Ladda ner presentationen
1
Processkartor i praktiken
Fredrik Trossö Kvalitetsledare, Laboratoriemedicinska kliniken, USÖ
2
Normativa krav på verksamheten
SOSFS 2011:9 Ledningssytem för systematiskt kvalitetsarbete Processer och rutiner 2 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska identifiera, beskriva och fastställa de processer i verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet . 3 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska i varje process enligt 2 § 1. identifiera de aktiviteter som ingår, och 2. bestämma aktiviteternas inbördes ordning.
3
Normativa krav på verksamheten
ISO 15189 4.2.1 Allmänna krav fastställa nödvändiga processer i kvalitetsledningssystemet och säkerställa att de tillämpas av hela laboratoriet, 4.4.1 Upprättande av avtal om tjänster undersökningsprocesserna som ska användas, ska definieras, dokumenteras och förstås (se avsnitt och 5.5)
4
Normativa krav på verksamheten
ISO 17025 4.1.6 Den högsta ledningen skall säkerställa att lämpliga kommunikationsprocesser har upprättats i laboratoriet… 5.7.1 Provtagningsprocessen skall behandla de element som skall styras för att säkerställa validiteten hos provnings- och kalibreringsresultat.
5
Syftet med processbeskrivning
Ge helhetsförståelse Bidra till ett gemensamt arbetssätt Möjliggöra effektivisering och förbättring Bygga in värden i struktur (Källa: Processhandbok Lunds universitet ver.1.0)
6
Att arbeta i processkartor
Processer på laboratoriemedicinska kliniken, USÖ
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.