Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bakgrund Kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen börjar bli kritisk

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bakgrund Kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen börjar bli kritisk"— Presentationens avskrift:

1 Handlingsplan för att förbättra arbetsmiljön inom äldreomsorgen Pågående aktiviteter HT-16

2 Bakgrund Kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen börjar bli kritisk
Sjukfrånvaron har ökat och närmar sig nivåerna i början av 2000-talet I budget 2015 fanns ett särskilt uppdrag att ta fram en handlingsplan för att förbättra arbetsvillkoren och arbetsmiljön inom äldreomsorgen. Syftet var att ta fram en handlingsplan för ”hela staden”.

3 Verksamhet, arbetsmiljö, medarbetare och chefer hänger ihop
Social position, livsvillkor, genetik…

4 Prioriterade utvecklingsområden
Hållbar bemanning som medför ökad frisknärvaro och kontinuitet för brukaren Trygg, säker och funktionell arbetsmiljö Bra samverkan mellan professioner och trygghet i yrkesrollen för en bättre psykosocial arbetsmiljö, med brukaren i centrum IT som stöd i det dagliga arbetet (Bra förutsättningar för att utföra chefsuppdraget sammanförs med chefsförsörjningsplanen)

5 Hållbar bemanning Ökad arbetsbelastning och mer komplexa brukare/patienter har minskat återhämtning och ökat sjukfrånvaron. Medarbetares hälsa, engagemang, kompetens och erfarenhet ska behållas. Vilka åtgärder pågår: Projektledare klar på halvtid för kartläggning för en hållbar kompetens- och bemanningsplanering med målet att få en hållbar bemanning utifrån såväl ekonomiskt som socialt perspektiv, så att en god kvalitet och kontinuitet erbjuds till dem vi är till för. Implementering av planeringsverktyg för hemtjänst startar under 2017 Pilotstudie i Östra Göteborg och Askim-Frölunda-Högsbo med fysisk aktivitet och hälsa på betald arbetstid har startat HT-16 och pågår till HT- 17. Ett forskningsprojekt följer, stödjer, utvärderar och följer även fyra kontrollenheter i de två stadsdelarna.

6 Trygg, säker och funktionell arbetsmiljö
En trygg, säker och funktionell arbetsmiljö bidrar till ökad trivsel hos medarbetarna och större engagemang i arbetet. Detta i sin tur bidrar till ökad frisknärvaro och gör det lättare att attrahera ny personal. Vilka åtgärder görs: Utbildningsprogram för ergonomi och förflyttningsteknik som lever upp till arbetsmiljöverkets krav har tagits fram och fastställs av styrgruppen i augusti Förvaltningar ansvarar sedan för systematiska utbildningsinsatser enligt programmet. Under 2017 kommer en arbetsgrupp kartlägga behov av och ta fram gemensamt utbildningsmaterial. Kravspecifikation för ändamålsenliga kontor för äldreomsorgens olika verksamheter tas fram VT-17 och synkroniseras med lokalsekretariatets ramprogram och strategiska arbete.

7 Bra samverkan mellan professioner
Gemensam målbild av brukarens bedömda behov ökar tillit och tydliggör professionernas olika roller och uppdrag. En stärkt teamsamverkan ger säker vård och omsorg. Detta förbättrar arbetsmiljön genom ökad trygghet i yrkesrollen och minimerar dubbelarbete, vilket i sin tur minimerar stress och frustration. Vilka åtgärder görs: Sammanlagt 300 chefer har deltagit i olika chefsutbildningsdagar kring personcentrerad vård och omsorg och teamarbete En handlingsplan för utveckling av det personcentrerade arbetssättet är framtagen och skall implementeras i stadsdelarna under våren-17

8 IT som stöd i det dagliga arbetet
IT kan effektivisera våra processer, underlätta styrning av verksamhet, spara tid, förbättra kommunikation och dokumentation av brukarens behov och genomförda insatser. Detta medför ökad patientsäkerhet och minskad stress bland medarbetarna. Vilka åtgärder görs: Vid Intraservice pågår arbetet med att fram en modell för att säkerställa arbetsmiljöperspektivet i upphandling samt i nya versioner av IT-stöd (klart våren-17) Intraservice har redan idag förlängt bemanningen av support till kl. 22

9 Övriga pågående aktiviteter
Arbete pågår med att definiera enhetschefens uppdrag, ansvar samt introduktionsprogram för nya chefer, Detta som ett led i det strategiska chefsförsörjningsarbetet Flera aktiviteter i kompetensförsörjningsplanerna stärker arbetsmiljöarbetet utifrån ett socialt och organisatoriskt perspektiv, exempelvis introduktionsprogram för sjuksköterskor, biståndshandläggare, vårdbiträden och undersköterskor

10 Kommunikationsvägar för arbetsmiljöarbetet
Allt material kopplat till handlingsplanen för förbättrad arbetsmiljö inom äldreomsorgen under fliken Verksamhetsanpassade dokument: da-4e75-8a0e-2588f6e17380 Styrgruppen kommunicerar via sektorschefer och Hr-chefer för spridning i linjen för förankring och lokalt verksamhetsutvecklingsarbete Goda exempel på lokalt förändringsarbete är Lundby, där sjukfrånvaron minskat och de direkta sjuklönekostnaderna minskat med över 2 miljoner kronor sedan 2015 Arbetet med fysisk aktivitet och hälsa kan ni läsa om här: arbetsmiljo/inflytande-i-hemtjansten-okar-halsan/

11 Tidsplan och uppföljning
Varje kommuncentral aktivitet har en egen tidplan. Uppföljning av aktiviteterna kommer att ske inom ramen för ordinarie uppföljning i uppföljningsrapport 4 (UR4) 2016 och 2017 samt i den riktade kvalitetsuppföljningen inom äldreomsorgen i uppföljningsrapport 3 (UR3) 2017 och 2019 Några av de förvaltningslokala aktiviteterna (se checklistan) som bedöms särskilt centrala för ett väl systematiskt arbetsmiljöarbete kommer att följas upp inom ramen för det ordinarie uppföljningsarbetet som SLK gör. .

12 KONTAKT: Stadsledningskontoret Verksamhetsområde HR, Göteborgs Stad Katrin Skagert


Ladda ner ppt "Bakgrund Kompetensförsörjningen inom äldreomsorgen börjar bli kritisk"

Liknande presentationer


Google-annonser