionens ledning. Ta fram en digital agenda och hålla den levande genom kontinuerlig uppföljning. Kartlägga bredbandstillgången i regionen, identifiera sårbara områden och göra prognoser för vilka områden som kan riskera att bli utan tillgång till bredband om inga åtgärder sätts in. Ta fram en strategi för regionens bredbandsutbyggnad och en handlingsplan för kvarvarande områden. Samla intresset för bredbandsutbyggnad i regionen.
23
Offentligt ledarskap – regional nivå Regionen kan underlätta utbyggnaden genom
Vara beredd att gå in med kapital för att möjliggöra utbyggnad hela vägen ut på landsbygden. Driva på den digitala tjänsteutvecklingen. Påbörja arbetet med att organisera för en digital utveckling i regionen. Stimulera kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan kommuner. Bidra till samverkan och samordning mellan aktörer. Stötta kommuner som behöver hjälp. Sprida kunskap om nyttan bredband.
24
Offentligt ledarskap – regional nivå Regional bredbandskoordinator
De regionala bredbandskoordinatorerna ska - verka för övergripande samordning, samverkan och samarbete i bredbandsfrågor samt fungera som kontaktpunkt för offentliga och privata aktörer * verka för övergripande samordning, samverkan och samarbete mellan aktörer verksamma i länet av betydelse för bredbandsutbyggnaden, verka för en ökad förståelse - sambandet bredbandsutbyggnad och möjlighet ökat utbud/efterfrågan digitala tjänster, främja länsöverskridande samarbeten kring bredbandsutbyggnad, stödja och främja kommunernas arbete med bredbandsfrågor, vara sammankallande för nätverk om bredbandsfrågor i länet för kommuner, stödja och underlätta lokala initiativ för bredbandsutbyggnad (byanät), hålla sig informerad om bredbandssatsningar, inkl. finansierade med nationellt och EU-stöd, bidra till att sprida information områden med mindre god bredbandstäckning, samverka med PTS - identifiera var det finns brister i mobiltäckning i områden där människor befinner sig, bistå den nationella nivån i uppföljningsarbete kopplat till bredbandsutbyggnad ansvara för kartläggning - bredbandstillgång, aktörer, pågående och planerad utbyggnad samt framtida behov och utmaningar. * Enligt regeringsbeslut
25
Offentligt ledarskap – regional nivå
Länsstyrelse Region Kommun Uppdrag att verka för att nå de Riksdagsbundna målet om att Sverige ska ha bredband i världsklass Hantera och främja nyttjandet av stödmedel Tillstånd vid arbete i - Kulturmiljöer (bl.a. fornlämningar) - Skyddade naturområden (reservat, alléer, stenmurar) - Vatten eller nära vatten - Naturmiljön i övrigt Har tagit över ansvaret för det regionala tillväxtarbetet från länsstyrelserna1 Ta fram strategidokument för att uppfylla ansvaret Samtliga regioner2 har bredbandskoordinatorer som ska verka för övergripande samordning i bredbands-frågor och har i uppdrag att: Stödja kommuner Kartlägga behov Samverka med offentliga, ideella och privata aktörer Kommunalt strategi- och planeringsansvar Skyldighet enligt plan- och bygglagen att ta hänsyn till behovet av elektronisk kommunikation i översikts- och detaljplanearbetet Krav i plan- och byggförordningen på bredbandsanslutning i fastigheter förstärker vikten av bredband i översikts- och detaljplan Flera roller i form av: Marknadsaktör Markägare Tillståndsgivare Länsstyrelsen har central roll i bredbands- utbyggnaden Länsstyrelsen behöver ta en aktiv ledarroll. Sammanställning av länens rapportering om utvecklingen inom it-infrastrukturområdet 2016 Uppföljning av de regionala bredbandskoordinatorernas verksamhet 2016
26
Offentligt ledarskap – strategier för att främja utbyggnad på landsbygden
Kommunerna och regionerna har olika förutsättningar och behöver mot den bakgrunden välja en strategi som passar den egna kommunen/regionen. Fem möjliga strategier för att främja utbyggnaden av bredband på landsbygden Marknaden bygger ut – eventuellt finns samverkansavtal utan krav. Avtal med krav på utbyggnad. Kommunen eller regionen bygger. Kommunen eller regionen finansierar genom lån eller årligt tillskott. Offentlig-privat samverkan Samtliga strategier möjliga, alla har fördelar och nackdelar. Kan tillämpas av enskild kommun, två eller flera kommuner tillsammans eller en region.
