Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
2
Fundera kring orden Vilka associationer får du till orden?
Har de övervägande positiv eller negativ klang?
3
Kära Victoria – Bröllopsspecial
Möt Jonas Franksson som skriver ett brev till kronprinsessan Victoria om deras delade erfarenheter av att vara rörelsebegränsade.
4
Diskutera blogginlägget
”Jag önskar att jag hunnit stoppa dig så att jag hade kunnat förklara vad din insamling gör med människors attityder och med vårt självförtroende”, skriver Jonas Franksson. Varför anser han att en insamling som denna är problematisk? Vilket av de sex orden ni fick fundera kring tidigare tycker ni bäst illustrerar syftet med Kronprinsessan Victorias fond, så som det beskrivs i blogginlägget? Finns det andra sätt att se på Kronprinsessans Victorias fond, än så som det beskrivs i blogginlägget? Hade ni någon gång tänkt på fonden på det sätt som Jonas Franksson gör eller dragit paralleller mellan olika sorters rörelsebegränsning? Vad tror ni ert ja- eller nej-svar beror på?
5
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
Kom till efter andra världskriget genom ett samarbete mellan många av världens länder. Exempel på skrivningar i förklaringen är att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. att var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i förklaringen utan åtskillnad av något slag, till exempel på grund av hudfärg, kön, religion, politisk uppfattning, socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. att var och en, i egenskap av samhällsmedlem, har rätt till social trygghet, och är berättigad till att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter som krävs för att kunna hävda hans eller hennes människovärde och utvecklingen av hans eller hennes personlighet, förverkligas genom nationella åtgärder och mellanfolkligt samarbete i enlighet med varje stats organisation och resurser.
6
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
Den allmänna förklaringen slår fast att länderna ska ha de mänskliga rättigheterna som ledstjärna. Men länderna förbinder sig inte att göra som det står i förklaringen. Därför har man även tagit fram konventioner. I konventionerna finns regler för de mänskliga rättigheterna. De länder som har skrivit på konventionerna förbinder sig att följa dem. Exempel på konventioner som Sverige skrivit under och förbundit sig att följa är Konventionen om avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor (1980), Konventionen om barnets rättigheter (1990) Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (2007)
7
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
I de inledande artiklarna formuleras ett antal principer som vägledning. Några exempel: Respekt för att alla har ett värde, för att var och en ska kunna bestämma om sig själv och kunna välja och klara sig så bra som möjligt själv. Ingen ska bli diskriminerad. Alla ska kunna vara delaktiga i samhället. Respekt för olikheter och accepterande av personer med funktionsnedsättning som en del av den mänskliga mångfalden och mänskligheten. Alla ska ha samma möjligheter. Samhället ska vara tillgängligt, till exempel vad gäller byggnader, kommunikationer och samhällsinformation.
8
Arbeta med konventionen
”Vi ville ju inte ha några allmosor, bara våra medborgerliga rättigheter” skrev Jonas Franksson i sitt blogginlägg. Men vilka är de? Undersök någon eller några av artiklarna i konventionen, exempelvis: Artikel 8 om medvetandegörande om situationen för personer med funktionsnedsättning Artikel 9 om tillgänglighet Artikel 19 om rätt att leva självständigt och att delta i samhället Artikel 24 om utbildning Artikel 30 om deltagande i kulturliv, rekreation, fritidsverksamhet och idrott Ta hjälp av elevbladets frågor som även finns på nästa bild.
9
Arbeta med konventionen
A. Vilka rättigheter uttrycks i artikeln/artiklarna? B. Vilka åtaganden och skyldigheter uttrycks och gäller för Sverige som skrivit under? C. Är er uppfattning att det svenska samhället redan fungerar så som det uttrycks i artikeln i konventionen? Varför/varför inte? D. Vad anser ni skulle behövas för att ett samhälle ska nå målet om full tillgänglighet och delaktighet för alla medborgare?
10
Arbeta vidare Titta på hur kronprinsessan Victorias fond presenteras på Utifrån den kunskap och de perspektiv du fått, välj ett av nedanstående alternativ: Skriv ett kortare debattinlägg där du med stöd i konventionen problematiserar fonden och ger förslag på förbättringar eller andra perspektiv. Skriv ett utredande PM där du tar upp både för- och nackdelar med en fond som Victoriafonden. Avsluta med att resonera och dra slutsatser utifrån de för- och nackdelar du tagit upp.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.