Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Internationalisering och kompetensutveckling
genom internationellt T/A-utbyte Lena Kulmala - Avdelningen för Externa Relationer (Internationella Relationer) Yael Tågerud – Personavdelningen (Personalutvecklingssektionen)
2
Internationalisation Globalisation IoHE = Internationalisation of higher education
Definition: The intentional process of integrating an international, intercultural or global dimension into the purpose, functions and delivery of post-secondary education, in order to enhance the quality of education and research for all students and staff, and to make a meaningful contribution to society. (Knight 2003, revised by IPOL2015)
3
IoHE is a continually evolving response to globalisation driven by a dynamic range of rationales and a growing number of stakeholders. While it expects mobility and cross-border delivery to continue to grow, it calls for a stronger focus on the curriculum and learning outcomes to ensure internationalisation for all, and not just for the mobile few. It identifies partnerships and alliances in varying forms as becoming increasingly important for both education and research. (IPOL2015)
4
Traditional rationales: social/cultural, political, academic, and economic.
New emerging rationales National level: human resources development Brain power; strategic alliances; commercial trade; nation building; social and cultural development Institutional level: International profile and reputation; student and staff development; income generation; strategic alliances; research and knowledge production
5
Regeringens mål och riktlinjer
Högskolelagen – Universitet och högskolor bör främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden Den nationella strategin för internationalisering – Två skäl till internationalisering: främja kulturell förståelse och utbildningens kvalitet
6
Lnu Vision och Strategi 2015-2020: Globala värden
Vår kreativa kunskapsmiljö genomsyras av globala värden – internationalisering, lika villkor och hållbar utveckling – i forskning, utbildning och administration.
7
Lnu Vision och Strategi 2015-2020: Globala värden
MÅL en internationell och mångkulturell kunskapsmiljö STRATEGIER Utveckla och fördjupa partnerskap med framstående utländska universitet Utveckla studenters och medarbetares förmåga att förstå och handla i ett globalt sammahang Ta tillvara studenters och medarbetares internationella erfarenheter Ge studenter och medarbetare möjlighet att knyta varaktiga kontakter med utländska utbildnings- och forskningsmiljöer
8
Policyn för internationalisering 2015-2020
Några fundamentala synsätt…. “Internationalisering är hela den process som integrerar en internationell dimension i verksamheten och dess miljöer”. “Det betyder att internationaliseringsarbetet visar sig i ledningen, utbildningen, forskningen, verksamhetsstödet och i den fysiska och digitala kunskapsmiljön” Internationalisering som en naturlig och integrerad del av verksamheten – inte något som läggs på. … Alla har ett ansvar.
9
Policyn för internationalisering 2015-2020
Några fundamentala synsätt…. … vi nu lever och verkar i en värld som karaktäriseras av ökande globala flöden av människor, kunskap och kapital. Internationaliseringsarbetet på Linnéuniversitetet syftar till att stärka studenters och anställdas förmåga att förstå och aktivt verka i denna komplexa miljö.
