Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vårdledarskapet i organisationen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vårdledarskapet i organisationen"— Presentationens avskrift:

1 Vårdledarskapet i organisationen
Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-2016

2 Vården- ett område i förändring
All offentlig verksamhets innehåll utformas från Central politisk nivå Landsting eller kommunal nivå Enhetsnivå

3 Vad har hänt? Vård– och omsorgsområdet har gått från: Småskalighet Storskalighet Centralisering Decentralisering

4 Ledarskap eller Chefsskap? Var kommer mandatet från?
Ledarskapet Mandat: Styrelsen (ägarna) Mandat: Medarbetarna Chefsskap

5 Hur skapas förtroende ? Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet

6 Ledarskapets kärna 1: Ledarskap är:
Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer

7 Ledarskapets kärna 2: ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”.

8 Ledarskapets viktiga verktyg: att övertyga
Med hjälp av: Logik Enkelhet Ett fåtal argument

9 Vad krävs för ett vårdledarskap?
Ledning Samordning Prioritering Kvalitetsförbättring

10 Vårdorganisationen- varför behövs den?
En organisation skapas om uppdraget är komplext och flerdimensionellt. Vad är syftet? Att försöka uppnå uppsatta mål. Ex. genom samarbete med hjälp av kompetensen från en mängd olika medarbetare kan ett komplext mål som en god vård och omsorg uppnås.

11 Organisationen bakom en operation: Vem hjälper Anna?
Postverket Förberedande undersökning i hemmet & vårdcentral Specialistmottagning Specialistserviceenheter som: Transport, Budtjänst, Administration, Laboratorier, Röntgen, Mottagningsenhet, Operationsenhet, Avdelningsenhet, Rehabiliteringsklinik, Hemsjukvård, Hemtjänst, Apotekstjänster mm.

12 Kända organisationsstrukturer
Byråkratiska skolan Matrisorganisationen New Public Management

13 Byråkratiska skolan Tydlig fördelning av arbetsinnehåll
Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Konservativ med tydlig struktur Avgränsat arbetsansvar - specialisering

14 Matrisorganisationen
Koordination och samverkan Demokratisk arbetssätt Otydlig maktstruktur Beslutsprocessen kräver flera beslutsfattare

15 New Public Management (NPM)
Avreglering Kontraktstyrning Decentralisering Produktivitet - Effektivitet Vinstintresse - Konflikt?

16 Kompetensen hos den enskilda medarbetaren
Samhällssyn Människosyn Kunskapssyn Enhetens resurser inom vård- och omsorgsorganisationen är lika med den kompetens och kunskap som finns bland medarbetarna.

17 Ledarskapets dimensioner
Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Strategiskt ledarskap Den långsiktiga verksamheten: strategiskt arbete: visioner, värdegrund

18 Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback
Förändra Förstå Förklara Förneka Förkasta

19 Tekniker för att nå medarbetarna i det operativa arbetet
Lyhördhet Förståelse Retorik

20 Retoriska regler som bör styra kommunikationen
1. Anpassa framförandet till mottagaren Anknyt till mottagarens situation Begränsa budskapet till två/tre argument - slutsatser Konkretisera budskapet Skapa vi-känsla Bli aldrig arg..

21 Vad gör man som vårdledare
Vad gör man som vårdledare? Planering och genomförande av vård och omsorg Kortsiktig planering: det operativa arbetet Personaladministration Rutiner för att hantera ovisshet Att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Långsiktig planering: det strategiska arbetet Visioner Verksamhetsplan Samverkan – Teamutveckling Utvärderingar – den lärande organisation

22 Verksamhetsplanens betydelse
Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det?

23 Samverkan = ett måste Hur bildas egentligen ett team?
Vad vi behöver veta: Vilka finns? Vilka behövs? Vem gör vad? Hur kan den bästa vården ges till vårdtagarna?

