Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa"— Presentationens avskrift:

1 Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa

2 Hälsosamtal Levnadsvanor, matvanor
Förskoleklass Åk 4 Åk 8 Frukost Nästan alla äter De flesta äter (någon/några per klass hoppar över) Ungefär hälften av eleverna äter. (Skillnader mellan skolor/klasser) Lunch Beskrivs som god Beskrivs som god (äter knäckebröd och sallad om maten är mindre god) De flesta äter men flera elever säger sig inte tycka om maten. Godis/läsk Majoriteten håller det till helgerna Högre konsumtion än yngre eleverna. (Skillnader mellan skolor/klasser ökar med åldern)

3 Hälsosamtal Levnadsvanor, fysisk aktivitet
Förskoleklass Åk 4 Åk 8 Fysisk aktivitet Uppnår rekommenderad mängd Nästan alla skattar sig högt (föräldrar upplever aktivitet) Merparter skattar sig högt (2/3 >1h/dag 5-7 dagar/vecka) Stora skillnader mellan klasser. Mu/Id profil nästan alla övriga klasser ca hälften Inaktivitet Ofta begränsad användning av Ipad, mobil etc. Skärmtid 2h/dag. Några elever/klass upp till 6h/dag Skärmtiden ökar i denna åldersgrupp. Stor grupp endast skolidrott. Övrigt Mer rörelse under sommarhalvåret ofta eleverna med hög skärmtid som får problem med sömn och trötthet.

4 Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater
Förskoleklass - på några skolor beskrivs lokalerna som trånga och omoderna ibland inte anpassade efter verksamhet och gruppstorlek. - Nästan alla elever säger att de trivs bra eller mycket bra i skolan med lärare och kamrater. De som inte trivs så bra tycker ofta att det är svårt att sitta still och saknar förskolans fria lek

5 Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater
Åk 4 - lokalerna på några skolor beskrivs som trånga och omoderna och ibland inte anpassade efter verksamhet och gruppstorlek - Nästan alla elever säger att de trivs bra eller mycket bra i skolan med lärare och kamrater. De som inte trivs så bra tycker ofta att skolarbetet är svårt. Dessa elever är kända av elevhälsan och arbete med extra anpassningar och åtgärdsprogram är påbörjade. Beskrivningen av arbetsro skiljer sig mellan skolorna. Elever i flera olika klasser berättar att arbetsron till stor del beror på vilken lärare som undervisar.

6 Hälsosamtal Lärmiljö utifrån lokaler, gruppstorlek och trivsel med lärare och kamrater
Skiljer sig en del mellan klasser och enheter MEN: . De allra flesta uppger att de trivs bra eller ganska bra i skolan, med sina lärare och kamrater. flesta tycker att det är lagom mycket skolarbete och att det är lagom svårt. Men periodvis stress med prov, inlämningar Lärarbyten påverkar relationer (ngn klass reagerat mer) Arbetsro: ”kan vara lite pratigt” enligt eleverna i många klasser, några få elever i klasserna ” svårt koncentrera sig”. Positivt att det finns grupprum att jobba i emellanåt. Flera av elever med koncentrationssvårigheter – bekymmer med sömnen Grupp av elever i år 8 som upplever att skolarbetet är för svårt, för mycket och att de har svårt att klara det.

7 Vad tycker eleverna om skolmiljön? Åk 8

8 Skolsociala kartläggningar, läsår 16/17:
Åk F-9 Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte Totalt antal 17 10 14 18 Viktigt att aktualisera rutinen då följsamheten skiljer mellan enheterna. Fördelning mellan årskurser finns på nästa sida.

9 Skolsociala kartläggningar, läsår 16/17:
Åk F-3 lågstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte FSK 1 Åk 1 Åk 2 5 Åk 3 2 4 Åk 4-6 mellanstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte Åk 4 3 6 Åk 5 1 2 Åk 6 Åk 7-9 högstadiet Frånvaro: enl. antagen rutin flicka pojke Trivsel/mående/klassbyte  flicka Åk 7 8 5 1 Åk 8 4 2 Åk 9

10 Elevhälsans arbete med arbetslagen
-På flera skolor har man haft kortare EHT och istället haft möjlighet till eller schemalagd träff/dialog med lärare/arbetslag. Inför hösten kommer fler enheter att arbeta utifrån detta sätt. Arbete närmare arbetslagen kräver mer tid på respektive enhet för att kunna vara involverad i det mer tidskrävande arbetet. -Arbeta närmare arbetslagen möjliggör tidigare identifikation av barn i behov av psykosocialt stöd -Arbeta närmare arbetslagen medför också en tydligare samsyn kring begreppet Elevhälsa-allas ansvar kontra risken för två parallella spår (EHT/Arbetslag)i elevhälsoarbetet -Mer utrymme att diskutera och hantera frågor kring bemötande, lärmiljö, anpassning, handlingsutrymme, gruppdynamik, observation & att ge återkoppling/uppföljning kontinuerligt och tillsammans med pedagoger.

11 Västbus sammanfattning 2016
Antal barn/ungdomar som erhållit Västbusmöte är 61 st 2016 Av dessa har förskolor kallat till 6 st och grundskolan till 32 st 2 avvikelser har rapporterats under året.

12 Anmälda kränkningar t.o.m. september 2017

13 Antal anmälningar till skolinspektionen 2017
Antalet anmälningar till skolinspektionen hittills under året är 25 st. Anmälningarna gäller främst kränkande behandling och särskilt stöd. Av anmälningar har skolinspektionen gett kritik i 1 fall gällande kränkande behandling.


Ladda ner ppt "Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa"

Liknande presentationer


Google-annonser