Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Entreprenörskapsforum
Regelförbättring Johan Eklund Entreprenörskapsforum
3
Regleringar och ekonomin
Regulations Investment Economic growth Firm and industry dynamics Entrepreneurship (Entry & Exit of companies)
6
Singapore vs. Jamaica Oberoende 1965 och 1962, samma BNP-nivå. BNP per capita var (i 2006 U.S. dollar): $2,850 (Jamaica) - $2,650 (Singapore) Likande förutsättningar: central hamn, brittiskt kolonialt styre, och regeringar med tydlig marknadsorientering. (Jamaica, hade dessutom rika naturresurser och robust turistindustri.) Fyra årtionden senare: Singapore: $31,400, Jamaica: $4,800. Vad kan förklara dessa skillnader i utveckling? Entreprenörskap och innovationer är en viktig komponent (Lerner 2010). Jag vill även lägga till institutioner och regleringar.
8
Definition av regler och regelbörda
”the diverse set of instruments that governments use to impose requirements on enterprises and citizens.” (OECD) Regelbörda bör definierats som den totala samhällsekonomiska kostnad som regler ger upphov till Inbegriper olika typer av regelkostnader: - Offentliga administrativa kostnader - Direkta kostnader för regelefterlevnad - Indirekta kostnader
9
Regelbördans politiska ekonomi
Den politiska processen präglas av inflytande från särintressen (public choice) Politiska misslyckanden och oproportionerlig inflytande från särintressen Rent-seeking och capture Välmenande ingrepp – oavsedda konsekvenser Lättare att införa nya regler än att avskaffa gamla regler Det institutionella ramverket inom vilket regler tillkommer blir därför viktigt!
10
Vad är en effektiv regel?
Inget entydigt svar För att en reglering ska vara samhällsekonomiskt motiverat bör två kriterier vara uppfyllda: Problem/marknadsmisslyckande Regleringen förbättrar situationen Är dessa krav uppfyllda leder det till välfärdsökning Problem: Ofta finns flera alternativa lösningar
11
Vad ska konsekvensanalyserna innehålla och vilka krav ska ställas?
Teoretisk grund: Villkor för optimal allokering av samhällets resurser Utgångspunkt i Förordning (2007:1244) Kostnads-nyttokalkyler Kostnads-effektivitetsanalyser Allmänna jämviktsmodeller (även input-output) Scenarioberäkningar Riktlinjer för omfattning på analyserna (t.ex. triage)
12
Vad kan vi förbättra? Innehållet i konsekvensanalyser
- Hur ska konsekvensanalyserna utformas och vad ska de innehålla? - Gränsdragningsproblematiken – när och hur omfattande? - Beräkningsstöd Kostnadsnyttokalkyler Kostnadseffektivitetsanalyser Allmänna jämviktsanalyser Hur gör USA, Canada, Australien m.fl.
13
Policyslutsatser Den process som kringgärdar tillkomsten av nya regler är viktig Konsekvensanalyserna är av central betydelse Konsekvensanalyserna bör innehålla utförliga kostnads-nyttokalkyler samt kostnads-effektivitetsanalyser Kvalitén på analyserna bör utvärderas av oberoende myndighet Regelrådet kan möjligen ges denna funktion Men Regelrådet behöver starkare mandat samt möjlighet att själva genomföra konsekvensanalyser
14
Tack!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.