Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Grafisk profil
2
Varför logotyp? Logotypens utseende
GRAFISK PROFIL Varför logotyp? 1800-talets industriella tillverkning Skilja sig från konkurrenter Logotypens utseende Befolkning ej läskunnig – användning av symboler Namn på företag/produkt + symbol Idag: vanligt att framhäva namnets design
3
Logotypen representerar varumärket
GRAFISK PROFIL Logotypen representerar varumärket ”Naming” = ge produkten ett namn Logotyp = grafisk utformning av detta namn Varumärke (branding) = namn och logotyp registrerade Varumärkets funktioner: informationsbärare, katalysator, garant, imageskapare, identitet till produkten Färgen på logotypen spelar också en stor roll…
4
Logotypen utformning ska:
GRAFISK PROFIL Logotypen utformning ska: Identifiera företaget eller produkten Särskilja företaget eller produkten från andra… Kommunicera med marknaden Informera om företagets eller produktens originalitet, värde och kvalitet. Målgruppsanpassas Särskilja från andra logotyper
5
Kännetecken på en bra logotyp:
Varaktighet Unik Talar till målgruppen Stödjer företagets budskap Tydlig i alla former
6
En logotypes egenskaper
Färger - profilerande färger Typografi - rätt känsla Symboler - förenklad verksamhetsbild etc… Former - uppbyggnad och komposition
7
Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna
GRAFISK PROFIL färg Logo och företagsmärkets färg - Färg talat till känslorna Färgen ska genomgå i alla delar av den visuella företagsprofilen
8
Färgers egenskaper: RÖD Entusiastiskt och aktiverande Förknippas med humanism, mänsklig värme och omtänksamhet
9
Färgers egenskaper: BLÅ Trygghet, trovärdighet Kvalité och exklusivitet
10
Balans och hög koncentration Allt är som det ska”
Färgers egenskaper: GRÖN Balans och hög koncentration Allt är som det ska” Harmoni, lugn, känslighet, naturlighet
11
Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet
Färgers egenskaper: GUL Används av företag som verkligen vill synas Ädelhet och präktighet Nyfikenhet och fiffighet Förknippas ofta med billighet, särskilt i kombination med rött Varningsfärg
12
Ska tydliggöra företagets affärsidé
GRAFISK PROFIL Ett företags profil - Ska tydliggöra företagets affärsidé Stämma med företagskulturen och ledningsstil Ge ökad kännedom Bidra till en enhetlig och positiv bild Bidra till känsla av samhörighet internt och externt Ge möjlighet till framgångsrik marknadsföring/reklam
13
Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar
GRAFISK PROFIL Företags profil Logotyp och i designprogrammet Broschyrer och foldrar Byggnader och inredning Skyltar, etiketter DR och övrigt utskick Annonser Webbsajter (människor)
14
En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är
GRAFISK PROFIL Ett företags profil - och byggandet av deras egna varumärke - kan avgöra om företaget överlever eller inte… En företagsprofil visar företagets Identitet - det man är Profil - det man vill uppfattas som Image - som man uppfattas Vision - dit man vill komma
15
Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion.
GRAFISK PROFIL Designprogram Regler samlas i en grafisk manual och används vid all produktion. Logotyp Företagsmärke - om det används Färgsättning Typografi Mallar och regler för typsnitt, format och färg för - brevpapper, visitkort, annonser, webbsajter, förpackningar etc
16
Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke.
GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärke Man kan komplettera en logotyp med ett företagsmärke. En förenklad bild - ett bildmärke kan göra att man ännu lättare känner igen en logotyp och företaget. Väl inarbetat märke kan fungera bra t o m utan logotyp
17
Den vanligaste logotypen består av företagets namn skrivet i ett speciellt typsnitt
18
Ideogram - visar idén med verksamheten
GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärken Ideogram - visar idén med verksamheten Piktogram - mycket förenklad stiliserad bild Symbolbild - symboliserar företags verksamhet Bokstavsmärke - initialer eller förkortningar
19
Logotyper med symbolik och bokstavkombinationer
20
Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt
GRAFISK PROFIL symbolspråk Företagsmärket ska vara - Enkelt och grafiskt Särpräglat unikt Kunna användas i alla sammanhang Tydligt i stor och liten storlek och i färg och svartvitt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.