Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER."— Presentationens avskrift:

1 Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER

2 GENERELL KARAKTÄR FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE
I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Målen anger inriktningen på förskolans arbete och därmed också den för­väntade kvalitets­utvecklingen i förskolan. Varje barns utveckling och lärande dokumenteras, följs upp och analyseras systematiskt. Resultat används i vidare planering där barnen och vårdnadshavare är delaktiga. Arbetet med läroplanens måluppfyllelse sker kontinuerligt och i naturligt samspel med hemmen och barnen.   Arbetet är både systematiskt och långsiktig och vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt aktuell forskning där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Varje barns utveckling och lärande dokumenteras, följs upp och analyseras systematiskt. Resultat används i vidare planering där barnen är delaktiga. Arbetet med läroplanens måluppfyllelse sker som en naturlig del i det vardagliga arbete där samarbete med hemmen sker kontinuerligt. Arbetet vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen Varje barns utveckling och lärande dokumenteras och följs upp samt som används i vidare planering.    Arbetet med läroplanens måluppfyllelse sker vid särskilt organiserade tillfällen och informeras till hemmen. Arbetet vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen Barngruppens utveckling och lärande dokumenteras och resultatet används delvis för vidare planering. Arbetet med läroplanens måluppfyllelse sker vid enstaka och oplanerade tillfällen men vilar endast på egen erfarenhet där barngruppen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Riktlinjer I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Nej (0) Riktlinjer för personal i för-skolan anger dels förskollärares ansvar för att arbetet sker i enlighet med målen i läroplanen, dels det ansvar som vilar på var och en i arbetslaget i förskolan. Alla som arbetar i förskolan ska följa de normer och värden som anges i förskolans läroplan och bidra till att förskolans uppdrag genomförs. Förskolans personal använder tillfällen som uppstår på ett medvetet sätt och utmanar barn till utveckling. När tillfällen inte uppstår så skapar de nya utmanade tillfälle för lärande. Förskolans personal skapar lärande tillfälle tillsammans med barnen. De medverkar, stimulerar och möjliggör lärande i samspel med barnen. Förskolans personal möter varje barn, erbjuder, uppmärksammar och lyfter möjligheter till utveckling och lärande på en tillräckligt hög grad utifrån läroplanens mål. Förskolans personal riktar sig mot barngruppen och inte varje individ. De arbetar, men inte i tillräckligt hög grad för att varje barn ska utvecklas utifrån målen. Förskolans personal stimulerar inte, uppmärksammar inte, erbjuder inte och/eller lyfter inte möjligheter till utveckling utifrån målen.

3 Mål normer och värden I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, • förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, • sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, • förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och • respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med normer och värden där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med normer och värden sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen.    Arbetet med normer och värden vilar genomgående på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga Förskolans personal arbetar systematiskt med normer och värden där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen.  Arbetet med normer och värden sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med normer och värden sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar genomgående på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med normer och värden där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med normer och värden vid enstaka tillfällen där barngruppen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med normer och värden informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar endast på erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