27
Offentligt ledarskap – nationell nivå Underlätta utbyggnaden genom
Förutom ett starkt ledarskap i kommuner och regioner behövs ett tydligt offentligt ledarskap på nationell nivå när det gäller bredbandsutbyggnaden och digitaliseringen. Visualisera nyttan med bredband i nationell digital strategi. Vara beredd att gå in med kapital för att möjliggöra utbyggnad hela vägen ut på landsbygden. Driva på den digitala tjänsteutvecklingen. Påbörja arbetet med att organisera för en digital utveckling. Använda statens digitala infrastruktur som en strategisk resurs för att nå bredbandsmålet.
28
Frågeställningar Hur kan ledarskapet för kommunen förtydligas/skärpas ytterligare? Hur kan ledarskapet för regionen förtydligas/skärpas ytterligare? Hur kan ledarskapet på den nationella nivån förtydligas/skärpas ytterligare? Behöver rollen för den kommunala bredbandssamordnaren förtydligas/skärpas ytterligare? I så fall på vilket sätt? Behöver rollen för den regionala bredbandskoordinatorn tydliggöras eller stärkas utöver vad som beskrivits? I så fall på vilket sätt? Vilken kompetens behöver förstärkas på lokal och regional nivå för att nå framgång med ett offentligt ledarskap?
29
Stöd – summering av tankar och medskick
30
Sammanfatta gruppens inspel som komplement till PTS stödutredning Invänta den färdiga rapporten
31
Fiberföreningar – expansionsmöjligheter och risker
32
Antal byanätsanslutningar 2015-2017
PTS, Prognostisering av Bredbandsforum, 2017
33
Antal potentiella anslutningar hos fiberföreningar 2015
Bredbandsforum, 2015
34
Försvårande omständigheter
Svårt att få engagemang för ett nytt projekt Fokus på drift och förvaltning Expansion kan försämra föreningens ekonomi Bristande intresse från de boende Inte möjligt att subventionera nya medlemmar Förberedelser för efteranslutningar varierar Brister kan finnas i dokumentationen “Skalnackdel” ur stödsynpunkt
35
Framgångsfaktorer vid expansion
Affärstänk (expansion ökar intäkterna) Arvodering av styrelseledamöter Samhällsengagemang Nätverk av kvalificerade personer Stöd från kommunen
36
Är det önskvärt att främja fiberföreningarnas möjligheter att expandera?
Proklamera från myndigheter att fiberföreningarna har en viktigt roll och befria dem från avgifter Ge ett schablonbelopp på i storleksordning 5 000 kr per anslutning och låt fritidshus inkluderas. Möjliggör kommunal borgen för att klara likviditetsproblem och parera räntekostnader Ha uppdaterade sammanställningar av de lokala fiberföreningarna i kommunal regi. Ta en samordnande roll från kommunen eller regionen på samma sätt som med enskilda vägföreningar
37
För diskussion Minskar eller ökar möjligheten att komma vidare med en utbyggnad om fiberföreningen överlåts till en kommersiell aktör?
38
Mobilt bredband för landsbygden?
39
Trådlösa möjligheter eller drömmar?
Potential för landsbygden? Kapacitet? Affärsmodeller?
40
Finns det blinda fläckar i gruppens arbete?
41
Vad har vi missat? Vilka aspekter är relevanta för gruppen men som vi ha missat att adressera? Vad mer behöver göras? Hur långt kan vi nå?
42
Nästa möte
43
Praktikaliteter inför nästa möte
Var: Stockholm När: 5 dec (Middag 4 dec kl 19?) Hur: Kl 9!
44
Mötets avslutande
45
Tack för ert engagemang! Vid frågor kontakta Bredbandsforums kansli
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.