24 F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W
F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer

25 Firo-teorins olika faser
Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra - fasen Samhörighets- fasen

26 Huvudtyper av Team med olika arbetssätt
Multiprofessionella team (Varje profession utför självständigt sina olika arbetsuppgifter) Interprofessionella team (Ständig kommunikation med andra professioner) Transprofessionella team (Gränserna mellan de olika professionerna är upplösta)

27 Utvärderingar: ett sätt att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden
Vad – Resurserna har stor betydelse för enhetens uppfyllande av målen, innanför såväl som utanför (i omvärlden). Hur – använda enhetens resurser på rätt sätt, ex: att utnyttja medarbetarnas kompetens i vårdorganisationen. När – Fastställande av vem som gör vad i olika vårdhandlingar, vid rätt tillfälle. Varför – För att erbjuda en god vård genom samverkan- för att nå enhetens uppsatta mål.

28 Utvärdering = varför det? Det måste klargöras
Arbetar vi evidensbaserat? Vet ej? Då måste vi utvärdera Det måste klargöras: är vården av god kvalitet? Olika typer av utvärderingar som enhetsredovisningar, årsbokslut och verksamhetsbeskrivningar är viktiga verktyg. Dessa kan bestå av: Hårddata – statistik om produktivitet, nyckeltal, öppna jämförelser etc Mjukdata – intervjuer, medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Andra hjälpmedel: nationella riktlinjer via SKL, Socialstyrelsen, SBU

29 Ledarskap vs Chefsskap inom vård- och omsorg
Vårdledarskapet Behovsstyrt – operativt uppdrag i det dagliga arbetet- Professionsperspektiv- specifika uppgifter Medarbetarskap Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant

30 Beslutsprocesser i Chefsskapet
Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap

31 Personal-inflytande på beslutsprocessen Bra eller dåligt?
Bra Ökad känsla av delaktighet hos personalen Demokratiska beslutsprocesser Bred förankring i olika beslut Dåligt Fragmentering och diskontinuitet i chefsarbetet Mycket mötestid + ineffektiva möten = resursslöseri Ofta en alltför lång väg till beslut Trivialisering av svåra problem p.g.a dålig insyn i komplexa förhållanden.

32 Olika typer av ledarstilar
Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap

33 Vårdledarskap – en förebild i förbättringsarbetet
Ansvarar för vård och omsorg Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet

34 Olika former av makt inom en vård och omsorgsenhet
Expertmakt – nödvändig kunskap Referensmakt – ideal att identifiera sig med Belöningsmakt – att få resurser Legitimitetsmakt – en formellt grundad maktposition Tvångsmakt - möjlighet att bestraffa Relationsmakt – Konspirationsmakt ( att nyttja sårbarhet)

35 Härskartekniker: en typ av maktmissbruk
Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam

36 Delat ledarskap Fördelar : Kompetensen breddas Mindre sårbar organisation Försvar mot maktmissbruk Förbättring av arbetsmiljön Arbetsbördan lättar

37 Delat ledarskap Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande

38 Det Caritativa ledarskapet
Vårdledaren hjälper medarbetaren och vårdtagaren att utvecklas genom ett kärleksfullt bemötande i en vårdande kultur. Viktiga begrepp: Caritas = ljus Ansa = beröring, värme och gemenskap Leka = glädje att lära sig, livslust, fröjd och lycka Lära = att lära sig känna glädje i en vårdsituation

39 Vilka motiv finns det för att styra en verksamhet?
För att öka effektiviteten För att bli mer målinriktad För att avsiktligt påverka aktörernas handlingar i en viss riktning

40 Makt skapar förutsättningar för styrning
Några källor till makt i organisationer: Formell auktoritet (hiearkisk position) Tillgång till information Kunskap och teknologi Formella & informella allianser (sk. ”kontakter” i dagligt tal..) Kontroll över beslutsprocesser

41 Olika former av styrning inom Hälso- och sjukvården
Politisk styrning Administrativ ledning Professionell styrning

42 Två centrala begrepp inom Hälso- och sjukvården
Effektivitet och Rättvisa

43 Tre idealmodeller för styrning
Marknadsstyrning Hierarkisk styrning Nätverksstyrning

44 Ja, styrningen är effektiv när..
Osäkerhet om värdering Bristen på målkongruens är: av prestationer är: Styrning: Marknaden Liten Stor Hierarki Medel Medel Nätverk Stor Liten


Ladda ner ppt "Vårdledarskapet i organisationen"

Liknande presentationer


Google-annonser