4 Riktlinjer Normer och Värden
I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Nej (0) Förskollärare ska ansvara för • att varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitteget värde, • att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar, och • att det utvecklas normer för arbetet och samvaron i den egna barngruppen. Arbetslaget ska • visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimat i förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet, • stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra, • lyfta fram och problematisera etiska dilemman och livsfrågor, • göra barnen uppmärksamma på att människor kan ha olika attityder och värderingar som styr deras synpunkter och handlande, och • samarbeta med hemmen när det gäller barnens fostran och med föräldrarna diskutera regler och förhållningssätt i förskolan. Förskolans personal visar respekt för individen i barngruppen samt utmanar medvetet till att skapa ett demokratiskt klimat i förskolan. Förskolans personal skapar och utmanar medvetet samhörighet och ansvarskänsla hos individen i barngruppen som möjliggör solidaritet. Förskolans personal skapar och utmanar medvetet samspel samt bearbetar konflikter för individen i barngruppen samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Förskolans personal använder sig med-vetet av etiska dilemman och livsfrågor för att problematisera tillsammans med individen i barngruppen. Förskolans personal uppmärksammar och utmanar medvetet individen i barngruppens olika attityder och värderingar samt utmanar förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation. Förskolans personal skapar medvetet tillsammans med individen i barngruppen respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Förskolans personal visar respekt för individen i barngruppen och tillsammans med individen i barngruppen medverkar till att skapa ett demokratiskt klimat i förskolan. Förskolans personal skapar tillsammans med individen i barn-gruppen samhörighet och ansvars-känsla som möjliggör solidaritet. Förskolans personal stimulerar individen i barngruppen till samspel och tillsammans bearbetar konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Förskolans personal lyfter fram och problematiserar etiska dilemman och livsfrågor tillsammans med individen i barngruppen. Förskolans personal uppmärksammar tillsammans med individen i barngruppen att människor kan ha olika attityder och värderingar samt utvecklar förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation. Förskolans personal utvecklar tillsammans med individen i barngruppen respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Förskolans personal visar respekt för individen i barngruppen och erbjuder ett demokratiskt klimat i förskolan. Förskolans personal uppmärksammar samhörighet och ansvars-känsla för individen i barngruppen samt uppmärksammar solidaritet. Förskolans personal stimulerar till samspel och hjälper individen i barngruppen att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Förskolans personal lyfter fram och problematiserar etisk dilemman och livsfrågor för individen i barngruppen. Förskolans personal uppmärksammar individen i barngruppen på att människor kan ha olika attityder och värderingar samt lyfter fram förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation. Förskolans personal uppmärksammar individen i barngruppen på respekt för allt levande och omsorg för sin närmiljö.   Förskolans personal visar respekt för barngruppen och erbjuder ett demokratiskt klimat i förskolan. Förskolans personal uppmärksammar samhörighet och ansvars-känsla i barngruppen samt uppmärksammar solidaritet. Förskolans personal stimulerar till samspel och hjälper barngruppen att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra.    Förskolans personal lyfter fram och problematiserar etiska dilemman och livsfrågor för barngruppen. Förskolans personal uppmärksammar barngruppen på att människor kan ha olika attityder och värderingar samt lyfter fram förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation. Förskolans personal uppmärksammar barngruppen på respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Förskolans personal visar inte respekt för barngruppen och erbjuder inte ett demokratiskt klimat i förskolan. Förskolans personal uppmärksammar inte samhörighet och ansvarskänsla i barngruppen samt uppmärksammar inte solidaritet. Förskolans personal stimulerar inte till samspel och hjälper inte barngruppen att bearbeta konflikter eller reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra. Förskolans personal lyfter inte fram och problematiserar inte etiska dilemman och livsfrågor för barngruppen. Förskolans personal uppmärksammar inte barngruppen på att människor kan ha olika attityder och värderingar samt lyfter inte fram förmågan att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation. Förskolans personal uppmärksammar inte barngruppen på respekt för allt levande och omsorg för sin närmiljö.

5 Mål utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Språk och kommunikation Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv, • utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, • utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, • utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med språk och kommunikation där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med språk och kommunikation sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med språk och kommunikation vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med språk och kommunikation där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med språk och kommunikation sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med språk och kommunikation där varje barn ges möjlighet att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation sker i samarbete med hemmet vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation.    Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med språk och kommunikation vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med språk och kommunikation vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

6 Mål utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Matematik Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med matematik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet.    Arbetet med matematik sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med matematik vilar på veten-skaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med matematik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med matematik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med matematik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

7 MÅL UTVECKLING OCH LÄRANDE I MYCKET HÖG GRAD (8) I HÖG GRAD (6) TILLRÄCKLIG (4) INTE TILLRÄCKLIG (2) Naturvetenskap och teknik Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med naturvetenskap och teknik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet.    Arbetet med naturvetenskap och teknik sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för naturvetenskap och teknik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av naturvetenskap och teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med naturvetenskap och teknik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet.  Arbetet med naturvetenskap och teknik sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för naturvetenskap och teknik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av naturvetenskap och teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med naturvetenskap och teknik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för naturvetenskap och teknik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av naturvetenskap och teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med naturvetenskap och teknik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker vid oplanerade tillfällen.  Arbetet med naturvetenskap och teknik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

8 Mål utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Lek Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med lek där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen.    Arbetet med lek sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med lek sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med lek vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för lek. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med lek där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med lek sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen.   Arbetet med lek vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för lek. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med lek där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med lek informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med lek vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.  Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för lek Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med lek vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med lek informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet lek vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