10
Hur internationaliseringen organiseras vid Lnu
Naturlig del av verksamheten Vicerektor Nils Nilsson – internationalisering som ett ansvarsområde (LUSA, Shanghaikontoret) Vicerektor Helén Anderson – ordförande i Kommittén för Internationalisering. Representant från varje fakultet (strategiska satsningar, policy, fördelning internationaliseringsmedel) Avdelningen för Externa Relationer (Partnerskap & Nätverk) Studerandeavdelningen (Mobility group/International Office) Personalavdelningen Internationaliseringsgrupp/-råd på fakultet, internationaliseringssamordnare/avtalsansvarig
11
Internationalisering på hemmaplan (IaH)
Mobilitet (hur väl utnyttjas lärares och studenters utlandserfarenheter i undervisningen, T/A personalens erfarenheter) Utbildningsprogram och kurser med internationell inriktning (Internationalisation of the curriculum) Global Classroom project Internationella studenter finns på campus och i kurser (utbytesstudenter, betalstudenter, europeiska studenter utanför avtal) Internationella gästföreläsare Rekrytering av utländsk personal Linnaeus University Summer Academy (LUSA) Linnaeus University Int. Staff Training Week International house / Global lounge
12
Lnu – internationell profil
Mer än 30 kursblock (30hp) på engelska Ca 300 fristående kurser på engelska 1600 internationella studenter per år 500 utresande utbytesstudenter per år 150 utresande lärare + T/A per år inom utbytesprogram inresande lärare och T/A (statistik saknas) över 500 partnerlärosäten i mer än 50 länder (800 avtal) utbytesmöjligheter för lärare, forskare, doktorander och T/A-personal
13
Utbytesmöjligheter via Linnéuniversitetet
Erasmus+: Student- och personalmobilitet Nordplus (Norden) Linnaeus-Palme (Sidafinansierat utbytesprogram, samarbetsprojekt med utvecklingsländer) Lnu strategiska medel för lärarmobilitet (utanför Europa) Fakultetens/institutionens egna möjligheter
14
Erasmus personalfortbildning (staff training)
Stipendier för fortbildning inom det egna arbetsområdet, ex jobbskuggning, kurs, workshop Kan ske på lärosäte, företag eller organisation Från 2 dagar upp till 8 veckor Schablonbelopp för resa och traktamente Löpande ansökan till ER (Lena Kulmala)
15
Lnu Strategiska internationaliseringsmedel
Internationell mobilitet för T/A-personal (ev även inresande) Fortbildning inom det egna arbetsområdet (jobbskuggning) En vecka vid ett partnerlärosäte utanför Erasmusprogrammet (Europa) Utlysning i slutet av oktober-15 för mobilitet 2016 (ER) Stipendiesumma kr Inbjudan/godkännande från värdlärosäte krävs (samordning avtalsansvarig och ER) Kanslichef prioriterar ansökningar, beslut av ordförande i Kommittén för Internationalisering mobilitetsmedel-for-t-a-personal-2015
16
Hur får jag internationella kontakter?
Fakultetens internationaliseringssamordnare/avtalsansvarig el lärare ER:s databas / Regionsansvarig Internationella konferenser, gästande utländsk personal Se kontaktpersoner internationalisering här: Utbyte – kan innebära förfrågningar från kollegor
17
Kompetensutvecklingsaktiviteter vid Lnu 2015-2016
Lnu International Staff Training Week (Preliminärt 6-10 juni, 2016) Lärarledda luncher och ”after work” på engelska Kurser och workshops i engelska Film club Online möten med T/A personal från andra länder
18
Linnaeus University International Staff Training Week - with focus on intercultural communication and the global classroom A meeting ground for intercultural knowledge and exchange with faculty and staff from Linnaeus University and it’s partner universities Hur kan vi kan göra så att en internationell miljö inte enbart blir mångkulturell utan snarare interkulturell - och interkulturell inte enbart i bemärkelse att kommunicera med varandra utan i bemärkelse att studenterna ska kunna engageras i en process "whereby people from different cultures integrate their resources, striving towards an optimal result that cannot be achieved by any culture individually" (Klyukanov 2005). Staff Training Week är en övning som vi har utvecklat och förädlat för att arbeta i den riktning - här handlar det om insikter, färdigheter och metoder för såväl lärare/forskare som TA-personal. (Yael Tågerud). Ca 40 kollegor från 35 partnerlärosäten/år. Seminarier/föreläsningar om key concepts in intercultural communiction, language in intercultural communication och conflict management in an intercultural context varvas med praktiska övningar. Dessa moment är öppna för Lnu:s personal.
19
Varför delta i ett internationellt utbyte?
Vinningar både på personliga och professionella planet utbyte av erfarenheter och kunskaper nya perspektiv – nya idéer nya arbetssätt nya och fördjupade kontakter ökad interkulturell förståelse förbättrade språkkunskaper ökad anställningsbarhet bidrar till internationalisering på hemmaplan Utvärderingarna alltid mycket positiva!
20
Några fundamentala synsätt i policyn för internationalisering ….
… vi nu lever och verkar i en värld som karaktäriseras av ökande globala flöden av människor, kunskap och kapital. Internationaliseringsarbetet på Linnéuniversitetet syftar till att stärka studenters och anställdas förmåga att förstå och aktivt verka i denna komplexa miljö.
21
TACK! lena.kulmala@lnu.se yael.tagerud@lnu.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.