Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikationsplanering
2
Begreppsutredning Palms definition:
Information betecknar budskapets sakinnehåll. Kommunikation betecknar processen genom vilket innehållet förmedlas. Dialog - dubbelriktad information.
3
… fler begrepp Kommunikation som förstärkning
Kommunikation som komplement Kommunikation som alternativ
4
Arbetssätt enl Palm Ett kommunikationsprojekt måste utgå från ett beslutsunderlag som innefattar målanalys, målgruppsanalys och omvärldsanalys. Beslutsunderlaget styr budskapsstrategier och medievalsstrategier. Strategierna bestämmer val av metodik som bör användas för att nå målen. Kommunikationsprojektet avslutas med utvärdering och uppföljning.
5
Målanalys Målen är de grundläggande styrinstrumenten
för en kommunikationsinsats – inget att slarva med!
6
Hierarkisk modell för målen
Slutmål Beteendemål Kommunikationsmål
7
Slutmål delas in i: systemmål - mål som kan uttryckas i termer av det problem som ska lösas visionsmål - mål för ett önskvärt framtida tillstånd för den egna organisationen
8
Systemmål och visionsmål formuleras oftast av
ledningen – inte av kommunikatörerna
9
Beteendemål För att slutmålen ska uppnås måste människors beteende påverkas Beteendemål kan vara att ändra eller inte ändra ett beteende Beteendemål sätts inte heller av kommunikatörer – utan av experter som ser samband mellan beteenden och slutmålen
10
Kommunikationsmål Handlar om vad målgrupperna bör veta och tycka för att beteendemålen ska uppfyllas Kan vara att skapa ökat intresse eller ge ökade kunskaper Formuleras av kommunikatörer
11
Målgruppsanalys Varför målgruppsanalys?
För att kunna välja rätt budskap För att kunna välja rätt medier för att nå målgruppen med budskapet.
12
En målgruppsanalys innebär att målgruppen segmenteras:
delas in efter olika principer och beskrivs utifrån relevanta egenskaper
13
Vissa egenskaper kan inte påverkas men måste
tas hänsyn till: kön ålder grundläggande värderingar personlighetsdrag
14
Vissa egenskaper kan påverkas -
kommunikatörens uppgift att ta reda målgruppens engagemang för frågan: kunskaper attityder intentioner beteenden
15
Målgruppers relationer till sändaren
asymmetrisk relation symmetrisk relation
16
Målgruppens position i kommunikationsprocessen
Målgruppen kan vara : beslutsfattare opinionsbildare
17
Andra målgrupper kan vara:
förmedlare förebilder Dessa är viktiga i alla kommunikationsprojekt, i synnerhet sådana som handlar om spridning av information
18
Slutmålgruppen den grupp som ska ändra eller inte ändra sitt beteende
19
Demografiska egenskaper
kön ålder yrke inkomst familjesammansättning bostadsort etc
20
Psykografiska egenskaper
faktorer som centrala värderingar personlighetsdrag och självbild
21
De nämnda faktorerna är svåra att ändra på,
vissa omöjliga – men viktiga för att få en realistisk bild Kommunikatören måste ta hänsyn till dem vid budskaps- och medievalsstrategier
22
Målgruppens mentala avstånd till beteendemålet
medvetenheten om och intresset för det aktuella problemet beredd att ta till sig kunskaper om problemet rätt kunskaper men ”fel” attityd rätt attityd men intentionen saknas rätt intention men det krävs för mycket mental energi vidmakthållande - kommunikatören vill, för att målet ska vara nått, att när handlingen väl är utlöst ska den bli en vana att förhindra återfall
23
Omvärldsanalys Målgruppsanalys – slutmålgrupperna och även förmedlargrupperna är de som är intressanta Omvärldsanalys – beslutsfattare, opinionsbildare, aktörer och intressenter är de som är intressanta.
24
Olika tekniker för omvärldsanalys
SWOT-analys VRIO-analys Scenarioanalys Delphi-undersökningar
25
SWOT-analys – en enkel analys som används ofta
26
VRIO-analys Uppbyggd kring: Valuable Rare Imitate Organization
27
Scenarioanalys Används i samband med risk- och kriskommunikation Man framställer ett hypotetiskt händelseförlopp
28
Trendanalys Handlar om att spåra långsiktiga förändringar i samhället eller i vissa grupper
29
Delphi-undersökningar
man frågar experter vad de tror om framtiden i olika avseenden
30
Strategier Budskapsstrategier Budskapsstrategier måste styras
kommunikationsmålet Checklista: volym närhet känsla diskuterbarhet
31
Undvik överövertalning
Kommunikatörens uppgift att se till att sakargumenten inte uppfattas som tråkiga, förolämpande eller anklagande
32
Medievalsstrategi Medievalet måste styras av kommunikations-
målen och av budskapsstrategin. Två grundläggande medievalsstrategier: ”bombmatta” organisk tillväxt + blandstrategier
33
Utvärderingar Summativ utvärdering/resultatutvärdering
Formativ utvärdering Processutvärdering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.