Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Förbundsförsamling på KTH oktober 2013
2
Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030
Framtiden börjar nu! Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030
3
Processen... SUHF:s direktiv november 2011 – gruppen formeras
Förbundsförsamlingen våren 2012 – första utgångspunkter presenteras Förbundsförsamlingen hösten 2012 – skiss för manifestetet presenteras/diskuteras Rektorsmöte jan 2013 – text presenteras/diskuteras Förbundsförsamlingen mars 2013 – beslut
4
SUHF:s Framtidsgrupp Anders Söderholm, Miun (ordf)
Stefan Bengtsson, MaH Camilla Georgsson, SFS Marianne Granfelt, SUHF Bo-Erik Gyberg, SDH Karin Röding, MdH Eva Åkesson, UU Lars Alberius SUHF (sekr)
5
Processen... Seminarium med intressenter, företrädare för sektorn och experter Intervjustudie rektorer och studenter Bred materialinsamling Studiebesök Bryssel/Europa …möten, möten, möten … Debattbok, ledarskapsseminarium DoCH, Almedalen x 2
6
Framtiden börjar nu! Profil – en nödvändig styrka
Dialog – modet att utmana Kompetens – akademisk frihet och ansvar Hur klarar samhället framtidens utmaningar?
7
Framtiden börjar nu! Framtidens samhälle behöver en mångfald kompetenta, fria och oberoende universitet och högskolor!
8
Framtiden börjar nu Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030
SUHF bör ta ansvar för en serie av aktiviteter i syfte att skapa opinion och debatt kring angelägna frågor för sektorn.
9
SUHF:s programutskott
Marita Hilliges,HDa, ordförande Anders Söderholm, Miun Helen Dannetun, LiU Maria Lantz, Konstfack Jörgen Tholin, GU Marianne Granfelt, SUHF Ur beslutet: I anslutning till detta manifest ska aktiviteter som skapar opinion och debatt kring de frågor som bedöms angelägna för framtiden genomföras. Aktiviteterna ska också ligga till grund för att driva förändring och utveckling Programutskottet som tar vid då Framtidsgruppen avslutat sitt arbete ska samverka med SUHF:s expertgrupper vid planeringen av aktiviteter och därutöver förslå aktiviteter som är angelägna utifrån manifestet. Samverkan kan ske genom att ordförandena i expertgrupperna utgör en referensgrupp.
10
Hur klarar samhället framtidens utmaningar?
SUHF ska driva frågan om lärosätenas behov av ökad självständighet. För att skapa underlag för hur detta kan uppnås ska bland annat en bred diskussion där behov och prioritering av dessa föras. SUHF ska i samarbete med Myndigheten för yrkeshögskolan inleda ett arbete med en genomlysning av det postgymnasiala utbildningssystemet i sin helhet. I detta ingår att förbundet ska ta en mer aktiv roll i arbetet med implementeringen av ett nationellt kvalifikationsnätverk (NQF/EQF). SUHF ska verka för en översyn av tillträdes- och antagningsfrågor i stort och av den struktur som gymnasieutbildning och postgymnasial utbildning har. Barn och ungdomar måste idag göra många och tidiga val avseende sin utbildning. Valmöjligheter är positivt men kan också skapa svårigheter SUHF ska fortsätta att arbeta såväl nationellt som internationellt. På en europeisk nivå ska SUHF bevaka och följa upp EU-program som Horisont 2020 och Erasmus for all. SUHF ska också fortsatt delta i och aktivt påverka samarbetet inom EUA, NUS och IAU.
11
Kompetens – det akademiska ansvaret
SUHF ska stärka och utveckla ledarprogrammen genom nya antagningar till såväl Rektorsprogrammet som HeLP-programmet. I arbetet med ledarprogrammen ingår att söka de bästa formerna för att säkerställa lika villkor och mångfald i det högsta akademiska ledarskapet. Centrala frågor kring ledarskap som framkommer vid ledarprogrammen ska omhändertas och ligga till grund för särskilda aktiviteter. SUHF ska fortsätta arbetet med kvalitetsfrågor för utbildning, forskning och administration i enlighet med de ställningstaganden som Förbundsförsamlingen gör. SUHF ska verka för att understödja ansvarstagandet för det nationella utbudet av kurser. SUHF ska lyfta fram frågan om framtidens lärandemiljöer och skapa arenor för utbyte av erfarenheter. SUHF ska aktivt framföra vikten av bättre möjligheter att attrahera kompetens. Avgörande i detta sammanhang är ofta migrationsfrågor av olika slag. SUHF ska fortsätta arbetet med arbetsgivarfrågor och dialogen med Arbetsgivarverkets olika organ. En mycket central fråga i arbetet är strategisk kompetensförsörjning avseende all personal inom högskolan.
12
Dialog – modet att utmana
SUHF ska vara en arena för diskussioner och ställningstagande i högskolepolitiska frågor. SUHF:s påverkansarbete handlar dels om att ta en aktiv roll gentemot omvärlden i formulering och torgförande av sektorns ståndpunkter och proaktivt bearbeta politiska och andra aktörer i frågor där högskolesektorn har en enad hållning. SUHF:s presidium och kansli ska ha löpande kontakter med företrädare för olika partier, myndigheter, studentorganisationer och andra organisationer. Detta sker dels genom informella möten och dels genom deltagande i olika seminarier och konferenser. SUHF ska fortsatt verka för att forskning och utbildning kan bedrivas med full kostnadstäckning SUHF ska, när så bedöms lämpligt, samla företrädare för sektorn till diskussioner av angelägna frågor och inbjuder i januari till dialogseminarium mellan lärosäten och forskningsfinansiärer.
13
Dialog – modet att utmana, forts
SUHF ska uttala sig i sektorsgemensamma frågor där det råder tillräcklig samsyn. Informationsspridningen från SUHF till medlemmar såväl som till utomstående ska utvecklas, särskilt som ett led i att förbundets nya webbplats till fullo utnyttjas för såväl medlemmarna som arbetsgrupper och nätverk. SUHF ska delta under Almedalsveckan. SUHF:s ska bedriva ett projekt som syftar till att problematisera utbildningens och bildningens roll utifrån värdet av högre utbildning och rätt utbildningsstruktur. Problemställningar som ska behandlas är sådana som om vi har rätt typ av eftergymnasial utbildning, frågan om matchning, etablering på arbetsmarknaden och hur arbetsgivare ser på kompetensförsörjning. SUHF ska på de sätt som visar sig möjliga verka för att spridning av kunskap är fri och den är tillgänglig för alla. SUHF ska som en del i sitt arbete med dialog påbörja planering för särskilda aktiviteter under jubileumsåret 2015 då SUHF uppmärksammar att förbundet funnits i 20 år.
14
Profil – en nödvändig styrka
Ett projekt kring styrning för mångfald initieras. Projektet ska inkludera en utredning om resursfördelning och dess konsekvenser, problemställningar kring resursfördelning, internationella utblickar. Arbetet ska leda till förslag avseende resursfördelning och styrning som gynnar diversifiering och mångfald. SUHF ska verka för utvärdering sker med användning av kvalitetssystem som gynnar mångfald.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.