Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vårdledarskapet i organisationen
Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-2016
2
Vården- ett område i förändring
All offentlig verksamhets innehåll utformas från Central politisk nivå Landsting eller kommunal nivå Enhetsnivå
3
Vad har hänt? Vård– och omsorgsområdet har gått från: Småskalighet Storskalighet Centralisering Decentralisering
4
Ledarskap eller Chefsskap? Var kommer mandatet från?
Ledarskapet Mandat: Styrelsen (ägarna) Mandat: Medarbetarna Chefsskap
5
Hur skapas förtroende ? Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet
6
Ledarskapets kärna 1: Ledarskap är:
Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer
7
Ledarskapets kärna 2: ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”.
8
Ledarskapets viktiga verktyg: att övertyga
Med hjälp av: Logik Enkelhet Ett fåtal argument
9
Vad krävs för ett vårdledarskap?
Ledning Samordning Prioritering Kvalitetsförbättring
10
Vårdorganisationen- varför behövs den?
En organisation skapas om uppdraget är komplext och flerdimensionellt. Vad är syftet? Att försöka uppnå uppsatta mål. Ex. genom samarbete med hjälp av kompetensen från en mängd olika medarbetare kan ett komplext mål som en god vård och omsorg uppnås.
11
Organisationen bakom en operation: Vem hjälper Anna?
Postverket Förberedande undersökning i hemmet & vårdcentral Specialistmottagning Specialistserviceenheter som: Transport, Budtjänst, Administration, Laboratorier, Röntgen, Mottagningsenhet, Operationsenhet, Avdelningsenhet, Rehabiliteringsklinik, Hemsjukvård, Hemtjänst, Apotekstjänster mm.
12
Kända organisationsstrukturer
Byråkratiska skolan Matrisorganisationen New Public Management
13
Byråkratiska skolan Tydlig fördelning av arbetsinnehåll
Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Konservativ med tydlig struktur Avgränsat arbetsansvar - specialisering
14
Matrisorganisationen
Koordination och samverkan Demokratisk arbetssätt Otydlig maktstruktur Beslutsprocessen kräver flera beslutsfattare
15
New Public Management (NPM)
Avreglering Kontraktstyrning Decentralisering Produktivitet - Effektivitet Vinstintresse - Konflikt?
16
Kompetensen hos den enskilda medarbetaren
Samhällssyn Människosyn Kunskapssyn Enhetens resurser inom vård- och omsorgsorganisationen är lika med den kompetens och kunskap som finns bland medarbetarna.
17
Ledarskapets dimensioner
Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Strategiskt ledarskap Den långsiktiga verksamheten: strategiskt arbete: visioner, värdegrund
18
Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback
Förändra Förstå Förklara Förneka Förkasta
19
Tekniker för att nå medarbetarna i det operativa arbetet
Lyhördhet Förståelse Retorik
20
Retoriska regler som bör styra kommunikationen
1. Anpassa framförandet till mottagaren Anknyt till mottagarens situation Begränsa budskapet till två/tre argument - slutsatser Konkretisera budskapet Skapa vi-känsla Bli aldrig arg..
21
Vad gör man som vårdledare
Vad gör man som vårdledare? Planering och genomförande av vård och omsorg Kortsiktig planering: det operativa arbetet Personaladministration Rutiner för att hantera ovisshet Att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Långsiktig planering: det strategiska arbetet Visioner Verksamhetsplan Samverkan – Teamutveckling Utvärderingar – den lärande organisation
22
Verksamhetsplanens betydelse
Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det?
23
Samverkan = ett måste Hur bildas egentligen ett team?
Vad vi behöver veta: Vilka finns? Vilka behövs? Vem gör vad? Hur kan den bästa vården ges till vårdtagarna?
