Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98."— Presentationens avskrift:

1 Martin Midböe

2 Vad är Nationell patientenkät?

3 Nationell Patientenkät 2009-2014
En leverantör – gemensamt upphandlad av alla landsting/regioner (exkl. Stockholms läns landsting) Avtalsperiod med möjlighet till två års förlängning, vilket utnyttjades Avtalet löpte ut 31 december ingen möjlighet till ytterligare förlängning Postal enkät med två påminnelser - möjlighet till digital svarsmöjlighet via webben på sex språk utöver svenska Nationellt gemensamma mätningar – vartannat år inom följande områden: Primärvård, Specialiserad somatisk öppen- och slutenvård, Akutmottagningar Specialiserad psykiatrisk öppen- och slutenvård, Barnsjukvård öppen-, sluten och akutsjukvård, Barn- och ungdomspsykiatri Möjlighet till mellanårsmätningar och/eller extramätningar inom ovanstående eller andra verksamhetsområden

4 Nationell Patientenkät 2.0 – koncept
Nationell organisation, stödstruktur och arbetsprocesser Gemensam organisationsstruktur (HSA) Gemensam frågebank/struktur, upphandlad metodbank, mätplan, resultatbank Gemensamt gränssnitt mot samtliga leverantörer Gemensamt analys- och enkätutvecklingsråd Överenskomna rekommendationer kring frågemodul/batteri för visst område/syfte mätperiod urvalsram metod Nationellt gemensamma mätningar – nationella jämförelser och lärande Obligatoriska Givna mätområden Given metod Given mätplan En leverantör Behovs- och målgruppsanpassade mätningar – verksamhetsnära utveckling Fördjupning och breddning Billig, snabb, flexibel Innovationskraft! Flera leverantörer

5 Gemensam upphandling av genomförandet av Nationell Patientenkät 2.0
Utgångspunkten var att upphandla utifrån konceptet och på ett sätt som skapade förutsättningar för: Lägre kostnad per enkät Större möjlighet till och inslag av digitala svarsmöjligheter Kortare ledtider – från urvalsperiod till återföring av resultat Flexibla datainsamlingsmetoder Flera leverantörer

6 Vad är upphandlat? Två ramavtal för genomförande av patientenkäter:
Ramavtal del 1: Postal metod. En leverantör Ramavtal del 2: Digitala metoder och andra alternativa metoder. Tre leverantörer Avtalsperiod: , 2+2 år Avtalsförvaltare: SKL Beställare och avropsberättigade: De enskilda landstingen/regionerna (den juridiska personen) samt SKL

7 En gemensam frågebank Inventering av kunskapsläget och utvärdering av befintliga verktyg för att mäta patientupplevelser samt rådande patientlag Från avtalsperiod har 972 unika frågor och totalt 1568 frågor kategoriserats Information och stöd i processen hämtas från:  de 13 validerade mätverktygen  dem av fokusgruppen sex utvalda mätverktygen  befintliga data  rangkorrelationsanalyser med frågor kopplade till dimensionen Helhetsintryck  patientlagen  Vårdanalys rapport – vad påverkar patientupplevd kvalitet inom primärvården? Se illustration här bredvid.  baslinjemätningen av efterlevnaden av den nya patientlagen  andra fristående studier och analysarbeten  frågor som har visat sig vara viktiga som bas för verksamhetsutveckling inom vården En sammanvägning av ovan informationskällor resulterade i den första pilotenkäten.

8 PREM och PROM

9 Vad följer vi upp?

10 Varför ett beslut … om att avvakta med genomförande av mätning inom specialiserad psykiatrisk öppen- och slutenvård?

11 41%

12 Svarsbenägenhet i genomförda mätningar

13 Åldersfördelning patienter

14 Genomförande av förstudie
En inventering av nationella och internationella PREM-mätningar Målgruppsanalys 18 intervjuer: erfarenheter och tankar kring olika mätmetoder Verksamhetsutvecklare, utvecklingschefer, kvalitetsstrateger och forskare Enhetschefer och verksamhetschefer

15 Rekommendation och slutsatser
Enkät i anslutning till vårdmötet (kombinerad metod) Genomför på mottagningen/avdelningen – närhetsprincipen På papper och digitalt alternativ Minska antalet frågor

16 Psykiatri, vad händer härnäst?
Förstudie Pilot Gemensam mätning Nätverk Nationell patientenkät Nätverk Styrning och ledning av psykiatri HSD Beslut och förankring Arbetsgrupp Metod Frågor/ formulär

17 Några av de utmaningar ser vi framför oss?
Information kopplat till mätningarna Praktiskt genomförande av mätningarna Personalens delaktighet i mätningarna Statistik och jämförelser av resultat från mätningarna Barn- och ungdomspsykiatri

18 Fundera och reflektera över…
Hur vi gemensamt kan hantera utmaningarna med en annan metod Information kopplat till mätningarna Praktiskt genomförande av mätningarna Personalens delaktighet i mätningarna Statistik och jämförelser av resultat från mätningarna Barn- och ungdomspsykiatri Vem eller vilka du vill ha representerade i arbetsgrupp

19 Martin Midböe


Ladda ner ppt "2016-09-08 Martin Midböe Martin.midboe@skl.se 08-452 78 98."

Liknande presentationer


Google-annonser