Ladda ner presentationen
1
Tillitsdelegationen Tillit i styrningen
3
Tillitsreformen Kunskapsseminarier 2015
Uppdrag till Statskontoret 2016 Utvecklingsarbete inom Regeringskansliet Tillitsdelegationen ”Styrningen ska ta till vara medarbetarnas kompetens till nytta för medborgare och företag. Det är utgångspunkten i regeringens tillitsreform.” Regeringsförklaringen september 2016
4
Tillitsdelegationen Laura Hartman ordförande, docent i nationalekonomi Gunilla Hult Backlund Generaldirektör, IVO Emil Broberg, 3:e vice ordförande, SKL Sekretariat: Anna Lexelius Forskare: Louise Bringselius Kajsa Hanspers Anna Glenngård Unni Mannerheim Shirin Ahlbäck Öberg Karin Ekdahl Wästberg samt ytterligare 25 Ewa Preston
5
” Verksamhetsstyrningen kan dock i vissa fall ha bidragit till att den offentliga förvaltningen har brister när det gäller att styra verksamheten utifrån dess förutsättningar och medborgarnas behov och med tillit till medarbetares kompetens och förmåga. Det finns ett behov av att vidareutveckla en tillitsfull styrning av välfärdstjänsterna som bygger på ett ömsesidigt förtroende mellan berörda aktörer.” Delbetänkande juni 2017, slutbetänkande juni 2018
6
Styrningens olika delar
Regelstyrning Lagar och förordningar, avtal Ekonomisk styrning Budgetering och uppföljning Prestationsstyrning Incitament och kontroll av kvalitet, effektivitet, måluppfyllelse osv Normstyrning Kultur och ledarskap Mål- och resultatstyrning Regelstyrning Politiska beslut, lagar och förordningar Ekonomistyrning Budget, redovisning, ekonomisk uppföljning Prestationsstyrning Servicekvalitet, andra kvalitetsindikatorer, produktivitet Normstyrning Värderingar och relationer, uttryckta i ledarskap och kultur Ekonomistyrning och prestationsstyrning kopplas idag ofta samman genom mål- och resultatstyrning. Därför är det inte alltid meningsfullt att separera dessa två typer av styrning.
7
Vad är tillit? ”Viljan att ta risk i relationer till andra människor med förväntan om positivt gensvar (reciprocitet)” (översatt citat av Ostrom, E. & Walker, J. (eds.) (2005), Trust and Reciprocity. Interdisciplinary Lessons from Experimental Research, hämtad ur Statskontorets rapport (2016), Forskning i praktiken)
8
Delegation – uppdragets två delar
Analysera & föreslå Främja utveckling Försök – lärande tillsyn – ersättningsmodeller – samarbete med forskare
9
Aktiviteter våren 2017 Analysera & föreslå Främja utveckling
11 försöksverksamheter Forskargrupper som följer försöken Interna PM Expertgrupp och referensgrupp Delbetänkandet om ersättningsmodeller Rapportserie Samtal om tillit i styrning Forum Tillit, mötesplats för kunskaps- och erfarenhetsutbyte Studiebesök i kommuner och landsting Möten, konferenser och seminarier Almedalen Exempel Tillit – Idébank på hemsidan
10
Försöksverksamheter 11 försöksverksamheter inom vård, skola och omsorg
Forskargrupper under ledning av forskningsledare Louise Bringselius En forskningsantologi samt rapporter, forskarseminarier Stort intresse – närmare 60 ansökningar
11
Försöksverksamheter Elevhälsa - skola/socialtjänst/primärvård
Hälso- och sjukvård – ersättningsmodeller Förskola Grundskola/tillsyn Hemtjänst Hälso- och sjukvård – ledarskap Hälso- och sjukvård - förändringsarbete Äldreomsorg LSS-omsorg Ledarskap – kommun/socialtjänst Tillsyn – stat/socialtjänst
12
Forum Tillit Mötesplats för erfarenhets- och kunskapsutbyte
Syftet är att främja ett utvecklingsarbete mot en mer tillitsbaserad styrning Möten på olika teman under 2017 och våren 2018 Målgrupp är primärt representanter från kommuner och landsting samt forskare Mötestider för Forum tillit under våren: 16 mars och 27 april
13
Besök Tillit Tillitsdelegationen besöker kommuner och landsting för att lära mer om styrning lokalt Vi träffar representanter från hela styrkedjan; politisk ledning, tjänstemannaledning, förvaltnings- och enhetschefer, medarbetare, brukare, patienter och elever Verksamheten väljer själva vilken verksamhet som vi besöker
14
Ökad tillit i styrningen
Tänka helhet och syfte Mindre detaljstyrning Mer fokus på kärnverksamheten Fortsätt mäta – mät rätt saker och återkoppla mer! Förståelse för uppdraget Bättre balans mellan tillit och kontroll Värna självständigt verksamhetsansvar Gör medarbetarna delaktiga Ändamålsenliga krav på dokumentation och återrapportering Förändrad syn på ledningens – och medarbetarens – roll Skapa förutsättningar för kollegialt ansvar/stöd/lärande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.