9 Mål utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Skapande Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, • sin motorik, koordinations­­förmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med skapande där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet.    Arbetet med skapande sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med skapande sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen.   Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med skapande vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med skapande informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med skapande vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

10 Mål utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Kultur Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar sin identitet och känner trygghet i den, • utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, • känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer, • utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, • som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med värdegrund där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med kultur sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med kultur vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur    Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med kultur där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med kultur sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med kultur där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med kultur vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med kultur informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med kultur vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

11 Riktlinjer Utveckling och lärande
I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Nej (0) Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen • ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga, • upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, • ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och • kunskaper, – får stöd och stimulans i sin sociala utveckling, • ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen, • stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling, • stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling, • stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik, • får stöd och stimulans i sin motoriska utveckling, och • erbjuds en god omsorg med en väl avvägd dagsrytm.  Arbetslaget ska • samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling, • ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan, • ge stimulans och särskilt stöd till de barn som befinner sig i svårigheter av olika slag, • utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik, • ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer, • ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön, och • ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet samt få bekanta sig med det lokala kulturlivet. Förskolans personal skapar, utmanar och medvetet tillsammans med individen i barn-gruppen en god miljö för utveckling, lek och lärande. Förskolans personal tar tillsammans vara på och utmanar medvetet individen i barngruppens vetgirighet, vilja och lust att lära samt tillsammans stärker tilliten till den egna förmågan. Förskolans personal utmanar medvetet individen i barngruppens nyfikenhet och skapar medvetet tillsammans förståelse för språk och kommunikation. Förskolans personal utmanar medvetet individen i barngruppens nyfikenhet och skapar medvetet tillsammans förståelse för matematik. Förskolans personal utmanar medvetet individen i barngruppens nyfikenhet och skapar medvetet tillsammans förståelse för naturvetenskap och teknik. Förskolans personal skapar medvetet tillsammans med individen i barngruppen möjligheter att utmana och utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera, förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar och med hjälp av ord, konkreta material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer. Förskolans personal skapar tillsammans med individen i barngruppen en god miljö för utveckling, lek och lärande. Förskolans personal tar tillsammans vara på individen i barngruppens vetgirighet, vilja och lust att lära samt tillsammans stärker tilliten till den egna förmågan. Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och skapar tillsammans förståelse för språk och kommunikation.    Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och skapar tillsammans förståelse för matematik. Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och skapar tillsammans förståelse för naturvetenskap och teknik.  Förskolans personal skapar tillsammans med individen i barngruppen möjligheter att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkreta material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer Förskolans personal erbjuder för individen i barngruppen en god miljö för utveckling, lek och lärande. Förskolans personal tar vara på individen i barngruppens vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärker tilliten till den egna förmågan. Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation. Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och förståelse för matematik Förskolans personal utmanar individen i barngruppens nyfikenhet och förståelse för naturvetenskap och teknik. Förskolans personal erbjuder individen i barngruppen möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkreta material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer. Förskolans personal erbjuder barngruppen en god miljö för utveckling, lek och lärande. Förskolans personal tar vara på barngruppens vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärker tilliten till den egna förmågan. Förskolans personal utmanar barngruppens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation. Förskolans personal utmanar barngruppens nyfikenhet och förståelse för matematik. Förskolans personal utmanar barngruppens nyfikenhet och förståelse för naturvetenskap och teknik. Förskolans personal erbjuder barngruppen möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkreta material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer. Förskolans personal erbjuder inte barngruppen en god miljö för utveckling, lek och lärande. Förskolans personal tar inte till vara barngruppens vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärker inte tilliten till den egna förmågan. Förskolans personal utmanar inte barngruppens nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation. Förskolans personal utmanar inte barngruppens nyfikenhet och förståelse för matematik. Förskolans personal utmanar inte barngruppens nyfikenhet och förståelse för naturvetenskap och teknik. Förskolans personal erbjuder inte barngruppen möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkreta material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer.

