Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationsplanering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationsplanering"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationsplanering

2 Begreppsutredning Palms definition:
Information betecknar budskapets sakinnehåll. Kommunikation betecknar processen genom vilket innehållet förmedlas. Dialog - dubbelriktad information.

3 … fler begrepp Kommunikation som förstärkning
Kommunikation som komplement Kommunikation som alternativ

4 Arbetssätt enl Palm Ett kommunikationsprojekt måste utgå från ett beslutsunderlag som innefattar målanalys, målgruppsanalys och omvärldsanalys. Beslutsunderlaget styr budskapsstrategier och medievalsstrategier. Strategierna bestämmer val av metodik som bör användas för att nå målen. Kommunikationsprojektet avslutas med utvärdering och uppföljning.

5 Målanalys Målen är de grundläggande styrinstrumenten
för en kommunikationsinsats – inget att slarva med!

6 Hierarkisk modell för målen
Slutmål Beteendemål Kommunikationsmål

7 Slutmål delas in i: systemmål - mål som kan uttryckas i termer av det problem som ska lösas visionsmål - mål för ett önskvärt framtida tillstånd för den egna organisationen

8 Systemmål och visionsmål formuleras oftast av
ledningen – inte av kommunikatörerna

9 Beteendemål För att slutmålen ska uppnås måste människors beteende påverkas Beteendemål kan vara att ändra eller inte ändra ett beteende Beteendemål sätts inte heller av kommunikatörer – utan av experter som ser samband mellan beteenden och slutmålen

10 Kommunikationsmål Handlar om vad målgrupperna bör veta och tycka för att beteendemålen ska uppfyllas Kan vara att skapa ökat intresse eller ge ökade kunskaper  Formuleras av kommunikatörer

11 Målgruppsanalys Varför målgruppsanalys?
För att kunna välja rätt budskap För att kunna välja rätt medier för att nå målgruppen med budskapet.

12 En målgruppsanalys innebär att målgruppen segmenteras:
delas in efter olika principer och beskrivs utifrån relevanta egenskaper

13 Vissa egenskaper kan inte påverkas men måste
tas hänsyn till: kön ålder grundläggande värderingar personlighetsdrag

14 Vissa egenskaper kan påverkas -
kommunikatörens uppgift att ta reda målgruppens engagemang för frågan: kunskaper attityder intentioner beteenden

15 Målgruppers relationer till sändaren
asymmetrisk relation symmetrisk relation

16 Målgruppens position i kommunikationsprocessen
Målgruppen kan vara : beslutsfattare opinionsbildare

17 Andra målgrupper kan vara:
förmedlare förebilder Dessa är viktiga i alla kommunikationsprojekt, i synnerhet sådana som handlar om spridning av information

18 Slutmålgruppen den grupp som ska ändra eller inte ändra sitt beteende

19 Demografiska egenskaper
kön ålder yrke inkomst familjesammansättning bostadsort etc

20 Psykografiska egenskaper
faktorer som centrala värderingar personlighetsdrag och självbild

21 De nämnda faktorerna är svåra att ändra på,
vissa omöjliga – men viktiga för att få en realistisk bild Kommunikatören måste ta hänsyn till dem vid budskaps- och medievalsstrategier

22 Målgruppens mentala avstånd till beteendemålet
medvetenheten om och intresset för det aktuella problemet beredd att ta till sig kunskaper om problemet rätt kunskaper men ”fel” attityd rätt attityd men intentionen saknas rätt intention men det krävs för mycket mental energi vidmakthållande - kommunikatören vill, för att målet ska vara nått, att när handlingen väl är utlöst ska den bli en vana att förhindra återfall

23 Omvärldsanalys Målgruppsanalys – slutmålgrupperna och även förmedlargrupperna är de som är intressanta Omvärldsanalys – beslutsfattare, opinionsbildare, aktörer och intressenter är de som är intressanta.

24 Olika tekniker för omvärldsanalys
SWOT-analys VRIO-analys Scenarioanalys Delphi-undersökningar

25 SWOT-analys – en enkel analys som används ofta

26 VRIO-analys Uppbyggd kring: Valuable Rare Imitate Organization

27 Scenarioanalys Används i samband med risk- och kriskommunikation Man framställer ett hypotetiskt händelseförlopp

28 Trendanalys Handlar om att spåra långsiktiga förändringar i samhället eller i vissa grupper

29 Delphi-undersökningar
man frågar experter vad de tror om framtiden i olika avseenden

30 Strategier Budskapsstrategier Budskapsstrategier måste styras
kommunikationsmålet Checklista: volym närhet känsla diskuterbarhet

31 Undvik överövertalning
Kommunikatörens uppgift att se till att sakargumenten inte uppfattas som tråkiga, förolämpande eller anklagande

32 Medievalsstrategi Medievalet måste styras av kommunikations-
målen och av budskapsstrategin. Två grundläggande medievalsstrategier: ”bombmatta” organisk tillväxt + blandstrategier

33 Utvärderingar Summativ utvärdering/resultatutvärdering
Formativ utvärdering Processutvärdering


Ladda ner ppt "Kommunikationsplanering"

Liknande presentationer


Google-annonser