Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grön attraktion Jobba grönt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grön attraktion Jobba grönt."— Presentationens avskrift:

1 Grön attraktion Jobba grönt

2 Det gemensamma projektet med LRF syftar till att få fler unga och karriärbytare att bli verksamma i det gröna näringslivet, genom studier eller arbete. Vi vill visa på bredden och karriärmöjligheterna inom den gröna näringen.

3 Gemensamt projekt Det gemensamma projektet med LRF syftar till att få fler unga och karriärbytare att bli verksamma i det gröna näringslivet, genom studier eller arbete. Vi vill visa på bredden och karriärmöjligheterna inom den gröna näringen.

4 Gemensam framtidsutmaning
Fler behöver utbilda sig till sysselsättning inom det gröna näringslivet Behov av kvalificerad arbetskraft Behov av ny kompetens För att det gröna näringslivet ska vara konkurrenskraftigt, attraktivt och utveckla befintliga och nya företag från norr till söder Unga har generellt sett en vag och negativ bild av det gröna näringslivet. Begrepp som ekologi, klimat närodlat, hållbarhet och miljö kopplas till positiva värden. Kunskap om utbildningar och arbeten inom det gröna näringslivet är låg. Frågor kopplat till tekniskt kunnande och inom miljöområdet ses som en viktig del av framtiden Svårt att föreställa sig hur en arbetsdag ser ut. De väljer inte bort yrken inom grönt näringsliv – yrkena tas inte upp som alternativ. Oro över att får jobb efter utbildningen.

5 Projektets mål Att fler ska utbilda sig och bli verksamma inom det gröna näringslivet (jord, skog och trädgård) Att fler ska börja jobba och starta företag samt karriärbyta till det gröna näringslivet Projekt 15/11 Releasefest för projektet 2017 och 2018 kommunikationsaktiviteter

6 Kommunikationskampanj
Webbplats, Konceptfilmer (visa yrken och livsstil) Jobba grönt challenge (Youtube) Sociala medier Ambassadörer SYV, Studie- och yrkesvägledare Unga ambassadörer ska ut på skolor, event och mässor för att möta målgruppen på deras egna sätt bl a med VR-filmer YouTuber meets nature ( 5 st kända YouTubers deltar i en gårds arbete under en dag och sprider i sina kanaler): GG Frolle, Sara Henrietta, Nellie Bertsson, Matgeek och Kammi ”Annonsering” sociala medier (målgruppen lever sina liv uppkopplade, vi ska nå dem i deras egna kanaler. Även karriärbytare är digitala, vi ska nå dem i deras kanaler)

7 Målgrupper ”Annonsering” sociala medier (målgruppen lever sina liv uppkopplade, vi ska nå dem i deras egna kanaler. Även karriärbytare är digitala, vi ska nå dem i deras kanaler

8 Ambassadörer 11 ambassadörer
Äggproduktion + Ledamot i styrelsen för LRF ungdom Student/mjölkgård Gårdsfisk AB Pluggar agronom Djurskötare mjölk Äggprod/växtodling Student Snickare (uppfödd mjölkgård) Student jägarmästare Lagerarbetare (tid student ridgymnasium) Studerande agronom Traktorförare grönsaksgård Husdjursagronom Student häst- naturvetenskap Student djur och naturvetenskap Mjölkgård, ordf i LRF ungdomen i Halland De besöker skolor, event och viktiga möten som vi vanligtvis inte rör oss i. Detta för att hitta unga som kan attraheras av jobb och driva företag i det gröna näringslivet. Kontakter sker med Studie- och yrkesvägledarna på högstadium och gymnasieskolor i hela landet. Ambassadörerna turas även om att äga vårt gemensamma Instagramkonto där de delar med sig av sina aktiviteter och erfarenheter.

9 Instagram Ambassadörerna turas även om att äga vårt gemensamma Instagramkonto där de delar med sig av sina aktiviteter och erfarenheter.

10 2017, så här långt 1. 2. 3. Utmaningen är att nå nya målgrupper. Strategiskt arbete. Noga övervägt och planerat hur vi gör det. Samarbete med SocialView Informera de unga, få bort den traditionella synen, öka medvetenheten Steg 1 Uppmärksamma Jobba Grönt och dess existens Steg 2 Engagera målgruppen och ge djupare information om vad Jobba Grönt innebär Steg 3 Konvertera målgruppen genom att visa konkreta yrken och lyfta inspirerande ambassadörer inom olika segment Maj - Youtube

11 Challenge Jobba grönt 5 noga utvalda Youtubers
Möta en ”bonde” i vardagen Utmanas på gården 2 filmer för varje profil - Paketskick & Challenge Ytterligare spridning i egna kanaler Annonsering via Jobba grönt Fem skog- och lantbrukare i olika branscher tar emot varsin youtuber och utmanar dem i en så kallad ”Jobba grönt challenge”. Utmaningen spelas in och läggs ut på Youtube. Först ut var GG Frolle som fick köra skogsmaskin. Kammi mjölkbonde Nellie grisgård Sara Henrietta Ryftes (Gotland) MatGeek och Årets kock Matgeek och årets kock

12 Och resultatet? *Engagemangsgrad = Antalet visningar/antalet gilla, dela & kommentarer - Benchmark 2,5 % för en genomsnittlig Youtuber Den målgrupp som engagerar sig mest är män i åldern år! har sett 1,4 miljoner gånger.

13 Alla kampanjer *Visningar - Antalet gånger din kampanj visats på skärmen för första gången. *Betald räckvidd - Antalet personer som kampanjen visades för. *Filmklippsvisningar - Antalet gånger filmen visades i 3 sekunder eller mer. *Inläggsreaktioner- Antalet aktiviteter (gilla-markeringar, kommentarer, delningar) relaterade till sidans inlägg som resultat av din kampanj. Den målgrupp som engagerar sig mest är män i åldern år! Ca 10ggr har man sett vårt budskap (inlägg)

14 Målgrupperna ”Brand awareness”: når ca 40-60% och de exponeras 1-2/v

15 Bra förarbete (strategi) lönar sig
Några reflektioner Bra förarbete (strategi) lönar sig Rätt budskap till rätt grupp med rätt ”call to action” Instagram har gett mest engagemang, det ska vi jobba vidare med ”Mänsklighet” når långt i sociala medier. Balans mellan allvar, humor, fakta. Äkta! Nästa steg: aktivitet inför ansökan till gymnasie/högskola (januari). Nå och prata med föräldrar

16 Filmer som marknadsför en organisation
Jobba grönt i final! Filmer som marknadsför en organisation Informationssajter studier och yrkesval En årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker på engelska, norska eller svenska. Sedan år 1990 • Printkategorier sedan 1990 • Webbplatskategorier sedan 2004 • Filmkategorier sedan 2015 Spannmålsfilmen = annorlunda/ny bild av gröna näringarna

17 Tack! Anna Bornhammar Kommunikationsansvarig Telefon: SLA Box 55525, Stockholm Besöksadress: Storgatan 19 Växel: Arbetsgivarjour:


Ladda ner ppt "Grön attraktion Jobba grönt."

Liknande presentationer


Google-annonser