12 Mål Barns Inflytande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar sin förmåga att uttrycka tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, • utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina handlingar och för förskolans miljö, • utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande. Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med barns inflytande där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen.    Arbetet med barns inflytande sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med barns inflytande sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med barns inflytande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans personal arbetar systematiskt med barns inflytande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med barns inflytande sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med barns inflytande sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med barns inflytande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen.  Arbetet med barns inflytande sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med barns inflytande vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen.  Arbetet med barns inflytande sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med barns inflytande informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med barns inflytande vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

13 Riktlinjer Barns inflytande
I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Nej (0) Förskollärare ska ansvara för • att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Arbetslaget ska • verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan, • verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras, • ta till vara varje barns förmåga och vilja att ta ett allt större ansvar för sig själv och för samvaron i barngruppen, • verka för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten, och • förbereda barnen för delaktighet och ansvar och för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle. Förskolans personal skapar medvetet tillsammans med individen i barn-gruppen reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll samt ut-manar tillsammans till att utveckla den. Förskolans personal utvecklar medvetet individen i barngruppens förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan samt utmanar tillsammans till att utveckla den. Förskolans personal respekterar indivi-den i barngruppen samt utmanar allas uppfattningar och åsikter. Tillsammans med individen i barngruppen skapas medvetet möjligheter för barnet att påverka sin situation. Förskolans personal tar till vara på samt utmanar medvetet tillsammans med individen i barngruppen till att ta lika stort inflytande och utrymme för flickor och pojkar Förskolans personal skapar och ut-manar medvetet olika former av sam-arbete tillsammans med individen i barngruppen och fattar tillsammans med individen i barngruppen beslut. Förskolans personal handlar medvetet tillsammans med individen i barngrupp-en efter demokratiska principer samt utmanar individen i barngruppen för delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Förskolans personal skapar tillsam-mans med individen i barngruppen reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll samt med-verkar tillsammans till att utveckla den. Förskolans personal utvecklar individen i barngruppens förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan samt medverkar tillsammans till att utveckla den. Förskolans personal respekterar individen i barngruppens uppfattningar och åsikter. Tillsammans med individen i barngruppen skapas medvetet möjligheter för barnet att påverka sin situation. Förskolans personal tar till vara på samt skapar tillsammans med individen i barngruppen lika stort inflytande och utrymme för flickor och pojkar Förskolans personal skapar olika former av samarbete tillsammans med individen i barngruppen och fattar tillsammans med individen i barngruppen beslut. Förskolans personal handlar till-sammans med individen i barngruppen efter demokratiska principer samt förbereder individen i barngruppen för delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Förskolans personal erbjuder individen i barngruppen reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Förskolans personal verkar för att utveckla individen i barngruppens förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan. Förskolans personal respekterar individen i barngruppens uppfattningar och åsikter. Individen i barngruppen erbjuds möjlighet att påverka sin situation.    Förskolans personal verkar för att flickor och pojkar får lika stort inflytande och utrymme i verksamheten. Förskolans personal uppmärksammar individen i barngruppen på olika former av samarbete och beslutsfattande Förskolans personal lyfter fram och uppmärksammar individen i barngrupp-en på demokratiska principer samt förbereder individen i barngruppen för delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Förskolans personal erbjuder barngruppen reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Förskolans personal verkar för att utveckla barngruppens förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan. Förskolans personal respekterar barngruppens uppfattningar och åsikter. Barngruppen erbjuds möjlighet att påverka sin situation.     Förskolans personal lyfter fram och uppmärksammar flickor och pojkars inflytande i verksamheten. Förskolans personal uppmärksammar barngruppen på olika former av samarbete och beslutsfattande Förskolans personal lyfter fram och uppmärksammar barngruppen på demokratiska principer samt förbereder barngruppen för delaktighet i ett demokratiskt samhälle. Förskolans personal erbjuder inte barngruppen reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Förskolans personal verkar inte för att utveckla barngruppens förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan. Förskolans personal respekterar inte barngruppens uppfattningar och åsikter. Barngruppen erbjuds inte möjlighet att påverka sin situation. Förskolans personal verkar inte för att flickor och pojkar får lika stort inflytande och utrymme i verksamheten. Förskolans personal uppmärksammar inte barngruppen på olika former av samarbete och beslutsfattande Förskolans personal handlar inte efter demokratiska principer och förbereder inte barngruppen för delaktighet i ett demokratiskt samhälle.


Ladda ner ppt "Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER."

Liknande presentationer


Google-annonser