24
F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W
F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer
25
Firo-teorins olika faser
Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra - fasen Samhörighets- fasen
26
Huvudtyper av Team med olika arbetssätt
Multiprofessionella team (Varje profession utför självständigt sina olika arbetsuppgifter) Interprofessionella team (Ständig kommunikation med andra professioner) Transprofessionella team (Gränserna mellan de olika professionerna är upplösta)
27
Utvärderingar: ett sätt att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden
Vad – Resurserna har stor betydelse för enhetens uppfyllande av målen, innanför såväl som utanför (i omvärlden). Hur – använda enhetens resurser på rätt sätt, ex: att utnyttja medarbetarnas kompetens i vårdorganisationen. När – Fastställande av vem som gör vad i olika vårdhandlingar, vid rätt tillfälle. Varför – För att erbjuda en god vård genom samverkan- för att nå enhetens uppsatta mål.
28
Utvärdering = varför det? Det måste klargöras
Arbetar vi evidensbaserat? Vet ej? Då måste vi utvärdera Det måste klargöras: är vården av god kvalitet? Olika typer av utvärderingar som enhetsredovisningar, årsbokslut och verksamhetsbeskrivningar är viktiga verktyg. Dessa kan bestå av: Hårddata – statistik om produktivitet, nyckeltal, öppna jämförelser etc Mjukdata – intervjuer, medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Andra hjälpmedel: nationella riktlinjer via SKL, Socialstyrelsen, SBU
29
Ledarskap vs Chefsskap inom vård- och omsorg
Vårdledarskapet Behovsstyrt – operativt uppdrag i det dagliga arbetet- Professionsperspektiv- specifika uppgifter Medarbetarskap Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant
30
Beslutsprocesser i Chefsskapet
Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap
31
Personal-inflytande på beslutsprocessen Bra eller dåligt?
Bra Ökad känsla av delaktighet hos personalen Demokratiska beslutsprocesser Bred förankring i olika beslut Dåligt Fragmentering och diskontinuitet i chefsarbetet Mycket mötestid + ineffektiva möten = resursslöseri Ofta en alltför lång väg till beslut Trivialisering av svåra problem p.g.a dålig insyn i komplexa förhållanden.
32
Olika typer av ledarstilar
Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap
33
Vårdledarskap – en förebild i förbättringsarbetet
Ansvarar för vård och omsorg Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet
34
Olika former av makt inom en vård och omsorgsenhet
Expertmakt – nödvändig kunskap Referensmakt – ideal att identifiera sig med Belöningsmakt – att få resurser Legitimitetsmakt – en formellt grundad maktposition Tvångsmakt - möjlighet att bestraffa Relationsmakt – Konspirationsmakt ( att nyttja sårbarhet)
35
Härskartekniker: en typ av maktmissbruk
Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam
36
Delat ledarskap Fördelar : Kompetensen breddas Mindre sårbar organisation Försvar mot maktmissbruk Förbättring av arbetsmiljön Arbetsbördan lättar
37
Delat ledarskap Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande
38
Det Caritativa ledarskapet
Vårdledaren hjälper medarbetaren och vårdtagaren att utvecklas genom ett kärleksfullt bemötande i en vårdande kultur. Viktiga begrepp: Caritas = ljus Ansa = beröring, värme och gemenskap Leka = glädje att lära sig, livslust, fröjd och lycka Lära = att lära sig känna glädje i en vårdsituation
39
Vilka motiv finns det för att styra en verksamhet?
För att öka effektiviteten För att bli mer målinriktad För att avsiktligt påverka aktörernas handlingar i en viss riktning
40
Makt skapar förutsättningar för styrning
Några källor till makt i organisationer: Formell auktoritet (hiearkisk position) Tillgång till information Kunskap och teknologi Formella & informella allianser (sk. ”kontakter” i dagligt tal..) Kontroll över beslutsprocesser
41
Olika former av styrning inom Hälso- och sjukvården
Politisk styrning Administrativ ledning Professionell styrning
42
Två centrala begrepp inom Hälso- och sjukvården
Effektivitet och Rättvisa
43
Tre idealmodeller för styrning
Marknadsstyrning Hierarkisk styrning Nätverksstyrning
44
Ja, styrningen är effektiv när..
Osäkerhet om värdering Bristen på målkongruens är: av prestationer är: Styrning: Marknaden Liten Stor Hierarki Medel Medel Nätverk Stor Liten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.